Hei. Tross gipset høyrehånd har jeg fått bygget ferdig sykkelen. Jeg er veldig fornøyd med bygget, men har ikke fått prøvd den enda. Det er min første stisykkel. Jeg var innstilt på høy front, men hvor høyt er egentlig vanlig? Jeg har stutte bein, så styret er ca 7cm høyere enn setet før jeg setter meg på. Jeg har rett stem på 70mm og kjøpte et billig styre med 3/4" rise (Raceface turbine). Kan dette funke, eller er det bare å løpe og kjøpe negativt stem og flatt styre?
Re: Santa Cruz Tallboy Ltc
[Re: JTE]
#155436105/02/201322:52
Kjempefin sykkel! En av mine favoritter. Gratulerer. Til og med Erik Angvik kunne tålt denne (dersom hjulene var litt mindre) ? Men... ifølge stilpolitiets vedtekter så skal vel bremseslangen gå på innsiden av gaffelbenet?
Ikke løp for å kjøpe noe som helst. Det er prøving som gjelder.
Jorden er absolutt ikke flat !
#155436305/02/201322:55
Synes du fronten blir høy, har du mulighet til å sette på et flatt styre og en stem som peker litt ned. Syntace har en ganske fiffig stem der, FlatForce Denne dropper styret 12mm i forhold til helt rett 0° stem.
Hadde anskaffet et mer enn 6graders negativt stem. Er jo en risk slik det ser ut nå at forhjulet kan steile i klatringer f.eks. Blir lettere å komme ordentlig over forhjulet med et negativt stem.
Ellers vil jeg gratulere med nydelig sykkel!
#155445006/02/201308:56
God formiddag. Takk for gode tips og hyggelige tilbakemeldinger. Jeg har nå prøvd å legge bremseslangen på innsiden av gaffelbenet, men fikk ikke det til å bli som jeg ville. Den ligger derfor utenfor, men jeg har fått lagt den mer inntil, så jeg tror det skal gå bra. Jeg legger ved tre nye bilder, men har begrensede dataferdigheter, så de kommer som vedlegg. Om Tollef eller noen andre vil åpne de direkte i tråden for meg er det fint. Angående bytting av styre og stem vil jeg lytte til tips og prøve som det er. Jeg føler at jeg har handlet fra meg for en stund, så det ville vært deilig om det funker som det er.
#155448706/02/201309:43
Mange takk. Det er nok ikke til å komme unna litt mer shopping etterhvert. Jeg har handlet litt bakvendt, så jeg hadde alt av deler før jeg hentet ramma. I forhold til høyden foran er de jo nå tydelig at det var en tabbe. Men det er første bygg, og noen feil gjør man vel gjerne. Er det noen som har tips om et bra stem med passe negativ vinkel? Jeg ser for meg at det bør være ca -15 grader og 70mm langt. Viktigere at det er stivt og solid enn at det er superlett.
Redigert av JTE; 07/02/201308:39.
#155498807/02/201309:48
Jeg har nå prøvd å legge bremseslangen på innsiden av gaffelbenet, men fikk ikke det til å bli som jeg ville. Den ligger derfor utenfor, men jeg har fått lagt den mer inntil, så jeg tror det skal gå bra.
Du legger bare slangen i sporet, og så skrur du den fast i festet i kroken av gaffelkronen (eller hardu kastet festet? - uansett: nytt feste får du enten kjøpt hos LSB eller fra North Shore billet i fine farger). Du skal ikke behøve 4 strips for å feste bremseslangen! Her ser du korrekt føring. Ingen vanskeligheter og ingenting som kan hekte. Eneste jeg har å påpeke her er at den ligger litt slapt, men det er ikke noe problem å fikse på
Om du ser nøye etter er skruene for et eventuelt flaskestativ på utsiden av ramma, nesten ned mot kranken, jeg vil ikke anbefale noen å feste noe flaskestativ der.
Om du ser nøye etter er skruene for et eventuelt flaskestativ på utsiden av ramma, nesten ned mot kranken, jeg vil ikke anbefale noen å feste noe flaskestativ der.
Har du prøvd? Dette er eneste måte for en del fulldempere å få flaskestativ, men duverden hvor mye klin det som nå har blitt norsk sommer vil fylle i flasken din.
Har du noensinne sett meg med en sånn derre roadieflaske? Forøvrig er det enda dårligere plass til flaskestativ på innsiden av ramma i Heckleren min. Piggyback på demper og trangt fronttriangel gjør at jeg knapt får plass til et batteri til lykta mi i de mørke månedene.
Jeg har alltid sportsdrikk i drikkesekken+ en liten nødflaske i sekken med vann så jeg vet når jeg er tom. På sti synes jeg flasker på ramma blir grisete i løpet av kort tid. Flaskeholdere brukes dog flittig både på grusracer og landeveissykkel.
#155567808/02/201317:11
Jeg synes jeg koser meg veldig i skogen, men ser at du er enda flinkere enn meg der:) Jeg har nok fortsatt litt av birkebeineren i meg, og liker at det er litt vondt innimellom også. Selv om jeg befinner meg på sti.
Når jeg først visste hva jeg skulle lete etter fant jeg jammen festet til bremseslangen, så nå ligger den riktig. Jeg tok løpefart og bestilte et 3T Arx team stem. 70mm (som det jeg har fra før), men -17 grader. Tipper det blir bra.
#155594209/02/201313:28