Etter en god del frem og tilbake har jeg endelig fått bestilt meg fundamentet til det som har blitt / skal bli vinterens store tidsfordriv.
Jeg er nok en person av natur som alltid har lyst til å prøve noe nytt og gjerne går min egen vei. Jeg har handlet sportsutstyr over nett nå i snart femten år.
Det hender ofte at jeg handler ting jeg har sett elle testet før handel, men det skjer også at jeg tar en "råsjangs".
"Råsjangs" er vel ikke helt riktig da det som regel dreier seg om ting som har fått god omtale eller er litt utenom det vanlige, men som dessverre ikke finnes her hjemme på berget.
Det at man ikke kan prøve og i tillegg se en ting live vil nok for mange være litt skummelt og betale mange penger for.
Min erfaring er at denne type kjøp veldig ofte har ført til en positiv overaskelse, men jeg skal heller ikke nekte for at det har blitt noen nedturer.
Denne gangen er det ny sykkelramme som har vært oppe til vurdering. Jeg har vært på jakt etter en ny 29" hardtail til allsidig bruk.
Dette har vært en artig prosess. Det finnes på relativt kort tid et hav av produsenter. Hva velger man?
De store traverene er selvfølgelig på plass, men det blir liksom litt feil for min egen del.
Ikke det at disse produsentene ikke produserer gode rammer, de produserer helt sikkert noe av det beste som er å oppdrive.
Ikke er jeg i nærheten av god nok for å dra nytte av de mikroskopiske forskjellene heller. Jeg er på jakt etter noe jeg kan smile på.
Det er bare det at jeg som sagt tydeligvis ikke liker å være helt mainstream. Jeg liker den kontakten man ofte får med små produsenter (de er tross alt avhengig av å få nye kunder).
Servicen man får er ofte derfor deretter også. Dette skal man faktisk ikke undervurdere. Jeg sier ikke at man ikke får en perosnlig og god service hos anerkjente produsenter, det er bare det at det blir det lille ekstra for de litt mindre produsentene.
Så sånn er det. Når det gjelder dette rammevalget var det mange faktorer som spilte inn. Jeg vurderte lenge Santa Cruz sin Higball carbon. Denne var desverre utsolgt i riktig str. og til den gode prisen jeg fant den til. Jeg ble derfor av en eller annen grunn dratt mot Tyskland og et par merker her. Tittet lit på Storck. Fikk sett rammen live, og testet en rask runde innendørs på sykkelen. Dette virket lovende, men jeg ble ikke helt overbevist. Videre har jeg lenge fulgt med på Simplon og syntes det virket meget lovende. Valget hadde falt på Simplon Raorblade 29. Jeg var vel egentlig der at jeg hadde trykket ned knappen for bestilling, men hoppet ut av vinduet i siste nanosekund.
Samtidig popper det inn et svar på en henvendelse jeg har sendt på Pivot Les. Har tittet på denne også en stund, men den har vært litt vanskelig å få noe info på, samt litt i dyreste laget. Mailen jeg får svarer fint på det jeg lurer på. Det ender med at jeg blir lett forvirret. Jeg får et tilbud med et meget lite avslag. Det er i tilegg ventetid på sykkelen, men jeg hopper på. Det ble denne. Gleder meg som et barn. Ble alt annet enn den diskret matt sorte sykkelen jeg hadde tenkt meg. Plutselig ble det litt juletre alikevel, men jeg synes den virker helt rå og jeg tror den matcher det jeg er på jakt etter av egenskaper.