Trenger kaffekverntips.
|
Trenger kaffekverntips.
16/01/2013 10:00
|
Jokis
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Driver og leser meg opp på kverner i prisleiet ca 3000.
Leser endel bra om Rocky , men at den er vanskelig å rengjøre og at den ikke er trinnløs,ikke uten modding ivertfall. Er disse tingene noe å henge seg opp i?
Har kikket på Compak K3 Touch også, den får endel skryt. Noen som har erfaring med denne? Er det andre kverner jeg bør vurdere?
Redigert av Jokis; 16/01/2013 10:06.
|
|
|
Re: Trenger kaffekverntips.
[Re: Jokis]
16/01/2013 10:36
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Siden du skal opp dit regner jeg med at du skal kværne i (fin) espresso-kvalitet?
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
16/01/2013 10:54
|
Jokis
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Det var planen ja. Har ikke maskin nå, men vil ha en jeg kan vokse litt i, så jeg slipper å kjøpe ny når det kommer en maskin i huset.
|
|
|
16/01/2013 11:20
|
Ole
More than words
|
More than words
Har Rocky uten doserer. Da kverner jeg i et glass, som jeg så tømmer over i filteret. Da blir det minimalt med søl. Har satt en tape på utsiden av glasset for å vite hvor mye jeg skal kverne for å fylle filteret.
Hakkene på malingsgradinnstillingen er veldig fine. Ikke noe behov for mer.
Negativt:
1. Det blir liggende igjen gammel kaffe i tuten. Ikke noe problem hvis du bruker ca samme malingsgrad og maler flere ganger om dagen. Men et problem hvis du vil veksle mellom presskanne og espresso, da må du kjøre kvernen litt.
2. Vrient å bytte bønnetype sånn midtveis, f.eks. hvis fruen vil ha mørk espresso mens du foretrekker en lysbrent i din lettmelksjokolatte.
2. Hvis du bare vrir fra ganske grov til finere, havner alltid noen bønner i klem og gjør at motoren ikke klarer å trekke rundt. Man må kjøre kvernen mens man skrur, og det er litt tricky, siden man må holde nede både kverneknappen, innstillingslåsen og vri på en gang. Ikke noe problem hvis man bare må justere litt, men har man kvernet for presskanne, og så skal lage Espresso, blir det litt knot.
Maskinen gjør ellers jobben så bra at jeg har lært meg å leve med skavankene.
Kom innom og se/prøv, da vel.
Redigert av Ole; 16/01/2013 11:20.
|
|
|
16/01/2013 11:31
|
samuel
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har en Rocky uten doser. Har sett at det er noen som mener det er vanskelig å rengjøre. Har nettopp fått min så jeg har ikke testet rengjøring. Har sett på en youtube video og det ser da ikke så vanskelig ut. Det finnes to versjoner en med doser og en uten. Den med tipper jeg kan være litt kjip å ha til hjemme bruk. Det er jo meningen at du skal ha nykvernet kaffe. Med doseren så må du ha ganske mye kaffe oppi for at den skal fungere optimalt så jeg hadde styrt unna den. Det gjelder sikkert andre med dosere også. Jeg har ikke kjennskap til andre gode kverner selv. Hadde en Krups tidligere som nå er på hytta :-) Jeg må si at det er en stor oppgradering. Jeg skifter av og til kvernings grad fra espresso til filter malt. Når jeg gjør det må maskinen kjøre og så til slutt må du kjøre igjennom noen gram med bønner for å få bort det som ligger i kvernhuset med feil malings grad. Nå skifter jeg ikke så ofte mellom filter og espresso malt så for meg er det ikke noe problem. Skal du ha en vassere kvern må du nok opp i pris også. Ser at Temperato (Oslo) selger den til 2500kr http://www.lippekaffe.no/Shop/Product/Rancilio-Rocky-kaffekvern-UTEN-doserer/100152Tea and coffee i Kristiansand selger den til 2300kr http://teaandcoffee.no/produktliste.asp?idProdukt=466&idKategori=9Ellers så er det en del som liker denne kvernen, men den koster en del mer http://altomkaffe.no/kverner/vario-home-utsolgt Husk at prisen er +MVA http://www.culinaria.no/mahlkonig-vario-home-kaffekvern.html
|
|
|
16/01/2013 17:50
|
GIB
Medlem
|
Medlem
Jeg har Mahlkönig vario og er veldig fornøyd med den. Den er ganske stille, rask og maler jevnt og fint. Det er 2 justeringsspaker der den ene er for grovinnstilling og den andre er for fininnstilling. Men den er ikke trinnløs. Noe av det beste med kverna er muligheten for å kunne kverne for presskanne og så på et blunk kunne kverne for espresso.
|
|
|
[Re: Ole]
16/01/2013 21:14
|
samuel
Avhengig
|
Avhengig
Til der Ole skrive mener jeg følgende
1. For å få vekk det med annen kverningsgrad er det bare å putte noen gram med riktige bønner for å få vekk det som er uønsket
2. Jeg veier alltid opp rett mengde md bønner før jeg kverner. Noen ganger vil jeg ha 26g med lysbrent til min Kalita Wave og andre ganger til espresso maskinen. Skal du ha en som det er lett å skifte bønner på i bønnrhopperen koster det nok en del.
3. Til hjemmebtuk er det neppe noe problem å skifte malingsgrad. Du gjør det ikke så ofte. Det er ikke så vanskelig. Etter 5 ganger er du en mester.
Har du 2000kr ekstra så er jo Varioen fin. Det finnes en Varioen til som måle opp rett mengde kaffe også for deg. Det er ikke lett å ta ut bønnene fra hopperen hvis du skal skifte bønner på den heller.
|
|
|
[Re: samuel]
17/01/2013 08:18
|
Jokis
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Takker for svar! Det blir stort sett laget kaffe på en måte med en bønnetype her i huset, så det er ikke noe problem med bytte og innstillinger.
Kommer gjerne opp og blir vist, Ole:)
|
|
|
17/01/2013 08:26
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Har Rocky, opprinnelig med doserer men jeg fikk såpass fnatt av konseptet at jeg bygde den om slik at den er mer eller mindre som den originale, uten doserer.
Hadde nok ikke kjøpt Rocky om jeg skulle kjøpt kvern en gang til. Mazzer Mini hadde vel blitt aktuelt, da.
Hovedproblemet men Rockykverna mi er at det er slark i gjengene i øvre del av huset, som gjør at jeg må styre litt med gjengeteip for å få jevn malingsgrad. Produksjonsfeil som jeg ikke fant ut av før etter etpar år.
|
|
|
[Re: ØysteinS]
17/01/2013 13:43
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Kaffekvern til 199,- fra elkjip duger ikke altså? hmmmm
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
|
|
|
18/01/2013 15:11
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg stemmer for en Mazzer Mini fra Stoll Espresso. http://www.stoll-espresso.de/mazzer-mini-manuale-silber.htmlHar selv en Mazzer Lux, og elsker stridsvognfølelsen den gir. I tillegg til at den kverner kaffe bra, selvsagt. Putter i 20 gram kaffe og kverner til den er tom. Driter i det som blir liggende igjen i krokene. Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
|
|