Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt?

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: Hekta-MTB] #1547009 19/01/2013 16:12
R
RGi Offline
Entusiast
Entusiast
R
pokker også.. eg som håpte eg bare kunne kjøpe en watt-måler så ble eg et par hakk vassere på sykkelen ICON_SMILE

Sitat: Hekta-MTB
Sitat: oddivato
Hei
Er egentlig drittlei av denne evindelige diskusjon/ krangel mellom tilhengere og mindre tilhengere av watt trening, men klarer ikke helt å la være å følge med litt på trådene likevel da.
Men hva mener wattnissene om treniga i andre grener da, sånn som langrenn friidrett (løping) osv.
I følge watt tilhengerene så må jo så og si all annen trening enn den med wattmåler være ganske håpløs for ikke å si bortkasta.
Men likevel finns det vel folk som har veldig bra kondis sjøl om dem ikke har sett en wattmåler engang.

Når jeg fikk dilla på sykkel for en syv åtte år siden var jeg veldig opptatt av pulsklokka, nå er det ikke så nøye lenger, for jeg vet at når jeg har knota meg opp en skikkelig bratt og kronglete kneik og ikke klarer å stå uten noe å støtte meg på på toppen så har jeg kjørt hardt, hvis jeg føler meg pigg på toppen så triller jeg ned igjen og prøver på nytt.

Sjøl så drar jeg ut mange ganger for å kjøre intervall i den og den bakken, men på veien finner jeg som oftest en eller annen bortgjemt sti som bare må utforskes. Så ender turen opp med at det blir knoting bannskap og mye moro, som Garmin i etterkant kan fortelle foregikk stort sett i sone 5. Men er det ortnlig trening da egentlig?
oddi

Du får watt-måler på stakemaskinene til langrenn. Har trent en sesong med watt-måler og at du blir så mye bedre er selvsagt bare tull. Men det gir treningen en ekstra dimensjon gjennom at du hele tiden blir prompta med hvor mye dårligere eller bedre du har blitt. Du kan kjøre en tempo på jevn intensitet og på en veldig lang tempo er du kanskje helt avhengig av det for å maksimere prestasjonen. Så for meg er watt-måler gøy og ikke noe som gjør meg bedre. Knallhardt, hardt og rolig gjelder uansett.

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: millmax] #1547017 19/01/2013 16:39
O
oddivato Offline
Entusiast
Entusiast
O
Hei igjen

Du treng vel mere enn en wattmåler for å bli bedre på sykkelen tror jeg nok. Men for å irritere Wattnissene på forumet her trenger du vel bare å være stor i kjeften nå og da, artigt det og.

oddi

Redigert av oddivato; 19/01/2013 16:50.
Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: olechr] #1547024 19/01/2013 16:47
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Olechr: er nettopp derfor jeg ikke har svart, jeg har vært ute å trent. Ikke etter watt, ikke etter puls men 3,5 timer relativt bedagelig tempo på ski. Og nå ut å smøre ørten par ski til i morgen...

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: JayTe] #1547096 19/01/2013 20:31
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: JayTe
Sitat: loik
Sitat: Dexter
Sitat: erling
Et eksempel:

Du har vært ei uke på Mallorca og sykla masse hver dag. Dette medfører at blodvolumet øker. Hjertet trenger altså å slå færre slag for å frakte lik mengde oksygen rundt i blodet. Man kommer hjem og føler seg i flott form og setter i gang med treninga. Man trener da som før uten å ta hensyn til at blodvolumet har økt. Dette medfører at intensiteten blir for høy. Typisk vil de rolige langturene gå for fort. Dette er den klassiske sydenfella for overtrening/feiltrening. Med wattmåler vil du ikke falle i den fella fordi trening etter watt er presist og ikke er påvirket av ytre omstendighter. Man vil da se at de rolige langturene kansje vil gå med en snittpuls så mye som 15-20 slag lavere enn hva som er normalt. Man ligger altså i rett wattsone mens pulsen tilsier at du ligger under den sonen du faktisk trener i.
Vi må her skille mellom langturer, terskeldrag og høy intensitets intervaller.
[quote=Dexter]Det jeg ikke skjønner er at hvis man skal trene hjerte, så er vel belastningen på hjerte som er vesentlig, og ikke hvor mye watt du produserer.
Så hvordan bør intensiteten på feks 4x4 intervaller legges opp, dvs jevn watt(ytre belastning) gjennom hele draget, eller høyest til å begynne med og lavere og lavere utover i draget, eller lav watt til å begynne med og høyere og høyere utover i draget?
Jeg mener det ikke spiller noen rolle. Det viktigste er at du har riktig puls, lengst mulig. Det er belastningen på hjertet som er vesentlig.
Wisløff hevder "det tar minst 2 minutter å nå maksimalt slagvolum (eller 90-95% av maksimal puls)"(http://www.klikk.no/helse/dinkropp/trim/article531339.ece). Hvordan får man kjørt med pulsen i intervallet lengst mulig; jevn watt(ytre belastning) gjennom hele draget, eller høyest til å begynne med og lavere og lavere utover i draget, eller lav watt til å begynne med og høyere og høyere utover i draget?
Ved å kjøre intervallen etter puls. Erling sier jo at en ikke når pulssone 4 før på kanskje tredje draget.
En bedre forklaring enn jeg kom med i dette innlegget, kan være at hvis man kjører feks en intervalløkt på 15x3min i sone 4(et av "Eksempler på treningsøkter" for sone 4, her), med 1min pause i sone 1-2(med sone 4 fart/watt/ytre belastning på dragene, og sone 1-2 fart/watt/ytre belastning i pausene), så kan det tenkes at pulsen ikke rekker å komme opp i pulssone 4 før ut i tredje draget.

