Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Eurocardet mitt ble svindlet, men saken er kinkig

Eurocardet mitt ble svindlet, men saken er kinkig #1552059 31/01/2013 11:53
S
Svindlet Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Ønsker å være anonym og har derfor ikke brukt mitt vanlige TS nick (og setter pris på om det ikke spekuleres mer i det).

Jeg skjønner at saken er litt kinkig og vanskelig for Eurocard å svelge, men trenger litt hjelp her for å se om jeg har noen som helst mulighet. Så langt har de avvist noe som helst refusjon.

Jeg har vært trofast Eurocard kunde i mange år. Har brukt kortet til å betale både for private- og jobbturer flere ganger. For litt siden var jeg en uke i Russland for å ta noen kurs (ikke direkte jobbrelatert) og var ute og spiste og drakk litt med andre fra kurset noen av dagene. Alt virket normalt og jeg opplevde ikke ting jeg følte som unormalt der og da.
En måned etter at jeg kommer hjem får jeg regningen fra Eurocard og der er gjort tre store betalinger den ene kvelden, det ene større enn det andre og totalt på rundt 45 000kr (det hadde da nådd sin 50 000kr i måneden grense etter det jeg forstår - for første gang).

Jeg har aldri brukt kortet for summer i nærheten av det, kanskje med unntak av kjøp av reise på finn.no etc, men fortsatt er betalingene langt over hva jeg noen gang har dratt på kortet. Jeg ringer Eurocard med en gang og de virker behjelpelige, men jeg stusser over at de ikke ber meg politianmelde det. Uansett så drar jeg å gjør det så fort jeg kan og melder ifra til Eurocard at det er gjort. Får beskjed fra Eurocard at jeg må prøve å ordne saken selv og setter i gang. Problemet er jo litt at jeg er veldig usikker på hvor det svindelen har skjedd da de fleste steder i Russland er lovpålagt å bruke russiske alfabetet for navn (som ikke er merkevare, slik at du vet knapt hva stedet du befinner deg på heter) og at det er en stund siden hendelsen (vi var fort på 4-6 ulike steder iløpet av en dag/kveld). Det eneste Eurocard regningen gir meg er navnet på en Cafe/Spiseri, så prøver å google nummer (finner også ut at andre har blitt forsøkt belastet for svært dyre ting de ikke har spist eller drukket der på reviews-sider, noe jeg også nevner for Eurocard). Finner ett nummer, men de som svarer snakker ikke engelsk og legger bare på når jeg spør om å få snakke med noen som prater engelsk.

Fire uker går og Eurocard kommer tilbake og sier de ikke kan gjøre noe da chip og pin er brukt og jeg fortsatt har kortet, og heller ikke kan gi noen god forklaring på hvordan det har skjedd.

Jeg vet det var flere steder ble vi bedt om å legge kort i baren for å få åpnet en tab (ikke måtte trekke kortet for hver øl), men jeg trodde da at det var tryggere å legge eurocardet enn visakortet, for så å betale med visakortet når man skal gjøre opp. Som oftest har jeg hatt eurocardet liggende i innerlommen på frakken/jakken, mens jeg har visa'en i lommeboken. Slik at om jeg skal bli frastjålet det ene eller det andre så har jeg mulighet til å komme meg hjem. Om noen har tatt kortet fra jakken min, sett meg taste kode tidligere på kvelden før det ble lagt i baren, eller om det er gjort på noen annen måte (vet ikke om det går an å vise en annen valuta på terminalen/flytte komma/vise feil beløp slik at man kan godkjenne feil beløp?) aner jeg ikke. Alt jeg vet er at jeg aldri har godkjent summer i nærheten av det som kortet er trukket for.

Jeg har alltid hørt (av bankansatte) at det er tryggere å bruke mastercard på reise for om du blir svindlet så er det ikke du som taper penger. Men dette hjelper jo lite når du da kan bli svindlet for langt større beløp (passer aldri på å ha for store summer på brukskonto nettopp pga svindelfrykt) og du får påfølgende skyhøy rente.

