Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Oslo og vintersykling!

Oslo og vintersykling! #1551762 30/01/2013 17:45
Immer Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Har nettopp flyttet til Oslo(les Torshov) , trenger tips til hvor det er greit å sykle vinterstid?
Jeg sykler offroad med piggdekk.
Ps-skal ut å sykle i morra formiddag ca kl 11, bli gjerne med på tur, ca 2-3 timer;-)

Trondheim - Oslo er veldig langt...
Re: Oslo og vintersykling! [Re: Immer] #1551768 30/01/2013 17:53
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
Inbiller meg at alle hovedskogsbilveiene i Nordmarka er brøytet for bilkjøring og sykling. Dvs Opp fra Hammer, Bjørnholt, Kikkut, osv osv. Vannverket drifter jo ulike damanlegg også vinterstid. Rimelig sikker på at veien over Tømte og mot Movann/sandermosen også er farbar på sykkel uten å møte hysteriske skiløpere. Møtte min første ever i dag, men det er en helt annen historie :-)

Noen som er helt sikre på at jeg har rett eller tar feil kan korrigere meg. Litt nysgjerrig selv faktisk.

Følger du trikken nordover til Kjelsås er du godt på vei til Hammern i Nordvestre hjørne av maridalsvannet :-)

Redigert av ØyvindHr; 30/01/2013 17:55.
Re: Oslo og vintersykling! [Re: Immer] #1551775 30/01/2013 18:10
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Siden du nevner offroad, så antar jeg at du mener stisykling.
Da følger du ikke rådene til Øyvind.

Mange stier blir tråkket at turgåere og hunder. Så du har veldig mange steder hvor du kan sykle. Flere steder rundt i byen er aktuelt. For å nevne noen, Gaustad / Riksen, Østmarkasetra, Rustadsaga, Skullerudstua, Toppåsen, Lutvann, osv.

Husk å takke og smile fotfolk når du treffer på dem, det er de som gjør arbeidet for at vi kan sykle vinterstid.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Oslo og vintersykling! [Re: Immer] #1551777 30/01/2013 18:14
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Mange veier i Nordmarka er brøytet, som feks Hammern - Sjennungstua. Hammern Kikut - Sørkedalen. Rundt Store Sandungen. Fra Movatn og mot Stryken +++
Søk etter brøytede veier i Nordmarka på Google så finner du et kart med oversikt

Det er brøytet opp til tømte fra vestsiden, men fra østsiden er det skiløype
Skal du sykle en runde så må du ta en lengere tur rundt Hakkloa eller sykle hammern - kikut - sørkedalen.
http://app.strava.com/activities/36280821

Vil du sykle sti så sjekk mine siste aktiviteter på Strava.

.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Oslo og vintersykling! [Re: Immer] #1551817 30/01/2013 20:01
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Mye road-forslag til en som spør om hvordan man sykler off sådan.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Oslo og vintersykling! [Re: baronKanon] #1551833 30/01/2013 20:15
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon

Off road-terminologien er ikke akkurat bombesikker hos den gjennomsnittlige nordmann, ei heller på dette forumet. Det kunne jo hende mannen også trives på en grusvei?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Oslo og vintersykling! [Re: baronKanon] #1551842 30/01/2013 20:30
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M

Hadde du kommet med stiforslag så hadde 3 av 4 svar vært svar med sti-forslag ...

Re: Oslo og vintersykling! [Re: magnusc] #1551844 30/01/2013 20:31
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Sitat: magnusc

Hadde du kommet med stiforslag så hadde 3 av 4 svar vært svar med sti-forslag ...

Utenom mitt forslag ser jeg faktisk ingen andre stier...

Team Ibis / Probike

Re: Oslo og vintersykling! [Re: polkaDOT] #1551848 30/01/2013 20:39
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: polkaDOT

Utenom mitt forslag ser jeg faktisk ingen andre stier...

Vil du sykle sti så sjekk mine siste aktiviteter på Strava.

ICON_WINK

Re: Oslo og vintersykling! [Re: Immer] #1551858 30/01/2013 21:00
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
Slik jeg tolker trådstarteren vil han sykle og har en offroader med piggdekk. MEN hva vet vel en amatør som meg om hva han egentlig vil? Det er det andre proffer som vet ser jeg ;-)
Dog må jeg erkjenne at (jeg synes) det er greit å sykle grus for å får seg litt frisk luft og ofte er det et must for å finne en og annen avstikker. Jeg skal oppsøke mer tekniske utfordringer enn norrrrrmalt inneværende sessong, meldt meg på den 20 mai og har bestemt meg for å sykle mye mer enn i fjor.

Jeg må vel erkjenne at jeg muligens ikke kommer til elske "stier" der man vasser i myr til midt på leggene og kaver i krattskauen med sykkelen på skuldra. Hadde en sånn tur i fjor å det var interessant, men ja ikke nødvendigvis det jeg vil kalle en sykkeltur. Mer en transportetappe med sykkel som bagasje. Med tom vannflaske 25+ og på ukjent sted på Romeriksåsen kunne jeg i perioder styre min begeistring. Er det lov å si det ? :o)

Redigert av ØyvindHr; 30/01/2013 21:01.
Re: Oslo og vintersykling! [Re: Immer] #1551859 30/01/2013 21:00
Immer Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takk for svar ;-) jeg går egentlig mest på ski nå vinterstid. Men må bruke syklen litt for å få noen langturer. Er åpen for alt fra asfalt til sti, greit å variere litt. Jeg bruker sykkel ute bare for å få langturer på denne tiden ;-)

Er det noen fellestreninger på denne tiden?

Trondheim - Oslo er veldig langt...
Re: Oslo og vintersykling! [Re: Immer] #1551868 30/01/2013 21:12
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Man trenger ikke å bære sykkelen når man befinner seg på sti. Vi kommer til å invitere folk sammen med sponsorer til å ta oss turer i Oslomarka, da kan du bli med.

Team Ibis / Probike

Re: Oslo og vintersykling! [Re: polkaDOT] #1551872 30/01/2013 21:18
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
Hehe jeg satte det "litt" på spissen. Og som sagt var det vel strengt tatt en utfordring å ta seg frem til fots også på nevnte tur.
Dere får legge ut info om når og hvor dere skal møtes så ser jeg ikke bort fra det. Bor kun 13 kilometer nord for Sinsenkrysset et steinkast fra portalen til Lillomarka så det er gjennomførbart. Såsant jeg klarer å holde følge?

Re: Oslo og vintersykling! [Re: Immer] #1551880 30/01/2013 21:39
T
Therminator Offline
Entusiast
Entusiast
T
Gutter og brødre; skjønner at dere er lett irrirable pga mildværet og at dere ikke får brent av kruttet på herlige flytstier om dagen.

Fortvil ikke: kulda kommer nå og da er vi mye letter å håndtere for kone, unger, bikkjer og folk med "offroad" som til og med er "med pigger".

Bonustips: kjeda vettet av meg her en mildværskveld:

Nappet pigger av et sprukkent ISP og satte med inn med tang i de som nå ruller med huller.
Burde sikkert brukt lim når jeg først var i gang...

Rimte dette eller ? ICON_SMILE

Stifinner
Re: Oslo og vintersykling! [Re: ØyvindHr] #1552312 31/01/2013 20:45
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: ØyvindHr

Jeg må vel erkjenne at jeg muligens ikke kommer til elske "stier" der man vasser i myr til midt på leggene og kaver i krattskauen med sykkelen på skuldra.

Det er bare å komme seg ut på stien nå! Om vinteren er det ingen myr- eller gjørmehull, steinrøyser. Bare herlig flytsti uten behov forsykkelvask!

Re: Oslo og vintersykling! [Re: Immer] #1552352 31/01/2013 22:22
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
Halloo joda skulle så gjerne, men tatt med meg vintersykkelen på jobb til Tromsø. Ikke mange som bor i Nittedal å dagpendler til jobb på sykkel i Tromsø? :o)

Jeg prøver å finne nye spor der opp og har veldig korte hektiske helger hjemme for tiden og min kliss nye HR cvt står å venter på våren med like nye Roket Ron Evo (ingen høydare på vinterføre tror jeg)

Studert kartet over Tromsøya å prøver å unngå de samme veien hver dag. I går kveld siktet jeg meg inn på "stier" eller turveier som de var merket. Harde fine velpreparerte løyper. og forvillet meg plutselig inn i et skirenn for barn. Hmm jeg syklet så hensynsfullt jeg kunne midt i mellom nypreparerte skispor. Det ble noen hundre meter med møtende skiløpere, men som sagt i gangfart å med god klaring til skisporet de fleste kjørte i å det gikk veldig bra, ingen sure miner :-) Helt til jeg var nesten ute av løypa da fikk jeg en aldeles hysterisk man på nakken som på ski nærmest forsøkte å presse meg ut i skauen. IDIOT. Det værste han visste var sykkelspor sa han. Også jeg som trodde ski var relativt altetende på underlaget?. Såpass kaldt at det ikke akkurat var noen dype furer etter meg og de synlige lette sporene mine var i skøytefeltet mellom sporene. Han mente jeg skulle sykle til venstre for det preparerte sporet, men da ville jeg jo presset ut enhver skiløper som gikk i skisporet. Mitt første og hittil eneste møte med den rasen. Hadde jeg visst at det var skirenn hadde jeg vel neppe valgt å forville meg inn i ukjente trakter.

Redigert av ØyvindHr; 31/01/2013 22:25.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå