..... å koordinere brøytingen slik at g/s-veiene langsmed fylkesveiene brøytes ETTER "bilveiene"?
Hva er vitsen med å brøyte g/s-veiene i det hele tatt når snøen fra veiene bare hives oppå like etterpå?
Men med god sykkelteknikk kommer man seg frem. Bare 3 minutter mer enn vanlig.
Når man i tillegg har innendørs sykkelparkering med sykkeldusj ved destinasjonen er man likevel blid og fornøyd når man forlater drivverket skinnende rent og klart for en skvett olje før man skal reise hjem om 9 timer.
Jeg må innrømme at jeg koset meg i bilen til jobb i dag, samtidig som jeg lot meg imponere over karen som løp med sykkelen i den dype oppbrøytede snøen på gangveien langs Bærumsveien.
Nå er det slutt på jobbsykling til det kommer pakke fra Cyclecomponents så jeg kan ta i bruk vintersykkelen igjen. Kellyen tør ikke å være ute i saltslapshelvetet som begynte i dag.
Og til spørsmålet ditt: Ja, jeg tror det er så vanskleig. Disse veiene kan ha forskjellige eiere og det er gjerne forskjellige selskaper som har kontrakter på rydding. Allikevel rart de ikke tilpasser noe, for om det blir liggende snø på gangveien må de ut å rydde igjen, enten den kommer som nedbør eller blir lagt der. Det er sikkert kommunen som eier gangveien, ring dit og fortell om forholdene.
Re: Er det virkelig så vanskelig....
[Re: Stein]
#155078828/01/201312:55
Jeg forsøkte å ta meg frem langs Bærumsveien i dag morges, fra Bekkestua mot Oslo. Det var ikke sjans å sykle _ned_ bakken fra Vollsveien ned mot Lysakerelva. Måtte gi opp halvveis og krabbet over brøytekanten og fortsatte i veibanen til jeg kom opp på andre siden. Der var gangveien brøytet...
Noe av det beste med pendlersyklingen er å sykle fra bilene i køen. I dag var det i overkant slitsomt...
Nå er det slutt på jobbsykling til det kommer pakke fra Cyclecomponents så jeg kan ta i bruk vintersykkelen igjen. Kellyen tør ikke å være ute i saltslapshelvetet som begynte i dag.
Tok min siste tur på en stund idag. Det var i overkant slitsomt og tok for lang tid.
Tok min siste tur på en stund idag. Det var i overkant slitsomt og tok for lang tid.
Jeg disser saltslaps!
Martin
Jeg er veldig heldig som har innendørs parkering med sykkelvask "på jobb" (togstasjonen). Legger inn 5 minutter slingringsmonn så får jeg spylt av saltslapset hver morgen. Så blir det en skvett olje når jeg kommer hjem og turen går som en lek.
Det er slike dager man får igjen for å ha rohloff og gates på pendlesykkelen. Den fikk første vask for sesongen en uke siden, så nå får det holde til mars en gang tenker jeg.
Det er slike dager man får igjen for å ha rohloff og gates på pendlesykkelen. Den fikk første vask for sesongen en uke siden, så nå får det holde til mars en gang tenker jeg.
Hadde det slik i fjor vinter på singlespeed med rustfritt kjede. Men det er en egen tilfredstillelse med et skinnende rent drivverk. Liker godt å vaske sykkelen også, jeg.
Hadde det slik i fjor vinter på singlespeed med rustfritt kjede. Men det er en egen tilfredstillelse med et skinnende rent drivverk. Liker godt å vaske sykkelen også, jeg.
Jojo, men gates drev skinner ikke samme f** hvor mye man pusser, så da får det heller være.
Kompenserer med å pusse litt på raceren der den står å venter på en tidlig vår...
Problemet er kanskje at sykkelstiene ofte er lagt for nær veien. Det er ikke så lett å gjøre noe med. Forøvrig synes jeg de som sørger for å brøyte sykkelveier og fortau tidlig på morgenen, fortjener bløtekake og blomster, ikke sure kommentarer.
Problemet er kanskje at sykkelstiene ofte er lagt for nær veien. Det er ikke så lett å gjøre noe med. Forøvrig synes jeg de som sørger for å brøyte sykkelveier og fortau tidlig på morgenen, fortjener bløtekake og blomster, ikke sure kommentarer.
Man skal vel ikke akseptere slurv bare fordi de utfører en tjeneste vi gjerne vil ha? Problemet var på bussholdeplassene. Det kunne vært løst ved å kjøre sakte innom bussholdeplassene slik at snøen ikke blir kastet så langt inn på GS-veien.
[Re: Stein]
#155116029/01/201312:53
Rock'N'Roll Extreme burde holde drivverket rent og fjerne behovet for spyling før parkering, forresten.