Har en venn som var utsatt for noe av det samme i London (mener han var kunde av Nordea), og der dekket Nordea 15 000, mens han måtte ut med rundt 8 000 i egenandel for uvettig kortbruk eller noe lignende.

Jeg skjønner jo at saken er kinkig for Eurocard, men er det noe jeg kan gjøre eller er dette en lost case?

Isåfall burde jeg vel fort som f... ta opp lån ett annet sted med lavere rente og få betalt vekk gjelden til Eurocard. Man får vel forbrukslån med lavere effektiv rente enn Eurocard sin effektive rente som er på 23%(?) om jeg forstod sidene deres riktig...

Re: Eurocardet mitt ble svindlet, men saken er kinkig [Re: Svindlet] #1552064 31/01/2013 11:58
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

Anonym5
Re: Eurocardet mitt ble svindlet, men saken er kinkig [Re: Svindlet] #1552067 31/01/2013 12:06
S
Svindlet Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Javel, dette var nytt for meg. Jeg trodde det var sikrere å betale en gang enn å trekke det en drøss ganger da langt flere kan se koden din og hvor du har lommebok osv.

Samtidig så tenkte jeg at det var billigere med færre utenlandstrekk..

Re: Eurocardet mitt ble svindlet, men saken er kinkig [Re: Svindlet] #1552093 31/01/2013 12:40
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Aldri, sier det en gang til, aldri legg igjen kortet ditt i baren, strippeklubben, frelsesarmeen, kirka osv.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Eurocardet mitt ble svindlet, men saken er kinkig [Re: Svindlet] #1552094 31/01/2013 12:41
HNK Offline
Besatt
Besatt
Ai, dette er en kjedelig sak. Min største medfølelse.
Jeg mener at linken det er vist til fra NRK ikke gir et fullverdig svar på det du egentlig lurer på.

En ting er å bli trukket for fem halvlitere mer enn du har drukket/bestilt. Dette hadde vært nesten bagatellmessig og kanskje noe du ikke hadde klaget på engang.

En annen ting er å bli trukket for 200 halvlitere for mye eller for ting du overhodet ikke har sett snurten av.
Problemet her er da at du må anmelde de stedene du besøkte i Russland for kortsvindel. Dette er jo langt lettere sagt enn gjort, svart økonomis utbredelse der borte osv. Det kan jeg si med en gang at blir et mareritt.

Dette med at barer og utesteder har kameraer, er jo greit nok. Men dette løser jo ikke problemet i det hele tatt. Ja, kameraer kan vise at du frivillig leverer fra deg kortet i baren, men det betyr jo ikke at du aksepterer at du blir svindlet. Jeg mener en slik holdning fra banker og utesteder langt på vei legitimerer svindel ved at man legger kortet sitt i baren. Er lettere for alle parter unntatt kortholder med en slik løsning. Og du kan ta deg en god faen på at de samme kameraene er vinklet slik at de ikke viser om kortet blir misbrukt av de ansatte.

Å skulle gi et svar på dette på hvordan det skal løses er nesten umulig. Selv som utdannet jurist er jeg ganske blank. Lovverket også dessverre sier ikke stort om dette. At banken prøver seg på at du var uaktsom i bruken av kortet ditt er jo egentlig ikke helt uforståelig, men betyr det samtidig at du ikke har krav på NOE? Jeg mener nei, men du har kanskje ikke krav på å få tilbake alt heller. Har du undersøkt reiseforsikringen?

Måten som gir deg størst sannsynlighet til å få alt tilbake, er å bruke media, TV2 hjelper deg osv osv...men dette fører til en heller mindre anonym tilværelse og er ikke å anbefale for de fleste.

