Rulling og sånn?????? Rart at dekkfabrikanten ikke oppgir lavere anbefalt dekktrykk hvis det skulle være bedre,men det er vel litt smak og behag også. Med 50 psi synes jeg det ruller veldig bra,men merker vel at det kanskje slipper lettere i svinger.
Rulling og sånn?????? Rart at dekkfabrikanten ikke oppgir lavere anbefalt dekktrykk hvis det skulle være bedre,men det er vel litt smak og behag også. Med 50 psi synes jeg det ruller veldig bra,men merker vel at det kanskje slipper lettere i svinger.
Vet at man får bedre feste med lavere dekktrykk og alt det der,men nå er vel GR et grusritt og ikke veldig mye terreng bortsett fra ett par steder. Første gang jeg sykler GR, så vet jo ikke hva jeg prater om, bare det jeg leser.Bare syklet birken før.
Dette har jeg sjekket ut i praksis med kombo asfalt, grus, lett terreng.
Men først en liten historie fra Femundrittet sist helg. Før start gjorde vi klar syklene og pumpet dekk. Som vanlig ca 22-26 på kona, 24-26/28 på meg og en treningskollega omtrent som meg. Vekt kona (hysj-63 kg) vi andre 75-77. En ved siden av lurte på dekktrykk og vi sa hva vi hadde. Nei men det måtte være alt for lite, han brukte 40-50, minst, og var meget godt fornøyd med det. Prøvde å forklare fordelene med litt mindre, men ingen stor entusiasme hos mottaker.
Litt etterpå mens fyren stod med sykkelen på andre siden av bilen hørte vi lyden av luft som ble tappet ut....
Vel...resultatet for oss tre første ble, nr.5 totalt på treningskameraten, nr. 20 på meg og nr. 30 på kona (143 kjørte på tid). En kombinasjon av asfalt, grusvei og terreng. Så kunne ikke være så ille med det trykket vi hadde i dekkene..
Tilbake til praktisk test, som jeg gjentatte ganger har fått erfart under ritt: Det dekktrykket jeg bruker nå ruller godt nok på asfalt til at jeg lett triller med de andre, på grusvei går det som hakka møkk, i svingene føles det ut som om kontrollen er bra og i terrenget er det godt nok grep til at jeg kommer over røtter og steiner.
Vi kjørte en liten test til Bringbu tirsdag kveld. Samme lufttrykk som vanlig. 3 stk av oss som kjørte ganske hardt. Litt motvind hele veien.
Fra Birkebeinerstarten til vi var av asfalten oppe ved Skog gård hadde det gått 20 min. 20 sek. Rimelig kjapt og tviler på at det hadde gått fortere om jeg hadde hatt 40 psi i dekkene. Fra grusen og til vi var på setra gikk det ca 11 min. 30 sek. (31.48 på meg til setra).
Videre ned Djuposet med full kontroll og for første gang syklet jeg nesten hele terrengpartiet- dekkene satt godt og jeg måtte av et et lite stykke før jeg satte meg på igjen. På rullegrusen etter terrengpartiet gikk det bra og følte jeg hadde god kontroll på sykkelen. 32 minutter fra Skramstad til Bringbu. 1.03.48 på hele strekningen for meg. Raskeste brukte 2 minutter mindre, og det med stiv gaffel.
En annen sak med mindre dekktrykk er den økte komforten det gir,.Du kjenner egentlig at sykkelen tar ujevnhetene med en mye bedre flyt.
Men for all del, fyll i 50 psi for meg, det gjør det lettere å sykle fra på grusen:-)
Klar for mitt 10. Grenseritt, med under halvparten av vanlig treningsmengde, 102 kg i nettoen, Crossmark 2.10 med 40 psi, men lider som vanlig valgets kvaler om jeg skal kjøre på 26" eller 29"..
Prøver å si til meg selv at med så lite treningsmengde får jeg ta det som en tur, men så var det det å få startnummer på sykkelen og høre suset av x antall medsyklister ..
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Klar for mitt 10. Grenseritt, med under halvparten av vanlig treningsmengde, 102 kg i nettoen, Crossmark 2.10 med 40 psi, men lider som vanlig valgets kvaler om jeg skal kjøre på 26" eller 29"..
Prøver å si til meg selv at med så lite treningsmengde får jeg ta det som en tur, men så var det det å få startnummer på sykkelen og høre suset av x antall medsyklister ..
Glemte å ta med at jeg kjøre 26" og det funker helt topp for meg, følger de fleste i terrenget som kjører 29". Personlig syns jeg at sykkelen min har en enorm respons og akselerasjon når jeg kjører med låst gaffel- rittklar er den maks 8.0 kg.
Treningskameratene kjører 29", gjerne med stiv gaffel og de kjører fra de fleste...tror egentlig det er helt hipp som happ. Men avhenger nok litt av størrelsen på deg. En som trener med oss er ca 190 høy og atletisk. Han ser vel ut på sin 29" som jeg gjør på min 26".
Begynner å få rittnerver nå! Skal ihvertfall forsøke å forberede tiden fra noen år tilbake, selv om start i pulje 20 borger for ganske så oppkjørt terreng...
Dekkvalg: Maxxis Aspen, ca 30-35 PSI. Sykkel er HT 26" med 80mm gaffel.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
De som legger opp til minst mulig luft i dekkene må huske på at Birken har mer terrengsykling enn Grenserittet. Litt etter start er det en traktorvei med en del gress, rett før grensen er det et parti med sti/traktorvei på svaberg og mot slutten er det litt traktorvei, men forøvrig er det grus og asfalt hele veien.
