|
Nytt forum medlem -> Nybegynner søker diverse råd
|
Nytt forum medlem -> Nybegynner søker diverse råd
09/01/2013 07:21
|
Beinet1
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei alle, Dette blir min første tråd her på forumet som jeg tilfeldig fant etter et kvasir søk på nettet  I mangel på å finne en mer egnet underkategori, så poster jeg mine spørsmål her. Etter å ha lekt i flere måneder med tanken på å begynne å trene med sykkel og etterhvert nytte fordelen med å sykkle til jobb istedet for å kaste bort tid på å stå i rushet med tilhørende bompenger, resulterte dette i kjøp av hybridsykkel for en ukes tid tilbake. Kondisjonen min er på et lavt nivå, men jeg har tro på at jeg kan bygge denne relativt greit opp etterhvert. Jeg har vært ute å sykklet etpar kvelder med turer på ca 10 km og igår besteg jeg terskellen med å sykkle frem og tilbake til jobb (21km hver veg). Det som er mitt store spørsmål, er hva jeg bør ha av bekledning?? I skrivende stund har jeg benyttet meg av sykkel/vindjakke med egnede klær under. Kort sykkelbukse under "joggebukse" ble benyttet. Erfaringen var at jeg var rimelig varm på overkroppen, men må finne en noe mer egnet bukseløsning. Jeg erfarte også å være noe kjølig på hodet/ansiktet. Det var ca 6 grader+ når jeg sykklet igår. Hva vil dere anbefale av bekledning uten at det koster skjorta?? Det er ikke umulig at jeg vil prøve å sykkle når det er etpar minusgrader også. Takker for råd 
|
|
|
Re: Nytt forum medlem -> Nybegynner søker diverse råd
[Re: Beinet1]
09/01/2013 07:32
|
Gaga
Veteran
|
Veteran
hodet: buff, balaclava om det er skikkelig kaldt du får også vindtette tynne luer du kan ha på under hjelmen
beina: alt1: superundertøy med vindtett front alt2: bytt ut joggebuksa med skibukse (stormberg, birk har billige modeller) alt3: kjøp en vintersykkelbukse
lykke til med syklingen
|
|
|
09/01/2013 07:36
|
Cervin
Veteran
|
Veteran
Når det er kaldt og vind ute er et par vindtette sykkelhansker godt å ha, en god buff og ei tynn vindtett lue under hjelmen. Jeg vet det finnes masker også, men da skal det være veldig kaldt.
På beina bruke jeg som regel en stilongs, lange sokkker, og en shorts, men jeg sykler ikke så mange steder som folk skal se meg. Her er det sikkert maneg jobbsyklister som har bedre tips.
Velkommen til forumet!
Always looking for the next trail.
Kristiansand Sykkelpark
|
|
|
09/01/2013 08:06
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Velkommen til forumet og gratulerer med å ta til fornuften å sykle 2 mil hver vei til jobb. Det er sprekt. Her tror jeg formen av seg selv kommer til å bli over middels etter hvert  Birk sport har en hjelmlue som er vindtett rundt ørene. Den er gull verdt når det er kaldt. Bruker den mye til jobb om vinteren. I halsen anbefaler jeg en hals i merino som du kan trekke oppunder hjelmen og over haka. På beina må du ha noe vindtett sammen med superundertøy. Jeg bruker nå en Endura Firefly (tror jeg den heter) bukse. Gode sokker som nevnt er veldig lurt.
|
|
|
09/01/2013 08:28
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Buff er supert, da den dekkjer både hals og hovud. Legg på gaffatape over luftehol i hjelmen, ev. kjøp hjelmovertrekk. Bruk briller.
|
|
|
09/01/2013 08:54
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Hei og velkommen! Søk etter 'vinterbekledning' på forumet og sjekk også denne tråden. Er du på på stramt budsjett så finner du alltid noe billig på XXL, som Stormberg fleecegenser til under 100 kr. For lange sykkelbukser med fleece på innsiden trenger ikke å betale mer enn 500 kr. Massevis bra i dette prissjiktet, enten på XXL eller på din lokale sykkelbutikk. For billig hodeplagg sjekk tilbud på CRC. Hold deg under 200kr-grensen så slipper du moms, toll og gebyr. Velg billigst frakt så får du varene i løpet av en uke.