Lykke til videre, håper virkelig dette løser seg så bra som mulig. Selv om du blir møtt med motstand jevnt over så kan du ikke gi opp og innørmme at du ikke burde gitt fra deg kortet osv. Vær knallhard og streng.
Blir litt som å krasje i leiebil på Gran Canaria, det siste du skal gjøre er å innrømme noen som helst for skyld, samma hva!

Redigert av HNK; 31/01/2013 12:42.

Re: Eurocardet mitt ble svindlet, men saken er kinkig [Re: Svindlet] #1552104 31/01/2013 12:55
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Saken er kinkig, for det er brukt kort og korrekt PIN kode.

Du har da akseptert "feil" beløp..? muligens

Sannsynligvis ikke noen feil pinkoder heller.

Betal kravet som du mener er riktig, men ikke den belastningen som du mener er feil. Så får du bare bestride den transaksjonen, og kjøre fullt løp. Usikker på prosedyrer, men ser jo for meg en vurdering i bankklagenemd.

Russland er ikke trygt.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Eurocardet mitt ble svindlet, men saken er kinkig [Re: Svindlet] #1552107 31/01/2013 13:02
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Vanskelig sak.

Sett fra Eurocard sin side: De har en avtale (om ikke direkte) med et brukersted. Hvis det på brukerstedet benyttes et kort med chip og pin-kode sjekker brukerstedet real time med Eurocard om kortet er OK. Hvis kortet er OK kan de trygt levere ut tjenester (i teorien kontanter) med visshet om at de får betalingen fra Eurocard og Eurocard krever det inn fra kunden.

Hvis chip og kode er brukt har altså Eurocard gått god for at de skal betale 50.000 til brukerstedet. De kan nødvendigvis ikke vite om du virkelig fikk den kaviaren du kanskje er belastet for, og jeg ser ikke at de uten videre kan nekte å betale brukerstedet basert på en klage fra kunden.

Jeg skulle tro at du kan kreve mer dokumentasjon fra Eurocard om hvorfor de krever at du skal betale, men her er det mulig at avtalen tilsier at de ikke trenger det.

Saken din kommer som du sier mest sannsynlig av enten:
1) De har klart å bruke kortet ditt uten at du visste om det (feks ved å kopiere chip data + lese av kode).
2) De har fått deg til å betale noe helt annet enn du trodde.

Du kan kanskje ha en formening om dette selv dersom du får tilsendt nøyaktige trekk + klokkeslett fra Eurocard? Husker du hvor mange ganger du trakk kortet kan du jo tenke over om det har blitt brukt flere ganger eller med feil beløp de gangene det er brukt.

En annen ting du sikkert har tenkt på: Det er ikke mulig at det ligger en kvittering i en jakkelomme noe sted? (Svindlet de deg passet de mest sannsynlig på at du ikke fikk kvittering...)

Uansett tenker jeg umiddelbart at den eneste muligheten din er å gå etter brukerstedet, men som det kommenteres høres det svært vanskelig ut i Russland.

Uvesentlig for saken: Eurocard er et internasjonalt brand som benyttes av flere aktører. Et norsk Eurocard er utstedt av SEB.

Re: Eurocardet mitt ble svindlet, men saken er kinkig [Re: Svindlet] #1552110 31/01/2013 13:11
S
Svindlet Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Fikk nettopp nytt svar (rask behandling skal de ha for, men det er vel pga de har bestemt seg..)

//
Takk for din mail.

Parameterene er ikke sat op ens på alle typer af kort og i vores systemer
er disse beløb i orden at bruke. Alle beløpene er blevet godkendt og
accepteret med chip og PIN kode, hvilken også er tastet rigtig hver gang.

Vi kan derfor ikke kreditere beløpen men har bestilt bilagen til deg så du
kan se hvad der står på dem.

Ha en fortsat fin dag.
//

Så moralen er vel at det bare er tull at det er tryggere å bruke mastercard i utlandet. Tvert om er det langt værre ettersom grensene er mye høyere og du har påfølgende renter som er langt høyere enn tapte renter på brukskontoen for å si det mildt..

