Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dårlig pustetest, hvorfor?

Dårlig pustetest, hvorfor? #1551827 30/01/2013 20:09
RaymondJ Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Var hos bedriftslegen idag, og scoret ganske dårlig på pustetesten. Dvs. jeg var forsåvidt akkurat innenfor minstekravet (hvordan nå de setter grensene), men snakket litt rundt det med både lege og legesekretæren. Tatt i betraktning hvor mye jeg trener synes jeg det var skuffende at jeg ikke minst var godt innenfor kravet. Fikk akkurat samme utslag når jeg var der for 3 år siden, men da tenkte jeg ikke noe mere over det. De synes også det var merkelig lavt, pusten min tilsvarte mere en som stort sett lå på sofaen og røkte...

Har selv et inntrykk av at kroppen responderer svært dårlig på kondisjonstrening, og det er som regel pusten det stopper på når jeg skal ta meg ut maks. Blir også svært fort anpusten når jeg er "kald", f.eks når jeg går fort/springer opp en trapp. Da kan jeg stå å pese ganske lenge etterpå.

Skal også sies at jeg har hatt mye luftveisplager oppigjennom, halsbetennelse ol. Jeg blir også veldig fort "sliten/sår/skurvete" i halsen hvis jeg trener med mye pust, eller har snakket mye en dag.

Noen som har noen erfaring rundt dette? Kjedelig da jeg føler at all kondisjonstrening jeg legger ned gir null resultater, men styrkemessig utvikler jeg meg forsåvidt greit.

Han skulle sende en rekvisisjon til en spesialist her i byen (som har litt dårlig rykte ang. å ta tak i ting desverre), så vi får se om det skjer noe videre.

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: Dårlig pustetest, hvorfor? [Re: RaymondJ] #1551866 30/01/2013 21:08
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Svake lunger, eller suspekt O2 opptak?
Jeg lå i underkant av normalkurven på pustestyrke. Dette stemte ikke med min generelle fysiske form, og jeg fikk prøve astmamedisin.
Jeg viste ikke at jeg hadde hatt astma hele livet før jeg fikk astmamedisin og lærte meg forskjell på trening med og uten medisin.
Det jeg før trodde var suspekt kondisjon i oppveksten viste seg å være en medisinsk tilstand.

Redigert av Cmon77; 30/01/2013 21:10.

- Stefan
Re: Dårlig pustetest, hvorfor? [Re: RaymondJ] #1551875 30/01/2013 21:28
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
Sliter litt med det samme, Slet med anstrengelses astma som yngre og allergirelatert til dags dato. Har medisiner jeg bruker når jeg åpenbart er tett. Men når det ikke er så åpenbart kan det godt tenkes at et snev av fandenskapet gir dårligere lungefunksjon. Det kan i sin tur lett oppfattes som dårlig kondis.

Re: Dårlig pustetest, hvorfor? [Re: RaymondJ] #1553249 03/02/2013 18:15
H
haaplost Offline
Entusiast
Entusiast
H
Halsbrann, dvs. at man har mer enn normalt oppstøt av magesyre kan gi astmaopplevelser.
Er man ofte sår og ekkel i halsen (uten forkjølelse etc) bør man få sjekket dette.

Det kan også komme fra stemmebåndene som skal dra seg sammen ved større fysisk anstrengelse, men at det altså fusker her hele tiden eller nå og da.
Her vil ikke astmamedisin hjelpe.
Det var om noe slikt på Dagsrevyen for noen uker siden.

Selv oplever jeg x antall dager i sykkelsesongen at det nærmest snører seg sammen i halsen ved bealstning i litt bratte motbakker den første timen, faktisk slik at jeg må stoppe helt opp!
Når det "løsner" er det ingen problemer / symptomer ved hard belastning.

Re: Dårlig pustetest, hvorfor? [Re: RaymondJ] #1566389 06/03/2013 21:03
RaymondJ Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Imorgen skal jeg til byens eksentriske hjerte og lungespesialist så vi får se hva det blir ut av det. Rapport kommer.

Re: Dårlig pustetest, hvorfor? [Re: RaymondJ] #1566487 07/03/2013 08:29
K
Ka så Offline
Entusiast
Entusiast
K
En kan score elendig på en spirometritest selv om en er i knallbra form, prosenten er satt til forventet mengde pust i lungene , og evnen til å få denne ut over tid, i et europeisk igjennomsnitt når det sees på alder, høyde og vekt.
( Blås til du ser mannen med ljåen, forbedrer resultatet, dog ikke formen )
Gener er nok vel så viktig som om en har trent mye/lite.

Mange på jobb med høye prosentvise score er sofaslitere, røykere og sjelden å se på sykkelen .

Håper møte med spesialisten gikk bra

Sykkelhilsen
Knut-Tore
Re: Dårlig pustetest, hvorfor? [Re: RaymondJ] #1566581 07/03/2013 10:53
RaymondJ Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Tilbake, eksentrisk men hyggelig lege. Men tror nok ikke det er lett å stille spørsmål ved hans meninger, er nok derfra rykte som sær og vanskelig kommer.

Tok bare en slik enkel blåseut-test, blås så du ser mannen med ljåen i 6 sekunder. Går mer eller mindre HELT tom for luft etter 3 sekunder. 3 forsøk, alle rundt 89% kapasitet. Denne prosenten jeg stusset over, som sagt så scoret både sofaslitere og røykere jeg jobber sammen med høyere. Tok også blodprøver, blodtrykk, EKG og ultralyd av hjertet.

Og som avslutning sykling i 9 min. med EKG påkoblet, men ikke med slik pustemaske. Begynte på 100W og avsluttet på 200W, kom vel oppi en 160-170 i puls, makspulsen min ligger rundt 200. Pusten sånn passe, gikk ikke tom for pust og kunne lett holdt på lengre.

Konklusjonen var at alt så veldig bra ut, og at det nok bare "er sånn det er". Men for sikkerhets skyld ble jeg opp for å få tatt røntgen av lungene.

HVIS det skulle bli slik at jeg har lyst til å grave mer i dette blir det vel på private klinikker? Hvem i Østfoldsområdet er bra på slikt? Bør vel kansje være noen som er idrettsorienterte, og ikke slike som holder mest på med røkende, sofaslitende pensjonister?

Redigert av RaymondJ; 07/03/2013 10:54.

Re: Dårlig pustetest, hvorfor? [Re: RaymondJ] #1566597 07/03/2013 11:17
jan erik Offline
Besatt
Besatt
160-170 i puls ved 200 watt? hva er makspulsen din?

Re: Dårlig pustetest, hvorfor? [Re: RaymondJ] #1566834 07/03/2013 19:17
RaymondJ Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Makspuls rundt 200.

Og takk for alle råd, skal sjekke ut lenken. Var ikke smart nok til å spørre om jeg kunne få med meg resultatene, men var slike kurver på pc`en ja.

Redigert av RaymondJ; 07/03/2013 19:26.

Re: Dårlig pustetest, hvorfor? [Re: RaymondJ] #1578197 01/04/2013 21:55
S
sykkel36 Offline
Fersking
Fersking
S
Hei, har hatt akurat samme problemet, ta testen en gang til so tar du Bricanyl ( anstrengelseastmamedisin) so venter du 15 minutt so tar du testen på nytt! Vist det blir bedre so vet du i alle fall hva som er problemet :-)

Stian V

Moderator  support