Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Scanning av mange, mange negativer og dias

Scanning av mange, mange negativer og dias #1549581 24/01/2013 15:13
Christian Offline OP
Uflaks
OP Offline
Uflaks
Jeg har såvidt begynt på å scanne tusener på tusener av gamle negativer og filmer, med denne nyiikjøpte scanneren: Pacific Image 7250Pro3 (kjøpt for 1800kr i USA, samme modell som Reflecta'n her til 7500kr).

Målet er å få alle gamle bilder digitalisert, i en kvalitet som er "bra nok". Hittil har jeg scannet i 1000dpi, og får JPG-filer på 7-800k, og det er greit nok. Alt importeres i Lightroom og sorteres etter beste evne på år og tema.

Problemet er at dette tar veldig lang tid. Scanning av 4 negativer tar ca 6 minutter, og i går brukte jeg ca 3 timer på 100 bilder - inkludert eksperimentering med oppløsning, støvfjerning, litt programmering for sortering, etc (gjett om jeg skulle ønkse jeg hadde uklippede negativer).

Jeg må si det frister veldig å sende bort mange av bildene, men www.scancafe.com (39c/2,70kr pr bilde) er bare for USA og Canada, og jeg vet ikke om noen andre som er bra.

Er det noen som har tips til andre tjenester? Eller andre scannere som klarer "masseprosessering" av 4-ruters negativer og/eller dias?

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Scanning av mange, mange negativer og dias [Re: Christian] #1549591 24/01/2013 15:53
F
Frode M Offline
Veteran
Veteran
F
Det finnes ikke mange som skanner raskt eller kan skanne mange dias/filmer i en batch. Jeg kjøpte Reflecta, men den konka. Siden jeg bare har 3-4 bilder på ei stripe, ble at jeg måtte sitte å mate nesten hele tiden.

Hva med Plustek opticfilm 120? Koster mye synes jeg, rundt 10.

Re: Scanning av mange, mange negativer og dias [Re: Christian] #1549625 24/01/2013 16:59
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Jeg kjenner dessverre ikke til noen superraske måter å scanne film på.

Jeg scannet inn ca. 4000 bilder for et par år siden, og da brukte jeg en Canon CanoScan 9000F, som kan skanne to remser (på opptil 6 bilder hver, men alle negativene mine hadde bare 4 bilder) om gangen. Etter å ha funnet innstillinger jeg synes virket bra, var det stort sett bare å ta tiden til hjelp. Det tok nok noen uker, men jeg snudde TVen slik at jeg så den fra arbeidsplassen, og brukte to-tre-fire timer hver kveld på jobben. Synes egentlig det gikk ganske radig.

En ting jeg gjerne skulle hatt, var en ekstra holder til filmstripene. Da kunne jeg ha gjort klar neste runde mens scanningen pågikk, og dermed hatt mindre dødtid mellom scanningene.

Jeg lagret bildene med en katalog pr. film, med litt enkle navn ("aa", "ab" osv.). Etter scanningen puttet jeg filmen i ClearFile lommer ( http://shop.fotoimport.no/analoge-fotopr...5-10x4-25bl-10b ) og markerte lommene med katalognavnet. Hvis en film manglet en negativstripe, lot jeg det være en åpen plass til denne. Det gjorde det veldig enkelt å finne igjen de manglende negativene når jeg kom til en pose som hadde litt for mange negativer i seg.

Det å sortere bildene kronologisk ble en smule enklere når bildene var gruppert pr. film. Selv om det selvfølgelig har vært mer enn ett kamera i familien, og dermed mer enn en tidslinje, så er det allikevel vesentlig enklere enn å datere enkeltbilder. I mitt tilfelle var jeg ekstra heldig, siden det ene kameraet har tatt bilder "opp ned" på filmen, så det var opplagt hvilke filmer som hørte til hvilket kamera.

I mange tilfeller har det vært en håndfull bilder igjen på filmen før en ferie eller annen event, slik at man har en bildeserie som går over to filmruller. Slikt gjør det trivielt å plassere den ene filmen etter den andre. Med litt flaks er det et bilde fra 17. mai, en bursdag eller en julefeiring (eller noe annet som er lett å datere) på filmen også.

Re: Scanning av mange, mange negativer og dias [Re: trondmm] #1549638 24/01/2013 17:31
Christian Offline OP
Uflaks
OP Offline
Uflaks
Canon Canoscan 9000F ser interessant ut!

Hvilket program brukte du for å scanne?
Er det veldig nøye at remsene ligger rett?

Bra tips om systematisering også. Jeg har grei orden på negativene, de sitter i negativalbum eller i klare plastlomme-remser pr film.

Redigert: Ok, har funnet ut at man legger negativene i en holder. Ser poenget med to holdere. Jeg stikker innom FotoVideo og prøver en 9000F når de får den inn igjen.

Forresten: Hvor lang tid tar det å scanne 2x4 negativer i "grei" oppløsning? Har ikke funnet det noe sted.

Redigert av Christian; 24/01/2013 19:31.

Christian
Re: Scanning av mange, mange negativer og dias [Re: Christian] #1549749 24/01/2013 22:07
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Jeg brukte det scanneprogrammet som fulgte med. ScanGear, tror jeg det heter. Dvs. hovedprogrammet heter MP Navigator EX, men i programmet kan jeg velge "bruk scannerdriver", og da dukker det opp et vindu med ScanGear som tittel.

Jeg har scannet i 2400dpi, noe som gir bilder på ca. 3400x2250 piksler, og en størrelse på 1,2-1,5MB

Husker ikke i farta hvor lang tid det tok å scanne 2x4 negativer, men inkludert automatisk støvfjerning tok det nok bortimot 10-12 minutter. Dessverre er scanneren delvis pakket bort for tiden, så det er ikke så trivielt å gjøre en testscanning på den for å ta tiden akkurat nå.

Det følger med holdere for 135-film, 120-film og dias. 126-film kan bruke 135 holderen, men du må regne med å justere utsnittene manuelt når du scanner disse. Det følger ikke med holdere for 110-film, så disse er det et skikkelig herk å scanne.

Re: Scanning av mange, mange negativer og dias [Re: trondmm] #1549910 25/01/2013 11:16
Christian Offline OP
Uflaks
OP Offline
Uflaks
Mange takk, veldig nyttig informasjon. Gi lyd hvis du vil selge scanneren: cl@superelectric.net.

Christian
Re: Scanning av mange, mange negativer og dias [Re: Christian] #1549943 25/01/2013 12:37
V
Vindei Offline
Fersking
Fersking
V
Kan anbefale scanner med mating på kassett. Har brukt Reflecta Digitdia 6000. Fungerer bra å sette den til å jobbe over natta med 100 csrammer i. Den bråker som et uvær, og gir bilder på ca 80Mb i beste oppløysing.

Re: Scanning av mange, mange negativer og dias [Re: Vindei] #1549977 25/01/2013 13:43
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Pixellus gjør det for deg. (Disclaimer: Jeg jobber ikke i pixellus, har ingen venner eller slektninger som jobber i pixellus)

Det blir kanskje dyrt: kr. 7,95 per bilde.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk

Moderator  support