De har jo vist hele tiden at chip og pin ble brukt, hvordan vet jeg jo fortsatt ikke..

Re: Eurocardet mitt ble svindlet, men saken er kinkig [Re: Gråstein] #1552116 31/01/2013 13:20
S
Svindlet Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Sitat: Gråstein
Vanskelig sak.

Saken din kommer som du sier mest sannsynlig av enten:
1) De har klart å bruke kortet ditt uten at du visste om det (feks ved å kopiere chip data + lese av kode).

Slik jeg forstår det på Eurocard så er det ikke mulig å kopiere chipdata, derfor har de utelukket dette punktet og mener det MÅ være mitt kort som er brukt.

2) De har fått deg til å betale noe helt annet enn du trodde.

Dette er mulig, men jeg har aldri blitt lurt slik før. Og tre ganger på under to timer høres mye ut... Her jeg lurte på om det var mulig å forandre beløpet på terminalen, eller få terminalen til å vise en annen valuta? Men kan ikke tenke meg at det skal være mulig...

Du kan kanskje ha en formening om dette selv dersom du får tilsendt nøyaktige trekk + klokkeslett fra Eurocard? Husker du hvor mange ganger du trakk kortet kan du jo tenke over om det har blitt brukt flere ganger eller med feil beløp de gangene det er brukt.

En annen ting du sikkert har tenkt på: Det er ikke mulig at det ligger en kvittering i en jakkelomme noe sted? (Svindlet de deg passet de mest sannsynlig på at du ikke fikk kvittering...)

Uansett tenker jeg umiddelbart at den eneste muligheten din er å gå etter brukerstedet, men som det kommenteres høres det svært vanskelig ut i Russland.

Klokkeslett har jeg ikke, kun dato. Venter på Eurocard for å se hva som er betalt for...
Kvitteringer har jeg lett etter, men fant jo ut dette mer enn en måned etter og så lenge pleier jeg ikke beholde et par kvitteringer om noen øl/drinker/nattmat/taxi dessverre..

Vet ikke om jeg burde søke juridisk hjelp eller om det bare vil gjøre ting dyrere enn hva jeg potensielt kan spare...

Re: Eurocardet mitt ble svindlet, men saken er kinkig [Re: Svindlet] #1552123 31/01/2013 13:32
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Paranoid som jeg er, kjører jeg stort sett alltid kontanter i utlandet.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Eurocardet mitt ble svindlet, men saken er kinkig [Re: Svindlet] #1552138 31/01/2013 13:50
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Du som forbruker har ganske god beskyttelse i slike saker. Jeg skriver generelt om det, også får du selv krysse av for hva du allerede har gjort.

Så snart man blir klar over belastningene må man reklamere til banken snarest mulig, ikke vedkjenne seg transaksjonene og fremme et krav om tilbakebetaling. Banken vil da ha en tilbakeføringsrett (for beløp og påførte renter) med mindre de bringer saken inn for domstol eller Finansklagenemnda (i praksis alltid nemnda).

Finansklagenemnda vil da kunne behandle og vurdere saken. I den grad banken påstår at du har vært grovt uaktsom (typisk oppbevaring av kort og kode sammen) kan banken kreve at du skal belastes en egenandel på kroner 12.000. Påstår de at du har brukt kortet selv kan de kreve hele beløpet av deg. Saken vil i nemnda først bli behandlet av sekreteriatet som etter en viss saksbehandling vil komme med en vurdering hvorpå begge parter kan kreve at saken legges frem for nemnda.

Du finner en del vedtak i tilsvarende saker på finkn.no

Re: Eurocardet mitt ble svindlet, men saken er kinkig [Re: baronKanon] #1552143 31/01/2013 13:57
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Sitat: baronKanon
Paranoid som jeg er, kjører jeg stort sett alltid kontanter i utlandet.

