Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 13 av 16 1 2 11 12 13 14 15 16

Grenserittet 2013

Re: Grenserittet 2013 [Re: paala] #1652963 05/08/2013 07:11
mantis Offline
Veteran
Veteran

Skytebilde ICON_WINK Tiden er ikke å skryte av frown Men gøy var det, også så mange hyggelige kommentarer fra både syklende og folk i løypa ICON_LAUGH

IFHT
Re: Grenserittet 2013 [Re: mantis] #1652974 05/08/2013 07:30
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: mantis

Skytebilde ICON_WINK Tiden er ikke å skryte av frown Men gøy var det, også så mange hyggelige kommentarer fra både syklende og folk i løypa ICON_LAUGH

Tror jeg så deg i løypa ICON_SMILE Kult som f... det er dette det handler om for oss mosjonistene ICON_SMILE Kudos til deg ICON_SMILE

Re: Grenserittet 2013 [Re: bjrgu] #1652982 05/08/2013 07:37
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: bjrgu
+1 for godt innlegg av oddefa ja.

Mange som klager over sikkerhet og tullesykling osv, men hvem er egentlig ansvarlig for sikkerheten og for at det skal bli trygt og morrosomt å sykle: JO DET ER VI SOM SYKLER. Hjelper ikke hvor mye rart arrangørene finner på hvis vi oppfører oss som tullinger i løypa.

Er jo helt riktig det du skriver her, men hva kan vi som syklister gjøre med Cowboy gutta? Altså de som setter seg selv foran alt og alle? Gi de bank? Av en eller annen grunn så tror jeg ikke det løser så mye heller - og for den sakens skyld så møter alle før eller siden på en de selv får juling av...

Sykle i motgående felt og tvinge bilister ut i grøfta, sykle slik at andre går i bakken i 40 + (skjedde på starten i pulje 8 også - til og med FØR matta) tar innersvingen på en lang rekke syklister som allerede ligger og kjører forbi en annen gruppe uten at det er plass der. Hva kan man gjøre med slikt?

Føler ikke helt at jeg og 99% av pulja mi er ansvarlig for de som gir totalt f...
Så hva annet enn å oppfordre til å faktisk gi de som ikke bryr seg om reglene straff kan man gjøre?

Sjøl gikk jeg som sagt på en smell i år grunnet en påkjøring, aldri hent meg før. Jeg unner ingen å oppleve noe slikt. Sier man ikke fra at noen få holder på som om de er alene og eier verden - vel så kommer man i det minste ingen vei i det hele tatt.

Grenserittet har jo enormt med funksjonærer, de har et tipp topp arrangement. Jeg laster overhode ikke DE for slikt som dette. Men kanskje de kan gi de som står der myndighet til å gripe inn OM og NÅR de ser slikt?

Er jeg dust så er det jeg som er dust - ingen andre.

Re: Grenserittet 2013 [Re: Lurifax] #1653006 05/08/2013 08:14
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Lurifax

Handler ikke bare om hvor gode eller dårlige folk er teknisk, handler like mye om bomgiring, vedlikehold av utstyr og andre rytter som befinner seg rundt en selv.
Vi har nok alle deler vi burde vært bedre på, skal vi ha syting fra alle kanter hele tiden så blir syklingen mindre artig. Mye folk gir kø og medfølgende ringvirkninger.

For min del småjogga jeg forbi en som syklet opp den bakken ved gården. Fatter ikke at han gadd å tape tid opp der ved å sykle, må ha vært en sånn bamsemus syklist.... ICON_SMILE (ironi ja)

Er vel ikke stort annet å gjøre enn å forsøke å kose seg mens man holder på, at folk gidder / orker å irritere seg over hva andre kan og ikke kan på fritiden sin - se det er over min fatteevne. Men så er det sikkert en eller annen bias som ikke funker hos meg - takk og pris ICON_SMILE

Life is a bitch!

