Ulv i Østmarka
|
Re: Ulv i Østmarka
[Re: Dragev87]
24/11/2013 17:35
|
South
Fersking
|
Fersking
Anbefaler å lese NINA rapporten "Frykten for Ulven."
Lite utkast for å få bedre fakta på borde enn kommentaren ovenfor: -Ingen er drept av ulv i Skandinavia siden 1881 -Bare 8 er drept av ulv uten rabies i Europa, inkludert Russland, de 50 siste årene -Ulv med rabies har drept ni mennesker i Europa, inkludert Russland, i samme periode
|
|
|
24/11/2013 18:14
|
bvp
Avhengig
|
Avhengig
Både ulv og villsvin var utryddet fra Sverige (og Norge) på 70-tallet, de som eksisterer i dag hører egentlig ikke naturlig hjemme her, etter sigende ble det satt ut noen ulv i grensetraktene for å holde elg-bestanden nede og dette kom ut av kontroll, villsvinene som etter min mening er en større trussel rømte fra fangenskap og disse finnes det nå nesten 200 000 av i Sverige.
I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.
T.C. Lemmons
|
|
|
[Re: Lurifax]
24/11/2013 18:19
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Du skjønner det min godeste forkjemper av rovdyr, det er missforstått politikk å tro at det er lurt å mikse rovdyr med mennesker og husdyr.
Så flytt da...å klage på at det er ulv utenfor stuedøra i indre skogområde i ytre gokk er som de i tornadobeltet i usa som klager på at huset deres blir tatt av en tornado annenhvert år...flytt! Når man velger å bo i Norge (og det er et valg), så er det enkelte ting man takker ja til, inkludert men ikke utelukkende: mygg, regn, flått, snø, huggorm, elg, myrhøl, null autostrada, flom og nettopp ulv. Hvis du ikke aksepterer disse premissene så er kansje ikke Norge landet for deg. Når det er sagt så er det vel relativt beskjedent med land helt uten naturlige farer? Har serdeles lite til overs for enkelte folks tankegang om at man kan flytte hvor man vil og derretter kreve at omgivelsene skal være underdanige...litt som Israel (opprette en jødisk stat midt i et muslimsk område, hvem faen trodde det var en god ide??) uten sammenligning forøvrig.
Trønder osv
|
|
|
24/11/2013 18:21
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Det at folk holder hunden i bånd i et område hvor en ulv har fått teften av lettvint jakt/bytte, det vil trolig medføre at ulven blir mindre sky. Da går det ikke lenge til vi får angrep på mennesker i Norge også - som de har hatt både i USA og Russland.
Jeg søkte opp dokumentasjon fra USA rundt dette temaet i en tidligere diskusjon, har ikke linken tilgjengelig akkurat nå, men må finne den fram igjen så fort som mulig skjønner jeg. Hovedpunktet fra de innsamlede dataene var at det hadde fantes ett tilfelle hvor det var dokumentert at mennesker var blitt angrepet av vill ulv de siste 100 årene (dette angrepet hadde forøvrig ikke dødelig utgang). Øvrige tilfeller av innrapporterte ulveangrep dreide seg om tamme eller semi-tamme ulver i fangenskap og/eller ulvehybrider. Ulv skyr mennesker og jeg tror bestemt at det også innebærer at den skyr hunder som befinner seg ved siden av mennesker. Det finnes ingen empiriske data som tyder på annet. Kona di har null sjans den dagen hun møter en voksen hanne som bestemmer seg for å ta henne.
Det har jeg null angst for selv om hun går tur i Østmarka ukentlig. Både fordi ulveangrep på mennesker i praksis ikke forekommer og fordi jeg har stor tro på gutsen til løvehunden hun går med i bånd ;-) Hva er det som er så flott med å ha disse dyrene i nærhet av mennesker?
Utover at de store rovdyrene har en sentrale rolle når det gjelder å ha økosystemet i balanse ved å være de eneste som sørger for uttak av hjortevilt? Hva er det som er så galt med å ha dem der all den tid alle empiriske data tilsier at den er ufarlig for oss og, dersom vi tar helt enkle forholdsregler, også for våre husdyr?
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
24/11/2013 20:31
|
Jokis
Ivrig
|
Ivrig
Nå er vel sjansen større for at barn blir drept av nabohunden enn av naboulven. Det jeg sier er at om man ønsker å ha ulv i naturen - så må man sørge for å ha de i områder de ikke forårsaker konflikter. Gå rundt og tro at disse dyra er ufarlig, det er i best fall naivt. Hva er poenget til de som sier ja til ulv i Østmarka (og andre lignende steder), er det å ha en slags ego tripp og glorie rundt deg selv, eller er det å bevare en rase? Snakker vi om det siste, så bør man finne bedre steder å la dyra leve - så enkelt er det etter min mening. Det er bare å se rundt seg i resten av verden, de landa hvor dyr som dette lever og har det godt - der er de laaaangt unna folk og fe. ...dette er jo fine argumenter for å pælme bikkjene ut av skauen og. Hva skal vi med bikkjer i skauen? Jeg lever fiiiint uten.
|
|
|
[Re: fredriks]
24/11/2013 22:11
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Det er bare å se rundt seg i resten av verden, de landa hvor dyr som dette lever og har det godt - der er de laaaangt unna folk og fe. Säker på det? Jag har väl fått intrykket av att dyr och också farliga dyr är mycket närmare folk i andra länder än vad de är i Norge. Några exempel jag kommer på. Jag har sett björn på en camping i USA. Krokodiller är väl inte så väldigt långt ifrån folk i florida och de kommer väl ibland in bland folk. Ormar och kräldjur i asien, australien och USA. Också har vi ju självklart afrika där farliga djur är rätt nära manniskor. Tja, om de lever og samtidig har det godt på disse stedene du nevner er jeg ikke helt sikker på. At de lever der - ja uten tvil. Er mange land hvor rovdyr "forsvinner" - hva skyldes det annet enn selsksjon fra rovdyr numbero uno (oss) Når alt kommer til alt så er vi enkle vesen som forsvarer oss, og angriper med nebb og klør så fort vi føler oss "presset/truet" nok. Vi liker ikke helt å se oss selv slik, men det er bare å se seg om. Hva gjør man med kloden i dag? Vi har større problemer enn noen få ulv, hva så - ække noen tvil om at vi burde gjort noe, men gjør vi det? altså i stor skala? Nope - hvorfor? Er vi ikke så smarte likevel?
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Jokis]
24/11/2013 22:21
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
...dette er jo fine argumenter for å pælme bikkjene ut av skauen og. Hva skal vi med bikkjer i skauen? Jeg lever fiiiint uten.
Tja er mye vi klarer oss fint uten her i verden.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
25/11/2013 08:08
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Det er bare å se rundt seg i resten av verden, de landa hvor dyr som dette lever og har det godt - der er de laaaangt unna folk og fe. Säker på det? Jag har väl fått intrykket av att dyr och också farliga dyr är mycket närmare folk i andra länder än vad de är i Norge. Några exempel jag kommer på. Jag har sett björn på en camping i USA. Krokodiller är väl inte så väldigt långt ifrån folk i florida och de kommer väl ibland in bland folk. Ormar och kräldjur i asien, australien och USA. Också har vi ju självklart afrika där farliga djur är rätt nära manniskor. Bodde i florida ett år. Så ingen krokodiller, men møtte flere aligatorer på vei til skolen. Litt skummelt når man fant ut at det lå en alligator på stien akkurat der det ikke var lys - men jeg bare snudde. Våknet også opp med et slangeskinn på magen - det det var litt skumlere....selv om det trolig bare var en rat-snake som hadde gått ut av sitt gode skinn.
|
|
|
25/11/2013 08:18
|
pbk
Ivrig
|
Ivrig
Hund dreper mennesker, og de tar vi til og med inn i husene. Elg dreper mennesker (stort sett i trafikkulykker, men det spiller liten rolle når du ligger plastposen), og de kryr det av der mennesker bor. Noen som har statistikk på forkortet levealder pga. bjørkepollen?
Naturen er farlig, men ikke på langt nær så farlig som oss selv. Å ta helt av pga noen får ulver er irrasjonelt.
|
|
|
[Re: pbk]
25/11/2013 09:54
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Naturen er farlig, men ikke på langt nær så farlig som oss selv. Å ta helt av pga noen får ulver er irrasjonelt. Bingo! Det som er litt artig er at de som er så pro ulv i Østmarka, de tror visst at f.eks jeg er mot ulv - kun fordi jeg ikke ønsker den i Østmarka. Dette viser hvor smale vi mennesker blir. Er du ikke enig med meg - da er du en irrasjonell tulling som ikke forstår en dritt. Man lager seg sin egen lille religion der det passer seg hele veien. Enten er du med meg - eller så er du mot meg. Budskapet mitt er så enkelt som at blir det konflikt i et område så vinner ikke ulven, er dette da god politikk? Minner om at ulven har vært utryddet i Norge tidligere. Noe går det å lære av historien. De som ikke har opplevd ulv i nærkontakt - de bør rett og slett unnlate å uttale seg om akkurat dette. Det er noen få her inne som har opplevd dette, dere som er for en god forvaltning bør og kan lytte veldig godt til disse menneskene. (som da ikke inkluderer meg)
Redigert av Lurifax; 25/11/2013 09:57.
|
|
|
25/11/2013 10:18
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tja, om de lever og samtidig har det godt på disse stedene du nevner er jeg ikke helt sikker på. At de lever der - ja uten tvil. Er mange land hvor rovdyr "forsvinner" - hva skyldes det annet enn selsksjon fra rovdyr numbero uno (oss)
Når alt kommer til alt så er vi enkle vesen som forsvarer oss, og angriper med nebb og klør så fort vi føler oss "presset/truet" nok. Vi liker ikke helt å se oss selv slik, men det er bare å se seg om. Hva gjør man med kloden i dag?
Är rätt osäker på vad du egentligen vill fram till. Det jag försökte säga var att vi har uppe i nord på många sätt är skonade från farlig natur. I andra ställen i världen finns det mycket mer farlig natur utan att det verkar vara ett spesiellt stort problem. Sen att människor har klarat att utrydda eller köra bort dem från områden på grund av för exempel tycker jag i många fall är synd och det är ingen argument för att vi borde göra det igjen. De som ikke har opplevd ulv i nærkontakt - de bør rett og slett unnlate å uttale seg om akkurat dette. Det er noen få her inne som har opplevd dette, dere som er for en god forvaltning bør og kan lytte veldig godt til disse menneskene. (som da ikke inkluderer meg)
Problemet som jag ser det är att många här uppe i nord är irrationelt rädda för just ulven. Varför ska vi då lyssna på dem? Varför inte också lyssna på den väldigt mycket större gruppen som har haft dårliga kontakter med hundar och förbjuda alla hundar i norge? Kanske en rätt relevant jänförelse då många av de som verkar vilja bli av med ulven överallt eller i en del områden är just hundägare. Det jag tänker är att om alla i världen hade reagerat på samma sätt som en hel del normänn reagerar på en väldigt liten risk för ett djur så skulle det nog finnas rätt mycket färre djur i världen.
|
|
|
[Re: Espen J]
25/11/2013 10:39
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Du skjønner det min godeste forkjemper av rovdyr, det er missforstått politikk å tro at det er lurt å mikse rovdyr med mennesker og husdyr.
Så flytt da...å klage på at det er ulv utenfor stuedøra i indre skogområde i ytre gokk er som de i tornadobeltet i usa som klager på at huset deres blir tatt av en tornado annenhvert år...flytt! Når man velger å bo i Norge (og det er et valg), så er det enkelte ting man takker ja til, inkludert men ikke utelukkende: mygg, regn, flått, snø, huggorm, elg, myrhøl, null autostrada, flom og nettopp ulv. Hvis du ikke aksepterer disse premissene så er kansje ikke Norge landet for deg. Når det er sagt så er det vel relativt beskjedent med land helt uten naturlige farer? Har serdeles lite til overs for enkelte folks tankegang om at man kan flytte hvor man vil og derretter kreve at omgivelsene skal være underdanige...litt som Israel (opprette en jødisk stat midt i et muslimsk område, hvem faen trodde det var en god ide??) uten sammenligning forøvrig. Hmm, dette bare viser hvor lite du forstår av hva jeg forsøker å si. Jeg er ikke mot ulv -snarere tvert om. Jeg ønsker å ha en sunn og god stamme, men mener i motsetning til de som vil ha ulv i Østmarka at vi burde forsøke andre steder hvor konflikt mulighetene er mindre. Forøvrig så beskriver du nettopp menneskets rolle i Naturen (nåtidens T-Rex), du skulle ønske du var en katt eller? Vi er hva vi er, og vi har mange utfordringer som er langt større enn ulv i Østmarka. Men det er kanskje vel rimelig å anta at du er en av de som lever i harmoni med naturen hver dag? Egen Bomullsfarm er jo kjekt å ha, selv om det sikkert klør litt i øra mens det gror mellom de og svir litt når man høster. Sånn...  da er vi på et flott lavmål rundt selve diskusjonen -måtte den beste ordkløyer/drittsekk - sanker av bomull vinne Går an å si, du vet du hva, jeg er ikke enig med deg, jeg tror ulv i Østmarka skal gå bra fordi a:)xxx b:)xxx eller c:)xxx Jeg ser daglig at mennesket strør om seg med masse flotte ord og meninger, men de unnlater å følge opp dette i handlinger. Nå som ulven har etablert seg og begynner å bli nærgående (er ikke bare de to tilfellene her det er snakk om) så vil skepsisen komme og ulven vil igjen bli borte - så lite trua har jeg på folk i Oslo - Ski og omegn. Det er et individ som taper en slik kamp - enn så lenge har det ikke vært mennesket. Be folk om å flytte, det er dumt og fortjener litt dumme svar tilbake. (Kan godt være du flytter etter veit du...) da har man status quo..
Redigert av Lurifax; 25/11/2013 10:40.
|
|
|
25/11/2013 10:51
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Tja, om de lever og samtidig har det godt på disse stedene du nevner er jeg ikke helt sikker på. At de lever der - ja uten tvil. Er mange land hvor rovdyr "forsvinner" - hva skyldes det annet enn selsksjon fra rovdyr numbero uno (oss)
Når alt kommer til alt så er vi enkle vesen som forsvarer oss, og angriper med nebb og klør så fort vi føler oss "presset/truet" nok. Vi liker ikke helt å se oss selv slik, men det er bare å se seg om. Hva gjør man med kloden i dag?
Är rätt osäker på vad du egentligen vill fram till. Det jag försökte säga var att vi har uppe i nord på många sätt är skonade från farlig natur. I andra ställen i världen finns det mycket mer farlig natur utan att det verkar vara ett spesiellt stort problem. Sen att människor har klarat att utrydda eller köra bort dem från områden på grund av för exempel tycker jag i många fall är synd och det är ingen argument för att vi borde göra det igjen. De som ikke har opplevd ulv i nærkontakt - de bør rett og slett unnlate å uttale seg om akkurat dette. Det er noen få her inne som har opplevd dette, dere som er for en god forvaltning bør og kan lytte veldig godt til disse menneskene. (som da ikke inkluderer meg)
Problemet som jag ser det är att många här uppe i nord är irrationelt rädda för just ulven. Varför ska vi då lyssna på dem? Varför inte också lyssna på den väldigt mycket större gruppen som har haft dårliga kontakter med hundar och förbjuda alla hundar i norge? Kanske en rätt relevant jänförelse då många av de som verkar vilja bli av med ulven överallt eller i en del områden är just hundägare. Det jag tänker är att om alla i världen hade reagerat på samma sätt som en hel del normänn reagerar på en väldigt liten risk för ett djur så skulle det nog finnas rätt mycket färre djur i världen. Fredriks, det er jo akkurat det som skjer i hele verden, rovdyrene er utrydningstruet, det er ikke bare her oppe i det kalde nord. Skal man ha en god forvaltning så må man ha en agenda som står først - Lokasjon og samhandling. Er dette jeg mener, jeg er ikke redd ulv, jeg har vært ute mer enn en gang med hunden min hvor den har "været" ulv og kommet som et piska skinn tilbake til meg når den har vært løs i "ødemarka". Jeg er derimot ikke blind for at andre ikke har samme syn og meninger som meg. Allerede før ulven fikk etablere seg i Østmarka så var vel ca 46.9% MOT ulv, når vi får slikt som disse artiklene beskriver, og som videoen viser, så er jeg mer eller mindre 100% sikker på at de 46,9 blir ekstremt mye høyere. Vi har et demokrati i Norge, da blir det flertallet som får det som de vil til slutt. Selv om 10% sitter og kanskje har den beste tanken. Sånn er det bare, med mindre dere har noen andre lure løsninger å komme opp med?
|
|
|
25/11/2013 11:07
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fredriks, det er jo akkurat det som skjer i hele verden, rovdyrene er utrydningstruet, det er ikke bare her oppe i det kalde nord. Skal man ha en god forvaltning så må man ha en agenda som står først - Lokasjon og samhandling.
Mitt intrykk är iallafall att rovdjur* blir bättre behandlade i många delar av världen än vad ulven blir här trots att de på många ställer är ett bra mycket större problem än vad ulv är i Norge. *egentligen fel att prata om rovdjur då många djur som är farliga för manniskor inte är rovdjur. Flodhästar dreper for exempel många människor. Rovdjuren håller sig oftast borta från människor, Men varför verkar det som att du diskuterar mot ulv när du säger att du är för ulv i rätt områden? Opinionen är självklart viktigt men jag ser inte varför man ska ge upp mot vad som mest verkar vara en irrationel opinion? Varför inte försöka ändra opinionen med hjälp av fakta istället för att vad du verkar göra motsätta dig fakta? Möjligt att det är dårligt för ulven att den finns i just östmarka på grund av närheten till folk men finns det något område i Norge där ulv inte medför en konfligt på grund av dagens irrationella frukt eller saubönder?
|
|
|
25/11/2013 11:09
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vi har et demokrati i Norge, Ja da blir det flertallet som får det som de vil til slutt. Nei
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
25/11/2013 11:11
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Er bare mot Ulv i Østmarka. Vi lar den nå etablere seg, også er jeg rimelig sikker på at den blir utryddet. Dette er etter mitt syn nok en måte å leke "skaper" på. Vi sjalter og forvalter, synser og mener, men handlingene våre - de står ikke alltid i stil.
Skal vi først gjøre noe slik, la oss gjøre det riktig.
Men du har mange gode poeng fredriks, som flere andre også har. Men jeg fortsatt ikke sett så mange gode for ulv i nettopp Østmarka.
|
|
|
[Re: GeirK]
25/11/2013 11:12
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
da blir det flertallet som får det som de vil til slutt. Nei Jo
Redigert av Lurifax; 25/11/2013 11:13.
|
|
|
25/11/2013 11:15
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du mener med andre ord at flertallet av nordmenn vil ha bilavgiftene der de er, eller at flertallet er for å opprettholde dokumentavgiften ved salg av bolig?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
25/11/2013 14:48
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Du mener med andre ord at flertallet av nordmenn vil ha bilavgiftene der de er, eller at flertallet er for å opprettholde dokumentavgiften ved salg av bolig? Vi stemmer som vi gjør og får hva vi fortjener, så ja - dette er høyst representativt for et demokrati, det er gi og ta hele veien. At det ender opp med skatter og avgifter for å drifte fellesskapet er en del av totalen ved å bo i Norge. Hva gjør folk her når de ikke er enige? De snyter og snylter - helt til de blir tatt. Samme sak gjelder de som får nok og ikke ønsker ulven rundt vegga, de tar saken i egne hender. Er dette bra for ulven? Kunne det vært unngått, det er det som er tanken min. Men det er visst ikke lov å tenke slik, for enten så er man for ulv over alt, eller så er man mistenkt for å ha vikarierende motiver og en eller annen skjult agenda.
|
|
|
25/11/2013 14:56
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du mener med andre ord at flertallet av nordmenn vil ha bilavgiftene der de er, eller at flertallet er for å opprettholde dokumentavgiften ved salg av bolig? Vi stemmer som vi gjør og får hva vi fortjener, så ja - dette er høyst representativt for et demokrati, det er gi og ta hele veien. Du svarte ikke på spørsmålet. Tror du at flertallet i Norge vil ha bilavgiftene på det nivået de er? a) Ja b) Nei
|
|
|
25/11/2013 16:19
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Så flytt da...å klage på at det er ulv utenfor stuedøra i indre skogområde i ytre gokk er som de i tornadobeltet i usa som klager på at huset deres blir tatt av en tornado annenhvert år...flytt! Når man velger å bo i Norge (og det er et valg), så er det enkelte ting man takker ja til, inkludert men ikke utelukkende: mygg, regn, flått, snø, huggorm, elg, myrhøl, null autostrada, flom og nettopp ulv. Hvis du ikke aksepterer disse premissene så er kansje ikke Norge landet for deg. Når det er sagt så er det vel relativt beskjedent med land helt uten naturlige farer? Har serdeles lite til overs for enkelte folks tankegang om at man kan flytte hvor man vil og derretter kreve at omgivelsene skal være underdanige...litt som Israel (opprette en jødisk stat midt i et muslimsk område, hvem faen trodde det var en god ide??) uten sammenligning forøvrig. Hmm, dette bare viser hvor lite du forstår av hva jeg forsøker å si. Jeg er ikke mot ulv -snarere tvert om. Jeg ønsker å ha en sunn og god stamme, men mener i motsetning til de som vil ha ulv i Østmarka at vi burde forsøke andre steder hvor konflikt mulighetene er mindre. Forøvrig så beskriver du nettopp menneskets rolle i Naturen (nåtidens T-Rex), du skulle ønske du var en katt eller? Vi er hva vi er, og vi har mange utfordringer som er langt større enn ulv i Østmarka. Men det er kanskje vel rimelig å anta at du er en av de som lever i harmoni med naturen hver dag? Egen Bomullsfarm er jo kjekt å ha, selv om det sikkert klør litt i øra mens det gror mellom de og svir litt når man høster. Sånn...  da er vi på et flott lavmål rundt selve diskusjonen -måtte den beste ordkløyer/drittsekk - sanker av bomull vinne Går an å si, du vet du hva, jeg er ikke enig med deg, jeg tror ulv i Østmarka skal gå bra fordi a:)xxx b:)xxx eller c:)xxx Jeg ser daglig at mennesket strør om seg med masse flotte ord og meninger, men de unnlater å følge opp dette i handlinger. Nå som ulven har etablert seg og begynner å bli nærgående (er ikke bare de to tilfellene her det er snakk om) så vil skepsisen komme og ulven vil igjen bli borte - så lite trua har jeg på folk i Oslo - Ski og omegn. Det er et individ som taper en slik kamp - enn så lenge har det ikke vært mennesket. Be folk om å flytte, det er dumt og fortjener litt dumme svar tilbake. (Kan godt være du flytter etter veit du...) da har man status quo.. Du syntes svaret jeg ga var dumt? Hvorfor det egentlig? Hvorfor MÅ du bo på en plass hvor naturen i dine øyne er i mot deg? Jeg har flytta 4 ganger på et år nå (uten familie er det riktignok enklere, men selv med unger, barn og hund er det mulig, folk har gjort det før!) Naturen, og i dette tilfellet ulven, var her før deg, da får du forholde deg til det!
Trønder osv
|
|
|
25/11/2013 16:53
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Du syntes svaret jeg ga var dumt? Hvorfor det egentlig? Hvorfor MÅ du bo på en plass hvor naturen i dine øyne er i mot deg? Jeg har flytta 4 ganger på et år nå (uten familie er det riktignok enklere, men selv med unger, barn og hund er det mulig, folk har gjort det før!) Naturen, og i dette tilfellet ulven, var her før deg, da får du forholde deg til det!
Skal man diskutere slik som du gjør så holder det ikke å diskutere ulv - det ser du vel selv også? Man kan ikke bare ta små ting ut av kontekst og late som alt annet ikke har skjedd. Her er det snakk om å innføre ulv igjen, skaden skjedde allerede for leeenge siden, det var ikke meg, det var ikke mine foreldre, men noen helt andre som bestemte seg for at ulv - det skal vi ikke ha. Mennesket vant kampen? Noen har fått dårlig samvittighet og ønsker å flikke på denne. De vil så innføre ulv i faunen vår igjen (dette har jeg ikke noe i mot) jeg ønsker for ulven sin del at den får et område og en reell sjanse sånn at ikke barna, eller barnebarna DINE bestemmer seg for å ta knekken på de igjen. Vi er altså enige om målet, men ikke helt enige om veien for å nå målet. Jeg er villig til å lytte og endrer gjerne standpunkt om jeg får noen gode argumenter for at det bør bo ulv så tett på folk som den vil gjøre i Østmarka. Det er allerede flere konfliktsituasjoner, de øker i antall og enda er det kun snakk om noen få dyr. Man vil det skal bli flere dyr - en levedyktig stamme. DA er det bare spørsmål om tid før det skjer angrep som ikke skulle skjedd. Og til de som er så tøffe i trynet og ler av dette, så håper jeg faktisk det er dere som får oppleve dette. Det fortjener dere når dere viser total mangel på respekt for et ekte rovdyr. Disse dyrene respekterer oss av en grunn - FARE. Hvor farlige er vi i dagens Østmarkanatur? Dyr bruker gjerne rundt ca 100 år på å bli naturlig redde, de bruker ikke så lang tid på å miste denne frykten igjen.
|
|
|
25/11/2013 19:11
|
chippo
Entusiast
|
Entusiast
Du syntes svaret jeg ga var dumt? Hvorfor det egentlig? Hvorfor MÅ du bo på en plass hvor naturen i dine øyne er i mot deg? Jeg har flytta 4 ganger på et år nå (uten familie er det riktignok enklere, men selv med unger, barn og hund er det mulig, folk har gjort det før!) Naturen, og i dette tilfellet ulven, var her før deg, da får du forholde deg til det!
Skal man diskutere slik som du gjør så holder det ikke å diskutere ulv - det ser du vel selv også? Man kan ikke bare ta små ting ut av kontekst og late som alt annet ikke har skjedd. Her er det snakk om å innføre ulv igjen, skaden skjedde allerede for leeenge siden, det var ikke meg, det var ikke mine foreldre, men noen helt andre som bestemte seg for at ulv - det skal vi ikke ha. Mennesket vant kampen? Noen har fått dårlig samvittighet og ønsker å flikke på denne. De vil så innføre ulv i faunen vår igjen (dette har jeg ikke noe i mot) jeg ønsker for ulven sin del at den får et område og en reell sjanse sånn at ikke barna, eller barnebarna DINE bestemmer seg for å ta knekken på de igjen. Vi er altså enige om målet, men ikke helt enige om veien for å nå målet. Jeg er villig til å lytte og endrer gjerne standpunkt om jeg får noen gode argumenter for at det bør bo ulv så tett på folk som den vil gjøre i Østmarka. Det er allerede flere konfliktsituasjoner, de øker i antall og enda er det kun snakk om noen få dyr. Man vil det skal bli flere dyr - en levedyktig stamme. DA er det bare spørsmål om tid før det skjer angrep som ikke skulle skjedd. Og til de som er så tøffe i trynet og ler av dette, så håper jeg faktisk det er dere som får oppleve dette. Det fortjener dere når dere viser total mangel på respekt for et ekte rovdyr. Disse dyrene respekterer oss av en grunn - FARE. Hvor farlige er vi i dagens Østmarkanatur? Dyr bruker gjerne rundt ca 100 år på å bli naturlig redde, de bruker ikke så lang tid på å miste denne frykten igjen. Er du sikker på dette (i bold)? Mener å huske å ha lest noe om hvor lang tid det tar før elgen "skjønner" at bilvei og togskinner er farlig. Husker ikke helt, men mener det var mye lenger tid enn 100 år.
|
|
|
25/11/2013 19:31
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Naturen, og i dette tilfellet ulven, var her før deg, da får du forholde deg til det!
Har du noen kilde for dette? Eller er det i samme kategori som sammenligningen mellom tornado og ulv?
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: chippo]
25/11/2013 20:31
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Dyr bruker gjerne rundt ca 100 år på å bli naturlig redde, de bruker ikke så lang tid på å miste denne frykten igjen[/b]. Er du sikker på dette (i bold)? Mener å huske å ha lest noe om hvor lang tid det tar før elgen "skjønner" at bilvei og togskinner er farlig. Husker ikke helt, men mener det var mye lenger tid enn 100 år. Nei, derfor jeg skrev ca, hadde ikke tid til å slå det opp, er mulig det er såpass som 150 også. Jeg har også lest at de bruker langt mindre tid på å miste denne frykten.
|
|
|
25/11/2013 20:40
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dyr bruker gjerne rundt ca 100 år på å bli naturlig redde, de bruker ikke så lang tid på å miste denne frykten igjen[/b]. Er du sikker på dette (i bold)? Mener å huske å ha lest noe om hvor lang tid det tar før elgen "skjønner" at bilvei og togskinner er farlig. Husker ikke helt, men mener det var mye lenger tid enn 100 år. Nei, derfor jeg skrev ca, hadde ikke tid til å slå det opp, er mulig det er såpass som 150 også. Jeg har også lest at de bruker langt mindre tid på å miste denne frykten. Denne frykten er DNA-kodet, er den ikke? I så fall må det en runde evolusjon til for å gjøre endringer, og det tar vel lett MYE lenger tid enn 100 år.
|
|
|
25/11/2013 21:32
|
EgilS
More than words
|
More than words
Denne frykten er DNA-kodet, er den ikke? I så fall må det en runde evolusjon til for å gjøre endringer, og det tar vel lett MYE lenger tid enn 100 år. For store deler av den norske ulvestammen kan det sikkert ta mye kortere tid også da det vil holde at en alfahann fødes i morgen med denne typen trekk, og om noen år har han spredd sine gener rundt i flokken, som utgjør en betydelig del av den norske stammen. Sånn cirka da ... 
|
|
|
[Re: EgilS]
25/11/2013 22:48
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Denne frykten er DNA-kodet, er den ikke? I så fall må det en runde evolusjon til for å gjøre endringer, og det tar vel lett MYE lenger tid enn 100 år. For store deler av den norske ulvestammen kan det sikkert ta mye kortere tid også da det vil holde at en alfahann fødes i morgen med denne typen trekk, og om noen år har han spredd sine gener rundt i flokken, som utgjør en betydelig del av den norske stammen. Sånn cirka da ... Du er inne på sporet. Jeg leste dette et sted, men finner ikke igjen artikkelen. Men i og for seg så er følgende litt pussig. Det er jo et faktum at vi allerede ser og observer ulv hyppigere og hyppigere i nærkontakt med mennesker og husdyr selv i et område hvor det er 1.) få ulv 2.) ulvene er vistnok sky dyr 3-) De skal/skulle ha rollen som jegere av hjort og elg (som det er mer enn nok av) 4.) likefullt så trekker de mot oss tobeinte og våre firebeinte "venner". Den DNA kodinga GeirK vil inn på, den tror jeg ikke holder mål - rent praktisk sett. Så får man bare håpe for ulven sin del at GeirK sin tese om DNA og de som mener dette er riktig forvaltningspolitikk har rett. Blir for dumt å bygge opp en stamme nå, for så å slakte de ned dersom det viser seg å være feilsått. Da har man brukt opp troverdigheten 100%
Redigert av Lurifax; 25/11/2013 22:49.
|
|
|
26/11/2013 07:45
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
4.) likefullt så trekker de mot oss tobeinte og våre firebeinte "venner".
Her mener jeg du snur problemstillingen på hodet, det er ikke ulven som søker mot folk, det er folk som trenger seg lenger og lenger inn i det som er naturlige habitater for ulven.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
26/11/2013 08:11
|
GeirK
More than words
|
More than words
Her mener jeg du snur problemstillingen på hodet, det er ikke ulven som søker mot folk, det er folk som trenger seg lenger og lenger inn i det som er naturlige habitater for ulven.
Markagrensen mot Østmarka har med andre ord blitt flyttet i de senere år?
|
|
|
|
|