Yepp, også er det hendig å ha litt småsedler til å stappe i trusekanten på ......

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Eurocardet mitt ble svindlet, men saken er kinkig [Re: Svindlet] #1552162 31/01/2013 14:22
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Svindlet
Så moralen er vel at det bare er tull at det er tryggere å bruke mastercard i utlandet. Tvert om er det langt værre ettersom grensene er mye høyere og du har påfølgende renter som er langt høyere enn tapte renter på brukskontoen for å si det mildt..

De har jo vist hele tiden at chip og pin ble brukt, hvordan vet jeg jo fortsatt ikke..

Jeg tenker umiddelbart at det er værre å få tappa brukskontoen for samme beløp. Overtekk på VISA kort er heller ikke umulig.

De kan uansett ikke slette før de har fått bilaget. Så ikke føl at slaget er tapt, enda.

Er det betalt for noe du ikke skulle, så er jo saken grei. Da er det jo svindel fra brukerstedet. Det som finnes av bevis må først fremskaffes, før man kan ta beslutning.

Tenker jeg.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Eurocardet mitt ble svindlet, men saken er kinkig [Re: kjasmas] #1552181 31/01/2013 14:58
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Sitat: kjasmas
Du som forbruker har ganske god beskyttelse i slike saker.

I saker der man legger kortet fra seg i baren i Russland?

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Eurocardet mitt ble svindlet, men saken er kinkig [Re: rockphotog] #1552192 31/01/2013 15:40
sam Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: rockphotog

I saker der man har reist til Russland av egen fri vilje spør nå jeg?

CK Fix
Re: Eurocardet mitt ble svindlet, men saken er kinkig [Re: Svindlet] #1552202 31/01/2013 15:54
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kjedelig sak. Men å legge fra seg kortet i baren er rimelig naivt. Spesielt i Russland. Men nå har du lært den harde veien.

Selv bruker jeg aldri kort i utlandet annet enn uttak fra minibank. Alt betales kontant. Bruker kun kort i store anerkjente butikker der jeg aldri slipper kortet av synet under transaksjonen.

Lykke til. Men er redd du har en dårlig sak.

Re: Eurocardet mitt ble svindlet, men saken er kinkig [Re: sam] #1552230 31/01/2013 16:38
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sam
Sitat: rockphotog

I saker der man har reist til Russland av egen fri vilje spør nå jeg?

Beskyttelsen er ganske god ja! For det første han banken prosessbyrden (de må ta saken inn for nemnd) og for det andre kan bare banken kreve egenandel på 12k uansett hvor mye som er trukket fra kortet hvis de ikke kan sannsynliggjøre "eget bruk"..

Vil ikke dere kalle det en ganske god beskyttelse?

Re: Eurocardet mitt ble svindlet, men saken er kinkig [Re: Svindlet] #1552244 31/01/2013 16:57
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Burde ikke utestedene som tilbyr kundene å legge igjen kortet i baren ha et system med ugjennomsiktige konvolutter de enkelte kortene legges i, og en form for plombering så ingen kan ta ut kortet uten at det oppdages? Det burde hjelpe litt på¨sikkerheten, i hvert fall.

Re: Eurocardet mitt ble svindlet, men saken er kinkig [Re: Svindlet] #1552245 31/01/2013 16:57
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Dette kan nok se ut til å være en sak du kan velge å klage inn for Finansklagenemnda (http://www.finkn.no/vis.asp?id=1).

I mellomtiden kan du velge å betale det beløpet som du mener er korrekt, og så melde skriftlig til Eurocard at du bestrider at du skal betale pengene. Så lenge beløpet er bestridt, kan de ikke iverksette inkasso eller på annen måte svarteliste deg. Eurocard vil antakelig svare med at de vil bringe saken inn for retten.

