Har en gammel og stiv gaffel på en av mine nå.. Tatt av en sykkel hos skraphandleren.. Drit i skivebremsene.. oppskrytte greier for pendlersykler !! => Du får plutselig mye mer å velge i..
Dessverre ingen Surly forhandlere i Norge mener jeg, da de produserer en rekke demperjusterte stive gafler..
Min "hack" på gaffelen.. I utgangspunktet en ramme med rimelig slack setevinkel.. Men for å "dempejustere a2c garage way", så først en crown race opp-ned over kronen..Deretter puttet jeg på så mange headset spacere jeg fikk plass til..Dessverre ikke så mange før jeg løp ut for styre(gaffel)pinne (Rør fra krone gjennom styrerør som ender i stemmen..så ny stiv billiggaffel er bestilt..CRC selger en til 150 nå.. Har 20mm demping og 44mm a2c, 1.3 kg med full 29mm styrepinne. Men best av alt den er under 200kr så man slipper tollgebyrene..kommer på 200 totalt, levert på døra av DHL)..Etter spacerene på men en bit avklippet fra en gummislange (1.75 tror jeg), og oppå slangebiten den nye crown race og resten av headsettet. Økte fra 41mm til 44 mm a2c.Ville egentlig ha den opp til 45-46, men var ikke nok gaffelpinne igjen da for resten av delene. Har syklet en del mil nå, på hard snø..Ingen løshet.. Tror ikke det er så stor fare for at styrepinne vil knekke eller annet lumsk, da den bare brukes som en pendlersykkel.. Fikk uansett ramma opp nok til at setevinkelen er som jeg vil ha den og sykkelen er fin og god