Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bytte derailleur med navgir

Bytte derailleur med navgir #1549230 23/01/2013 19:52
K
Ketilwaa Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
La denne først på "Sti", men passer vel bedre her, så slettet opprinnelig tråd.

Hei, ny her, og nylig frelst jobbsyklist. Håper denne tråden passer her, og at jeg kan tilgis manglende fagterminologi...

Nå om vinteren sykler jeg på denne aldrende saken her: http://www.bikepedia.com/quickbike/BikeS...ke#.UQA7N4e9KK0

Etter noen måneders vinter er jeg møkklei de ekstremt eksponerte delene på giren som henger seg fast og må skrubbes og smøres opp daglig og ønsker å konvertere til navgir, nærmere bestemt Shimano Alfine 11.
Bruk er til og fra jobb, på asfalt, ikke de helt store stigningene, men gir er nødvendig, bl.a. pga av barnehagehenting med henger.

Mitt første spørsmål er om det i det hele tatt lar seg gjøre å skifte til navgir på denne ramma? Og hva slags deler må byttes i så fall? Fremre tannhjul (kranklager må byttes uansett, så der må noe skje), bakhjulet med selve navet, girskifter til styret, noe mer?
Hva slags sum snakker vi da om?
Er disse tingene noe jeg kan klare selv, uten ekstra dyrt utstyr. (Evt kan jeg kanskje gjøre noe selv)

Tenker også å bytte styre og skifte til stiv gaffel, så sykkelen vil vel se ut som Frankenstein ICON_SMILE

Re: Bytte derailleur med navgir [Re: Ketilwaa] #1549466 24/01/2013 09:20
geiranders Offline
Besatt
Besatt
Ikke noe problem å sette girnav på Calderaen din. Bytt ut det bakgiret som henger der i dag med kjedestrammeren i linken under, så er du i boks. Et girnav trenger noe som kan stramme kjedet: enten en ramme som lar seg skyve bakakslingen fram eller tilbake – eller en arm som dette:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=46334

Re: Bytte derailleur med navgir [Re: Ketilwaa] #1549470 24/01/2013 09:27
K
Ketilwaa Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Takk for det!
Her er læringskurven bratt merker jeg ICON_SMILE
Montering av navgir på et passende hjul krever vel litt verktøy og know-how. Noen butikker i Oslo som kan fikse dette bra for en billig penge?

Re: Bytte derailleur med navgir [Re: Ketilwaa] #1550401 26/01/2013 22:17
K
Ketilwaa Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Dette er vanskelig masse for en novise å orientere seg i. Håper på litt bistand her.

Gitt at min sykkel skal brukes på asfalt primært, så trenger jeg omtrent samme max som det tyngste jeg nå har på en standard XT 27 speed.
Jeg trenger å kunne bruke min eksisterende skivebrems hvis det betyr noe.

Jeg ser at det finnes 32 og 36 hull av Alfine 11. Hva skal jeg ha?
Hva må jeg bytte ved kranken? Og hva slags dimensjoner, gitt beskrivelsen over? Ønsker ideelt sett å resirkulere det som kan resirkuleres uten dikkedarer.

Re: Bytte derailleur med navgir [Re: Ketilwaa] #1550425 27/01/2013 08:54
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Nå vil vel ikke et navgir være helt vedlikeholdsfritt ved vintersykling. Alt drivverk er utsatt for slitasje, og vinterstid slites det mer enn om sommeren. Det vil kanskje være enklere for deg å bytte de delene som er utslitt på sykkeøen du har. Viktig å smøre med olje som er beregnet på vinterforhold.

Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: Bytte derailleur med navgir [Re: Ketilwaa] #1550427 27/01/2013 09:04
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er mulig å kalkulere utvekslingen slik at det hardeste på alfinen gir deg tilsvarende som det hardeste på XT. Da er det best å søke på nettet hva folk velger, eller at noen hjelper til med kalkulasjonen. Alternativt kan man bare prøve seg frem, begynne med noe som høres greit ut, feks 40 tannhjul foran og 16 bak, om det er passe så er alt bra, eller bytte om det er for hardt/lett.

32 hull høres bra ut for vanlig bruk.

Må ta vekk de tre tannhjulene på kranken og erstatte med ett tannhjul på midterste feste. Jeg foretrekker å ha en lett bashguard på det største festet, så kan jeg bruke de lange boltene, og bashguarden kan hjelpe til med å holde kjedet på plass og beskytte bukseben fra kjede.

Trenger ikke bytte skivebrems, men Alfinenav har centerlock rotorfeste. Om du har 6bolt rotor, så trenger du ny rotor med centerlock, og du trenger en skive som er laget for din brems. Noen bremser krever litt større rotor (165 i forhold til 160 osv).

Re: Bytte derailleur med navgir [Re: mtbmaniac] #1550431 27/01/2013 09:44
K
Ketilwaa Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Sitat: voldemort
Nå vil vel ikke et navgir være helt vedlikeholdsfritt ved vintersykling. Alt drivverk er utsatt for slitasje, og vinterstid slites det mer enn om sommeren. Det vil kanskje være enklere for deg å bytte de delene som er utslitt på sykkeøen du har. Viktig å smøre med olje som er beregnet på vinterforhold.

Ja, det er ikke noe som er i bevegelse som aldri slites, men her er altså det meste byttet ut i løpet av 2012. Jeg smører og oljer og vasker og står i, men livet er for kort til å bruke kveldstid på dette. (Små barn og livet i sin alminnelighet ellers tar også tid.)
Tross at jeg føler jeg allerede bruker mye tid på stell, så opplever jeg ukentlig å måtte hjelpe til med foten for å få skiftet gir. I sommerhalvåret er både rutiner for sykkelstell enklere, i tillegg er det mindre behov, så da bruker jeg den andre sykkelen.

Sitat: mtbmaniac

Det er mulig å kalkulere utvekslingen slik at det hardeste på alfinen gir deg tilsvarende som det hardeste på XT. Da er det best å søke på nettet hva folk velger, eller at noen hjelper til med kalkulasjonen. Alternativt kan man bare prøve seg frem, begynne med noe som høres greit ut, feks 40 tannhjul foran og 16 bak, om det er passe så er alt bra, eller bytte om det er for hardt/lett.

32 hull høres bra ut for vanlig bruk.

Må ta vekk de tre tannhjulene på kranken og erstatte med ett tannhjul på midterste feste. Jeg foretrekker å ha en lett bashguard på det største festet, så kan jeg bruke de lange boltene, og bashguarden kan hjelpe til med å holde kjedet på plass og beskytte bukseben fra kjede.

Trenger ikke bytte skivebrems, men Alfinenav har centerlock rotorfeste. Om du har 6bolt rotor, så trenger du ny rotor med centerlock, og du trenger en skive som er laget for din brems. Noen bremser krever litt større rotor (165 i forhold til 160 osv).

Takk for masse gode råd her!

Re: Bytte derailleur med navgir [Re: Ketilwaa] #1551448 30/01/2013 00:36
bwack Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Ketilwaa
Ja, det er ikke noe som er i bevegelse som aldri slites, men her er altså det meste byttet ut i løpet av 2012. Jeg smører og oljer og vasker og står i, men livet er for kort til å bruke kveldstid på dette. (Små barn og livet i sin alminnelighet ellers tar også tid.)
Tross at jeg føler jeg allerede bruker mye tid på stell, så opplever jeg ukentlig å måtte hjelpe til med foten for å få skiftet gir. I sommerhalvåret er både rutiner for sykkelstell enklere, i tillegg er det mindre behov, så da bruker jeg den andre sykkelen.

Hadde selv mye problemer med midt-veksleren som trengte en hjelpende fot for å veksle. Jeg har prøvde forskjellige oljer. Metoden som ga noe mindre vedlikehold var å legge på tynn olje i veksleren for hver tur da tykk olje bare kladdet seg til med skit, men selv dette holdt ikke lenge. Det som hjalp for meg var å ta en ekstra bakhjulsskjerm og feste skjermen nesten helt ned til midt-veksleren og opp til skjermen bak på sykkelen. Det er en slik skjerm som fulgte med Diamant sykkelen til dama, men som var for kort (sprut på ryggen). Nederst på denne skjermen (som er festet svært nære midt-veksleren) har jeg en bit gaffateip på ca 3x3cm som fungerer som skvettlapp forran veksleren. Jeg kunne kjøpt en heldekkende skjerm som alle andre, men hvorfor ikke? Man tager hva man hager. Jeg kan sykle lengre enn en måned uten vedlikehold. Jeg har ikke prøvd lenger. Om du vil kan jeg ta et bilde av løsningen min om det om det er lettere å forstå. Jeg har ikke problemer med veksleren bak. Bruker Finish Line WET på begge vekslerene. Når det er bikkjekaldt så blir veksleren noe hardere, eller rettere sagt tregere, men det er greit. Kan det være slik at du har vann i vaier-strømpene? Har du ikke heltrukne vaier-strømper ?

Re: Bytte derailleur med navgir [Re: Ketilwaa] #1552707 01/02/2013 22:11
K
Ketilwaa Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Mange gode tips!
Er ikke noe problem med vann i strømpene (som er heltrukne).
De siste dagene har det vært greiere, med plussgrader og derfor muligheter for å skylle av fremre skifter. Har også lagt igjen en flaske tynn olje på jobb, så jeg både kan tørke av og smøre oftere.
Så klarer meg inntil videre uten massiv irritasjon, og så sørger jeg for å ruste opp og bytte ut deler for å være maksimalt forberedt innen neste møkk- og sørpesesong.

Moderator  support