|
Stakkars, stakkars lille store oslo by?
|
Stakkars, stakkars lille store oslo by?
06/02/2013 08:58
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
http://www.osloby.no/nyheter/Her-foler-oslofolk-seg-utrygge-7112377.htmlHva er det som skjer nedi byen om dagen. Er det så ille som det gis uttrykk for? Jeg har flytta fra byen og mista litt oversikten, men hvis jeg skal tolke dette så ville jeg ha våknet opp uten klær, mobil, lommebok og sprengt fisering hvis jeg hadde gjort som jeg gjorde på 90 og 00 tallet når jeg ved noen anledninger sleit med å komme meg helt hjem på løkka og måtte ta et hvileskjær eller to på en av benkene før eventyrbrua.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: Stakkars, stakkars lille store oslo by?
[Re: sanouka]
06/02/2013 10:11
|
Rednaskela
Ivrig
|
Ivrig
Det som hadde vært veldig interessant var å vite HVEM som har bidratt til kartet. Kjønn, alder og ikke minst bosted og hvorvidt de er oppvokst i Oslo eller ikke. Noen steder i denne byen er selvsagt verre enn andre, men så har man de (og jeg kjenner både én og to) som tror man blir knivstukket bare man nærmer seg Vaterland, at utlendinger biter og at man blir narkoman av å passere hasjselgerene ved Akerselva. Av en eller annen grunn er dette ofte innflyttere. Selv føler jeg meg sånn passe trygg i Oslo. De gærneste folka bor her på vestkanten.
Edit: prøver forøvrig ikke å ufarliggjøre eller bagatellisere trekantene i kartet. Men fortsatt, jeg vil vite HVEM som opplever disse stedene som farlige. Er det den gjengse Oslo-boer? Kun unge kvinner eller gamle menn? Fattig eller rik? Kartet trenger rikere informasjon dersom man skal lære noe av det.
Redigert av Rednaskela; 06/02/2013 10:16.
|
|
|
06/02/2013 10:26
|
Dr.Gonzo
Avhengig
|
Avhengig
Dette er jo ikke noe å tulle med, MEN jeg skal innrømme at merkene i Wyller og på vei til Ullevålseter var ganske morsomt,
"Livsfarlig og bratt" "isete løyper,og krappe svinger" Føler meg ikke alltid helt trygg i Nordmarka jeg heller. Krever kræsjputer i PTK til sommeren!!!!!!
|
|
|
06/02/2013 10:29
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
De føler seg sikkert utrygge, men det er ubegrunnet imho. Lar du hele verden få tilgang til et slikt kart vil du få mange trekanter, nesten uansett hvor det er.
Er født, oppvokst og bor i Oslo i et område med mange trekanter.
Mvh Tobias
|
|
|
06/02/2013 10:31
|
Johnny Yuma
Avhengig
|
Avhengig
Og hva er de redd for? Jeg ser en trekant i Wyller-løypa og en annen midt i bushen i marka.
|
|
|
[Re: Johnny Yuma]
06/02/2013 10:35
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og hva er de redd for? Jeg ser en trekant i Wyller-løypa og en annen midt i bushen i marka. Kjetil Jansrud som har lagt til den på Wyller.
|
|
|
06/02/2013 10:36
|
Rednaskela
Ivrig
|
Ivrig
Klikk på trekantene så står det hva den aktuelle gjelder. Liker spesielt denne, på Nationaltheatret:
"Regelmessig politivold og trakassering fra politiet."
|
|
|
[Re: Rednaskela]
06/02/2013 10:38
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Tror dette har sammenheng med måking av fortau og takras også...
Anonym5
|
|
|
06/02/2013 11:00
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det som hadde vært veldig interessant var å vite HVEM som har bidratt til kartet. Kjønn, alder og ikke minst bosted og hvorvidt de er oppvokst i Oslo eller ikke. Noen steder i denne byen er selvsagt verre enn andre, men så har man de (og jeg kjenner både én og to) som tror man blir knivstukket bare man nærmer seg Vaterland, at utlendinger biter og at man blir narkoman av å passere hasjselgerene ved Akerselva. Av en eller annen grunn er dette ofte innflyttere. Selv føler jeg meg sånn passe trygg i Oslo. De gærneste folka bor her på vestkanten.
Edit: prøver forøvrig ikke å ufarliggjøre eller bagatellisere trekantene i kartet. Men fortsatt, jeg vil vite HVEM som opplever disse stedene som farlige. Er det den gjengse Oslo-boer? Kun unge kvinner eller gamle menn? Fattig eller rik? Kartet trenger rikere informasjon dersom man skal lære noe av det. Ser den, men det er jo ikke helt irrelevant om det er jenter som sier de føler seg utrygge mtp voldtekt. Kanskje et av de viktigste tingene ved et sivilisert samfunn er det å kunne bevege seg trygt i det offentlige rom. Hvis kvinner føler de ikke kan dette lengre så er jo halvparten av befolkningen unntatt denne borgerrettigheten. Ellers så er det masse morsomme begrunnelser på kartet 
|
|
|
06/02/2013 11:13
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Jeg liker en av trekantene på Tjuvholmen:
«I dette området lusker det rundt en hel masse mennesker hvis mål her i livet er å flå flest mulig individer for det de har jobbet hardt for gjennom sparing eller utvikling av gode forretningsideer/prototyper»
Så sant, så sant.
Anonym5
|
|
|
06/02/2013 12:12
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Mye på den oversikten er tull, annet er velbegrunnet. Kriminalstatistikk underbygger også dette. Selv om Aftenpostens brukerlagde oversikt ikke er til å stole på synes jeg det er en flåsete tone i denne tråden, samtidig som det er få innlegg av kvinner her som gjerne vil kunne gå hjem alene etter mørkets frembrudd. Å følge seg utrygg handler ikke om "fakta". EDIT: Jeg er stor og sterk, men det blir faktisk skutt folk i nabolaget mitt jevnlig for tiden. Jeg er ikke redd, men bekymret for utviklingen. http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.10898256
Redigert av rockphotog; 06/02/2013 12:16.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
06/02/2013 12:16
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg ble glad da oversikten viste et par kommentarer i mitt nærområde som jeg hadde tenkt til å legge til selv. Noen kom meg i forkjøpet, og jeg er tydeligvis ikke alene om å observere ulovligheter.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
06/02/2013 12:27
|
Rednaskela
Ivrig
|
Ivrig
Poenget mitt, i alle fall, var ikke at folk ikke føler seg utrygge. Det gjør de selvfølgelig, og ofte med god grunn. Jeg mistrives selv med at kjæresten min to ganger i uka må ta seg hjem gjennom Oslo på nattestid etter endt jobbvakt. Men når Aftenposten først gjør en slik ting, lurer jeg på hva de ønsker å påpeke, og hvorfor de ikke gjør det grundigere. Poenget er at informasjonen i kartet ikke kan lære oss noe vi ikke vet fra før. Det eneste man kan se er AT noen føler seg uttrygge; det var det vel liten tvil om fra før. At det er en markant opphopning rundt Oslo S og Storgata/Nybrua kommer heller ikke som noen overraskelse. En kjapp titt på Oslos kriminalstatistikk bekrefter det samme. Skal man forebygge følelsen av uttrygghet tror jeg det ville hjelpe å vite HVEM og HVORFOR. AT er selvsagt en forutsetning men forteller oss ikke noe mer enn akkurat det. Når aftenposten velger fritekst som begrunnelse i kartet står det lite igjen til skikkelig analyse av dataene, med mindre man systematisk klikker seg gjennom alle trekantene og leser begrunnelsen. Hadde de laget kategorier for begrunnelse, alder og kjønn kunne man ha lest langt mer: hvem som føler seg uttrygge hvor og hvorfor de gjør det. Det hadde både vært informativt og et godt verktøy for å igangsette mottiltak. Som ville være forskjellige der jenter synes det er skummelt fordi det er mørkt, og gutter synes det er skummelt fordi det er fyll og vold. Etterlyser egentlig bare litt grundigere arbeid fra aftenpostens side. Jeg tar imidlertid diplom i interaksjonsdesign for øyeblikket, med informasjon i interaktive kart for bruk i læringssammenhenger som emne, så det er mulig jeg går litt for grundig til verks. Isåfall, bare overse det. 
Redigert av Rednaskela; 06/02/2013 12:28.
|
|
|
08/02/2013 08:06
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Stakkars, stakkars oss Osloboere http://stakkarsoss.no/
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
08/02/2013 10:41
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Klart Oslo er forholdsvis trygg. Det samme kan man si om Johannesburg i Sør-Afrika; 99 966 av 100 000 innbyggere blir ikke drept i løpet av et år.
Etter mitt syn har deler av Oslo blitt en slik by hvor det er viktig å være street smart og ta forholdsregler. Hvis man surrer rundt beruset med Iphone i hånda på feil sted, så er sjansen for å oppleve noe ubehagelig svært høy. Samme gjelder dessverre for jenter som kler seg sommerlig og går alene om kvelden. I tillegg er det noen boligområder som er ødelagt. Området rundt Sinsen f.eks med tett av sosialboliger og asylmottak tiltrekker seg bråk. Tror jeg leste et sted at voldskriminaliteten er ca 8 ganger høyere i Bjerke bydel kontra Vestre Aker. Begge bydelene består av hovedsaklig av boliger.
Men jeg vil fortsatt kalle Oslo forholdsvis trygg. Man må bare ta høyde for forholdene...
|
|
|
08/02/2013 13:54
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Politiet har tilsvarende kart som viser hvor forbrytelser blir begått. Enkelte områder i Oslo er belastet og bør unngås på kveldstid 
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
08/02/2013 15:11
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg har nesten 30 år bak meg i byen og nesten alle på løkka. Da jeg jobba ute på byen i 80,90 og beg av 00 åra så var det med en viss stolthet, ihvertfall der jeg holdt til, at vi kunne proklamere at oslo var safe for både gutter og jenter og at man nesten uten forhåndsregler kunne ferdes hvorsomhelst uansett tid på døgnet. Jeg ser bla annet at sofeinbergparken hvor samboeren min måtte krysse sent på natt, i minimale skjørt, godt påseila uten å så mye som å vie det en tanke at noe skulle skje, har blitt en no go sone for jenter/damer uten anstand. Dette her var altså for ikke noe særlig mer enn en 8 år siden et sted for rekreasjon på dagtid og ganske så uansvarlig og bekymringsløs moro langt ut på morrakvisten for alle jeg hang med den gangen, uansett kjønn. Noe har jo skjedd, for ikke i vår villeste fantasi skulle kunne si noe om hvordan det kom til å bli. Dvs hvis byen skulle ha blitt dobbelt så stor over natta så kanskje........men det har jo ikke kommet mer enn 100000 nye innbyggere på den tiden. Oslo er fremdeles verdens største småby og det overrasker meg at en slik utvikling bare skjer uten at det ser ut til at noen føler for å gjøre noe med det. Annet enn politiker snakk da.......
|
|
|
08/02/2013 17:32
|
Oekern
Avhengig
|
Avhengig
Jeg er innfløtter og er ikke redd. Har blitt trua med kniv på vika, men ble bare jævla forbanna over den feige dritten som stjælte varer fra meg (arber i butikk) Han kunne jo gitt meg sjansen til forsvar..
Vandrer flere ganger "gjennom" byen på natterstid uten at jeg må passe på av den grund.
Men folk er jo også forskjellige. Er søstra mi (som jeg bor med) ute seint på "utsatte" steder, spør hhun om jeg kan komme dit hun er og følge henne hjem om hun skal hjem aleine noe jeg gjør og respekterer selvfølgelig.
Vil tru at jenter føler seg mye mer utrygge i byen enn gutter.
Ble litt paff når de på bussen sier (via høytaler) at man må passe seg for lommetyver ved brugata og oslo s. Tror kanskje det kan gi feil inntrykk på folk. Det er jo godt ment, men tror folk tenker at det er greit og gå der, men kanskje får en annen tanke når de sier sånn på bussen..
Richmond SL3 Richmond SLR Composite
|
|
|
08/02/2013 18:04
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Eldste dattera var i gang på universitetet når vi flytta og ble igjen i byen. Hun flirer litt av meg når jeg nevner sånne saker, men jeg ser jo at hun og venninnene tar forhåndsregler når de skal ut, noe som mora som nevnt ikke trengte. Jeg synes det er rart at jentene og deres litt mer voksne søstre som har opplevd bedre tider later som om ting er greit og lar seg begrense i det offentlige rom på den måten?
|
|
|
08/02/2013 22:52
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Noen av årsakene til at det er blitt slik er ikke helt politisk korrekte å nevne. Da er det mer behagelig å passe sine egne saker.
|
|
|
09/02/2013 06:31
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
"Livsfarlig og bratt" - K Jansrud
Haha
|
|
|
[Re: Z30]
09/02/2013 16:42
|
Ragnus
Medlem
|
Medlem
Noen av årsakene til at det er blitt slik er ikke helt politisk korrekte å nevne. Da er det mer behagelig å passe sine egne saker. Riktig, og nettopp av den grunn feies saken desverre under teppet av brorparten av politikerne.
|
|
|
10/02/2013 06:27
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Oslo har alltid vært en forsømt by, men hvor mange hekker har de tenkt å klippe før folk skjønner at man også må snakke om det som er vanskelig. Jeg er i utgpkt en gammal raddis, men jeg tror (er sikker på) feks at solidariteten min hadde fått seg en real knekk om sigøynerne/rumenerne hadde dukka opp rundt kirka den gangen jeg bodde i strøket.
Redigert av sanouka; 10/02/2013 06:28.
|
|
|
|
|