Få EC til å avvente rettslig behandling inntil Finansklagenemnda har sagt sitt. Når FKNs avgjørelse foreligger, må du vurdere hva du skal gjøre videre.

Min erfaring fra lignende saker (ikke for meg - men for andre), er at om korrekt kode er brukt, så er det vanskelig - men ikke umulig - for skyldneren å slippe unna.

Ta gjerne kontakt med din egen bank for å be om råd, de har garantert vært borti slike saker tidligere. Er du medlem i en fagforening, kan det tenkes at du har rett på juridisk bistand til ingen eller subsidiert pris. Kanskje til og med reiseforsikringen kan være til hjelp.

Lykke til i en kinkig sak.

Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: Eurocardet mitt ble svindlet, men saken er kinkig [Re: voldemort] #1552247 31/01/2013 17:05
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: voldemort
Dette kan nok se ut til å være en sak du kan velge å klage inn for Finansklagenemnda (http://www.finkn.no/vis.asp?id=1).

I mellomtiden kan du velge å betale det beløpet som du mener er korrekt, og så melde skriftlig til Eurocard at du bestrider at du skal betale pengene. Så lenge beløpet er bestridt, kan de ikke iverksette inkasso eller på annen måte svarteliste deg. Eurocard vil antakelig svare med at de vil bringe saken inn for retten.

Få EC til å avvente rettslig behandling inntil Finansklagenemnda har sagt sitt. Når FKNs avgjørelse foreligger, må du vurdere hva du skal gjøre videre.

Min erfaring fra lignende saker (ikke for meg - men for andre), er at om korrekt kode er brukt, så er det vanskelig - men ikke umulig - for skyldneren å slippe unna.

Ta gjerne kontakt med din egen bank for å be om råd, de har garantert vært borti slike saker tidligere. Er du medlem i en fagforening, kan det tenkes at du har rett på juridisk bistand til ingen eller subsidiert pris. Kanskje til og med reiseforsikringen kan være til hjelp.

Lykke til i en kinkig sak.

Som jeg skrev over: så lenge kortholder har bestridt transaksjoner har banken en tilbakeføringsplikt hvis DE ikke bringer saken inn for finkn innen tre uker.

Re: Eurocardet mitt ble svindlet, men saken er kinkig [Re: Svindlet] #1552251 31/01/2013 17:13
R
runeFK Offline
Avhengig
Avhengig
R
Det er mulig å reklamere på kravet til banken, da må banken snakke med kjøpsstedet. Google det så finner du info. Har prøvd en gang, morsom greie.

Ikke riktig selskap, men du tar greia:

http://www.terra.no/Finansiering/kredittkort/tips/Reklamasjon/Sider/default.aspx

Gjør det og lykke til

Redigert av runeFK; 31/01/2013 17:21.

Jeg heier på NOTS, gjør du?
Re: Eurocardet mitt ble svindlet, men saken er kinkig [Re: Svindlet] #1552329 31/01/2013 21:09
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
Hjelper nok ikke deg mye dette, men opplevde i indonesia å plutselig oppdage at visakortet var borte- og at kontoen var tømt (12000kr). Ringte og sperret kortet, politianmeldte det hos lokalt politi (som trengte ca 50kr i "kopigebyr"). Noen uker senere var pengene tilbake på konto minus 500kr i gebyr.

Fant ut at jeg i en minibank, etter å ha tatt ut penger, ble spurt om videre tjenester. Mens jeg bare fornøyd tok pengene og stakk. Så nestemann (eller trolig en ansatt på flyplassen som kjente til funksjonen/fellen) sto vel klar og ventet på neste sløve halvfulle turist som rotet det til. Uansett... Ale penger tilbake uten spørsmål.

jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
Re: Eurocardet mitt ble svindlet, men saken er kinkig [Re: Svindlet] #1552363 31/01/2013 23:11
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg tenker at om det er litt tak i MC så bør de sjekke om brukerstedet har flere saker på seg og hva som er "vanlig" forbruk på stedet.

