Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Reisetips i Texas?

Reisetips i Texas? #1547232 20/01/2013 08:58
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg skal til Houston. Der får jeg reist en uke med utgangspunkt i denne byen (det blir enten bare meg, eller meg og en kompis). Er det noen som har tips/erfaringer rundt dette.

Jeg liker ting som er verdt å se (åpenbart), godt øl, god mat (ikke nødvendigvis dyr), evt. noen flotte naturopplevelser. Ting som er unike er noe jeg setter spesielt pris på.

Det jeg helt sikkert kommer til å gjøre er å stikke på Space Center i Houston og ta en eller to dager i Austin. Drar jeg alene så kan det tenkes at jeg tar den 11,5 timer turen til White Sand og evt. Big Bend. Eller bør jeg se østover mot New Orleans istedet (jeg en type som glatt tar en uke i Las Vegas, til sammenlikning)? Jeg tenkte å droppe Dallas i denne omgangen (men det er kanskje en feiltakelse?).

(Jeg har vært en del øst og vest i USA, men ikke mye i Texas. Det nærmeste er Amarillo og Colorado (f.eks. Durango og Denver))

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Reisetips i Texas? [Re: supernalle] #1547238 20/01/2013 09:20
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har bodd en stund in the middle of nowwhere, midt mellom Dallas, San Antonio og Houston. Den lokale kulturen er verdt å få med seg. Stikk ut på landet, møt noen lokale, snakk med bred norsk aksent, og la dem invitere deg hjem. Great fun.

Re: Reisetips i Texas? [Re: mtbmaniac] #1547244 20/01/2013 09:47
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: mtbmaniac
Har bodd en stund in the middle of nowwhere, midt mellom Dallas, San Antonio og Houston. Den lokale kulturen er verdt å få med seg. Stikk ut på landet, møt noen lokale, snakk med bred norsk aksent, og la dem invitere deg hjem. Great fun.

Hmmm.... ikke den retnigen jeg har tenkt i det heletatt. Et meget godt råd. Takk.

Hvordan er det med sikkerheten i Houston og på landet. Hva skal man holde seg unna og tenke på?

- Voltaire
Re: Reisetips i Texas? [Re: supernalle] #1547250 20/01/2013 10:05
A
A.M Offline
Entusiast
Entusiast
A
Du kan jo besøke Lance.... hahahaha

Re: Reisetips i Texas? [Re: supernalle] #1547253 20/01/2013 10:15
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Opplevde det som ganske trygt og rolig. Generelt er folk snille mot utlendinger fra Norden og utrolig gjestmilde.

Skulle noe skje bør man ikke gjøre som John Kristoffer Larsgard og reagere "merkelig".

Hadde medstudenter som tøyde strikken, feks en som kjørte istykker sin fine 5.0 liters Mustang i fylla, men ved å legge seg helt flat, snakke norsk-engelsk og "yessir nosir" ble vedkommende bare sendt hjem til senga av onkel.

Skal du sykle må du sjekke med lokale (feks i en sykkesjappe) hva du bør passe på av flora og fauna. Det kan være farlige ting der man sykler som vi ikke har her hjemme.

Re: Reisetips i Texas? [Re: supernalle] #1547257 20/01/2013 10:26
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: supernalle

Drar jeg alene så kan det tenkes at jeg tar den 11,5 timer turen til White Sand og evt. Big Bend. Eller bør jeg se østover mot New Orleans istedet (jeg en type som glatt tar en uke i Las Vegas, til sammenlikning)? Jeg tenkte å droppe Dallas i denne omgangen (men det er kanskje en feiltakelse?).

White Sands er så definitivt verdt å få med seg. Og den veien du drar så stopper du innom i Carlsbad og tar deg en tur i Carlsbad Caverns. Er du heldig så kan du få med deg at titusenvis av flaggermus kommer ut i skumringen.

Vi måtte ta to turer til Carlsbad for å få med oss flaggermusene men den første turen var på ingen som helst måte en bomtur. Vi ble jaget ned av fjellet på grunn av et tordenvær som nærmet seg og det tordenværet utviklet seg til en storm som var helt fantastisk. Vi stakk innom Walmart i Carlsbad på vei til motellet og da vi kom ut fløy det handlevogner, leskur og andre ting som kunne potensielt sett tatt livet av oss.

Leiebilen stod heldigvis i nærheten av inngangen og vi fikk kommet oss trygt til motellet. Der fikk vi beskjed om å gjemme oss i badekaret frem til tornadovarslet var avblåst.

Den andre gangen var det et fantastisk vær og vi fikk sett flaggermusene etter noen timers vandring rundt i de naturlige hulene i Carlsbad.

Når du først er i det området kan det være verdt å ta turen til Fort Sumner og graven til Billy the Kid. Jeg kan ikke helt si hvorfor men det var et av høydepunktene fra USA-turen for min del.

Her er noen bilder fra White Sands og Carlsbad Caverns:

Redigert av Raskall; 20/01/2013 10:27.
Re: Reisetips i Texas? [Re: Raskall] #1547258 20/01/2013 10:32
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
En liten advarsel om Fort Sumner. Blir du sulten, IKKE spis på Freds restaurant and lounge. Elendig mat og en atmosfære som ga meg "From dusk til dawn"-vibber.

Bare smil og vink og kjør videre til neste tettsted.

Redigert av Raskall; 20/01/2013 10:43. Rediger grunn: rettet på restaurant-navnet
Re: Reisetips i Texas? [Re: supernalle] #1547262 20/01/2013 10:47
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Og før du tenker tanken: Roswell er bortkasta tid. En by bestående av et par fast food-restauranter, drøssevis av suvenirsjapper og et helt elendig museum.

Re: Reisetips i Texas? [Re: supernalle] #1547270 20/01/2013 11:06
mbh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
-Enig med Raskall. Roswell er en skikkelig nedtur!
-White Sands derimot, er et av de kuleste stedene jeg har vært. Absolutt verdt et besøk men det er en drøy kjøretur fra Houston. På veien kan du i San Antonio kan du besøke The Alamo..
-Rett sør for Houston ligger Galveston som er en koselig kystby. Kan fint kombineres med besøk NASA-senteret!
-Austin er absolutt verdt et besøk. Det er ikke uten grunn at den kalles "Live music capital of the world"!

New Orleans tror jeg er fett, men har ikke vært der selv.

Re: Reisetips i Texas? [Re: mbh] #1547282 20/01/2013 11:35
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Takk for gode innspill. Foreløpig ser det slik ut:

Kartoversikt

Det blir (minst) 31 timer i bilen på en uke. Det bør gå. Selv om jeg kjører gjennom Carlsbad så får jeg nok ikke tid til å utforske det. Big Bend og White Sands får prioritering av nasjonalparker (eller monument). Jeg tror forøvrig det eneste jeg får tid til i Houston blir Apple store, Space center og evt. et bryggeri (avventer svar fra øl-nerd). I tillegg blir det halv dag i San Antonio (jeg skal forøvrig i en butikk der) og resterende tid blir brukt i Austin.

Andre kommentarer blir mottatt med takk.

- Voltaire
Re: Reisetips i Texas? [Re: supernalle] #1547288 20/01/2013 11:43
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Takk for gode innspill. Foreløpig ser det slik ut:

Kartoversikt

Det blir (minst) 31 timer i bilen på en uke. Det bør gå. Selv om jeg kjører gjennom Carlsbad så får jeg nok ikke tid til å utforske det. Big Bend og White Sands får prioritering av nasjonalparker (eller monument). Jeg tror forøvrig det eneste jeg får tid til i Houston blir Apple store, Space center og evt. et bryggeri (avventer svar fra øl-nerd). I tillegg blir det halv dag i San Antonio (jeg skal forøvrig i en butikk der) og resterende tid blir brukt i Austin.

Andre kommentarer blir mottatt med takk.

El Paso er en ålreit by men ikke la deg friste til å ta turen over til Juarez. Det er den meksikanske byen hvor flest blir drept. En veldig dum by å dra til. Men det som er et fantastisk syn om du overnatter i El Paso er å ta en tur opp i fjellene som vender mot Juarez. Lysene fra Juares på kvelden er et flott syn. Det som gjør det enda mer spesielt er at du ser veldig, veldig godt hvor grensa mellom El Paso og Juarez går på lysene.

Re: Reisetips i Texas? [Re: Raskall] #1547295 20/01/2013 12:07
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Neida, El Paso er nok ikke et mål for turen. Det er mulig jeg overnatter der. Det er visst nok utrolig god meksikansk mat der, så det må jeg få med meg. Det blir å kikke litt før jeg setter meg i bilen igjen. Ingen tur til Mexico.

- Voltaire
Re: Reisetips i Texas? [Re: supernalle] #1547346 20/01/2013 14:31
Tex Offline
Besatt
Besatt
Austin er verd mer enn en eller to dager (jeg har bodd der fem år som barn/ungdom, riktignok en stund siden nå).
Men det er en hyglgelig by, i motsetning til Dallas / Houston, vil jeg påstå.

Veldig bra musikkliv der, hvis man er interessert i slikt.

Re: Reisetips i Texas? [Re: mbh] #1547354 20/01/2013 14:47
M
mbee Offline
Medlem
Medlem
M
Selve NASA opplevelsessenter var en nedtur, men togturen igjennom anlegget er verdt besøket alene. Denne tar ca. 90 minutt. Hvis du tar turen på en ukedag så får du med deg aktivitet i hangarene også.

Ikke spis der inne. Elendig mat. Reis heller til Kemah, rusle langs bryggen og spis på en av restaurantene langs ´The Boardwalk´. Ligger bare 10 minutters kjøring mot kysten.

City Centre er en plass som det er hyggelig å gå for å spise. Mange restauranter å velge mellom i et hyggelig miljø.

Re: Reisetips i Texas? [Re: Tex] #1547377 20/01/2013 15:54
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Tex
Austin er verd mer enn en eller to dager (jeg har bodd der fem år som barn/ungdom, riktignok en stund siden nå).
Men det er en hyglgelig by, i motsetning til Dallas / Houston, vil jeg påstå.

Veldig bra musikkliv der, hvis man er interessert i slikt.

Jeg må nok innrømme at jeg har vært inne på tanken om å kulen en i uke i Austin. Hvis kompisen min joiner så er det ikke umulig at vi blir der en halv uke eller så.

Jeg har hørt det er litt San Francisco-stemning der (hvis vi ser bort fra musikktypen).

Det blir forøvrig ingen sykling der, men jeg skal kjøpe noen sykkelgreier som hverken selges på nettet eller i Europa. Det skjer nok i Austin.

- Voltaire
Re: Reisetips i Texas? [Re: mbee] #1547379 20/01/2013 15:57
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: mbee
Selve NASA opplevelsessenter var en nedtur, men togturen igjennom anlegget er verdt besøket alene. Denne tar ca. 90 minutt. Hvis du tar turen på en ukedag så får du med deg aktivitet i hangarene også.

Ikke spis der inne. Elendig mat. Reis heller til Kemah, rusle langs bryggen og spis på en av restaurantene langs ´The Boardwalk´. Ligger bare 10 minutters kjøring mot kysten.

City Centre er en plass som det er hyggelig å gå for å spise. Mange restauranter å velge mellom i et hyggelig miljø.

Litt spent på NASA ja. Men bare jeg får se noen av rakettene, så tar jeg alt annet som en bonus. Jeg tar første hotelldøgn i nærheten. Jeg kommer til å stå opp i firetiden og starte å kjøre, neste dag.

- Voltaire
Re: Reisetips i Texas? [Re: supernalle] #1547398 20/01/2013 16:40
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det blir forøvrig ingen sykling der, men jeg skal kjøpe noen sykkelgreier som hverken selges på nettet eller i Europa. Det skjer nok i Austin.

Her? http://www.mellowjohnnys.com/ devilsmile

Tilbake til Houston: USS Texas var verd et besøk synes jeg.
http://www.tpwd.state.tx.us/state-parks/battleship-texas

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Reisetips i Texas? [Re: supernalle] #1547517 20/01/2013 20:23
sverreb Offline
Besatt
Besatt

Vet ikke om du alt har blinket deg ut de som selger det du skal ha, men skal du likevel innom/forbi dallas er det mye gode sykkelbutikker der. Du kan sjekke Dorba.org for lokalkunnskap. Beste sykkelsjappe jeg vet om er Richardson Bike Mart.

Ah... nå så jeg planlagt reiserute. Vel, ikke ta omveien til dallas for dallas' del.

Pass på at dere får med en ordentlig texas BBQ. Du finner gjerne ikke de inne i byene. I Austin kan jeg anbefale Rudy's "Country Store" & Bar-B-Q. Se også til å starte dagen med en 'breakfast taco' en gang...

Re: Reisetips i Texas? [Re: sverreb] #1547565 20/01/2013 21:32
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: sverreb

Vet ikke om du alt har blinket deg ut de som selger det du skal ha, men skal du likevel innom/forbi dallas er det mye gode sykkelbutikker der. Du kan sjekke Dorba.org for lokalkunnskap. Beste sykkelsjappe jeg vet om er Richardson Bike Mart.

Ah... nå så jeg planlagt reiserute. Vel, ikke ta omveien til dallas for dallas' del.

Pass på at dere får med en ordentlig texas BBQ. Du finner gjerne ikke de inne i byene. I Austin kan jeg anbefale Rudy's "Country Store" & Bar-B-Q. Se også til å starte dagen med en 'breakfast taco' en gang...

Reiseruten er på ingen måte hugget i sten. Jeg er fortsatt veldig åpen for forslag. En skikkelig BBQ skal bli. Nettopp slike ting (som en matopplevelse) er noe jeg setter stor pris på.

Når det gjelder sykkelbutikker så har jeg blinket ut både hvilke og hva jeg skal ha. Det er det jeg kommer til gjøre som har noe med sykkel å gjøre på denne turen. Men takk for forslaget likevel.

- Voltaire
Re: Reisetips i Texas? [Re: supernalle] #1547701 21/01/2013 09:53
T
Tommas Offline
Avhengig
Avhengig
T
Jeg har vært mye på kryss og tvers i området. Støtter White Sands og Carslbad Caverns! Vi ruslet over til Juarez fra El Paso, det var rett og slett skummelt. Helt greit å sløyfe ;-)

Jeg synes Alamo var litt spennende også, verdt en tur om du kjører forbi og du kan få med deg San Antonio riverwalk også.

Re: Reisetips i Texas? [Re: Tommas] #1549211 23/01/2013 19:31
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg har bestemt meg nå. Jeg kutter Big Bend. Den er rett og slett for stor. Derfor blir det tre netter i White Sands/Carlsbad Caverns-området.

Jeg tar derfor en 9 timers kjøretur fra San Antonio til White Sands.

Sammenfattet:
-Space Center, samt et par butikker.
Natt 1 Houston
-San Antonio Riverwalk/Alamo/Anbefalt utested med kvalitetsøl, samt et par butikker.
Natt 2 San Antonio
-9t biltur til White Sands, boblebasseng/kvalitetskjøpeøl/senga
Natt 3 White Sands (Alamogordo)
-White sands national monument, boblebasseng/kvalitetskjøpeøl/senga
Natt 4 White Sands (Alamogordo)
-Carlsbad Caverns, Boblebasseng/kvalitetskjøpeøl/senga
Natt 5 En by etter Carlsbad Caverns mot Austin
-Biltur til Austin, kvalitetsøl på anbefalt utested.
Natt 6 Austin
-Runde i Austin, musikk og uteliv, kvalitetsøl på anbefalt utested.
Natt 7 Austin
-God tid til flyplassen i Houston. Bye-Bye.

- Voltaire
Re: Reisetips i Texas? [Re: supernalle] #1549246 23/01/2013 20:10
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Jeg har bestemt meg nå. Jeg kutter Big Bend. Den er rett og slett for stor. Derfor blir det tre netter i White Sands/Carlsbad Caverns-området.

Jeg tar derfor en 9 timers kjøretur fra San Antonio til White Sands.

Sammenfattet:
-Space Center, samt et par butikker.
Natt 1 Houston
-San Antonio Riverwalk/Alamo/Anbefalt utested med kvalitetsøl, samt et par butikker.
Natt 2 San Antonio
-9t biltur til White Sands, boblebasseng/kvalitetskjøpeøl/senga
Natt 3 White Sands (Alamogordo)
-White sands national monument, boblebasseng/kvalitetskjøpeøl/senga
Natt 4 White Sands (Alamogordo)
-Carlsbad Caverns, Boblebasseng/kvalitetskjøpeøl/senga
Natt 5 En by etter Carlsbad Caverns mot Austin
-Biltur til Austin, kvalitetsøl på anbefalt utested.
Natt 6 Austin
-Runde i Austin, musikk og uteliv, kvalitetsøl på anbefalt utested.
Natt 7 Austin
-God tid til flyplassen i Houston. Bye-Bye.

yes

Re: Reisetips i Texas? [Re: Raskall] #1562363 26/02/2013 03:03
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Da var turen vel gjennomført. Mer info kommer senere. Jeg bestemte meg for å bruke mindre tid i byene. Da fikk jeg tatt inn Big bend national park i programmet. Jeg måtte derimot sove i telt der for den praktiske gjennomføringen.

Litt kort:
Houston: ikke helt det store
San antonio: sånn passe
Big bend NP: for spesielt interesserte, topp for meg
Big bend ranch state park: en veldig flott kjøretur.
White sands: sandstorm, men flott likevel. Anbefaler filmen i vistor center.
Carlsberg caverns: helt fantastisk, men umulig å ta bilder som gjengir inntrykket.
Austin: herlig

Men en advarsel. Å kjøre alene i bil ved mexico-grensa, er en prøvelse. Bare mexicanske radiokanaler. Du går lei av musikken etter 5 min. og får lyst til å ta livet av deg selv etter 5 timer. Litt øde steder ellers er det kun mexicansk, country og kristne kanaler (med de flaueste gudebevisene du kan tenke deg). Bare nær de store byene (og langs interstatene) er det skikkelige radiokanaler, med rock eller arig talk.

Redigert av supernalle; 26/02/2013 03:06.

- Voltaire

Moderator  support