Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Over alpene for egen maskin. Noen erfaringer?

Over alpene for egen maskin. Noen erfaringer? #1554793 06/02/2013 20:12
L
Lofoten Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
L
[/size][size:14pt]Jeg leker med tanken på å sykle over alpene i sommer sammen med min bror. Svært mange tyskere velger ruter som ender opp ved Gardasjøen, som oftest Riva del Garda. Akkurat nå heller vi mot å velge ei rute lengre vest, for eksempel fra Lindau ved Bodensee til Lacarno i nordenden av Lago Maggiore. Sistnevnte høres veldig italiensk ut, men ligger i Sveits. Det vil nesten hele denne turen også gjøre. Er det noen av dere som har vært i den østlige delen av Sveits og drevet med sykling både oppover og nedover? Har dere tips til ruter, severdigheter og steder å overnatte? Erfaringer fra turer i andre deler av alpene er også interessant, særlig det som handler om turer hvor man selv står for planlegging og har med seg all bagasjen på ryggen. Det sier seg selv at vi da kommer til å basere oss på overnatting i turisthytter og andre steder hvor man ikke trenger sovepose.

Her er en link til et firma som driver med organiserte turer med fører og bagasjetransport:

http://www.bikealpin.de/tour-details/tour/transalp_light_bodensee_lago_maggiore/

Det er både bilder og filmer litt ned til høyre på sida (bike alpin videos). Den beskrevne turen er en relativt lett variant med "bare" ca 1000 høydemeter per dag.

Re: Over alpene for egen maskin. Noen erfaringer? [Re: Lofoten] #1554912 07/02/2013 04:20
oppogned Offline
Avhengig
Avhengig
Dessverre har jeg ikke noe å bidra med, men ønsker dere en super tur. Skulle likt å gjort noe lignende selv en gang.

Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.

Re: Over alpene for egen maskin. Noen erfaringer? [Re: Lofoten] #1554926 07/02/2013 07:16
Dan Offline
More than words
More than words
Høres ut som et spennende prosjekt! Selv sitter jeg alltid og ser lengselsfullt på gamle-gamleveien over Gotthard når vi kjører gamleveien med bil. Det ser ut som at gamle-gamleveien er gjort om til sykkelvei. Noen som vet noe om den eller har prøvd den?

Sitat: Lofoten
Den beskrevne turen er en relativt lett variant med "bare" ca 1000 høydemeter per dag.

1000 høydemeter på en hel dag er ikke noe å være redd. Det er virkelig "bare". ICON_SMILE

Re: Over alpene for egen maskin. Noen erfaringer? [Re: Lofoten] #1554932 07/02/2013 07:22
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tror dere får en fantastisk tur samme hva (hvor), alpene er lagd for sykling:) Trans Alp (deltok i fjor) ender jo i Riva del Garda hvert år. Guidet tur er sikkert det enkleste mht transport av baggasje. Evt alliere dere med noen som ikke er så glad i sykle men kjøre bil (for alpene er helt sikkert morsom å kjøre bil i, for de som liker slikt. Hoteller er det over alt, i hver grend.

Re: Over alpene for egen maskin. Noen erfaringer? [Re: Oddefa] #1554969 07/02/2013 08:47
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: oddefa
Evt alliere dere med noen som ikke er så glad i sykle men kjøre bil (for alpene er helt sikkert morsom å kjøre bil i, for de som liker slikt.

Eller med folk som liker å vandre. Da kan de kjøre til dagens destinasjon og så bruke hele dagen til vandring med start og mål ved destinasjonen.

Re: Over alpene for egen maskin. Noen erfaringer? [Re: Lofoten] #1555235 07/02/2013 19:09
Fagerli Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Plukket opp noen linker i farta:

http://www.bitou.eu/transalp-mit-mountainbike.html
http://www.outdooractive.com/de/mtb-tran...l#axzz2K9uFhReA
http://www.gps-tour.info/de/touren/detail.45459.html
http://www.bike-magazin.de/reise_gps/reisen_reviere/deutschland/transalp-lindau--locarno/a1872.html
http://www.bergbiken.de/index.asp?id=53

Med stikkordene: transalp bodensee lago maggiore kommer det opp mange forslag:
Hvilken tur du vil ta er avhengig av mange faktorer. Nevner noen:
- Deltakerne
- Budsjett (Sveits er ikke akkurat et rimelig land å reise i)
- Tid
- Motivasjon
Det finnes mye litteratur (det meste på tysk). Du kan også utforske google earth.

Selv syklet jeg fra Füssen til Gardasjøen i fjor med kona og et vennepar. Jeg ble bitt av basillen og skal gjenta en transalp i år også. Å planlegge selv i vinterhalvåret mangedobler gleden av selve gjennomføringen.

Er du usikker vil jeg anbefale en guidet tur.

Re: Over alpene for egen maskin. Noen erfaringer? [Re: Lofoten] #1555498 08/02/2013 10:50
C
Christian R Offline
Medlem
Medlem
C
Syklet med Bikealpin ifjor fra Seefeld til Monte Grappa. Trail tema som vil si fokus på sti. Bra guide og hyggelig gruppe stientusiaster! Frakt av sykler og ok overnatting. Prisen synes jeg er ok. Ca 1500 til 2000 hm om dagen. Om fristende kan jeg deg navnet på guiden.

Re: Over alpene for egen maskin. Noen erfaringer? [Re: Lofoten] #1555658 08/02/2013 15:55
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitter med siste nr av tyske BIKE i fanget nå og der er det en seksdagers RUNDTUR i sveits/italia som bare ser ut som en drøm. Hele artikkelen dreier seg om sekk på ryggen og overnatting på små pensjonat og "hytter". Hvis man ikke abonnerer på bike kan man allikevel gå inn på hjemmesiden deres og betale noen få euro og få tilgang til artikkelen med gps data, profil med oversikt over hvor mye grus, sti og annet man møter på, pluss flotte bilder også da.
Skikjøreren sanouka sitter og vil på sykkeltur selv med fiiine skiforhold rett på utsiden av døra......hva skjer ICON_SMILE

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Over alpene for egen maskin. Noen erfaringer? [Re: Lofoten] #1555661 08/02/2013 16:02
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Litt usikker på hvor mye utfordring du vil ha? Jeg og et par kompiser var med dette opplegget i sommer:
http://www.mtbverbier.com/ENG/tours/mountain-bike-tour-de-mont-blanc/
Det blir jo ikke akkurat på tvers av alpene, men hvem bryr seg vel egentlig om himmelretningen når man sykler i fantastisk terreng? Anbefaler også MTB Verbier generelt.

Turen var ihvertfall overkommelig for medium kondis/terrengerfaring og oppover. Ikke for de som er helt nybegynnere. Vi syklet vel en 9-10000 høydemeter i løpet av 6 dager på sykkelsetet. Kun hjelp av heis på ett pass (som bare var en del av en dag...)

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Over alpene for egen maskin. Noen erfaringer? [Re: Lofoten] #1556378 10/02/2013 21:13
L
Lofoten Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
L
Takk for gode ønsker, svar og innspill. Vi er to herrer i 50-årene, noenlunde godt trent. I utgangspunktet tenker vi at 1500-2000 høydemeter per dag bør være overkommelig. Tanken er å planlegge turen selv. Dermed må vi klare oss uten guide og ferdige opplegg. Til gjengjeld får vi frihet til å gjøre som vi vil, forandre på ruta under veis osv. Jeg ser for meg at det blir ei utfordring å velge hva som skal med i bagasjen, og ikke minst hva som IKKE skal med. Man må være forberedt på punkteringer og regnvær, men reservehjul er definitivt ikke aktuelt å ta med :-) ! Noe utstyr holder det at en av oss har i med, for eksempel pumpe og kamera.
Jeg fant en artikkel fra 2008 om en tur fra Lindau til Lacarno i tyske Bike Magazin. Den kan lastes ned gratis etter at man har registrert seg som bruker av tjenesten: http://www.bike-magazin.de/reise_gps/reisen_reviere/deutschland/transalp-lindau--locarno/a1872.html

Re: Over alpene for egen maskin. Noen erfaringer? [Re: Lofoten] #1556383 10/02/2013 21:21
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Mange fine fjellpass på bergodal.no

Re: Over alpene for egen maskin. Noen erfaringer? [Re: Lofoten] #1556425 10/02/2013 23:20
Fagerli Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Er selv i 50-årene. Syklet ikke så mange høydemeter pr etappe. Det var hensyn til resten av deltakerne å ta. Det gjorde ingenting. Fint ble det allikevel.
Du bør huske på at du skal i kanskje 6-8 dager sykle opp i høyder over 2000 m. Du kommer til å merke det. Som en tommelfingerregel skal du kunne klare ca 500 hm pr. time.

Som jeg tidligere skrev er det meste materiale skrevet på tysk. Ved siden av å rote rund på verdensveven startet jeg mine forberedelser med to bøker:

Den første var "Traumtouren Transalp" av Ulrich Stanicu. Forfatteren er grunnleggeren av magasinet "Bike" og hjernen bak etapperitt "Transalp-Challenge". Der er det forslag til 20 turer av forskjellig vanskeliggrad. Boka er også spekket med tips for egen planlegging. Og masse bilder, bilder, ....

Den andre boka heter "Erlebnis Transalp" av Gitta Beifohr og Christoph Listmann. Disse er vistnok også redaktører i Bike magasinet. Dette er en bok spesielt skrevet for planlegging og gjennomføring av alpeturene.

I forhold av hva du skal ha i sekken anbefaler de aller fleste en sekk på ca 30 liter og ikke mer en 8 kg. Dette som et utgangspunkt.

Moderator  support