Hvis man har vært flere sammen så har man forhåpentligvis vitner på sånn nogenlunde hva som ble kjøpt iløpet av kvelden..

Re: Eurocardet mitt ble svindlet, men saken er kinkig [Re: ] #1552378 01/02/2013 06:31
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Kredittkort er djevelens verk! Sprit hans munnvann...
cash is king

Re: Eurocardet mitt ble svindlet, men saken er kinkig [Re: Svindlet] #1552403 01/02/2013 08:31
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Sakens fakta akkurat nå ser ut til å være at kortet til trådstarter har vært brukt med en kode som bare han bør kunne. Noen korrigerte meg angående chips - at de ikke kan kopieres på samme måte som magnetstriper.

Ja, brukeren kan ha blitt presentert en device som viste andre tall enn det som sto på skjermen, men det vil være ord mot ord.

Jeg antar at det er sånn at brukersteder sender bilag til kortselskapet for å få pengene sine, og nå skulle Eurocard sende disse videre til trådstarter. Så må det vel være opp til trådstarter å benekte det.

Sånn jeg ser det kan ikke kortselskapene ta ansvar for hva kortholdere bruker penger på og hvor mye. Jeg har ingen grunn til å tvile på trådstarters versjon, men det finnes nok av andre eksempler på folk som har havnet på strippeklubber i Øst-Europa og endte med skyhøye regninger. Da er det lett å legge skylden på svindel når kona får kontoutskriften...

Problemet til trådstarter er at 1) han må overbevise noen om at dette er svindel og 2) den noen MÅ være eurocard i Norge. Å gå etter brukerstedet antar jeg er praktisk umulig (gitt at det er russisk)

Re: Eurocardet mitt ble svindlet, men saken er kinkig [Re: Svindlet] #1552405 01/02/2013 08:32
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Husker ikke om Eurocard bruker VISA eller MasterCard, men du kan vurdere å kontakte VISA/MC. Det er vel tross alt dem som har avtalen mot stedet som svindlet deg, dvs VISA/MC har godkjent at dette stedet kan benytte deres teknologi for å ta betalt fra kunder.

Re: Eurocardet mitt ble svindlet, men saken er kinkig [Re: Svindlet] #1855891 12/09/2014 18:47
S
Svindlet2 Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
S
Hvordan gikk det med denne saken?

Vet at dette en gammel tråd, men jeg har blitt svindlet på samme måte og leter etter informasjon om hva jeg kan svare Finansklagenemda, etter at banken min ikke vil betale. Det var nemlig brukskontoen min som ble tappet. Det var også siste (lønning 32000 kr) fra jobben som gikk med her, da jeg hadde sagt om samme måned. Nå er fulltidsstudent og blakkere enn jeg noen gang kunne drømme om.

Re: Eurocardet mitt ble svindlet, men saken er kinkig [Re: Svindlet] #1855971 12/09/2014 20:26
B
bhrsrk Offline
Entusiast
Entusiast
B
EMV brukes dessverre for å skyve ansvar over på forbruker. Organiserte kriminelle har utstyret som trengs for å misbruke kort, men forbrukeren blir stort sett møtt med at chip&pin er sikkert som banken og du må ha vært uaktsom eller uforsiktig.

How Smartcard Payment Systems Fail
The Bank Fraud Resource Page

Re: Eurocardet mitt ble svindlet, men saken er kinkig [Re: Svindlet] #1857291 15/09/2014 14:00
Christian Offline
Uflaks
Uflaks

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Eurocardet mitt ble svindlet, men saken er kinkig [Re: Christian] #1857300 15/09/2014 14:15
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig

Uten at jeg finner kilden mener jeg fast bestemt at jeg har lest tidligere at "feilen" i den saken kunne spores tilbake til en kort periode rundt tidspunktet for misbruket...

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå