Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Mix av høyprofil og lavprofil

Mix av høyprofil og lavprofil #1548706 22/01/2013 23:25
B
bvp Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Jeg sitter her og tanke-eksperimenterer litt om mix av profiler.
Ser at de fleste som mixer profiler bruker den høyeste felgen bak og dette skurrer litt i mitt hode, hvis det ikke er slik at økt inertia er viktigere enn redusert luftmotstand.
Ut i fra det jeg vet om air-flow så vil forhjulet være det hjulet som vil ta mest av luftmotstanden, den luften som treffer bakhjulet vil være minimal siden luftstrømmen da er "revet opp" av forhjul, gaffel, føtter, pedaler, krankarmer osv. ville det ikke da vært en fordel og brukt f.eks. 50mm foran og 35mm bak eller er inertia viktigere enn luftmotstand?
På veldig mange sykler ville en slik kombinasjon sett for jævlig ut men på enkelte sykler med mye slope tror jeg det vil se bra ut, Stradalli Napoli f.eks. er en ramme jeg tror vil kle en høyere felg foran enn bak da det vil forsterke "dråpeformen" rent visuellt, bruker man f.eks 23mm dekk foran og 25mm bak får man jo også mindre luftmotstand foran samtidig som 25mm gir mindre rullemotstand.
Er det noen andre her som har noen meninger om dette?, er jeg på jordet,- og hvis svaret er ja,er jeg på rett jorde?

I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.

T.C. Lemmons
Re: Mix av høyprofil og lavprofil [Re: bvp] #1548722 23/01/2013 06:26
T
T.Surnevik Offline
Avhengig
Avhengig
T
Når det kommer til miks av hjul med høyere profil foran en bak så vil jeg tror det er testet ut i og med at proffene bruker høyere bak en foran de gangene de mikser.

Handler også litt om hvordan luften beveger seg bak sykkelen, tror en høyere profil bak vil ta bort mye av den negative turbulensen som. Med høy profil foran vil du få mye rare luftstrømninger bakover som en lavprofil bak ikke får gjort noe særlig med1

www.sportsmat.no
Rabattkode 'terrengsykkel' gir 10% avslag på alt fra Squeezy.
Re: Mix av høyprofil og lavprofil [Re: bvp] #1548732 23/01/2013 07:08
K
Kruser Offline
Ringrev
Ringrev
K
Grunnen til at man bruker lavere profil foran er vel for bedre kontroll i vind.

Re: Mix av høyprofil og lavprofil [Re: bvp] #1548736 23/01/2013 07:17
T
Teletori Offline
Ringrev
Ringrev
T
Mener å ha hørt at sprintere bruker høyere profil bak, for å få kortere eiker, og dermed stivere hjul.

Re: Mix av høyprofil og lavprofil [Re: bvp] #1548764 23/01/2013 08:22
Nire Offline
Entusiast
Entusiast
Veldig bra tenkt!!!

Synes du skal teste det!

Kan vel være noe i det T.Surnevik foreslår
Sitat: T.Surnevik
Handler også litt om hvordan luften beveger seg bak sykkelen, tror en høyere profil bak vil ta bort mye av den negative turbulensen

Ellers tenker jeg at en annen god forklaring må være at bakhjulet sitter fast i sidelengs retning og har mer tyngde over seg (60% +?) og derfor er mindre utsatt for vindpåvirkning.

Re: Mix av høyprofil og lavprofil [Re: bvp] #1548770 23/01/2013 08:32
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Testene som er gjort av dette viser at jo høyere felgen er jo mindre luftmotstand har den. Dette skyldes primært at høyere felg gir mindre turbulens ("drag"). Hvis man ser helt bort fra vekt, sidevindsproblematikk og styreegenskaper vil det følgelig lønne seg å bruke plathjul både forran og bak, noe som også gjøres av og til på bane. Ved sykling ute kan man imidlertid ikke se bort fra verken vekt eller vind. I de rittene hvor proffene stiller med f.eks. Zipp 808 bak og Zipp 404 forran så er dette fordi den lille fordelen mht luftmotstand som 808 ville gitt forran vurderes som mindre enn ulempene ved at 404 er bedre i sidevind og har lavere vekt. Det er særlig vinden som vektlegges. Bakhjulet tåler litt mer sidevind før sykkelen blir ustabil og derfor ender man opp med 808/404 valget.

808 forran og 404 bak vil på noen sykler, etter enkeltes oppfatning, gi en estetisk fin sykkel, men luftmostandne ville blitt lavere med 808 både forran og bak. Hvis det er så lite sidevind at 808 er riktig valg forran så velges derfor aldri lavprofil bak.

Re: Mix av høyprofil og lavprofil [Re: Kruser] #1548775 23/01/2013 08:39
hinault Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Kruser
Grunnen til at man bruker lavere profil foran er vel for bedre kontroll.

det koker vel utelukkende ned til det svaret, ja.
banesyklister bruker heller ikke platehjul foran.
ramler man ned i første sving hjelper det lite med gode tall i vindtunellen.

Re: Mix av høyprofil og lavprofil [Re: hinault] #1548814 23/01/2013 09:17
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: hinault

Platehjul foran brukes av mange banesyklister, men primært når de sykler alene. I de større feltene på bane brukes det til og med masse lavprofilshjul.

Høy profil foran gir lav kontroll på sykkelen. I all sin enkelhet. Å kunne manøvrere kjapt i et trangt felt, er for veldig mange viktigere enn å ha god aerodynamikk.

Felgdybde, handler også i stor grad om trender. I 2012 var felgdybden litt mindre enn de var bare for få år siden.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Mix av høyprofil og lavprofil [Re: hinault] #1548815 23/01/2013 09:17
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: hinault

Banesyklister bruker da platehjul både foran og bak rett som det er.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Mix av høyprofil og lavprofil [Re: gare] #1548838 23/01/2013 09:40
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Som andre har nevnt, er det sidevindsstabilitet som er årsaken.
Kombinasjonen av felger framme/bak har betydning for stabiliteten, den bakre stabiliserer sykkelen:
- For ex er 60mm framme og 20mm bak mye verre i sidevind enn 60mm framme og 60-80mm bak.

Re: Mix av høyprofil og lavprofil [Re: T.Surnevik] #1549347 23/01/2013 23:25
B
bvp Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B

Handler også litt om hvordan luften beveger seg bak sykkelen, tror en høyere profil bak vil ta bort mye av den negative turbulensen som. Med høy profil foran vil du få mye rare luftstrømninger bakover som en lavprofil bak ikke får gjort noe særlig med1

Høy profil foran tviler jeg på vil gi noe rarere luftstrømmer enn alle de andre tingene som jeg nevnte over.

I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.

T.C. Lemmons
Re: Mix av høyprofil og lavprofil [Re: Kruser] #1549348 23/01/2013 23:27
B
bvp Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B

Ingen tvil om at du har rett der men hva om det er så godt som vindstille?, jeg ser da helt bort fra fartsvinden.

T.C. Lemmons
Re: Mix av høyprofil og lavprofil [Re: Teletori] #1549349 23/01/2013 23:29
B
bvp Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Sitat: Teletori
Mener å ha hørt at sprintere bruker høyere profil bak, for å få kortere eiker, og dermed stivere hjul.

Det er nok en medvirkende årsak ja, i tillegg til bevegelsesenergien.

T.C. Lemmons
Re: Mix av høyprofil og lavprofil [Re: Nire] #1549351 23/01/2013 23:35
B
bvp Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Sitat: Nire
Veldig bra tenkt!!!

Synes du skal teste det!

Kan vel være noe i det T.Surnevik foreslår
Handler også litt om hvordan luften beveger seg bak sykkelen, tror en høyere profil bak vil ta bort mye av den negative turbulensen

Ellers tenker jeg at en annen god forklaring må være at bakhjulet sitter fast i sidelengs retning og har mer tyngde over seg (60% +?) og derfor er mindre utsatt for vindpåvirkning.

Bakhjulet er mindre utsatt for vindpåvirkning forfra siden luftstrømmen treffer hjulet i mange retninger, det er derfor jeg lurer på om man ikke likegjerne kunne bruke lavere profil bak.

T.C. Lemmons
Re: Mix av høyprofil og lavprofil [Re: alfred] #1549354 23/01/2013 23:44
B
bvp Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Sitat: alfred
Kombinasjonen av felger framme/bak har betydning for stabiliteten, den bakre stabiliserer sykkelen:
- For ex er 60mm framme og 20mm bak mye verre i sidevind enn 60mm framme og 60-80mm bak.

Den tror jeg ikke jeg kjøper helt. ICON_SMILE
I sidevind vil vinden alltid få bedre tak i høye felger, at fartsvinden derimot vil gjøre sykkelen mer rettningstabil med høy profil er det ingen tvil om, var utskremt som tekniske kontrollører til ett motorsportarrangement i Sverige en gang i forrige årtusen og der fant vi en del profiler underen bil vi aldri hadde sett tidligere og føreren fortalte da at før han fikk på dissevardet umulig å få bilen til å gå rett, samme virkning vil høye felger ha.

T.C. Lemmons
Re: Mix av høyprofil og lavprofil [Re: bvp] #1549402 24/01/2013 07:55
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: bvp

Ingen tvil om at du har rett der men hva om det er så godt som vindstille?, jeg ser da helt bort fra fartsvinden.

Husk at du skal ha mange små, brå bevegelser med forhjulet inne i et trangt felt, du skal styre unna små hull, og sist men ikke minst, jo dypere felg, jo tyngre å dra rundt i svinger.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Mix av høyprofil og lavprofil [Re: bvp] #1549415 24/01/2013 08:24
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Her er en kort oversikt over prosessen som ledet frem til at Enve konkluderte med at det beste var å ha litt høyere profil på bakhjulet enn på forhjulet.

http://www.cyclingnews.com/features/enve-wheels-can-aero-get-any-quicker

Re: Mix av høyprofil og lavprofil [Re: bvp] #1549774 25/01/2013 03:08
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En liten kuriositet men Cofidis kjørte med høyprofil foran og lavprofil bak i '98sesongen. Muligens kantrådhjul også faktisk, de brukte hvertfall Michelin Pro2 dekk.

Re: Mix av høyprofil og lavprofil [Re: skubisan] #1549775 25/01/2013 05:16
RyfylkeSK Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Er bare passe på å ligge først så slipper man å tenke på å "navigere" seg fram i feltet ICON_WINK Men en ting skal sies en sykkel med 60 eller 80 profil hjulsett er GROOMT ICON_WINK

Re: Mix av høyprofil og lavprofil [Re: RyfylkeSK] #1549800 25/01/2013 07:37
T
T.Surnevik Offline
Avhengig
Avhengig
T
Sitat: RyfylkeSK
Er bare passe på å ligge først så slipper man å tenke på å "navigere" seg fram i feltet ICON_WINK Men en ting skal sies en sykkel med 60 eller 80 profil hjulsett er GROOMT ICON_WINK

Det er jo ikke spesielt taktisk å ligge først hele tiden ICON_SMILE

www.sportsmat.no
Rabattkode 'terrengsykkel' gir 10% avslag på alt fra Squeezy.
Re: Mix av høyprofil og lavprofil [Re: Alpers] #1549818 25/01/2013 08:27
B
bvp Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Sitat: Alpers

Husk at du skal ha mange små, brå bevegelser med forhjulet inne i et trangt felt, du skal styre unna små hull, og sist men ikke minst, jo dypere felg, jo tyngre å dra rundt i svinger.

Det har du jo rett i, et tungmanøvrert forhjul inne i ett trangt felt er jo ikke akkurat noen fordel, det måtte kanskje blitt kompensert med ett litt bredere styre og det er jo begrensninger på plass til ett bredere styre inne i ett felt også.

T.C. Lemmons
Re: Mix av høyprofil og lavprofil [Re: Open 1.0] #1549821 25/01/2013 08:29
B
bvp Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Sitat: Open 1.0
Her er en kort oversikt over prosessen som ledet frem til at Enve konkluderte med at det beste var å ha litt høyere profil på bakhjulet enn på forhjulet.

http://www.cyclingnews.com/features/enve-wheels-can-aero-get-any-quicker

Interresant lesning, var vel akkurat noe av det jeg har lett etter men tydeligvis viser tester at ting er litt annerledes på enkelte områder enn jeg har tenkt.

T.C. Lemmons
Re: Mix av høyprofil og lavprofil [Re: skubisan] #1549823 25/01/2013 08:31
B
bvp Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Sitat: skubisan
En liten kuriositet men Cofidis kjørte med høyprofil foran og lavprofil bak i '98sesongen. Muligens kantrådhjul også faktisk, de brukte hvertfall Michelin Pro2 dekk.

Det tyder iallfall på at det har vært ett tema hos enkelte tidligere også. ICON_SMILE

T.C. Lemmons
Re: Mix av høyprofil og lavprofil [Re: bvp] #1549846 25/01/2013 09:10
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: alfred

Den tror jeg ikke jeg kjøper helt. ICON_SMILE
I sidevind vil vinden alltid få bedre tak i høye felger, at fartsvinden derimot vil gjøre sykkelen mer rettningstabil med høy profil er det ingen tvil om, var utskremt som tekniske kontrollører til ett motorsportarrangement i Sverige en gang i forrige årtusen og der fant vi en del profiler underen bil vi aldri hadde sett tidligere og føreren fortalte da at før han fikk på dissevardet umulig å få bilen til å gå rett, samme virkning vil høye felger ha.

Jeg gidder ikke bruke tid på teori her - for meg holder masse praktisk erfaring med ulike dype felger.

Moderator  support, Valentino