Ikke uenig i dette, det er mye rot som forplanter seg bakover, og for ordens skyld så er ikke jeg i kategorien som gidder å stresse med å kjøre forbi folk, ei heller bruke kjeft. Når man fullfører på feil side av 3.30, så syns jeg man har desto mindre "rett" til å oppføre seg litt krast mot medsyklister. Her er det turen som teller. Jeg hevet stemmen én gang i løpet av rittet, og det var i bunnen av bakken mot Klepper.
PS, må ha vært en bamsemumssyklist i forkledning du passerte. Jeg sykla halve før det tetta seg, og tok sikkert 15 pers bare der. ICON_WINK

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Grenserittet 2013 [Re: paala] #1653018 05/08/2013 08:40
kebr Offline
Avhengig
Avhengig
Debuterte i Grenserittet som hjelperytter for kona i hennes første sykkelritt. Stilte derfor i pulje 30 og hadde en herlig tur over grensen. Synes Grenserittet hadde en utrolig fin løype, fine varierte stier, gruspartier og bakker. Hadde på forhånd lest om "skumle nedkjøringer" og "drepende bakker men fant ingen av dem på veien. Syklet med stiv gaffel og det kommer jeg til å gjøre neste år også, men ikke som hjelperytter ICON_SMILE

Forøvrig er jeg mest imponert over de som startet i pulje 20 og bakover som fullførte i det møkkaværet som vi møtte etter 50km, med 30kg+ overvekt og på sykler jeg ikke har sett på veien siden 90tallet. DET er pågangsmot!

Mens jeg sto noen sekunder og fiklet med kjede kom en dame som ikke klarte svingen (90grader) etter en nedoverbakke på grus og moste rett frem og inn i et bringebærkratt, hun reiste seg opp, lo og syklet videre. Herlig

Alt i alt, en fantastisk dag. Kona syklet inn 4.29 og var veldig fornøyd med det ICON_SMILE

Redigert av kebr; 05/08/2013 08:42.
Re: Grenserittet 2013 [Re: bjrgu] #1653054 05/08/2013 09:39
G. Freeman Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: bjrgu

Mange som klager over sikkerhet og tullesykling osv, men hvem er egentlig ansvarlig for sikkerheten og for at det skal bli trygt og morrosomt å sykle: JO DET ER VI SOM SYKLER. Hjelper ikke hvor mye rart arrangørene finner på hvis vi oppfører oss som tullinger i løypa.

Neida, og det er vel heller ingen som tar ansvaret fra syklistene når det gjelder egen oppførsel, man får ikke forsikret seg mot idioti. Jeg mener imidlertid at mye kunne vært gjort; før starten i pulje 1 ble det sagt at man ønsker å få ned tallet på ulykker fra ifjor, og man presiserte at sikkerheten er hver enkelt sitt ansvar. Men man sa også at hensikten med å legge om defileringen var å "finne sin plass" - noe som jeg tolker som noe annet enn det som faktisk står om startreglene på hjemmesidene:

"Hver start vil ha lederbil ved defilering gjennom Strömstad sentrum. Ingen tillatelse til å kjøre forbi lederbil eller drive forbikjøringer i feltet før lederbilen passerer tidsstartlinjen ca. 2 km etter start. Vennligst respekter dette. Regelbrudd gir arrangøren rett til å diskvalifisere deltager på stedet."

Problemet er jo at dette ikke håndheves.

Dette hadde man elegant løst f.eks ved å stå i rundkjøringa og filme alle puljene; da hadde man fått sett folk som kjørte på begge sider av trafikkøya, folk som passerte på fortauet og folk som sykla på begge sider av heltrukket sperrelinje. Diskvalifisér slik reglene åpner for og ferdig med problemet. Garantert. Man hadde oppnådd en kjempeeffekt bare ved at speaker på start sier "grunnet uvettig kjøring blir defileringen iår filmet enkelte steder underveis for bedre å kunne håndheve rittreglementet." Da hadde folk tenkt seg om. Slik det fungerer nå har man jo alt å vinne og niks å tape på å drite fullstendig i egen og ikke minst andres sikkerhet for å mele sin egen kake. Først meg sjøl og så meg sjøl.