Hvis værmeldingen slår til med 28 grader. Vil det holde med 2 flasker på sykkel og langing på matstasjonene, eller burde man gå for camelback også? Hadde håpet og sluppet denne. Er i villrede nå.
For oss som ikke er i elite og pulje 1 starter det allerede på Kärleksudden. Stor stas å snike en rekke frem, og så er det alltids noen som må løpe frem 6-7 plasser under rusleturen ned til start...
Er det strengere justis på rusleturen nå enn det var før. Sykla sist i 2009, og starta da i p3. Dav var det det å kaste seg på sykkelen og spurte til starten for å få best mulig plass. Tror det var jeg og en til som gikk..... I år tror jeg ikke at jeg gidder gå hvis det viser seg at alle sykler...
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
For oss som ikke er i elite og pulje 1 starter det allerede på Kärleksudden. Stor stas å snike en rekke frem, og så er det alltids noen som må løpe frem 6-7 plasser under rusleturen ned til start...
Er det strengere justis på rusleturen nå enn det var før. Sykla sist i 2009, og starta da i p3. Dav var det det å kaste seg på sykkelen og spurte til starten for å få best mulig plass. Tror det var jeg og en til som gikk..... I år tror jeg ikke at jeg gidder gå hvis det viser seg at alle sykler...
Alle syklet i pulje 5 i fjor hvert fall, men ikke bajaskjøring før starten gikk.
Kan ikke ta credit for det. Jeg fikk (kjøpt) hjelp til å sette dem opp (etter å ha lest lange tråder her om hvor tricky dette var), og det ser ut til å ha gått bra.
Ingen tegn på lekkasjer, og de virker å rulle bra selv med lavt dekktrykk. Hadde dessuten følelsen av å "danse" opp en ganske bratt og steinete sti forleden. Godt grep og lav ekvipasjevekt føltes som viktige ingredienser.
Bare å satse på at jeg ikke flenger opp sideveggen, så blir dette bra. Jeg kan iallefall ikke skylde på utstyret hvis jeg mister gruppen min.
Jeg stiller noenlunde godt forberedt. 80kg (netto) + ca 8,5kg 26'' HT sykkel m/ RK SS 2.2 tubeless (35psi?)
...og antageligvis en Camelback Hydrobak hvis værmeldingen om opp til 28 grader slår til.
Tubeless RK SS! Gratulerer. Sikkert fantastisk å sykle på, men vrient åå få til?
Mvh
Prøvde meg på samme typen dekk i fjor men de var omtrent umulige å få på og av. Det gikk fint når de var ferdig montert på, men jeg fikk kalde nerver med tanke på punktering- ville tatt år og dag å få satt inn slange. Dekkene ble gitt bort:-)
De som legger opp til minst mulig luft i dekkene må huske på at Birken har mer terrengsykling enn Grenserittet. Litt etter start er det en traktorvei med en del gress, rett før grensen er det et parti med sti/traktorvei på svaberg og mot slutten er det litt traktorvei, men forøvrig er det grus og asfalt hele veien.
Det er vel ikke snakk om minst mulig luft i dekkene, derimot det som er optimalt med tanke på skiftende underlag...
Hvor er terrengsyklingen i Birken? Har vært gjennom løypa 13 år på rad og dette "terrenget" har jeg gått glipp av...
Jeg er ikke påmeldi år heller. Men pokker nå angrer jeg litt. Hadde vært gøy med grenseritt igjen.
LarsB
Enig, GR var mitt første maratonritt, og selv om det er et lett ritt så er det morsomt og det er god stemning i løypa, både blant deltakere og publikum. Har tatt fri fra alt som heter ritt i år og håper å være tilbake til neste år. Kanskje GR.
Hvordan da kokoskjøring? Jeg har bare sykla en gang i fjor og da starta jeg så seint at jeg var helt alene fra 200 meter etter start til jeg hadde kjørt en mil.
Ja, hvordan kokoskjøring (kokokjøring?)? Pleier alltid å starte bakkerst i puljen og så jobber jeg meg oppover de første kilometrene. Aldri sett noe til kokoskjøring jeg.
Hvor er terrengsyklingen i Birken? Har vært gjennom løypa 13 år på rad og dette "terrenget" har jeg gått glipp av...
Da sykler nok du en annen løype enn oss andre, for det er da vitterlig et par terrengpartier etter Djuposet. Ikke spesielt lange eller krevende, men de er nå der.
Gå ved siden av sykkelen, og oppfør deg som den knallfyren du er. Sniking i køen er mye mindre akseptert enn i 2009. Kom noen goudere og snek seg frem i fjor i pulje 2. Erling og anonymous13 måtte nesten holdes igjen Er også ganske hyggelig å stille seg opp tidlig på Kärlerksudden, og snakke med konkurrenter. Den første mila er såpass flat, at med gode bein sykler man seg lett varm. Og man blir ikke noe mindre varm om man står i sluse i 15-20 minutter enn i 10 minutter.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
Hvis værmeldingen slår til med 28 grader. Vil det holde med 2 flasker på sykkel og langing på matstasjonene, eller burde man gå for camelback også? Hadde håpet og sluppet denne. Er i villrede nå.
Avhenger av tiden du skal bruke og størrelsen på flaskene. Jo lenger tid desto mer drikke. Jeg bruker to flasker på 1,0 liter og dropper camelback. Tar med meg det jeg får tak i på drikkestasjonene i tillegg.