Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Anbefaling av rimelig stiv gaffel

Anbefaling av rimelig stiv gaffel #1550081 25/01/2013 18:54
K
Ketilwaa Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Hei

Vil modifisere min Kona Caldera en del, og vil i den forbindelse bytte ut dempegaffelen Marzocchi MZ Race, (100mm travel) med noe stivt noe. Skivebrems. Ønsker å beholde mesteparten av høyden, og klarer ikke bli klok på hvordan jeg finner ut hva jeg kan bruke, og hva som er OK. Når jeg måler gaffelen fra nederste kulelager til hjulets sentrum så finner jeg ca 50 cm.

Noen som har noen gode tips? Noe som kan skaffes umiddelbart fra utsalgssted i Oslo er å foretrekke (er av den utålmodige typen)

Får legge til at sykkelen brukes året rundt på asfalt, til og fra jobb, så kan det farge responsen mtp. hva slags ønsker/behov jeg burde ha.
Sykkelen er en slik en: http://www.bikepedia.com/quickbike/BikeS...ke#.UQLTtoe9KK3

Redigert av Ketilwaa; 25/01/2013 18:57.
Re: Anbefaling av rimelig stiv gaffel [Re: Ketilwaa] #1550096 25/01/2013 20:12
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Hva med en 29er gaffel?

Jeg kjøpte den selv men har ikke testet den enda.

Re: Anbefaling av rimelig stiv gaffel [Re: femte_gir] #1550106 25/01/2013 20:47
K
Ketilwaa Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Det kan godt hende det er et lurt valg, men jeg tror skivebremsfestet på den gaffelen jeg har ikke er det samme?

Re: Anbefaling av rimelig stiv gaffel [Re: Ketilwaa] #1550137 25/01/2013 21:52
N
Ninerd Offline
Fersking
Fersking
N
Hvis din sykkel er lik den du har linket til har du pm (postmount) feste på gaffelen.
Salsa CroMoto Grande som er foreslått har IS feste.

Har du bremsekaliper for PM må du da ha et IS til PM adapter.
F.eks dette: Hayes Adapter

Re: Anbefaling av rimelig stiv gaffel [Re: Ninerd] #1550179 26/01/2013 07:51
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Har en gammel og stiv gaffel på en av mine nå.. Tatt av en sykkel hos skraphandleren.. Drit i skivebremsene.. oppskrytte greier for pendlersykler !! => Du får plutselig mye mer å velge i..

Dessverre ingen Surly forhandlere i Norge mener jeg, da de produserer en rekke demperjusterte stive gafler..

Min "hack" på gaffelen.. I utgangspunktet en ramme med rimelig slack setevinkel.. Men for å "dempejustere a2c garage way", så først en crown race opp-ned over kronen..Deretter puttet jeg på så mange headset spacere jeg fikk plass til..Dessverre ikke så mange før jeg løp ut for styre(gaffel)pinne (Rør fra krone gjennom styrerør som ender i stemmen..så ny stiv billiggaffel er bestilt..CRC selger en til 150 nå.. Har 20mm demping og 44mm a2c, 1.3 kg med full 29mm styrepinne. Men best av alt den er under 200kr så man slipper tollgebyrene..kommer på 200 totalt, levert på døra av DHL)..Etter spacerene på men en bit avklippet fra en gummislange (1.75 tror jeg), og oppå slangebiten den nye crown race og resten av headsettet. Økte fra 41mm til 44 mm a2c.Ville egentlig ha den opp til 45-46, men var ikke nok gaffelpinne igjen da for resten av delene. Har syklet en del mil nå, på hard snø..Ingen løshet.. Tror ikke det er så stor fare for at styrepinne vil knekke eller annet lumsk, da den bare brukes som en pendlersykkel.. Fikk uansett ramma opp nok til at setevinkelen er som jeg vil ha den og sykkelen er fin og god ICON_SMILE

Redigert av Abit; 26/01/2013 08:01.
Re: Anbefaling av rimelig stiv gaffel [Re: Abit] #1550450 27/01/2013 11:30
K
Ketilwaa Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Takker!
Skivebrems beholder jeg nok gitt. Jeg blir neppe overbevist om at jeg vil oppleve samme tilfredsstillelse med v-brems i snø og sørpe vinterstid.

Re: Anbefaling av rimelig stiv gaffel [Re: Ketilwaa] #1550461 27/01/2013 12:00
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Ketilwaa
Takker!
Skivebrems beholder jeg nok gitt. Jeg blir neppe overbevist om at jeg vil oppleve samme tilfredsstillelse med v-brems i snø og sørpe vinterstid.

Syns ikke forskjellen er betydelig på hverdagssykkelen. Har begge deler, men bruker primært den med Avid SD 5 foran og 7 bak på gater, men i all slags føre. De er meget solide. Tester faktisk ut nå et annet par v-brems kjøpt fra kina for under 50 kr for paret (4 par for prisen av en Avid..Så det burde sånn sett være STOR forskjell), med frakt. Har holdt bra enn så lenge. Og i dag kom regnet og med det slapseføret, så jeg er på vei ut.

Men, men..Ditt valg da, men du må nok regne med litt færre gafler å velge mellom og dermed også litt høgere pris (underskuddstilbud <-> overskuddsetterspørsel).. Ikke så lett å komme over stiv skivebrems som butikken bare dumper ut for å bli kvitt.

Men som jeg har påpekt før...Her på forumet så drites det jo penger..Lol ICON_TONGUE

Redigert av Abit; 27/01/2013 12:07.

Moderator  support