Ved slike sykdomstilfeller er det viktig å være tollmodig. For neste tre år siden ble jeg satt ut av et virus, kunne ikke trene noe på seks måneder. Da jeg først begynte å trene var det de første ukene økter på 30-45 minutter, 3 ganger i uken og MAKS sone 1, viktig!!. Etter ca. tre uker økte jeg til økter på 1 time og lett styrke, 3-4 ganger i uken. Slik gikk det enda en måned før jeg økte så vidt, til fem økter i uken. Når det gikk greit i to uker kunne jeg trene en økt i uken av de fem på 1,5 time.
Først fire måneder etter på hadde jeg første hardøkt, 2x4 min skøyting (rullesik) sone 3 i motbakke. Jeg økte hardøktene med et drag hver uke, forbeholdt at treningen gikk lett, til jeg var oppe på 6x4 min, altså en måned. Fortsatt lå jeg på 5 økter i uken, den lengste på 1,5 time. Først to måneder etter første sone 3-økt hadde jeg den første skikkelige hardøkten sone 4-5, altså seks måneder etter at jeg begynte å trene igjen.
Jeg var nå oppe i 7 økter i uken med makslengde på 2 timer, ikke mer en to økter på to timer i uken.
11 måneder etter jeg begynte å trene startet en nye sesong, og det var først da jeg trene 100% likt som før. Tolmodighet er nøkkelen.
Borrelia er kanskje ikke så ille som dette, men det kan være. Nå ser jeg at du har vært frisk i tom måneder, men du sier at du føler liten fremgang. Kroppen sliter da fortsatt med å respondere på treningen. Jeg vil anbefale deg å kun trene rolig, vær påpasselig med pulsen, VIKTIG. Du bør ikke overstige sone 1. Når du kjenner at 1 time rolig trening gå lett (i det minste greit), kan du øke lengdene på øktene.
Det er viktig å ta steg for steg, og ikke øke før det steget du er på kjennes lett. Kjener du at det en uke blir litt tyngre må du gå ned et steg.

viss du vil kan du sende med en PM så kan du få et sånn Back On Track-progam som jeg brukte, det er utviklet av Roger Grubben, landslagssjef i skiskyting