|
|
|
09/01/2013 08:56
|
Beinet1
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei, og takker for raske og gode svar  Jeg regner med å ta en tur bortom XXL iløpet av dagen og kjøpe hals/buff + vindbukse. Jeg begynner med rimeligste alternativ, så får jeg avansere etterhvert som jeg ser hvordan det går med sykklingen. Motivasjonen er ihvertfall på høyden nå 
|
|
|
09/01/2013 08:58
|
Dan
More than words
|
More than words
Mitt tips til beinbekledning er vanlig sykkelbukse, løse bein og en vind- og vanntett skallbukse over. Med det klarer jeg meg fint ned til -15, samtidig som det er veldig enkelt å variere hvis været svinger i løpet av dagen, eller man som jeg har mest nedover til jobben og mest oppover hjem. Tre plagg gir fire kombinasjoner: -Sykkelbukse -Sykkelbukse og løse bein -Sykkelbukse og skallbukse -Sykkelbukse, løse bein og skallbukse (Det finnes flere kombinasjoner, men den gangen jeg syklet i kun løse bein så folk så rart på meg.)
|
|
|
[Re: Dan]
09/01/2013 09:06
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
(Det finnes flere kombinasjoner, men den gangen jeg syklet i kun løse bein så folk så rart på meg.)
I Norge(og kanskje Italia?) er det vanlig å ha litt mer enn det på seg når man sykler,så det er ikke så rart.. Sykler man med sekk på ryggen så kan det være kjekt med en ekstra vindjakke og annet varmende i sekken. Syklet en tur i jula og da var jeg meget glad for at jeg hadde med meg tykkere lue,vindvotter og fleecebuff i sekken.
Redigert av SimonS; 09/01/2013 09:07.
|
|
|
15/01/2013 10:41
|
Beinet1
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Heihei, og tusen takk for mange gode svar  Kommer med en liten tilbakemelding.... Jeg ordnet meg tynn hjelmlue som gikk nedover ørene + hals som jeg trakk oppover nakken og over ørene. Ellers så ble det en rimelig "skibukse" som jeg kler med ull og sykkelbukse under. Så langt så har jeg sykklet 4 dager til og fra jobb med varierende temperaturer rundt -1 til -5 grader. Jeg tror jeg har truffet rimelig greit med bekledningen. Det eneste negative er at buksen "suger" seg fast til ullundertøyet slik at denne oppleves vel stiv. Vurderer om jeg skal prøve en tynn sykkel/vindbukse som jeg har sett på en sportsforretning for 400 og se om dette funker bedre. Ellers så er motivasjonen varierende. Følte meg vel stiv idag på veg til jobb, men det kan ha en sammenheng med at jeg sykklet igår også?
|
|
|
15/01/2013 12:10
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Motivasjonen vil variere, men min motivasjon til å dra til jobb varierer åkke som ... Poenget er at du må utelate annen transport som et alternativ i hodet. Du sykler uansett og glemmer til slutt at du kan ta kollektivt eller kjøre bil. 
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
15/01/2013 14:30
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Det er viktig å huske på å få nok søvn og nok proteiner, sånn at kroppen får tatt seg inn. En dag midt i uka da du ikke sykler, kan også være lurt de først ukene. Verk i muskulatur er naturlig, og ikke farlig. Sterke smerter i ledd, er et signal om at du skal ta det litt roligere. Kanskje kan det styrke motivasjonen å vite at til sommeren vil du stille med muskuløse bein og god kondis? 
|
|
|
15/01/2013 22:32
|
T.Surnevik
Avhengig
|
Avhengig
Bruker stort sett Endura og Swix når jeg sykler, både billig og bra.
Undertøy: ull eller vindtett er er must når det nærmer seg og går under 0 grader. Denne fra Swix er veldig fin, du får nok tak i den til ca. 300 http://www.swix.no/eway/default.aspx?pid=279&trg=MainPage_6266&MainContent_6254=6266:0:24,2957&MainPage_6266=6273:79632::0:6272:4:::0:0
Jakke: Vindtett og vanntett jakke er kjekt å ha når det regner. Gjerne foret jakke på vinteren, overkroppen blir først kald.
Gode hansker er en veldig bra investering. Skoovertrekk med for er også ganske nyttig. Hjelmlue eller lignende kommer godt med når det er kaldt.
Som sagt er endura og swix (undertøy) gode alternativer. Du kan for få deg en full garderobe for kun et fåtall tusenlapper.
Husk: Det er aldri kjekt å være kald og våt på sykkeltur.
|
|
|
|
|