Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Spørsmål ang slalåmstøvel

Spørsmål ang slalåmstøvel #1551540 30/01/2013 10:25
la1hka Offline OP
Helt klart
OP Offline
Helt klart
Min bedre halvdel sliter med at støvlene hennes er for trange i leggen. Selv med den øverste spennen på det ytterste hakket oppleves dette ubehagelig og foten sovner så og si med en gang.
Jeg har ikke peiling på dette men finnes det mulighet for å bytte bøylen på selve spennen med en som er en tanke lenger eller finnes det andre lure løsninger for de med legger som ikke er anorektiske.

Lengden på støvelen er helt fin i følge brukeren.

Noen som har peiling?

Eirik Nøkleby

"Velg dine kriger med omhu."
Re: Spørsmål ang slalåmstøvel [Re: la1hka] #1551578 30/01/2013 11:36
perbl Offline
More than words
More than words
Utfra personlig erfaring vil jeg også nevne at lignende symptom kan oppstå hvis selve støvelen ikke er tilpasset foten hennes. Jeg opplevde en stor forbedring på leggsmerter etc da jeg gikk ned i størrelse på skoen, og heller fikk en innerstøvel som var perfekt tilpasset foten min. Kjøpte også med støpte såler.

Jeg trodde også det var leggpartiet det var noe galt med på de gamle racingstøvlene mine, og brukte mye tid på å løsne støvlene ved enhver anledning (i ankerheis, spisepauser etc), mens med de "nye" (de er et par sesonger gamle nå) og tighte støvlene kan jeg kjøre hele dager i heisen uten å løsne særlig på spennene.

Redigert av perbl; 30/01/2013 11:37.

Per B.
Re: Spørsmål ang slalåmstøvel [Re: la1hka] #1551598 30/01/2013 12:05
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Ahhh-a..
Me too!
Pleier å stå med spennene oppe og kun feste borrelåsen i toppen; er jo ikke heelt optimalt..

Perbl hva slags støvel endte du opp med og hva ca koster det?

Re: Spørsmål ang slalåmstøvel [Re: la1hka] #1551686 30/01/2013 14:00
la1hka Offline OP
Helt klart
OP Offline
Helt klart
Akkuratt ja, noe sier meg at dette kan bli mer kostbart enn hun ønsker. Hun er på det nivået at hun blir gjerne med og kjører med ungene. Men hun er ikke kjempeivrig da det er ganske nytt for henne.

Men jeg ser jo at godt utstyr avler interresse.

Noen som har flere tips som man enkelt kan gjøre før man evt kjøper nytt/brukt?

Eirik Nøkleby

Re: Spørsmål ang slalåmstøvel [Re: la1hka] #1551690 30/01/2013 14:15
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Heisann!

Dette er klassisk og skyldes at kvinner har en kortere akillessene og derfor går leggmuskelen lenger ned. Kjøper du en rimelig damestøvel er det stort sett bare en herremodell som er støpt i lyseblå plast.
Den største forskjellen på en herre- og damestøvel er dette. Skal du ha en komfortabel damestøvel slipper du ikke unna å betale litt, dessverre. Normalt er kanskje komfort den mest kritiske faktoren for en hyggelig dag i bakken for en dame som er der med unger.
Kan soft-boots være et alternativ?

Re: Spørsmål ang slalåmstøvel [Re: Brumm] #1551732 30/01/2013 16:16
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Brumm
Ahhh-a..
Me too!
Pleier å stå med spennene oppe og kun feste borrelåsen i toppen; er jo ikke heelt optimalt..

Jeg endte opp med Dalbello Krypton Pro, kosta vel rundt 5.5k med customsåler. I ettertid vil jeg si det var verdt det hvis man setter pris på komfortable dager på ski.

Men nøkkelen tror jeg er å stikke til noen som evner å se hva du trenger og gjerne er litt bestemt, for jeg var veldig skeptisk til påstandene om at jeg skulle ned i størrelse ift de jeg alt hadde. Stikkord er gode målinger av foten din for å avgjøre lengde og utstyr for støping av såle. Det er nok fullt mulig å få passende støvler til lavere pris enn det jeg endte opp med og, men jeg har en sånn latent lidelse som gjør at jeg ofte ender opp med dyrere ting enn jeg kanskje trenger når jeg handler stæsj ICON_WINK

Redigert av perbl; 30/01/2013 16:18.

Per B.
Re: Spørsmål ang slalåmstøvel [Re: Boas] #1551770 30/01/2013 17:57
jorn Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Boas
Heisann!

Dette er klassisk og skyldes at kvinner har en kortere akillessene og derfor går leggmuskelen lenger ned. Kjøper du en rimelig damestøvel er det stort sett bare en herremodell som er støpt i lyseblå plast.
Den største forskjellen på en herre- og damestøvel er dette. Skal du ha en komfortabel damestøvel slipper du ikke unna å betale litt, dessverre. Normalt er kanskje komfort den mest kritiske faktoren for en hyggelig dag i bakken for en dame som er der med unger.
Kan soft-boots være et alternativ?

Også kallt LRS (Legga Rett i Skoa)-syndrom...
Om det er plass kan du prøve å flytte spennene på skaftet 0,5 cm og se om det hjelper. om det ikke er hull fra før må du ta frem drillen. På dyrere modeller er det vanligvis ferdige hull for å justere de øverste spennene.
Skistøvler er ikke plassen å spare penger og tid, men dette er potensielt et ganske enkelt problem.

Re: Spørsmål ang slalåmstøvel [Re: la1hka] #1551783 30/01/2013 18:24
Gjaevert Offline
Avhengig
Avhengig
Du kan kanskje ha sjekket dette allerede, men det er mulighet for at du kan skru spennen litt mer åpen. Altså bare skru litt på "spennehodet" for å gjøre den litt lenger.

Ellers blir det vel som jorn sier bare å flytte den delen av spennende med "hakene". Da skaper du større avstand.
Men du kan også kjøpe en annerledes spenne ja, ikke noe problem å bytte de vanligvis.

Cannondale CAAD13 2020
Re: Spørsmål ang slalåmstøvel [Re: perbl] #1552367 31/01/2013 23:27
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: perbl
Sitat: Brumm
Ahhh-a..
Me too!

Jeg endte opp med Dalbello Krypton Pro, kosta vel rundt 5.5k med customsåler. I ettertid vil jeg si det var verdt det hvis man setter pris på komfortable dager på ski.

Men nøkkelen tror jeg er å stikke til noen som evner å se hva du trenger og gjerne er litt bestemt, for jeg var veldig skeptisk til påstandene om at jeg skulle ned i størrelse ift de jeg alt hadde. Stikkord er gode målinger av foten din for å avgjøre lengde og utstyr for støping av såle. Det er nok fullt mulig å få passende støvler til lavere pris enn det jeg endte opp med og, men jeg har en sånn latent lidelse som gjør at jeg ofte ender opp med dyrere ting enn jeg kanskje trenger når jeg handler stæsj ICON_WINK

Takk for tipset. 5.5k er i utgangspunktet endel for å kjøre med kidsa, men på den annen side er det dyrt med dagskort og om man da må utnytte det maksimalt så er det paradoks med vonde støvler og om man da ender opp med 4 halvbrukte dagskort fordi far må hjem så blir ikke far populær..
Høres nesten ut som noe som kan gå på fellesbudsjettet under familievelferd ICON_SMILE

Re: Spørsmål ang slalåmstøvel [Re: Brumm] #1552422 01/02/2013 09:15
jok Offline
Entusiast
Entusiast
Forslaget om Krypton pro er ikke så dårlig, det er etter min mening en av de mest behagelig slalåmstøvler som finnes.Endte selv opp med denne for 4 år siden. Jeg kan holde på hele dagen uten å løsne på spennene en gang, og jeg bruker største kile bak, for å få de mest mulig framover. Med tradisjonelle støvler må jeg alltid løsne spennene i heisen. Hadde da hatt et par Raichle støvler siden 1986, som var gått mer eller mindre i oppløsning.
Jeg kjøpte et par nye Raichle i 1994, men de overtok min sønn senere. Han hadde juniormodell av Raicle før det. Etter det tok jeg så i bruk mine gamle Raichle igjen. Da jeg kjøpte mine Krypton pro , var ikke Full tilt så lett å få tak i. Full tilt er et amerikansk Fabrikat som overtok støpeformene til Raichle og lager tilnærmet samme støvler. Krypton pro bruker bare samme prisippet med flesibel tunge. Jeg ser at Park og Pudder, har en damestøvel Mary Jane til 3149 . Full Tilt er i dag vesentlig fortrukket til jibbing og frikjøring, men til til bakkekjøring er den også meget bra.

Re: Spørsmål ang slalåmstøvel [Re: la1hka] #1552454 01/02/2013 10:28
la1hka Offline OP
Helt klart
OP Offline
Helt klart
Takker for svar folkens, Gjør noe med spennene første omgang. Vi ser litt på alternative løsninger også, har snakket med den lokale skiinstruktøren og hun hadde gode tips da hun hadde kjent samme problem på kroppen.

Støvlene er en nybegynnerstøvel med stivhet? på 45 og da er det visstnok lettere for at de er litt ubehaglige om man er støpt slik min bedre halvdel er. Det finnes løsninger bare man blir sendt i riktig retning. Takker.

Eirik Nøkleby

Re: Spørsmål ang slalåmstøvel [Re: la1hka] #1552481 01/02/2013 11:29
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg sliter med det samme selv på mine telemarkstøvler.

Løsningen for min del er og løsne spennene i heisen, så rekker det ikke å bli særlig ubehaglig før jeg er nede.
Hvis kjører med kone og barn så kjører jeg med åpne spenner hele dagen, for da går det ikke fortere enn at jeg klarer meg med mindre støtte.

Re: Spørsmål ang slalåmstøvel [Re: la1hka] #1552630 01/02/2013 18:58
klean Offline
Besatt
Besatt
Dersom øverste spenna må strammes for mye for å få den lukket, er det så at nest øverste blir slak? Det må være ca jamt spenn på de to oppover leggen, såframt det er to spenner der... Med en såpass myk støvel som flex 45 bør det være mulig å forlenge øverste spenna litt, men husk samtidig å etterstramme den nederste, så ikke alt trykket kommer fra den øverste.

Andreas.

Moderator  support