|
|
Er det bra og såve med vinduet åpent ?
|
Er det bra og såve med vinduet åpent ?
19/01/2013 21:52
|
Oekern
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Lurer på om det er bra eller dårlig og såve med vinduet åpent ?
Jeg gjør det hver natt og har alltid vinduet på vidt gap ca en time før jeg legger meg. Når jeg skal legge meg står det bare på gløtt.
Er dette bra ?
Lurer på dette da jeg er allerede blitt sjuk igjen. (Sist jeg var sjuk var natt til 2. juledag t.o.m 5 dag. Omgangssjuken.)
Har hatt feber og vondt i halsen sia fredag nå. Kan det med at jeg såver med vinduet åpent ha noe med saken og gjøre ?
Er mye forrurenset luft i oslogryta kanskje ?
Richmond SL3 Richmond SLR Composite
|
|
|
Re: Er det bra og såve med vinduet åpent ?
[Re: Oekern]
19/01/2013 22:26
|
tap
Medlem
|
Medlem
Bortsett fra at det går ut over rettskrivingen din(såve/sove) tror jeg ikke det. Sover selv med vinduet åpent om vinteren selv i minus 25(8 grader på soverommet)og er så godt som aldri syk.Føler meg og mer opplagt når jeg står opp om morgenen når det ikke er så varmt på soverommet.
|
|
|
19/01/2013 22:43
|
RaymondJ
Veteran
|
Veteran
Jeg har vært mye plaget med halsbetennelse oppigjennom, og jeg kan ikke sove med åpent vindu når det er kaldt. Tvertimot, merker jeg at jeg begynner å bli "skurvete" i halsen sover jeg gjerne med buff. Kjipt, for jeg fryser så godt som aldri og er veldig glad i frisk luft. Men trekk på halsen, da kommer halsbetennelsen som et brev på posten.
Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
|
|
|
19/01/2013 23:01
|
Oekern
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Er ingen ringrev på rettskrivning, tap.
Jeg sliter også mye med halsen Raymondj. Og det er SÅ plagsomt.. Værtfall når det kun er halsen. Man er liksom ikke dårlig, men er alikevell sjuk..
Hadde ikke dette problemet så ofte før etter at jeg fløtta til oslo. (Snart 1 år siden) Så lurer på om lufta kan ha noe med saken og gjøre.. Merker jo god forskjell på lufta i by´n og bøgda.
|
|
|
19/01/2013 23:19
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Jeg har vinduet åpent når jeg sitter på spinningsykkelen, ellers er det lukket. Kunne ikke falle meg inn å sove med vinduet åpent. Er forøvrig aldri syk, så VG/Dagbladet-basert konklusjon tilsier at du blir syk av å sove med vinduet åpent 
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
20/01/2013 08:33
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hvis jeg sover med lukket vindu, sover jeg skikkelig dårlig, blir ekstremt varm, svetter, blir grumsete i halsen og har en dårlig natts søvn. Nå som det har vært ganske kaldt sover vi bare med lufteventil, men det er ikke videre stas. God dyne og en buff kan være trikset for halsen. En eller annen form for lufting må til. Ellers blir det jo å puste inn sin egen utpust etter hvert, og det er jo ikke akkurat bra.
|
|
|
20/01/2013 08:36
|
tais
Ringrev
|
Ringrev
Det er da den samme luften ute som inne uansett om den kommer inn gjennom vindu eller ventilasjonskanal/åpning så den er da ikke skitnere hvis du har vinduet åpent, kun kaldere.
Men det er klart at luften i Oslo er vesentlig dårligere enn den ute på vidda så mulig at du ikke tåler all eksos og drit spesielt godt.
Her har vi null varme på soverommet og sover med vinduet på gløtt. Iskaldt å legge seg og å stå opp denne tiden på året, men nattsøvnen er 100 ggr bedre enn hvis jeg må sove i varme rom med lukket vindu. Og jeg snitter på en førkjølelse/sykedag per år. Men dette er hva som funker for meg. Noe annet kanskje funker bedre for deg.
|
20/01/2013 08:50
|
T.Surnevik
Avhengig
|
Avhengig
Jeg sover alltid med vinduet åpent, uansett. Har stort sett kun et par sykedager i året som kommer på våren.
Men nå er det jo engang slik at alle er forskjellige, og dermed har forskjellig immunforsvar. Det kan selvsagt ha noe med oslolufta å gjør. Mange av de jeg kjenner som har slitt med halsproblemer over tid har valgt å fjerne mandlene. Dette har hjulpet. Det kan og være astma som er problemet, hvis du ikke er vant med tykk byluft kan det i kombinasjon med kulde bli et problem.
|
|
|
[Re: T.Surnevik]
20/01/2013 11:23
|
GeirK
More than words
|
More than words
Balansert ventilasjon er det største fremskrittet i husteknologi de siste 50 år. Det er utrolig deilig å kunne ha frisk luft inn på soverommet om vinteren uten at det blir kaldt.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
20/01/2013 11:33
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Litt strømsparing på tampen - det holder med skikkelig gjennomtrekk i noen minutter for å skifte ut lufta på soverommet. Det er behagelig med kjølig soverom, men jeg antar at du ikke er avhengig av at hele rommet holder minusgrader :-)
|
|
|
20/01/2013 11:35
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Hadde ikke dette problemet så ofte før etter at jeg fløtta til oslo. (Snart 1 år siden) Så lurer på om lufta kan ha noe med saken og gjøre.. Merker jo god forskjell på lufta i by´n og bøgda.
Du må også ta med alle andre faktorer som sammenfaller med at du flyttet til Oslo. Jeg ser for meg følgende scenario: Ung mann flytter til Oslo for å bli student. Bodde tidligere hjemme hos foreldrene og satset på langrenn. Trente en god del, spiste sunt og ofte og sov relativt mye. Nå består tilværelsen av grandis med ujevne mellomrom, fyll fire ganger i uka og et kollektiv med hygiene langt under pari...
Jeg sier ikke at det er så ekstremt, men at du ska få omgangssyke av dårlig luft tror jeg er nesten umulig... Jeg har forresten blitt mindre syk etter at jeg ble småbarnsfar. En tilværelse som har dreid enda mer mot A4 og tidlig sengetid har nok mer enn nullet ut effekten av bassilusker som poden drar med seg fra barnehagen.
|
|
|
[Re: jens fredrik]
20/01/2013 11:45
|
Synzygus
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er enig med Jens Fredrik. Eg får kun ein liten forkjølelse eller liknande ein gong og to i året, men kan ikkje hugse sist eg var sengeliggande. Eg trur dette har samanheng med at eg eter variert og sunn mat, trener meir eller mindre regelmessig og at eg ikkje har ein overdreven skrekk for bakteriar. Å sove med vindu åpent skal ikkje vere problem så lenge du ikkje fryser.
|
|
|
20/01/2013 12:19
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Omgangssyke skyldes virus, og kommer fra folk. Og det er det mange av i Oslo.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
20/01/2013 14:48
|
Oekern
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Du må også ta med alle andre faktorer som sammenfaller med at du flyttet til Oslo. Jeg ser for meg følgende scenario: Ung mann flytter til Oslo for å bli student. Bodde tidligere hjemme hos foreldrene og satset på langrenn. Trente en god del, spiste sunt og ofte og sov relativt mye. Nå består tilværelsen av grandis med ujevne mellomrom, fyll fire ganger i uka og et kollektiv med hygiene langt under pari...
Jeg sier ikke at det er så ekstremt, men at du ska få omgangssyke av dårlig luft tror jeg er nesten umulig... Jeg har forresten blitt mindre syk etter at jeg ble småbarnsfar. En tilværelse som har dreid enda mer mot A4 og tidlig sengetid har nok mer enn nullet ut effekten av bassilusker som poden drar med seg fra barnehagen. Rett scenario; Ung mann flytter til oslo grunnet jobb. Bodde tidligere på bøgda hos mor og far og gjorde alt fra ingenting til bilskruing, trening og fyll. Det meste går det i fortsatt, forutenom bilprosjektet. Det står hjemme.. Kan nok væra imunforsvaret jeg må forbedre litt her. Virker som det ikke bør ha noen innvirkning at jeg sover med vinduet åpent på folk her. Har nok en god del og gå på i matveien.. Dere leser litt feil også. Sist jeg var sjuk ( natt til 2. juledag - 5 juledag) var omgangssjuken. Nå har jeg bare hatt litt feber, sår hals og generelt elendig form. Skjønner selv at man ikke får omgangssjuken av og sove med vinduet åpent := ) Heldigvis !
Redigert av Oekern; 20/01/2013 14:50.
|
|
|
[Re: rockphotog]
20/01/2013 16:38
|
b_mattias
Entusiast
|
Entusiast
Omgangssyke skyldes virus, og kommer fra folk. Og det er det mange av i Oslo. +1 du blir syk av virus ikke temperatur.
|
|
|
[Re: b_mattias]
20/01/2013 17:56
|
Oekern
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Omgangssyke skyldes virus, og kommer fra folk. Og det er det mange av i Oslo. +1 du blir syk av virus ikke temperatur. les innlegget ovenfor := )
|
|
|
20/01/2013 18:03
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Med mindre noen nyser deg i trynet, eller oppkast spruter inn i svelget ditt, er det ikke slik at virus/bakterier/parasitter er onde skapninger som hopper opp og tar deg. Håndhygiene, et balansert kosthold, hvile, rent vann og frisk luft goes a long way. Jeg sover alltid med vinduet åpent.
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
21/01/2013 07:22
|
Fossi
Avhengig
|
Avhengig
Det er vel liten sammenheng mellom omgangssyke og influensa bortsett fra at immunforsvaret kan ha blitt noe redusert etter at du var syk i jula. Dette kan igjen ha vært medvirkende til at du ble syk igjen nå. Det er jo og influensasesong. Du skriver ikke noe om at du har vært syk tidligere i høst for eksempel. Selv sover jeg med vinduet åpent året rundt. Hvis jeg glemmer å åpne vinduet så sover jeg dårlig og føler meg uopplagt dagen etter. Dette går vel mer på vane enn på helse vil jeg tro, men det er viktig med tilførsel av frisk luft inn på soverommet gjennom natten. Og så er det selvsagt viktig at man ikke fryser. Hvis du har vært mye syk i løpet av høsten ville jeg ha gått over faktorer som har endret seg siste halvåret/året. Har du endret spisemønster? Ikke bare hva du spiser, men hvor regelmessig osv. Hvordan er inneklimaet der du bor nå? Godt ventilert hus på landet vs muggen leilighet med dårlig ventilasjon i byen? Sover du nok og sover du godt? Tidligere sykdomshistorie osv. Det er klart dette med vinduet kan være en faktor, men jeg tviler strekt på at det er det som er hovedårsaken til at du er syk.
Bikeless no more
If you ain't a cowboy, you ain't nothing.
|
|
|
21/01/2013 10:44
|
Oekern
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
ja det må nok væra noe anna enn vinduet gitt. Har nok fått litt dårligere kosthold etter at jeg flytta hjemmenfra. Blir svært lite pottitt medda. Ryker heller på en frossenpizza. Bygget jeg bor i er fra 08 - så bygget skulle vel væra bra. Sover som en stein Sliter som oftes med halsen. Våkner litt uggen og ru i halsen. Det er nok flest tilfeller hvor det bare blir med halsen, men jeg syns det er overraskende mange ganger hvor halsen fører til andre sjukdommer. Som det var nå f.eks. Feber. Hvor lang tid kan imunforsvaret bruke seg på og komma seg etter at en har vært sjuk ? Skjønner dette kan variere.
|
|
|
[Re: GeirK]
21/01/2013 11:08
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
Balansert ventilasjon er det største fremskrittet i husteknologi de siste 50 år. Det er utrolig deilig å kunne ha frisk luft inn på soverommet om vinteren uten at det blir kaldt. For meg har dette vært en åpenbaring, vi har bodd i hus med balansert ventilasjon i snart 1 1/2 år nå. Kan ikke huske sist jeg var forkjølet. Alltid ren og god luft i huset gjør susen.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
21/01/2013 12:15
|
Fossi
Avhengig
|
Avhengig
Hvis dette med halsen er noe som har vedvart en stund (et år eller mer) så kan det hende det hjelper å fjerne mandlene. Hvis dette ikke allerede er gjort. Alternativt ta deg en tur til legen og sjekk om det kan være noe som sitter igjen fra for eksempel kyssesyken eller en lei lungebetennelse og lignende.
Bikeless no more
If you ain't a cowboy, you ain't nothing.
|
|
|
[Re: Fossi]
21/01/2013 13:03
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Det er mange rare forestillinger om disse tingene. Greit nok det, og de kan godt få leve videre. Men jeg blir alltid litt provosert når folk uttaler seg om immunforsvaret og hvordan dette er forskjellig fra person til person, og i hvert fall at det er ting man kan gjøre for å styrke det. Det er svært liten forskjell i immunforsvaret fra person til person. I hvert fall mellom personer fra det samme geografiske område (feks Skandinavia). Det er praktisk talt ingenting man kan gjøre for å styrke immunforsvaret, men en rekke ting man kan gjøre for å svekke det. Spis sunt (frukt+grønnsaker), vær aktiv og sov nok så gjør man det som gjøres kan. Vil man svekke immunforsvaret kan man jobbe jævla mye, trene ekstremt, sove lite, spise dritmat, gå ofte på fylla og røyke riklig. For å være helt sikker kan man innta immundempende medisiner og som prikken over "i"-en gjøre hva man kan for å få HIV. Immunforsvaret er under utdanning hele livet, så en voksen, eldre (fra tidl frisk) person blir sjelden syk. Helt til man blir skikkelig gammal og alle "systemer" begynner å svikte av den grunn. Noen virus gir vondt i halsen, noen gir oppkast og diare. På mange måter er de ganske like likevel. Mange kan smitte svært lett, og billedlig hopper de fra en person på bussen og langt inn i nesa til en annen. Kan de ta veien via hendene gjør de gjerne det. Mitt råtips til trådstarter er at han skal slutte å røyke og slutte med Grandis etc. Røyker han ikke (som jeg egentlig tror ;), er det godt mulig det er dritt-lufta i Oslo som gir han/hun plager. Etter mitt skjønn en meget god grunn for å flytte ut av sentrum.
|
|
|
21/01/2013 16:14
|
stmarc
Avhengig
|
Avhengig
Det er kun kjipt å sove med åpent vindu hvis du er i en ubåt !!! Sorry, men kunne bare ikke dy meg :-)
|
|
|
[Re: HM1100]
21/01/2013 16:41
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dette med liten forskjell i immunforsvaret er interessant og ukjent for meg. Har du noen forslag til videre lesning eller mer opplysninger rundt dette?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
21/01/2013 17:26
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Dette med liten forskjell i immunforsvaret er interessant og ukjent for meg. Har du noen forslag til videre lesning eller mer opplysninger rundt dette? Ikke konkret vedr akkurat dette. Det er på en måte grunnleggende lærdom om de forskjellige "deler" (av mangel på bedre norsk ordvalg) av immunforsvaret. I hovedsak deler man opp i naturlig (innate) og spesifikt (adaptive) immunforsvar/respons. Førstnevnte er tilmærmet likt ikke bare blant mennesker, men blandt de fleste levende vesener. Feks fluer har enkelte pathways identiske med oss. Det adaptive immunforsvaret formes av våre omgivelser og hva vi utsettes for. Dermed mulighet for den geografiske forskjellen mellom folk (jmf nesten alle turister som får diaré i India mens det er et mindre problem for lokale). Forskjellige immunsvikttilstander skyldes at en eller sjeldnere flere av disse reaksjonsveiene er slått ut av funksjon. HIV feks, går kun på en subpopulasjon av immunceller, men disse spiller en avgjørende rolle som dirigenter for resten av systemet. Skyter man dirigenten får orkesteret problemer. Er man interessert må man lese litteratur om dette generelt. Det er tung materie og mye er det fortsatt usikkerhet rundt.
|
|
|
21/01/2013 18:01
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Dette med liten forskjell i immunforsvaret er interessant og ukjent for meg. Har du noen forslag til videre lesning eller mer opplysninger rundt dette? Jeg tror dere snakker litt forbi hverandre. Om jeg tolker HM1100 rett er det grunnleggende immunforsvaret omtrent gitt, men at motstandsdyktigheten mot infeksjoner varierer. Om immunforsvaret er I og alt annet tull man kan gjøre for å svekke immunforsvaret er t, vil altså motstandsdyktigheten M være M=tI, hvor I er fast og t varierer med fyll, røyking og annen belastning. Den eneste grunnen jeg kan komme på for hvorfor folk flest skal bry seg om forskjellen er at man dermed unngår slutninger som: "Onkel Frank er aldri syk, mens jeg er syk hele tiden. Det skyldes nok at onkel Frank er heldig og har et godt immunforsvar." Det riktige svaret er at "Onkel Frank er frisk fordi han sover nok og spiser godt samtidig som han mosjonerer greit og unngår å jobbe 18 timer i døgnet." Har jeg forstått det rett?
|
|
|
21/01/2013 19:10
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dette med liten forskjell i immunforsvaret er interessant og ukjent for meg. Har du noen forslag til videre lesning eller mer opplysninger rundt dette? Ikke konkret vedr akkurat dette. Det er på en måte grunnleggende lærdom om de forskjellige "deler" (av mangel på bedre norsk ordvalg) av immunforsvaret. I hovedsak deler man opp i naturlig (innate) og spesifikt (adaptive) immunforsvar/respons. Førstnevnte er tilmærmet likt ikke bare blant mennesker, men blandt de fleste levende vesener. Feks fluer har enkelte pathways identiske med oss. Det adaptive immunforsvaret formes av våre omgivelser og hva vi utsettes for. Dermed mulighet for den geografiske forskjellen mellom folk (jmf nesten alle turister som får diaré i India mens det er et mindre problem for lokale). Forskjellige immunsvikttilstander skyldes at en eller sjeldnere flere av disse reaksjonsveiene er slått ut av funksjon. HIV feks, går kun på en subpopulasjon av immunceller, men disse spiller en avgjørende rolle som dirigenter for resten av systemet. Skyter man dirigenten får orkesteret problemer. Er man interessert må man lese litteratur om dette generelt. Det er tung materie og mye er det fortsatt usikkerhet rundt. Det hjalp. Takk!
|
|
|
21/01/2013 19:48
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Jeg vet ikke om vi snakker så mye forbi hverandre. Men din konklusjon er likevel rimlig fornuftig. Det immunologiske svaret på en utfordring er et særdeles kompleks respons. Jeg er på ingen måte en allviter vedr. dette, og jeg tror enhver (nesten) som jobber fulltid i 10 år med å forstå dette, vil ha minst like god forståelse. Ditt eksempel med en gammalkar som tåler alt er interessant. Både med tanke på hvordan han er blitt så robust, noe jeg er ganske sikker på bare kan forklares med de påvirkninger (les infeksjoner) han er blitt utsatt for, men også hvordan endel gamle folk forholder seg til det ubehag litt feber/vond hals/hoste etc medfører. Mitt inntrykk er at det er ganske anderledes enn endel yngre folk. Jeg driver et slags eksperiment (farlig ord) med mine egne unger. Fra barn er 6-8 mnd utvikler de sitt immunforsvar. Det er med andre ord bra de går i barnehage og det er bra de ofte er febersyke. Jeg tror (dette er delvis uvitenskapelig) de i denne perioden også utvikler toleranse og at det er bra de utsettes for "sunn" møkk, støvete hus, hundehår etc. Mao, jeg er motstander av overdreven renslighet og det gledet meg at ungene mine rullet seg rundt i en mildt sagt møkkete hundeseng.
|
|
|
21/01/2013 20:01
|
progres
Besatt
|
Besatt
Greit alt det du redegjør for her , bare en liten kommentar til Fra barn er 6-8 mnd utvikler de sitt immunforsvar. Nytt: Hevdes nå at dette skjer allerede fra første sekund barnet passerer gjennom fødselskanalen og exponeres for en masse antigener ( vaginalfloraen). Det hevdes også at økende allergiproblematikk i vestlig befolkning dels kan tilskrives økende frekvens av keisersnittforløsninger ( og dermed en særs viktig tidlig eksponering for antigen )
|
|
|
[Re: progres]
21/01/2013 20:35
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Det var nytt for meg. Nå er det mange teorier om årsak til økende forekomst av allergi, men som sagt ikke hørt denne. Har litt vanskeligheter med å forstå hvordan eksponering for vaginalflora skal påvirke toleranseutvikling for hyppig forekommende allergener, og jeg trodde det var etablert at B- og T-cellefunksjon ikke var særlig tess før etter 6-8 mnd. Har gode studier vist noe annet stoler jeg på det. At det generelt er sunt å bli født naturlig er ganske sikkert.
|
|
|
|
|