Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Staying alive med Vinnie Jones

Staying alive med Vinnie Jones #1555154 07/02/2013 14:25
ScottRacing Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Tatt i betraktning av at mange av oss er i kritisk alder
og at det er grei kunnskap å ha:

CRP med Vinnie

Redigert av ScottRacing; 07/02/2013 14:26.

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Staying alive med Vinnie Jones [Re: ScottRacing] #1555191 07/02/2013 16:28
C
Christen Offline
Ex Trippelbirker
Ex Trippelbirker
C
Mens vi er i undervisningshumør. Mer HLR.

Re: Staying alive med Vinnie Jones [Re: ScottRacing] #1555210 07/02/2013 17:35
HNK Offline
Besatt
Besatt
Ikke for å være vanskelig her, men er ikke litt av poenget med munn-til-munn metoden å få oksygen opp til hjernen?
Da unngår man hvertfall mer alvorlige hjerneskader enn om man ikke får oksygen.
Er jo vel og bra at man får gjenopplivet vedkommende, men om offeret er 100% pleietrengende resten av livet, så.....ja....

Men Vinnie Jones er sjef fortsatt:)

Re: Staying alive med Vinnie Jones [Re: HNK] #1555227 07/02/2013 18:35
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Tanken bak er at idet hjertet stopper så er O2-metningen i blodet vanligvis så god at det er mer sentralt å få blodet rundt i systemet enn å få mer oksygen over i blodbanen

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Staying alive med Vinnie Jones [Re: ScottRacing] #1555246 07/02/2013 19:27
HNK Offline
Besatt
Besatt
Tviler ikke på det.
Men da han fotballspilleren Muamba(?) gikk i bakken med hjertestans, drev de jo gjenopplivning i en time. Da sa legene at tilførsel av oksygen var avgjørende for varig hjerneskade eller ikke. Og at man i teorien kan drive hjertemassasje så "lenge man vil" bare man tilfører oksygen også.

Hvertfall med idrettsutøvere som faller om med allerede høy puls gjør dette seg kanskje gjeldende på en annen måte, hva vet jeg.

Re: Staying alive med Vinnie Jones [Re: HNK] #1555263 07/02/2013 20:05
C
Christen Offline
Ex Trippelbirker
Ex Trippelbirker
C
Sitat: HNK
Ikke for å være vanskelig her, men er ikke litt av poenget med munn-til-munn metoden å få oksygen opp til hjernen?
Er jo vel og bra at man får gjenopplivet vedkommende, men om offeret er 100% pleietrengende resten av livet, så.....ja....

Flere og flere land kutter ut munn til munn i sine guidelines. Det er da lettere for legfolk å begynne på HLR, når de vet at de ikke må blåse på en ukjent person. I tillegg har det blitt mer fokus på brystkompresjoner og i de første 3-5min er det greit ikke å blåse.

I Norge vil du ved å ringe 113 bli guidet gjennom prosedyren. Har du deltatt på førstehjelpskurs vil de be deg gjøre munn til munn. Har du ikke deltatt eller er uvillig til å blåse vil du bli guidet på kun brystkompresjoner.

Prosedyren er endret fra 15:2 til 30:2, men det har ikke vist noen økt overlevelse.

For noen år siden korsfestet NRK Brennpunkt forskere og ansvarlige leger i en studie hvor medikamentell behandling av stans-pasienter ble undersøkt. Nærmere bestemt ble pasientene delt inn i grupper hvor noen fikk Adrenalin og noen ikke. Dette ble slått stort opp og de ansvarlige ble framstilt som uansvarlige idioter. Resultatet av den studien og andre tilsvarende studier har vist økt dødlighet hos de som får Adrenalin. Altså helt motsatt av hva Brennpunktredaksjonen hadde bestemt seg for.

Re: Staying alive med Vinnie Jones [Re: ScottRacing] #1555290 07/02/2013 20:51
B
Braatnes Offline
Entusiast
Entusiast
B
Ved komprimeringen så skaper du også en liten bevegelse i lungene som gjør at du får en liten utskfting av luften øverst i lungene. Ikke mye selvsagt, men faktisk nok til blodet får tilført noe O2 og det tar rimelig lang tid før hjernen tar skade.

Scott Genius 720 - 2013
DIY Scandal

Bygge og tenker smarthus?
Autobolig AS - Virkelig smarte smarthusløsninger!
Re: Staying alive med Vinnie Jones [Re: ScottRacing] #1555326 07/02/2013 22:01
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis dere sjekker tallene for hvor vellykket HLR er vil dere bli sjokkert! Om dere videre undersøker hvor stor andel av leger som ikke vil bli gitt livsforlengde behandling om de selv ble syke vil dere også bli sjokkert. De fleste leger vil kun ha smertelindring.

Re: Staying alive med Vinnie Jones [Re: Ketle] #1555327 07/02/2013 22:07
C
Christen Offline
Ex Trippelbirker
Ex Trippelbirker
C
Sitat: Ketle
Hvis dere sjekker tallene for hvor vellykket HLR er vil dere bli sjokkert!

Hva mener du med sjokkert? Jeg har vært på 4 hjertestanser samme dag og en overlevde. Var egentlig godt fornøyd med 25% overlevelse. I rurale strøk er ofte litt dårligere...

Re: Staying alive med Vinnie Jones [Re: ScottRacing] #1555338 07/02/2013 22:51
B
Braatnes Offline
Entusiast
Entusiast
B
Hva mener du egentlig med dette Ketle? Er HLR livsforlengende behandlig?

HLR er jo bare en midlertidig ekstern hjelp for å frakte oksygen til viktige organer. Er kun noen tilfeller av drukning hvor pasienter faktisk våkner under HLR. I de aller fleste tilfeller må det hjertestarter til. Og det er klart at tiden spiller en stor rolle for om pasienten får varige mèn, men at det er å betegne som livsforlengende behandling syns jeg blir HELT feil. Og alternativet til HLR er å gjøre ingenting og da går det ihvertfall til helvete! Er det poenget ditt? Gi faen for det går stort sett ikke bra uansett??

Håper virkelig jeg missforsto det innlegget....

Scott Genius 720 - 2013
DIY Scandal

Bygge og tenker smarthus?
Autobolig AS - Virkelig smarte smarthusløsninger!
Re: Staying alive med Vinnie Jones [Re: Ketle] #1555406 08/02/2013 08:08
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Hvis dere sjekker tallene for hvor vellykket HLR er vil dere bli sjokkert! Om dere videre undersøker hvor stor andel av leger som ikke vil bli gitt livsforlengde behandling om de selv ble syke vil dere også bli sjokkert. De fleste leger vil kun ha smertelindring.

Dette var interessant. Kan du komme med noen tall her?

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Staying alive med Vinnie Jones [Re: HNK] #1555454 08/02/2013 09:44
ScottRacing Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: HNK

Hvis munn til munn utføres feil kan man blåse luft ned i magesekken på pasienten
og pasienten kan gulpe/rape opp mavesyre som igjen blåses ned i lungene og
kan påføre lungene stor skade.

En annen sak er vel at det er mange man ikke ønsker å gi munn til munn på;
jeg kunne vel kanskje muligens under tvil gitt Cameron Diaz munn til munn... ICON_SMILE
men definitivt ikke på en sliten narkoman thinking

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Staying alive med Vinnie Jones [Re: Ketle] #1555473 08/02/2013 10:10
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Hvis dere sjekker tallene for hvor vellykket HLR er vil dere bli sjokkert! .

Forstår ikke helt hvor du vil med en slik uttalelse ? Hva er lave tall i en sånn sammenheng ? 1 av 1000 ?

Forrige vinter var jeg til spinning, hvor mannen foran meg plutselig går i bakken. Jeg trodde han klikket feil ut / skled på gulvet, de to jentene ved siden av ham hoppet av syklene og satt straks i gang med HLR, mens instruktøren løp ut i treningslokalet og ropte etter lege, samt hentet hjertestarter.

Jeg ble (selvsagt) ikke værende i lokalet særlig lenge da han var i gode hender med to leger og de to unge jentene, men jeg er helt overbevist om at de reddet livet til denne middelaldrende mannen. Hvor lenge han var død / døende tør jeg ikke si. Det opplevdes som flere timer før ambulanse-personellet kom løpende, men at det er snakk om rundt 10 minutter er jeg ganske sikker på.

Moderator  support