Og når det gjelder økta di(sone 4?):

Var det fem drag totalt som var ca 4 minutter lange? Er den blå linja hastigheten?

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: Kriss] #1547099 19/01/2013 20:33
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: Kriss
Travel kveld på loik ser jeg.. ICON_WINK
Men kan en wattmåler og andre sensorer gjøre det enklere, mer sannsynlig at trening gjennomføres effektivt, og gir mer utbytte enn hvis man baserte seg mer på gjetning
Wattmåler er nok den beste intensitetsstyringen til en syklist, det er viktigheten og nødvendigheten av og ha det jeg synes blir hauset kraftig opp til tider..
I denne tråden har vel ikke blitt fokusert på annet enn at hvis man skal utføre intervalløkter som Olympiatoppen foreslår, så vil det være lettere hvis man styrer intensiteten utifra watt/fart, fremfor pulsen, som bruker en del tid å komme seg opp i den pulssona man ønsker å trene i, dvs ingen har vel hevdet at man ikke kan trene uten wattmåler?
Selv har vi både til terreng og landevei, men hadde syklet like fort uten.
Hvordan vet du det, mtp disponering av krefter feks, går det like lett hvis du ikke har et watt-tall du vet du kan klare å holde over en viss tid/distanse?
Det er veeeldig mange ting å jobbe med som er mye viktigere enn intensitetsstyring på det detaljnivået det diskuteres i denne tråden.
Men hva om man jobber med alle de tingene, også ønsker full kontroll på intensitetsstyringen itillegg?

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: loik] #1547105 19/01/2013 20:45
F
FeitSyklist Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F

Hvor stor spredning i wattverdiene mener du det måtte ha vært på prikkene til høyre for de forskjellige VO2max verdiene, feks til høyre for VO2max 4, så er det prikker fra ca 330-387 watt?

For alle datapunktene i grafen så bestemmer følgende ligning (ved hjelp av regresjonsanalyse) forholdet mellom VO2max og W (peak power output)

VO2Max(l/min) = 0.01251 x W (Peak power output - gjennomsnittet av siste minuttet i en trappetest hvor de øker med 20 w per minutt til utøveren ikke klarer å holde 70 rpm) - 0.3680

Dette er altså den lineære funksjonen som best beskriver forholdet mellom VO2Max og Watt max og som har en Standard Error Estimate på 0.15 L/min. Dvs ca 3% (0.15l/min / avg 4.4 l/min). Populistisk sagt, fortell meg din W_max som funnet i en test som beskrevet over og de kan fortelle deg din V02max med en standard feilmargin på 3%. Gitt normaldistribusjon vil dette stemme for 95% med +- 2*0.15 l/min (Konfidensinterval med 2*standard error) Med tanke på at de fleste wattmålere har en standard feilmarging rundt der så synes jeg dette er rimelig sterkt, men registrerer at du er uenig? Hva er det du prøver å få fram egentlig? At VO2max ikke er alt? Vel, denne forskningen viser at forskjellen i arbeidsøkonomi/utnyttelsesgrad/whatnot er ytterst små, ca 3% for alle utøverne som var med i testen (45 stk).

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: olechr] #1547110 19/01/2013 20:50
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: olechr
Sitat: FeitSyklist
Sorry for off topic, tråden handler egentlig ikke om watt vs v02max, men hvordan man mest effektivt trener v02max men jeg klarer ikke å se at folk omtaler disse to variablene som uavhengige. Skal du øke watt mer enn det lille du kan hente med forbedret arbeidsøkonomi må du øke v02max.
Dette er ikke off topic. Det er med å understreke mitt poeng med å optimalisere VO2max trening.

Ser en på nyere forskning (og glemmer det som Olympiatoppen har på sine sider angående trening på 90-tallet) som dette:
4 x 4 minutter

"Den mest effektive måten å øke slagvolumet (og dermed maksimalt oksygenopptak) på er å gjennomføre intervalltrening med en arbeidsintensitet tilsvarende 90-95% av maksimal hjertefrekvens (altså like under eller på maksimalt oksygenopptak)" skriver Wisløff

Fire ganger fire minutter er Ulrik Wisløffs oppskrift:

"Intervaller kortere enn 3 minutter er uhyre lite effektive, siden det tar minst 2 minutter å nå maksimalt slagvolum (eller 90-95% av maksimal puls). Stopper du da etter 3 minutter så har du 1 minutts god trening for slagvolum, holder du på 4 minutter så har du 2 minutter god slagvolumtrening."
Hva konkret er det Wisløff sier som går på tvers av det Olympiatoppen sier når det gjelder trening av VO2max, trening i I-sone 5?
og dette:
I tillegg til å indikere at forholdet mellom muskulatur og hjerte hos friske er relativt lik uavhengig av treningstilstand, støtter funnene at det er hjertets pumpekapasitet som begrenser det maksimale oksygenopptaket under for eksempel sykling.

Dette er fordi muskulaturen kan ta i mot mer blod (og dermed oksygen) enn hva hjertet kan pumpe.
Opp mot dette:
Quote:
Hvis man f. eks skal ligge på 500 watt for å ligge i ønsket sone så vil du se at pulsen ligger langt under den sonen du ønsker å trene i. Etter hvert vil pulsen komme opp i ønsket sone. Men dette tar tid. Kanskje ikke før et god bit ut i tredje draget er pulsen så høy som du ønsker.
Klarer jeg ikke med litt godvilje engang å forstå hvordan det kan være optimalt. Hvis en hadde tatt hensyn til pulsen på første draget slik at en kom opp i riktig pulssone på slutten for deretter å ha kjørt resten av intervallene på samme antall watt, ser jeg at det kanskje kan være den optimale løsningen på VO2max trening.
Men har du noe noe imot de følgende måtene å utføre intervalløkter på:
Treningsøkter i I-sone 3-5 bør normalt gjennomføres med lik hastighet på hvert drag.
Det kan imidlertid være hensiktsmessig å gjennomføre det første draget litt roligere
enn de neste dragene. Da er det enklere for utøveren å gjennomføre treningen på
planlagt intensitet. Erfaring viser at utøvere som begynner økten med for høy fart,
eller som ikke har gjennomført en tilfredsstillende oppvarming, ofte gjennomfører
økten på en høyere intensitet enn planlagt. I enkelte tilfeller fører det til at økten må
avbrytes. Figur 4 viser hvordan laktat- og pulsnivået endrer seg i løpet av en typisk Isone
3 økt.

I figur 4 ser vi at utøveren starter det første draget 0,5 km/t langsommere enn de
etterfølgende dragene. Pulsen øker fra drag til drag gjennom hele treningsøkten, og
er totalt 10 slag/min høyere på siste drag. I de tilfellene hvor alle dragene blir
gjennomført med lik fart, er det vanlig at pulsen stiger med ca. 5-8 slag/min under
gjennomføringen av en slik intervalløkt (5x10min, P=2min). Er dragene kortere vil
forskjellen være ennå større. Vi ser at pulsen stabiliserer seg etter (3)-4 drag, eller
etter ca. 30 til 40 minutters arbeid. Videre kan vi se at laktatverdien øker litt på de
første 2-3 dragene og stabiliseres rundt 3 mmol/l. I forbindelse med lange
treningsøkter på dette intensitetsnivået faller laktatverdiene mot slutten av
treningsøkten på tross av at pulsverdiene og farten på dragene er de samme. Lavere
laktatverdier kan skyldes flere forhold (dehydrering, tomme glykogenlagre, etc). På
tross av at laktatverdiene synker, bør utøveren ikke øke farten på dragene. Dette er
et klassisk eksempel på laktat- og pulsforløp ved trening i I-sone 3.
For å sikre at treningen blir gjennomført i planlagt intensitetssone kan utøveren bruke puls-,
laktat- og fart/watt målinger. Det er imidlertid viktig å merke seg at utformingen av
treningsøkten er et viktig hjelpemiddel for å sikre at treningen blir gjennomført som planlagt.
Dersom treningene i tabell 2 gjennomføres med tilnærmet lik fart på hvert drag og en er
ganske utmattet på slutten av treningen er sjansen svært stor for at treningen er gjennomført
på planlagt intensitetsnivå. Den største feilen som oftest skjer er at det første intervalldraget
gjennomføres med for høy intensitet, og treningsøkten må avsluttes tidligere enn planlagt.
Greier en å holde tilnærmet lik fart på alle intervalldragene og en er relativ utmattet/trøtt (ikke
blodsmak i munnen) etter siste draget, har du med stor sannsynlighet gjennomført treningen
med planlagt intensitet.
Mange vil bli overrasket over at dette ikke er så hardt som det høres ut som; en vanlig nybegynnerfeil er å gjennomføre første intervall med alt for høyt tempo for så å stivne fullstendig; og resten av økta er ødelagt. Husk at vi snakker om en arbeidsintensitet som ligger rett oppunder maksimal aerob kapasitet; man kan ha en arbeidsinnsats som er mye høyere men da er det anaerob metabolisme (uten oksygen) som må dekke ?bensintilførselen? utover maksimalt oksygenopptak, og man kan ikke holde på veldig lenge før intensiteten må reduseres.

Om du bruker watt eller puls til å styre intensiteten på intervaller som har som formål å øke v02 max tror jeg ikke er så nøye, med vekt på tror.
Her er vi altså bittelitt uenig. Jeg tror at litt mer fokus på puls, ville gitt wattfolket mer utbytte av VO2max trening ut fra nyere forskning.
Hvilken forskning er det du sikter til, som hevder at man får større utbytte av sone 5/VO2max trening ved å styre treningsintensiteten utifra puls, fremfor å bruke watt(inkl. puls)?
Hva med bare å trene litt i steden for å lese opp og ned om watt samt mye annet rask?
Fordi en ønsker å prestere maksimalt, få mest mulig ut av tiden man bruker på trening, få størst mulig utbytte av treningen man gjennomfører osv.
Enig med Kriss. For vanlig mosjonister så er det så mye annet man kan fokusere på for å sykle fort.
Men hva om man fokuserer på det, kan en wattmåler være et hjelpemiddel på veien til å prestere på et enda høyere nivå?

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: Kriss] #1547111 19/01/2013 20:54
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: Øyvind V
Jevnlige blodprøver og behandling synes jeg høres hakket mer spesielt ut enn å kjøre intervallene på riktig intensitet ICON_SMILE
Jeg kjører ikke intervallene mine med feil intensitet fordi om jeg ikke bruker wattmåler, men mulig du må ha et tall å stirre på..
Hvordan vet du at intervalløktene dine er optimale(hvis vi går utifra at Olympatoppens metode er optimal, dvs lik fart/watt på dragene)?
Og du får prøve å lese en gang til, "viktigere enn intensitetstyring på dette detaljnivået" stod det vel.
Og ja, oppfølging av verdier og behandling vil jeg si er viktigere enn nerdingen som bedrives i tråden her ja.
Intervaller i terrenget f.eks er gjerne veldig bra trening, men det kan man vel ikke kjøre lenger da sikkert.. For da blir jo ikke watt og pulsfilene perfekte! Hallo!
Cluet er vel ikke at watt-/pulsfilene skal bli perfekte, men at man får sykla mest mulig i den sonen man trener i, ref:
Treningsøkter i I-sone 3-5 bør normalt gjennomføres med lik hastighet på hvert drag.
Det kan imidlertid være hensiktsmessig å gjennomføre det første draget litt roligere
planlagt intensitet. Erfaring viser at utøvere som begynner økten med for høy fart,
eller som ikke har gjennomført en tilfredsstillende oppvarming, ofte gjennomfører
økten på en høyere intensitet enn planlagt. I enkelte tilfeller fører det til at økten må
avbrytes
. Figur 4 viser hvordan laktat- og pulsnivået endrer seg i løpet av en typisk Isone
3 økt.

I figur 4 ser vi at utøveren starter det første draget 0,5 km/t langsommere enn de
etterfølgende dragene. Pulsen øker fra drag til drag gjennom hele treningsøkten, og
er totalt 10 slag/min høyere på siste drag. I de tilfellene hvor alle dragene blir
gjennomført med lik fart, er det vanlig at pulsen stiger med ca. 5-8 slag/min under
gjennomføringen av en slik intervalløkt (5x10min, P=2min). Er dragene kortere vil
forskjellen være ennå større. Vi ser at pulsen stabiliserer seg etter (3)-4 drag, eller
etter ca. 30 til 40 minutters arbeid. Videre kan vi se at laktatverdien øker litt på de
treningsøkten på tross av at pulsverdiene og farten på dragene er de samme. Lavere
laktatverdier kan skyldes flere forhold (dehydrering, tomme glykogenlagre, etc). På
tross av at laktatverdiene synker, bør utøveren ikke øke farten på dragene. Dette er
For å sikre at treningen blir gjennomført i planlagt intensitetssone kan utøveren bruke puls-,
laktat- og fart/watt målinger. Det er imidlertid viktig å merke seg at utformingen av
treningsøkten er et viktig hjelpemiddel for å sikre at treningen blir gjennomført som planlagt.
Dersom treningene i tabell 2 gjennomføres med tilnærmet lik fart på hvert drag og en er
ganske utmattet på slutten av treningen er sjansen svært stor for at treningen er gjennomført
på planlagt intensitetsnivå. Den største feilen som oftest skjer er at det første intervalldraget
gjennomføres med for høy intensitet, og treningsøkten må avsluttes tidligere enn planlagt.
Greier en å holde tilnærmet lik fart på alle intervalldragene og en er relativ utmattet/trøtt (ikke
blodsmak i munnen) etter siste draget, har du med stor sannsynlighet gjennomført treningen
med planlagt intensitet
.
Mange vil bli overrasket over at dette ikke er så hardt som det høres ut som; en vanlig nybegynnerfeil er å gjennomføre første intervall med alt for høyt tempo for så å stivne fullstendig; og resten av økta er ødelagt. Husk at vi snakker om en arbeidsintensitet som ligger rett oppunder maksimal aerob kapasitet; man kan ha en arbeidsinnsats som er mye høyere men da er det anaerob metabolisme (uten oksygen) som må dekke ?bensintilførselen? utover maksimalt oksygenopptak, og man kan ikke holde på veldig lenge før intensiteten må reduseres.

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: olechr] #1547112 19/01/2013 20:56
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L

Sitat: Øyvind V
Enig med Kriss. For vanlig mosjonister så er det så mye annet man kan fokusere på for å sykle fort.
Prøv å sett deg inn i situasjonen til en "vanlig mosjonist", med f.eks. to småunger, lite søvn, jobb, begrenset med midler til sykling/sykler. Da skjønner du at det å nerde rundt informasjon om korrekt utførte intervaller virker fornuftig. Det er gratis, det kan gjøres mens man ligger i soffan og hviler, og man får kanskje litt utbytte av det (kanskje høyere kvalitet på treningen).

Jeg er helt enig i at det er viktig å lytte til kroppen, at kosthold er viktig, teknikk likeså. Men en vanlig mosjonist har kanskje ikke muligheten til å hvile og sove så mye som han vil, bruke tid og penger på behandling, legebesøk for blodprøver, samlinger i Spania, tilpasning av sykkel osv.
Men å bruke familiens penger på watt måler det syntes du er fornuftig?
Ikke nødvendigvis, men det å lese opp og ned om watt samt mye annet rask, kan hjelpe en til å gjennomføre intervalløkter på en mest mulig optimal måte, da man blir bevisst på det med å holde en tilnærmet lik ytre belastning, som Olympiatoppen/Wisløff forfekter.
Derimot å spise sunnere, gå ned i vekt, trene etter hvordan situasjon man faktisk er i er alle ting man kan gjøre uansett. Tilpassing av sykkel koster også en brøkdel av en wattmåler og tar den samme tiden som en treningsøkt.

En annen ting er at man må prøve seg frem uansett. Det som funker bra for en person funker ikke like bra for en annen.

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: oddivato] #1547113 19/01/2013 20:57
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Hei
Er egentlig drittlei av denne evindelige diskusjon/ krangel mellom tilhengere og mindre tilhengere av watt trening, men klarer ikke helt å la være å følge med litt på trådene likevel da.
Men hva mener wattnissene om treniga i andre grener da, sånn som langrenn friidrett (løping) osv.
Fartssoner ol.!
I følge watt tilhengerene så må jo så og si all annen trening enn den med wattmåler være ganske håpløs for ikke å si bortkasta.
Men likevel finns det vel folk som har veldig bra kondis sjøl om dem ikke har sett en wattmåler engang.

Når jeg fikk dilla på sykkel for en syv åtte år siden var jeg veldig opptatt av pulsklokka, nå er det ikke så nøye lenger, for jeg vet at når jeg har knota meg opp en skikkelig bratt og kronglete kneik og ikke klarer å stå uten noe å støtte meg på på toppen så har jeg kjørt hardt, hvis jeg føler meg pigg på toppen så triller jeg ned igjen og prøver på nytt.

Sjøl så drar jeg ut mange ganger for å kjøre intervall i den og den bakken, men på veien finner jeg som oftest en eller annen bortgjemt sti som bare må utforskes. Så ender turen opp med at det blir knoting bannskap og mye moro, som Garmin i etterkant kan fortelle foregikk stort sett i sone 5. Men er det ortnlig trening da egentlig?

oddi
Det kommer vel an på hva du prøver å oppnå, dvs om det fører deg nærmere målet ditt?

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: FeitSyklist] #1547116 19/01/2013 20:59
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L

Hvor stor spredning i wattverdiene mener du det måtte ha vært på prikkene til høyre for de forskjellige VO2max verdiene, feks til høyre for VO2max 4, så er det prikker fra ca 330-387 watt?

For alle datapunktene i grafen så bestemmer følgende ligning (ved hjelp av regresjonsanalyse) forholdet mellom VO2max og W (peak power output)

VO2Max(l/min) = 0.01251 x W (Peak power output - gjennomsnittet av siste minuttet i en trappetest hvor de øker med 20 w per minutt til utøveren ikke klarer å holde 70 rpm) - 0.3680

Dette er altså den lineære funksjonen som best beskriver forholdet mellom VO2Max og Watt max og som har en Standard Error Estimate på 0.15 L/min. Dvs ca 3% (0.15l/min / avg 4.4 l/min). Populistisk sagt, fortell meg din W_max som funnet i en test som beskrevet over og de kan fortelle deg din V02max med en standard feilmargin på 3%. Gitt normaldistribusjon vil dette stemme for 95% med +- 2*0.15 l/min (Konfidensinterval med 2*standard error) Med tanke på at de fleste wattmålere har en standard feilmarging rundt der så synes jeg dette er rimelig sterkt, men registrerer at du er uenig? Hva er det du prøver å få fram egentlig? At VO2max ikke er alt? Vel, denne forskningen viser at forskjellen i arbeidsøkonomi/utnyttelsesgrad/whatnot er ytterst små, ca 3% for alle utøverne som var med i testen (45 stk).
Spørsmålet mitt var om to personer med samme oksygenopptak, vil være istand til å kjøre med samme watt over diverse tidsperioder.

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: loik] #1547118 19/01/2013 21:00
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
En bedre forklaring enn jeg kom med i dette innlegget, kan være at hvis man kjører feks en intervalløkt på 15x3min i sone 4(et av "Eksempler på treningsøkter" for sone 4, her), med 1min pause i sone 1-2(med sone 4 fart/watt/ytre belastning på dragene, og sone 1-2 fart/watt/ytre belastning i pausene), så kan det tenkes at pulsen ikke rekker å komme opp i pulssone 4 før ut i tredje draget.

Og når det gjelder økta di(sone 4?):

Var det fem drag totalt som var ca 4 minutter lange? Er den blå linja hastigheten?

Jo da, er ikke uenig i metoden å kjøre intervall etter, heller ikke ditt 15x3min eksempel. Men utgangspunktet for tråden var 4x4min (Helgerud & Hoff, Wisløff osv - teori), og jeg antok derfor at Erling også tenkte på det da han begynte wattmisjoneringen sin.

Økta mi var 5 drag kjørt i sone 4 (den stiplede linjen skal være terskel, i mitt tilfelle testet til 90,3% av HFmax ut fra laktat) på tidene 3.41, 3.50, 3.52, 3.50 og 3.48. Denne økta var kun et eksperiment. Første draget var målet å få pulsen så raskt opp i ønsket sone som mulig, for så å forsøke å holde den stabil i gjennom draget. De fire neste ble kjørt slik jeg pleier, sykle til jeg kjenner det murrer i lårene for så å kontrollsjekke pulsen. Den blå linja er hastigheten ja.

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: millmax] #1547122 19/01/2013 21:05
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Loik´s klipp og lim fest volum 2 godt i gang ser jeg.. Jeg kapitulerer.. ICON_SMILE

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: millmax] #1547832 21/01/2013 14:00
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Da har jeg spurt teamet rundt Wisløff på NTNU, og fått følgende svar

Sitat: Epost fra NTNU
Hei!

Takk for arti spørsmål. Tid i sone er en faktor som påvirker VO2peak, også hvor høyt en ligger i sone. Og min erfaring er at individuelt tilpasset belastning med puls som styrer intensiteten fører til at 1) ALLE greier å trene i sone (også hjertepasienter), 2) 1.intervalldrag, som ofte er det tyngste å komme opp i sonen, kan gjennomføres uten å verken sprenge seg (og ødelegge resten av økta) eller ligge for lavt, og 3) dagsform varierer slik at enkelte dager skal det lavere/høyere belastning til for å komme opp i pulssone. Så jeg ville helt klart brukt puls til å styre intensitet, ikke fast belastning.

Det var det siste fra meg i denne diskusjonen!

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: JayTe] #1547894 21/01/2013 16:34
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Da har jeg spurt teamet rundt Wisløff på NTNU, og fått følgende svar

Hei!

Takk for arti spørsmål. Tid i sone er en faktor som påvirker VO2peak, også hvor høyt en ligger i sone. Og min erfaring er at individuelt tilpasset belastning med puls som styrer intensiteten fører til at 1) ALLE greier å trene i sone (også hjertepasienter), 2) 1.intervalldrag, som ofte er det tyngste å komme opp i sonen, kan gjennomføres uten å verken sprenge seg (og ødelegge resten av økta) eller ligge for lavt, og 3) dagsform varierer slik at enkelte dager skal det lavere/høyere belastning til for å komme opp i pulssone. Så jeg ville helt klart brukt puls til å styre intensitet, ikke fast belastning.

Det var det siste fra meg i denne diskusjonen!
Hva var spørsmålet/ne?

Du kan jo spørre hvordan man bruker pulsens stigningstakt til å finne en belastning man kan holde i 4x4 min.

Og hva med dette:
Er han feilsitert?

Redigert av loik; 21/01/2013 16:41.
Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: JayTe] #1547952 21/01/2013 18:54
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
(...) 3) dagsform varierer slik at enkelte dager skal det lavere/høyere belastning til for å komme opp i pulssone. Så jeg ville helt klart brukt puls til å styre intensitet, ikke fast belastning.

Men dette er jo goddagmannøkseskaft-spørsmål og svar som hele denne tråden lider av. Hvis målet med intervallet er å ha 85% i puls, så styrer man etter puls, og er målet 85% belasting (watt, tempo), så styrer man etter belastning.

Spørsmålet er vel heller hva som er mest formålstjenelig for den enkelte utøver og idrett. Det finnes ingen fasit som gjelder for alle, selv om man selvfølgelig kan peke på "best practice". Det er ikke mulig å komme frem til en 100% allmen konklusjon.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: rockphotog] #1547966 21/01/2013 19:19
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: rockphotog
(...) 3) dagsform varierer slik at enkelte dager skal det lavere/høyere belastning til for å komme opp i pulssone. Så jeg ville helt klart brukt puls til å styre intensitet, ikke fast belastning.

Men dette er jo goddagmannøkseskaft-spørsmål og svar som hele denne tråden lider av. Hvis målet med intervallet er å ha 85% i puls, så styrer man etter puls,
Hva gjør jeg på begynnelsen av draget(hvilken ytre belastning bør jeg starte med), når pulsen min er 120, og jeg vil ha den opp i 170(sone 3)?
, og er målet 85% belasting (watt, tempo), så styrer man etter belastning.

Spørsmålet er vel heller hva som er mest formålstjenelig for den enkelte utøver og idrett. Det finnes ingen fasit som gjelder for alle, selv om man selvfølgelig kan peke på "best practice". Det er ikke mulig å komme frem til en 100% allmen konklusjon.

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: loik] #1547978 21/01/2013 19:48
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Hva gjør jeg på begynnelsen av draget(hvilken ytre belastning bør jeg starte med), når pulsen min er 120, og jeg vil ha den opp i 170(sone 3)?

Jeg mener at det er det kun du selv som kan svare på, basert på egen erfaring, eksempelvis på 4x4. Folk med dårlig kondis trenger bare å begynne å gå, samtidig som selv atleter ikke er rådet til å spurte for å komme så fort opp i pulssonen som mulig.

Personlig synes jeg jevn belastning (watt eller løpetempo) er den beste måten å få en jevn stigning til ønsket pulssone, men det er, såklart, bare meg. Gjelder stort sett løping, da jeg på sykkel trener etter wattsoner.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: rockphotog] #1547990 21/01/2013 20:07
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L

Jeg mener at det er det kun du selv som kan svare på, basert på egen erfaring, eksempelvis på 4x4.
Da er det vel først å fremst opplevd intensitet/ytre belastning man styrer intensiteten utifra og ikke pulsen?
Folk med dårlig kondis trenger bare å begynne å gå, samtidig som selv atleter ikke er rådet til å spurte for å komme så fort opp i pulssonen som mulig.

Personlig synes jeg jevn belastning (watt eller løpetempo) er den beste måten å få en jevn stigning til ønsket pulssone, men det er, såklart, bare meg. Gjelder stort sett løping, da jeg på sykkel trener etter wattsoner.

Redigert av loik; 21/01/2013 20:07.
Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: loik] #1548249 22/01/2013 11:00
rockphotog Offline
Besatt
Besatt

Jeg mener at det er det kun du selv som kan svare på, basert på egen erfaring, eksempelvis på 4x4.

Da er det vel først å fremst opplevd intensitet/ytre belastning man styrer intensiteten utifra og ikke pulsen?

Personlig er jeg enig i det. Så får man eventuelt ta en kjapp kikk på pulsklokken på slutten av hvert drag for å se om man er noenlunde innafor.

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: millmax] #1548745 23/01/2013 07:53
M
millmax Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Takk for alle gode input og råd, jeg synes responsen her har vært over all forventning ICON_SMILE I går endret jeg fra 98% 4x4 (10%, 10km/t) til sone 4 (91-95.5%) 6x6 intervall (8.5%, 8.5 km/t). Da fikk jeg 36 min på høy intensitet, med 5-10 slag / min saktere puls og uten det intense ubehaget jeg opplevde med 4x4. Tror dobbelt så lang tid på høy intensitet har noe for seg. MEN fordi jeg er småbarnsfar som bruker mye tid til og fra jobben blir det nok _noen_ beinharde 4x4 fremover også, når jeg ikke får brukt mer enn en halvtime på mølla. Om en mnd er det igjen ny VO2Max måling, forrige var på 53 ett-eller-annet. Igjen, takk for all input, dere er fantastiske ICON_SMILE

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: millmax] #1554414 06/02/2013 07:51
S
snebyge Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Det beste er å sykle intervaller etter intensitet, watt er et mye bedre mål på intensitet enn puls. opplevd intensitet er bedre enn puls.
Du kan oppnå watt trening ved å stille motstanden likt på alle dragene, er det klikk på motstandsskruen på spinnings sykkelen, eller greier du å stille inn rulla slik at du får samme motstand på alle dragene, funker det fint.
Du har tilnærmet lik puls på intervallene din JayTe. Det er vanligvis slik at pulsen øker på hvert drag. Lik puls kan indikerer at intensiteten på dragene dine synker gjennom økta. Økta blir mindre effektiv hvis watt/ motstand/ intensitet faller for mye på de siste intervallene.

Igår hade jeg intervall 4 x 4 x 1 min. Sitter på ergometersykkel med watt angivelse. intervallene ble utført på 120% av terskelwatt. Pulsen kom knapt opp i 90%, men både watt og opplevd intensitet var "sky high". Første draget hadde max puls på 157 og siste draget hadde max puls 175. Å styre etter puls ville vært meningsløst på denne økta. Jo kortere intervallene er jo dårligere sammenheng er det mellom puls og intensitet.

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: snebyge] #1554435 06/02/2013 08:40
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Siden du er så bastant, kan du vel dokumentere at VO2max best trenes ved watt, pace osv og ikke etter puls?

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: JayTe] #1554459 06/02/2013 09:08
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Siden du er så bastant, kan du vel dokumentere at VO2max best trenes ved watt, pace osv og ikke etter puls?
Har du spurt Olympiatoppen om de kan dokumentere at intervaller bør gjennomføres med tilnærmet lik ytre belastning/watt/fart på alle dragene?

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: millmax] #1554460 06/02/2013 09:12
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
snebyge, har du lest tråden?

Jeg lurer fortsatt på en ting som jeg ikke føler jeg har fått noe svar på:

Korte intensive intervaller (feks 4x4) brukes for å trene kapasiteten til hjertet. Hvorfor er ikke belastningen på hjertet avgjørende (dvs puls)? Det må være mye viktigere hvor hardt den muskelen du trener jobber enn hvor mange watt bena produserer.

PS: Snakker her kun om 4x4 ol.

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: millmax] #1554493 06/02/2013 09:46
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Jeg tror (merk) at belastning på hjerte og resten av det aerobe systemet er viktigere enn puls. Ellers hadde hjerteflimmer vært topp trening...

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: millmax] #1554501 06/02/2013 09:52
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Det som mange med kunnskap hevder er et påvirkningen av hjertet og lunger er så godt som like bra på litt lavere belastning - altså gjerne rett under terskel. Melkesyre er ikke bra for noen/noe og musklene belastes veldig mye hardere på intensitet over terskel. Dette fører til veldig økt restitusjonstid, mindre utbytte av påfølgende trening og mindre potensial for forbedring.

Etter innspill fra Terrengsykkels nye treningsekspert - Frank Evertsen trener jeg nå intervaller på litt varighet trygt under reell terskel - dvs under der syra hoper seg opp, under den intensiteten jeg ville klart i en time på maks.
I tillegg trener jeg korte intervaller som ikke er lange nok til å bygge melkesyre i noe særlig grad.
For enkelhets skyld bruker jeg puls som belastningsparameter og watt som intensitetsstyrer.

Eksempeløkter:
3/4x10 minutter på 300 watt - 2 minutter pause.
Kort pause gjør at man ikke kjører for hardt og lettere ser at man faktisk holder seg under terskel.
På denne økta bygger pulsen seg gradvis oppover. fra 155-160 på første draget - fra 158-163 på andre draget, fra 160-165 på tredje draget. Da ligger pulsen på 164-165 de siste 5-6 minuttene.

Økt nummer 2:
20x1 minutt med 20 sekunder pause.
Kjører denne økta på ca 370-watt noe som åpenbart er litt over terskel - timesterskel antas å være ca 320 - laktat-terskel +-300.
På denne økta stiger pulsen gradvis oppover, men faktisk ikke noe høyere enn på økt en. Det siste minuttet er tungt og det kjennes gpdt i låra, men pulsen og melkesyrekonsentrasjonen holdes ganske lav.

God oppvarming og nedroing er viktig på begge øktene for den riktige følelsen og belastningen underveis.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: Dexter] #1554537 06/02/2013 10:48
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L

Korte intensive intervaller (feks 4x4) brukes for å trene kapasiteten til hjertet. Hvorfor er ikke belastningen på hjertet avgjørende (dvs puls)? Det må være mye viktigere hvor hardt den muskelen du trener jobber enn hvor mange watt bena produserer.

Kontakt Olympiatoppen/Wisløff, da de hevder:
avbrytes. Figur 4 viser hvordan laktat- og pulsnivået endrer seg i løpet av en typisk Isone
3 økt.

med planlagt intensitet.

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: sykkeloyvind] #1554542 06/02/2013 10:50
Vulturous Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: sykkeloyvind
På denne økta bygger pulsen seg gradvis oppover. fra 155-160 på første draget - fra 158-163 på andre draget, fra 160-165 på tredje draget. Da ligger pulsen på 164-165 de siste 5-6 minuttene.

Hvor mange % av makspuls vil du da ligge på under disse intervallene?

Specialized S-Works Tarmac Ultralight 2017 11-delt Di2
BMC RaceMachine RM01 SramRed
Richmond SL1 Xtr gruppe

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: loik] #1554588 06/02/2013 11:49
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Kontakt Olympiatoppen/Wisløff, da de hevder:

Det er vel akkurat det JayTe har gjort, se svaret tidligere i tråden.

Er forøvrig enig i at man må disponere økten slik at man kan gjennomføre den, ser ingen ser ingen konflikt mellom det og puls.

Side 7 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support