Dessverre: nei.
R'n'R trenger litt høyere temperatur for å kunne trenge inn i lenkene. Har en passe sval sykkelbod der jeg skulle smøre etter vask i går. Det endte opp med størknede klumper på kjedet heller enn innsmurt kjede.
Rustfritt kjede fra f.eks.KMC holder bra - bare jævlig dust av meg å kappe det litt kort i håp om strammere kjede...
Her er videosnutten fra turen med mine kommentarer. Ikke mistolk dette som syting. Jeg koste meg nesten like mye som vanlig på turen. Men jeg mener arbeidet kan utføres med så mye høyere kvalitet enn hva vi ser på disse 4 kilometerne med gang- og sykkelvei.
Noen har ikke gjort jobben sin rett å slett. Mener jeg har lest at vegvesenet har lovet full skjerpings her og nærmest garantert syklebare sykkelstier ?
Kult at du filmer dette, mail det til rette etat å be om å få en forklaring :o)
Noen har ikke gjort jobben sin rett å slett. Mener jeg har lest at vegvesenet har lovet full skjerpings her og nærmest garantert syklebare sykkelstier ?
Jeg vet ikke hva som er rett etat, egentlig. Jeg har postet det på facebook-siden til Fredrikstad kommune. Har hatt hell med det før. Om ikke de er rett instans så involverer de rett instans.
Rock'N'Roll Extreme burde holde drivverket rent og fjerne behovet for spyling før parkering, forresten.
Dessverre: nei.
R'n'R trenger litt høyere temperatur for å kunne trenge inn i lenkene. Har en passe sval sykkelbod der jeg skulle smøre etter vask i går. Det endte opp med størknede klumper på kjedet heller enn innsmurt kjede.
Rustfritt kjede fra f.eks.KMC holder bra - bare jævlig dust av meg å kappe det litt kort i håp om strammere kjede...
Smøre inne i varmen, da. Du har jo sykkelvennlig bedre halvdel og alt.
Jeg vet ikke hva som er rett etat, egentlig. Jeg har postet det på facebook-siden til Fredrikstad kommune. Har hatt hell med det før. Om ikke de er rett instans så involverer de rett instans.
Du kan jo forsøke http://www.fiksgatami.no/. De sender videre til riktig instans/er. Det er ikke bare sykkelrelaterte ting en kan bruke den til. Og så finnes det jo app som en kan bruke.
Jeg postet videoen på facebook-siden til Fredrikstad kommune og fikk følgende i mine øyne positive svar:
"Tusen takk for informativ video - dette er verdifulle innspill i forhold til å bedre vintersyklistenes fremkommelighet. Innspillene videresendes vår kontaktperson i Statens vegvesen. Vennlig hilsen Turid Johansen, Service- og kommunikasjon"
PS! Fredrikstad (og Sarpsborg?) kommune har et eget prosjekt gående nå hvor de har utstyrt 30 vintersyklister med vintersyklist-utstyr for 3000 kroner. Det syklistene må gjøre i gjengjeld er å sykle til og fra jobb 2 ganger pr. uke og rapportere inn forholdene til prosjektet. Så det er lov å håpe at innspill fra utenforstående vintersyklister også tas seriøst.
[Re: Boas]
#155156030/01/201311:15
Og til spørsmålet ditt: Ja, jeg tror det er så vanskleig. Disse veiene kan ha forskjellige eiere og det er gjerne forskjellige selskaper som har kontrakter på rydding. Allikevel rart de ikke tilpasser noe, for om det blir liggende snø på gangveien må de ut å rydde igjen, enten den kommer som nedbør eller blir lagt der. Det er sikkert kommunen som eier gangveien, ring dit og fortell om forholdene.
Min erfaring er at det sjeldent er gode sykkelforhold på gang/sykkelstier det første døgnet etter siste snøfall.
Jeg postet videoen på facebook-siden til Fredrikstad kommune og fikk følgende i mine øyne positive svar:
"Tusen takk for informativ video - dette er verdifulle innspill i forhold til å bedre vintersyklistenes fremkommelighet. Innspillene videresendes vår kontaktperson i Statens vegvesen. Vennlig hilsen Turid Johansen, Service- og kommunikasjon"
PS! Fredrikstad (og Sarpsborg?) kommune har et eget prosjekt gående nå hvor de har utstyrt 30 vintersyklister med vintersyklist-utstyr for 3000 kroner. Det syklistene må gjøre i gjengjeld er å sykle til og fra jobb 2 ganger pr. uke og rapportere inn forholdene til prosjektet. Så det er lov å håpe at innspill fra utenforstående vintersyklister også tas seriøst.
Et sånt prosjekt har vi i Lillestrøm, også. Men vi får bare et billig lyktesett...