Det gledelige oppe i alt dette var jo at det var skikkelig internjustis i gruppa som stilte opp i pulje 1 direkte i Hamgatan i år, og jeg så antydning til det i pulje 2 i fjor også. De første var ute tidlig, og slusen ble raskt fyllt opp. Folk la fra seg sykkelen, småprater og stemningen er generelt godt, løssluppet og jovial. Så kommer det da UTROLIG NOK kanskje 10 min før start noen jeg ikke kan karakterisere som annet enn IDIOTER og løfter sin egen sykkel enkelt og elegant forbi alle de som står foran dem og har tatt seg bryet ved å stille opp tidlig, og forsøker å plassere seg i 2. og 3. rekke ved å flytte på sykler og skvise seg inn til en plass langt fremme. Til alles forlystelse ble disse pepet ut til spott og spe og skikkelig irettesatt av et par der foran (takk til dere!), og de jeg så som forsøkte seg måtte slukøret stille seg bakerst igjen. Det var vakkert å se, men jeg må jo virkelig stille spørsmål ved hva som rører seg i hodet på sånne folk. Innser de ikke at de er en del av en gruppe, og at de ved å forsøke å ta seg til rette sånn foran alle viser en frekkhet og en total mangel på sosiale antenner? Det er jo som å vise fingeren til alle rundt deg og si "JEG driter i dere og JEG er viktigst her." Skal ikke begynne å slenge rundt meg med diagnoser her, men jeg er fristet. Skikkelig gode representanter for klubbene sine og arbeidsgiverne enkelte har smurt utover ryggen er de jo også.

Mye surmulig her nå; alt i alt synes jeg arrangementet er bra. I resten av løypa synes jeg ting flyter bra og at folk stort sett kjører med hodet i de fremste puljene i alle fall, men jeg har ikke nerver til den starten et år til tror jeg. Neste år skal jeg overnatte i sovepose i startslusa for å stå først. ICON_WINK

Shut up legs!
Re: Grenserittet 2013 [Re: paala] #1653067 05/08/2013 10:11
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Deltok etter to hvileår, og må si at kjøringen ut av Strömstad var langt roligere/penere og mere disiplinert enn forventet (nå skal det sies at min "gamle" erfaring er fra pulje 1 & 2 i den gamle traseen ut, mens jeg nå var degradert til pulje 4).
Noen idioter finnes det alltid, det er bare om å gjøre å identifisere de kjapt, for så å legge inn en viss sikkerhetsavstand.

Det må ha vært mye gode seedinger, for vi kjørte inn haugevis av pulje 3-folk, og med ett unntak hadde jeg bare ryttere fra pulje 1 og 2 foran meg på resultatlista.

Selvfølgelig var det som vanlig mange som dro inn i terrengkneikene på tunge gir og skapte full stopp, men det er en del av gamet. Får satse på at en kombinasjon av bedre startpulje og bedre bein gjør at jeg kan sykle foran disse neste år...

"Skottet" har vært diskutert i alle år. For mine bein er det definitivt best å sykle, så utfordringen i år var å få alle fotgjengere fra pulje 3 til å holde seg på ei linje (joda, det gikk fint, men noen måtte få en liten påminnelse).

Drikkestasjonene på Grenserittet er jeg skeptisk til, de er plassert i områder med relativt stor hastighet. Når det kombineres med servering fra begge sider og hurtigtog i midten er det alltid muligheter for overraskelser...
Til deg som fikk solid kjeft ved drikkestasjonen (Prestebakke?); Ja, jeg var sint (og ikke minst redd da du meia til forhjulet mitt), men vær så snill å hold linja!

En annen sak er høydemetrene i Grenserittet. Mener at det i "gamle dager" var opplyst snaut 1000 hm. Jeg har alltid målt rundt dette (enkel barometermåling med Polar), og jeg ser andre opererer med drøyt 1000. Joda, det er sikkert påplusset et par grunnet omleggingen ved E6, men hvor har arrangøren funnet de 200 ekstra?

Re: Grenserittet 2013 [Re: G. Freeman] #1653068 05/08/2013 10:13
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Problemet er at det er viktig å komme tidlig inn på grusveien, med mindre man er blant de svakere i pulja. I en konkurranse, spesielt en med såpass prestisje, kan man ikke basere seg på at deltagerene ikke er hardt angrepet av konkurranseinstinkt.

Tidligere var deler av masterstarten i svak oppover, om jeg husker rett, og da strakk det seg i hvert fall litt basert på kjørestyrke. Ikke at det ikke var mye kaos da også. Nå var det i hvert fall flatt som en pannekake, da må det bli seriøs rytterturbulens i feltet når det går så sakte. Det var virkelig ille i år, men ingen enkeltperson er skyld i det, og det er opp til arrangøren å finne en bedre startordning.

Men jeg er enig i at det stort sett var bra kjøring resten av rittet.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Grenserittet 2013 [Re: paala] #1653081 05/08/2013 10:42
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Sykla Grenserittet sist i 07 og 08, akkurat det samme da som nå som blir beskrevet i tråden. Folk oppe på fortauene gjerne litt imellom parkerte biler og generelt en masse cowboysykling.

Rart ikke arrangøren har gjort noe med startordningen sin på denne tida.

Felles startskudd og et fornuftig antall pr.startpulje skulle løse det meste!

Re: Grenserittet 2013 [Re: paala] #1653094 05/08/2013 10:53
teamduregreb Offline
Medlem
Medlem
Endte årets Grenseritt etter ca. 5 km fra starten. Knakk girøret og da var det bare å ta sykkelen på skulderen. Utrolig kjedelig og var forbasket irritert akkurat da.
Får håpe jeg er ferdig med skader og uhell nå. Neste "challenge" er Cykelvasan 17. august.

Re: Grenserittet 2013 [Re: oyvin] #1653095 05/08/2013 10:53
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: oyvin
Problemet er at det er viktig å komme tidlig inn på grusveien, med mindre man er blant de svakere i pulja. I en konkurranse, spesielt en med såpass prestisje, kan man ikke basere seg på at deltagerene ikke er hardt angrepet av konkurranseinstinkt.

Tidligere var deler av masterstarten i svak oppover, om jeg husker rett, og da strakk det seg i hvert fall litt basert på kjørestyrke. Ikke at det ikke var mye kaos da også. Nå var det i hvert fall flatt som en pannekake, da må det bli seriøs rytterturbulens i feltet når det går så sakte. Det var virkelig ille i år, men ingen enkeltperson er skyld i det, og det er opp til arrangøren å finne en bedre startordning.

Men jeg er enig i at det stort sett var bra kjøring resten av rittet.

Se på resultatene, det er ikke så mange "svake" i pulja, dette er ironisk nok et eksempel på hvorfor det blir som det blir. Feil tankegang. Er man så "rå" at man må starte først - kom tidlig til start og hold "plassen".
Det er nå engang sånn at bare EN kan bli nummer EN. Det blir IKKE avgjort på de første 12-15 km av rittet.

Re: Grenserittet 2013 [Re: paala] #1653099 05/08/2013 10:55
H
hbs Offline
Ringrev
Ringrev
H
Skjønner ikke poenget med den masterstarten egentlig. Det er jo det komplette mayhem før den bilen forsvinner.

Jeg prøvde å sitte rolig i ca 10-15 posisjon, men ble til stadighet forbikjørt av folk på høyre og venstre side. Ble også presset ut i andre kjørebanen og relativt nærme et par biler som kom imot.

Re: Grenserittet 2013 [Re: hbs] #1653107 05/08/2013 11:09
janek Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg knota det til for meg selv med bagasjen før start. Leverte bagen ved skolen og hadde med en liten sekk til start.

Sitat: grenserittet.com
Bagasje/overtrekk
Leveres på angitt plass ved Gymnasskolan og ved start i sentrum. NB! Kun overtrekkstøy ved start!

Det vil være fargede sekker plassert ut på hver side av startfeltet. Bagasjeutlevering på merket plass i målområdet. Deltagere har selv ansvaret for egen bagasje. Merk tøyet godt med navn på bagasjelapper som finnes i startkonvolutten.

Var det mulighet for å levere ved start, eller var det bare ved skolen?? Jeg fant i hvert fall ingen mulighet ved start, og fikk opplyst om at jeg måttte opp til Kärleksudden, og der ble jeg sendt videre opp til skolen.

Re: Grenserittet 2013 [Re: paala] #1653110 05/08/2013 11:16
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Hvordan kan man finne resultater pr pulje?

Re: Grenserittet 2013 [Re: ] #1653133 05/08/2013 11:50
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Send forslaget ditt til arrangøren, det hjelper ikke å bare publisere det her....

Re: Grenserittet 2013 [Re: traktoregg] #1653139 05/08/2013 11:57
S
sykkelfrank Offline
Medlem
Medlem
S
Sitat: traktoregg

Dette lurer jeg også på!

Re: Grenserittet 2013 [Re: Oystein L] #1653162 05/08/2013 12:22
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Oystein L
Send forslaget ditt til arrangøren, det hjelper ikke å bare publisere det her....

Send link til hele denne tråden kanskje? De burde være interesserte, kanskje spesielt med tanke på at denne blir liggende ute, og alt her er ikke så god reklame.

Re: Grenserittet 2013 [Re: sykkelfrank] #1653163 05/08/2013 12:22
EirikO Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: sykkelfrank
Sitat: traktoregg

Dette lurer jeg også på!

Pleier å være mulighet på http://rittranking.merida.no, men ikke kommet for årets ritt ennå. Mulig det dukker opp etterhvert.

Re: Grenserittet 2013 [Re: paala] #1653183 05/08/2013 12:55
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Jeg må si at jeg synes det er unødvendig mye klaging her inne. Det er arrangøren som legger opp rittet, herunder sikkerheten, og det er vi syklister som er ansvarlig for at opplegget følges.

Det er regler om at man ikke skal kjøre forbi under defileringen, så følg dette! Ikke klag over at brudd på reglene ikke påtales.

Når det gjelder vilje til å være med å dra, er min erfaring fra pulje 6 at de fleste var villige til å bidra, men noen har ikke peiling på hvordan det skal gjøres. Bl.a. skal man ikke gi full gass når føringen overtas :-). Slikt må man bare tåle blant amatører.

Selv hadde jeg en aldeles utmerket dag gjennom skogen. Publikum var hyggelige, beina sånn noenlunde OK (vondt er det uansett), og være aldeles topp. Kudos til arrangøren for et flott ritt. Jeg blir med neste år også - det blir min niende start i GR.

Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: Grenserittet 2013 [Re: ] #1653189 05/08/2013 12:57
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
På Ceresrittet i fjor var det vel, det ble opplyst om at passering på feil side av trafikkøyer var diskvalifisering. Det var allikevel noen som klarte å gjøre det før siste bakken og ble disket. GR er vel mer kommersielt og ønsker å "stryke" flest mulig kunder med hårene?

Selv om jeg ikke klarte å nå eget mål var rittet mer motiverende enn på lenge. Syns løypa er fin og veldig tung, selv om noen har ment at den er flatt. Den oppleves ikke som flatt av meg ICON_SMILE

keo
Re: Grenserittet 2013 [Re: ] #1653201 05/08/2013 13:14
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg startet så langt bak at jeg sikkert var helt oppe ved det "norske" Systembolaget da dette ble nevnt ICON_WINK

Antar i såfall dette bare gjelder eliteklassen (det er jo her UCI-reglementet kommer inn, og kommisærene har lite med turrittet å gjøre).

Re: Grenserittet 2013 [Re: paala] #1653216 05/08/2013 13:35
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Syntes defileringen var mer behersket i år enn tidligere (pulje9), som vanlig litt kokos, men ikke ekstremt. Det gikk dog litt fort siste strekket mot start, og var opptil flere heftige nedbremsinger i trekkspill-stil som kunne ha endt i massevelt.
Hadde nok tjent mye på å ligge foran, men å stresse sånn i begynnelsen gjør meg bare demotivert. Bedre med skikkelig rolig oppvarming og fin puls ved å holde høyre stødig under hele defileringen, deretter låne ryggen på en eller annen stressmajor til vi nådde grusen (var jo bare å trille). De fleste av de jeg kjente igjen som maste seg forbi på uddan og under defilering parkerte jeg i nedoverbakkene uten trøbbel hvor folk var flinke til å ligge på høyre, mens i oppoverbakkene var det lettest å holde høyre for å tråkke forbi 8)

Åkke som har jeg aldri kjørt langsommere de to første mila, men det ble jo pers allikevel...

Re: Grenserittet 2013 [Re: ] #1653237 05/08/2013 14:13
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: pedaIglipp
Forresten, jeg hørte at det ble nevnt noe om drikkesekk under trøya på speakeranlegget. Noen som har hørt noe om dette?

Er det virkelig mening å håndtere dette utenfor tempo-konkurranser?

Kvinner elite fikk ihvertfall beskjed om at drikkesekken under trøya ikke var lov, men at de så lett på det iår. Neste år blir vist dette håndhevet strengt.
Slik jeg forto det gjaldt dette ikke oss i pulje 3

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Grenserittet 2013 [Re: ] #1653242 05/08/2013 14:25
G. Freeman Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: voldemort
Det er regler om at man ikke skal kjøre forbi under defileringen, så følg dette! Ikke klag over at brudd på reglene ikke påtales.

Og når dette åpenbart ikke følges, foreslår du hva?

Ja, det må jeg si jeg lurer på også? Jeg kjørte ikke forbi en eneste en såvidt jeg kunne se med unntak av et par som ble presset i grøfta/løsgrusen og mista farta, men forsøkte å holde plassen som jeg startet på i rekke 4 eller 5 i pulje 1. Når starten gikk var jeg vel i siste fjerdedel av feltet, tenker jeg. Skikkelig smart å følge reglene.

Jeg har ikke noe problem med å kjøre forbi folk og gi gass jeg, det var ikke en avskrekkende fart som gjorde at jeg ikke holdt min plass i pulja fra start; det var et ønske om ikke å dø flere år før jeg runder 40. Når jeg får styrer som hekter seg mot mitt og jeg kjenner dekk subbe mot mine dekk både foran og bak og folk låser bremsene rett foran meg når gps'en viser nesten 50 km/t så trekker jeg meg. Joda, sykling er en risikosport og kall meg gjerne feig, men jeg har tryna nok på sykkel opp gjennom årene og prøver å unngå det..

Sånn som det er nå så er det naivt å følge reglene. Det taper man bare på. Det som lønner seg er å tenke KUN på seg selv, gi f... i forbikjøringsforbudet, gi beng i å stille opp tidlig, men heller sove lenge og varme opp i fred og ro og satse på å kjøre seg opp i feltet ved å kaste seg ut i motgående trafikk, kjøre forbi på fortau og å presse seg inn i rekke 1-2-3-4 for hele tiden å ligge unna trøbbel for egen del og istedet skape trekkspill og MER trøbbel for alle konkurrentene som ligger bak. Dette er spillteori. "Så lenge jeg kan få det bedre og konsekvensen er at andre får det verre så gjør jeg det. Vinn-vinn" Det er sanksjonene som skal balansere nytten av å gamble med andres sikkerhet for egen vinning. Det er arrangørens oppgave. Regler uten sanksjoner eller sanksjoner som ikke håndheves er verdiløse. Gevinsten er mye større en det potensielle tapet. Det er som skaper anarkiet OG ulykkene etter mitt syn. Ved å introdusere en REELL risiko for disk ved å kjøre som en dust i defileringen (eller i marsjen ned til start for de senere puljene sin del) hadde man utjevnet assymetrien. Da ville det potensielle tapet ved å bryte reglene blitt uendelig mye større enn idag og kunne balansert ut den potensielle gevinsten.

GR er det største rittet jeg kjører, og jeg har aldri kjørt f. eks Birken. Hvordan funker det der?

Shut up legs!
Re: Grenserittet 2013 [Re: G. Freeman] #1653248 05/08/2013 14:32
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: G. Freeman

Ja, det må jeg si jeg lurer på også? Jeg kjørte ikke forbi en eneste en såvidt jeg kunne se med unntak av et par som ble presset i grøfta/løsgrusen og mista farta, men forsøkte å holde plassen som jeg startet på i rekke 4 eller 5 i pulje 1. Når starten gikk var jeg vel i siste fjerdedel av feltet, tenker jeg. Skikkelig smart å følge reglene.

Jeg har ikke noe problem med å kjøre forbi folk og gi gass jeg, det var ikke en avskrekkende fart som gjorde at jeg ikke holdt min plass i pulja fra start; det var et ønske om ikke å dø flere år før jeg runder 40. Når jeg får styrer som hekter seg mot mitt og jeg kjenner dekk subbe mot mine dekk både foran og bak og folk låser bremsene rett foran meg når gps'en viser nesten 50 km/t så trekker jeg meg. Joda, sykling er en risikosport og kall meg gjerne feig, men jeg har tryna nok på sykkel opp gjennom årene og prøver å unngå det..

Sånn som det er nå så er det naivt å følge reglene. Det taper man bare på. Det som lønner seg er å tenke KUN på seg selv, gi f... i forbikjøringsforbudet, gi beng i å stille opp tidlig, men heller sove lenge og varme opp i fred og ro og satse på å kjøre seg opp i feltet ved å kaste seg ut i motgående trafikk, kjøre forbi på fortau og å presse seg inn i rekke 1-2-3-4 for hele tiden å ligge unna trøbbel for egen del og istedet skape trekkspill og MER trøbbel for alle konkurrentene som ligger bak. Dette er spillteori. "Så lenge jeg kan få det bedre og konsekvensen er at andre får det verre så gjør jeg det. Vinn-vinn" Det er sanksjonene som skal balansere nytten av å gamble med andres sikkerhet for egen vinning. Det er arrangørens oppgave. Regler uten sanksjoner eller sanksjoner som ikke håndheves er verdiløse. Gevinsten er mye større en det potensielle tapet. Det er som skaper anarkiet OG ulykkene etter mitt syn. Ved å introdusere en REELL risiko for disk ved å kjøre som en dust i defileringen (eller i marsjen ned til start for de senere puljene sin del) hadde man utjevnet assymetrien. Da ville det potensielle tapet ved å bryte reglene blitt uendelig mye større enn idag og kunne balansert ut den potensielle gevinsten.

GR er det største rittet jeg kjører, og jeg har aldri kjørt f. eks Birken. Hvordan funker det der?

Full gass fra start

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Grenserittet 2013 [Re: voldemort] #1653255 05/08/2013 14:48
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Jeg må si at jeg synes det er unødvendig mye klaging her inne. Det er arrangøren som legger opp rittet, herunder sikkerheten, og det er vi syklister som er ansvarlig for at opplegget følges.

Når det gjelder vilje til å være med å dra, er min erfaring fra pulje 6 at de fleste var villige til å bidra, men noen har ikke peiling på hvordan det skal gjøres. Bl.a. skal man ikke gi full gass når føringen overtas :-). Slikt må man bare tåle blant amatører.

Selv hadde jeg en aldeles utmerket dag gjennom skogen. Publikum var hyggelige, beina sånn noenlunde OK (vondt er det uansett), og være aldeles topp. Kudos til arrangøren for et flott ritt. Jeg blir med neste år også - det blir min niende start i GR.

Det er så langt jeg kan se ingen som klager på arrangøren. Det er rett og slett slik at man skriver sine egne erfaringer og lufter de med andre. INGEN kan forlange at arrangøren skal holde meg i øra og under oppsikt i 8 mil.

Dog, så ville det vært helt på sin plass å diske meg - dersom jeg faktisk bryter noen av reglene. Enkelt og greit. Så hvordan kan man få til dette? Håndheve reglene strengere er noe som går igjen. Rett og slett sette standarden.

Det er forøvrig knekkende likegyldig om du har hatt en flott tur, dersom en annen har blitt pulverisert av meg uten at dette får konsekvenser for meg.

Jeg skrev om dette i 2012 også, selv uten å ha opplevd dette på egen kropp. Jeg liker nemlig dårlig å se andre mennesker ligge strødd som fluer - skadet.
Til det har jeg for mye medmenneskelig tankegang og omsorg for andre.

Kunne ikke falle meg inn å kjøre forbi en person som er skadet, har problemer uten å spørre hvordan ståa er. Dette er skikk og bruk jeg har fått inn gjennom hele barndommen av min mor. Dette håper jeg de fleste har fått inn - hvis ikke er det på tide å tenke tankene selv. Det klarer man fint så lenge man klarer å sykle 8 mil.

Re: Grenserittet 2013 [Re: paala] #1653264 05/08/2013 14:52
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Evt kun en samlet alle disse fortau sykelistene i en pulje, gjerne før eliten slike at det føles "ekslusivt" å starte Pulje MEF (Men elite fortau) og sende de videre langs fortauet sørover, til høyre forbi det piratlekebadelandet (hvor det er knallgod pizza foresten, sånn by the way) og ut på øyene med mål på Saltø. Så sprenger vi broen slik at de ikke kommer tilbake.

Re: Grenserittet 2013 [Re: paala] #1653268 05/08/2013 14:56
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Forresten; knallbra arrangør og knallbra variert løypa. Digger den. Topp stemning rundt løypa også. Synes forøvrig at drikke stasjonene er ok plassert, kunne evt vurdert en i den lange bakken (Prestbakken). Mindre grupper ? kanskje men ser en bort fra masteren så spredte det seg bra fra grusparti 1 og utover. Opplevde ikke store hindringer, annet en at det gikk passe sakte et par motbakker (f.eks den første bratte som alltid har vært der, og den traktorvegen som går opp på gress (tidlig). Dog var det bra å få roet litt ned også.

Redigert av oddefa; 05/08/2013 14:58.
Re: Grenserittet 2013 [Re: G. Freeman] #1653273 05/08/2013 15:01
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: G. Freeman

Pulje 1 er sansynligvis den pulja med størst sprik i rytternes nivå. At mange vil fram i feltet kan jeg godt forstå på bakgrunn av akkurat det. Arrangøren har selvsagt et ansvar selv om rytteren også må ta sitt. Birken har ikke de problemene som GR har, i Birken er veien i starten mye bredere og det virker som at nettopp tanken på at veien vil breddes ut etterhvert gjør at rytterne er roligere de første kilometerne. Det er ofte først etter 2-3 km at feltet setter skikkelig fart. I GR skal alle inn i 2 bakker som er relativt trange og kommer du bakpå her vil du lett være hekta av. Det er disse jeg mener er hovedårsaken til villmannskjøringa i starten på GR.

Re: Grenserittet 2013 [Re: Hekta-MTB] #1653398 05/08/2013 18:17
G. Freeman Offline
Entusiast
Entusiast
Skjønner. Vel, jeg har ikke de store forhåpningene til at dette blir noe bedre til neste år, men det er jo lov til å håpe. Å ligge bak midten i ei pulje som kjører sånn første par km er å leke med livet etter mitt syn, så neste år tas alle knep i bruk for å trykke seg frem i fremre del... ICON_WINK På generelt grunnlag er jeg motstander av regler som ikke håndheves. Forbikjøringsforbudet og plikten til å følge trafikkreglene er jo en sånne regler. Enten fjerner man dem eller så setter man standarden og disker de som bevisst tar feil vei i rundkjøringa eller som kjører av og på fortauet eller på annen måte setter andre i fare.

Mitt forslag er at masteren må kjøre MYE fortere for å strekke/sprenge feltet slik at det ikke blir rom for så mange posisjonsbytter og fartsendringer i starten. Og da kan man igrunn droppe hele masteren etter min mening. Bånn gass fra start sånn at de beste kommer unna og feltet finner sin form kjapt MÅ jo være bedre enn sånn lurekjøring i 40 km/t som bedrives nå med masse start og stopp og alle henger med og ser potensialet for forbikjøringer.

Mulig man da må flytte starten for å bli kvitt et par svinger helt på begynnelsen, men so be it.

Shut up legs!
Side 13 av 16 1 2 11 12 13 14 15 16

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå