|
Solbriller med styrke
|
Solbriller med styrke
08/01/2013 23:12
|
Rått
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Dette er ne gjenganger på forumet, men det er noen år siden sist...
Jeg vurderer å kjøpe solbrilelr med styrke. Oakley leverer ikke glass tilpasset mine øyne. Adidas har en løsning med innsats på innsiden av solbrillene.
Adidas (og Oakley( koster ca 2 000,- for innfatning og dertil kommer spesialtilpassede glass på opp mot det dobbelte og så litt for glasstilpasning.
Noen som har erfaring med denne type briller eller som kan foreslå alternativer?
Og til slutt et spørsmål som jeg må finne svar på - er det verdt det?
Takk for svar
Roger
|
|
|
Re: Solbriller med styrke
[Re: Rått]
08/01/2013 23:24
|
paala
Avhengig
|
Avhengig
Samboeren min bruker Oakley Radar med styrke. Beste brillen hun har hatt, men jeg husker ikke styrken hennes. Om det er verdt det? Er det ikke greit å se hva du gjør da? 
Kapitalismen uten konkurser ville være som kristendom uten helvete.
|
|
|
09/01/2013 09:03
|
klean
Besatt
|
Besatt
Siden du ikke får Oakley levert med din styrke antar jeg du har relativt høy styrke, evt. stor hornhinneskjevhet. Utfordringen der ligger i at typiske sykkelbriller har mer bue på glassene enn konvensjonelle briller, som har flatere glass. De ekstra buede glassene blir betydelig tykkere des høyere styrke du har, samt at det blir betydelig større brytningsfeil utover i glasset når styrken øker. Adidas (m.fl.) sin løsning funker fint, men dugger noe mer pga. de ekstra glassene. Alternativet er å finne en brille som fungerer og sitter godt nok, med flate glass. Rodenstock har en serie briller, som fungerer bra. Kan bestilles hos din lokale optiker. Jeg har selv en brille fra Cebe som "tåler" høye styrker og funker utmerket. Men du må nok uansett regne med å betale 3500-4000,- og oppover.
Andreas.
|
|
|
[Re: klean]
09/01/2013 15:07
|
gare
More than words
|
More than words
Jeg har Rodenstock, er kanonfornøyd men har ikke så veldig høy styrke. Er vel på -2.5 med noe skjeve hornhinner. Optikeren min gav opp å montere glass selv, og fikk dem levert fra Rodenstockfabrikken, glassene sitter nå som støpt i motsetning til hvordan det var da han prøvde det selv.
Antagelig noe av de problemene som er nevnt med kurvede innfatninger og slikt.
Kostet vel omkring 4 000 om jeg husker rett. Jeg kjøpte glass som blir mørkere i sterkt sollys, og de er nesten lyse nok til å bruke i mørket, men bare nesten.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
09/01/2013 16:01
|
Moonlit
Ringrev
|
Ringrev
http://www.sportrx.com/ og Ruby Project har ferdigbriller. Jeg kjøpte nettopp et par Moods of Norway-solbriller på Brilleland med et gavekort jeg fikk i posten, de funker både til hverdagsbruk og sykling 
Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
|
|
|
09/01/2013 16:01
|
Rått
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for svar, skal herved undersøke Rodenstock og Cebe... Og innser at dersom jeg skal gå bort fra det jeg har nå (som har fungert i et par år), så koster det ;D
Roger
|
|
|
09/01/2013 19:04
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Jeg må si prisen på briller med styrke slår meg like hardt i trynet hver gang jeg ser tråder som dette... Jeg har kun -0.5, så er ikke snakk om mye korrigering heller, men merker at når ting går fort og teknisk, og jeg begynner å bli sliten, så ser jeg litt for lite iblandt.
Har prøvd å sykle med vanlige briller, men de dugger jo til den store gullmedaljen.
|
|
|
09/01/2013 19:47
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Et alternativ kan være Julbo Trail til $160.00 (tror jeg betalte 800NOK hos UTE i Trondheim) + $20.00 for Trail Optical Clip + glass. Trail kommer med fotokromatisk 'glass' som ikke dugger. Har disse selv, og er kjempefornøyd. Men jeg har ingen erfaring med syns-korrigering på disse. Julbo har også mange andre briller som støtter optical clip-on.  Et annet bra alternativ tror jeg kan være Rudy Project. Rx er de med syns-korrigering. Jeg vurderte Rudy Project da jeg skulle kjøpe meg fotokromatiske sykkelbriller.
|
|
|
09/01/2013 19:55
|
asap
Avhengig
|
Avhengig
Det er defnitivt verdt prisen. Selvfølgelig er det gøyere med ny Garmin 810, men det hjelper lite om du ikke ser å lese på skjermen. Er selv brillebruker og benytter Oakley Jawbone med styrkeglass. Ikke så kreativt, men de funker som fjell.
|
|
|
09/01/2013 20:34
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
[Re: hJürg1]
10/01/2013 10:44
|
klean
Besatt
|
Besatt
Jeg må si prisen på briller med styrke slår meg like hardt i trynet hver gang jeg ser tråder som dette... Jeg har kun -0.5, så er ikke snakk om mye korrigering heller, men merker at når ting går fort og teknisk, og jeg begynner å bli sliten, så ser jeg litt for lite iblandt.
Har prøvd å sykle med vanlige briller, men de dugger jo til den store gullmedaljen. Varme, svette, kulde og fuktig vær øker dugg problemet. Rene brilleglass hjelper. Vanlige briller har som regel god lufting og bør ikke dugge i fart. Når du stopper med nevte forhold dugger alt. Med lav styrke trenger det ikke koste allverden. Rimelige briller med styrkeglass som klipses bak solglassene nevnes det flere av her. Ubehandlede glass koster lite. Du bør komme langt med 1500 kroner. Disse dugger dog mer pga det doble laget med glass. Ekstra buede glass masseproduseres ikke og er derfor dyre, da vil en gjerne minimum ha god anti ripebehandling så de varer en stund, og prisen stiger ytterligere. Ang farge, så er jeg over på blanke glass. Skal en bare ha ett sett glass, er det viktigere med godt syn i mørke skoger og skumring enn solskerminga. Jeg har tilgang på "alt" og bruker nå tilnærmet kun disse:
Redigert av klean; 10/01/2013 10:44.
Andreas.
|
|
|
15/01/2013 21:31
|
Rått
OP
Fersking
|
OP
Fersking
det blir nok Adidas briller med et par briller som klipses inn på innsiden. Optikeren har snart brukt en uke på å finne ut om Adidas leverer de spesielle glassene jeg trenger - er redd vi snakker mer enn en ny Garmin!
Men som flere nevner her - sykkelbriller har sine fordeler...
|
|
|
16/01/2013 09:43
|
lomtho
Medlem
|
Medlem
Et spørsmål som må stilles; hva med kontaktlinser? Har du gitt det en sjanse? Før jeg begynte med det prøvde jeg Adidas løsning med styrkeglass klipset fast på innsiden av brillen og briller med styrkeglass. Ikke fornøyd med noen av dem av den enkle grunn at når du tar av brillene, f.eks i lange motbakker hvor alt dugger uansett, så ser du dårligere. Bruker nå linser bak div. sykkelbriller og ser meg ikke tilbake.
|
|
|
16/01/2013 16:46
|
_Moe_
Entusiast
|
Entusiast
Ang farge, så er jeg over på blanke glass. Skal en bare ha ett sett glass, er det viktigere med godt syn i mørke skoger og skumring enn solskerminga.
Hva med fotokromatiske glass? Jeg går ut fra at de ikke er optimale i skauen der man kan få raske og hyppige skifter mellom sol og skygge, men når forholdene er litt jevnere, som på fjellet eller langs landeveien, kan de være et alternativ? Hvor raskt skifter de raskeste glassene fra lyst til mørkt og omvendt i dag? Min situasjon er omtrent som trådstarter. På grunn av ganske stor korreksjon for skjeve hornhinner, den sylindriske slipinga er rundt +4,5, så får jeg ikke sportsbriller som kan tilpasses for meg. Samtidig er jeg blant de som kan profittere stort når Brilleland har aldersrabatt, så optimalt bør jeg nok ha progressive glass også når jeg sykler. Et godt tips til en god all-roundløsning hadde vært gull. Linser har jeg prøvd. Med harde linser så jeg perfekt, men jeg klarte aldri å venne meg til dem. Myke linser må orienteres riktig, og løsningene jeg har prøvd har vært både linser som er rette i underkant og linser som er litt tyngre nederst. Begge deler har innimellom vridd seg, noe som mildt sagt ikke har vært heldig når jeg har sittet på sykkelen eller kjørt bil.  Så med mindre linseteknologien har blitt enda bedre og smartere for oss med skjeve hornhinner, så blir det vel briller på meg også i framtida. 
|
|
|
16/01/2013 21:48
|
mbh
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg kjøpte Oakley Jawbone med styrke og fotokromatiske glass.. Ble absolutt ikke billig, men de kan brukes både på sti og på landevei og var verdt pengene. De skifter også "farge" fort nok til at det ikke blir et problem med lyse partier på sti.
|
|
|
[Re: _Moe_]
18/01/2013 07:25
|
klean
Besatt
|
Besatt
Ang farge, så er jeg over på blanke glass. Skal en bare ha ett sett glass, er det viktigere med godt syn i mørke skoger og skumring enn solskerminga.
Hva med fotokromatiske glass? Jeg går ut fra at de ikke er optimale i skauen der man kan få raske og hyppige skifter mellom sol og skygge, men når forholdene er litt jevnere, som på fjellet eller langs landeveien, kan de være et alternativ? Hvor raskt skifter de raskeste glassene fra lyst til mørkt og omvendt i dag? Min situasjon er omtrent som trådstarter. På grunn av ganske stor korreksjon for skjeve hornhinner, den sylindriske slipinga er rundt +4,5, så får jeg ikke sportsbriller som kan tilpasses for meg. Samtidig er jeg blant de som kan profittere stort når Brilleland har aldersrabatt, så optimalt bør jeg nok ha progressive glass også når jeg sykler. Et godt tips til en god all-roundløsning hadde vært gull. Linser har jeg prøvd. Med harde linser så jeg perfekt, men jeg klarte aldri å venne meg til dem. Myke linser må orienteres riktig, og løsningene jeg har prøvd har vært både linser som er rette i underkant og linser som er litt tyngre nederst. Begge deler har innimellom vridd seg, noe som mildt sagt ikke har vært heldig når jeg har sittet på sykkelen eller kjørt bil.  Så med mindre linseteknologien har blitt enda bedre og smartere for oss med skjeve hornhinner, så blir det vel briller på meg også i framtida.  Jeg ser flere liker fotokromatiske. Og det har klart sin misjon, men selv de beste glassene henger ikke med når det veksler mellom åpent og mørk skog. Bla. Adidas har forøvrig ett, som aldri blir veldig mørkt. Personlig bruker jeg som sagt nærmest alltid blanke. Brukte mest orrange/kontrastglass før, men etter noen runder med blanke gidder jeg ikke bytte. Har skygge på hjelmen og UV beskyttelsen er der i de ufargede glassene av god kvalitet også. De beste styrkeglassene har kun ca 5% restfarge når de er på det lyseste, men blir fort for mørke, selv på lettskyede dager. Ang linser, så høres det ut som du har en oppegående optiker. Når du tilogmed har prøvd linser som er rette under (trunkert), har du nok prøvd det meste. Det eneste du ikke nevner er Johnson og johnson måte å løse problemet på. De lager en tønneform (rævva forklart) som holder linden på plass med blinkebevegelsen. Kan prøves.
Andreas.
|
|
|
18/01/2013 19:46
|
_Moe_
Entusiast
|
Entusiast
Jeg ser flere liker fotokromatiske. Og det har klart sin misjon, men selv de beste glassene henger ikke med når det veksler mellom åpent og mørk skog.
Nei, det regna jeg ikke med heller. I skauen bruker jeg enten de vanlige brillene mine eller et par med litt mørke glass. Til sykling i skauen er ikke behovet for hverken veldig mørke eller spesialiserte sykkelbriller særlig stort. Jeg tenkte mer på de turene der det er litt jevnere forhold, som landevei, vidde og grus. Ang linser, så høres det ut som du har en oppegående optiker.
Hadde. Den optikeren (butikken) er nok borte for lengst.  Jeg er fortsatt litt skeptisk til myke linser, fordi konsekvensen av en liten vridning av linsa er at jeg ikke ser noe i det hele tatt, men jeg kan høre med en optiker om de kjenner til de linsene du nevner, og om de kan være noe for meg.
|
|
|
18/01/2013 20:20
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Er ikke linser en kostbar affære sett over lengre tid? Hver gang jeg begynner å titte på linser får jeg ihvertfall inntrykk av at det fyker en del hundrelapper jevnt gjennom hele året om man bruker linser.
|
|
|
18/01/2013 22:31
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Jeg bruker 30 dagers dag/natt linser. De koster ca 3K i året men gir en langt mer sømløs tilværelse enn briller eller linser man må ta ut hver kveld.
|
|
|
[Re: _Moe_]
19/01/2013 10:03
|
klean
Besatt
|
Besatt
Jeg er fortsatt litt skeptisk til myke linser, fordi konsekvensen av en liten vridning av linsa er at jeg ikke ser noe i det hele tatt, men jeg kan høre med en optiker om de kjenner til de linsene du nevner, og om de kan være noe for meg.
Linser fra Johnson & Johnson kan alle optikere levere. De fleste store kjedene er litt mer låst til, og ønsker nok å bruke sine avtaleleverandører. Acuvue heter serien linser og finnes som daglinser, 14 dagers og til kontinuerlig bruk. De er noe dyrere enn de fleste andre linser, men det kommer litt an på ønsket bruksfrekvens. Hvor bor du? Kan kanskje anbefale noen til deg? Send meg en PM, om du vil, så kan jeg gi noen tips til hva du skal se etter. Ang pris på linser. Ja du får en fast løpende kostnad, men pr dag er det billigere enn å kjøpe en kopp kaffe eller en avis. Og da snakker vi kjøpt hos optiker, inkludert kontroller og oppfølging.
Andreas.
|
|
|
19/01/2013 11:27
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Hmm, ser nå at for meg som klarer meg i det daglige uten korreksjon (benytter briller til forelesninger, kino og slikt bare), så kan det jo kanskje være en idé å gå til innkjøp av endagslinser, som jeg kan benytte til stisykling og skikjøring. Er det slik at jeg må ta en tur innom optiker og slikt, eller kan jeg bare finne meg en type linser på f.eks. lensway og bestille med informasjonen om styrken min som optikerne min har gitt meg?
|
|
|
19/01/2013 12:31
|
klean
Besatt
|
Besatt
Linser skal tilpasses av optiker! Det er ikke styrken som er viktigst, men passformen og linsens bevegelighet på øyet. Selv med moderat bruk. Når du har fått tilpasset en linse som passer kan du gjerne kjøpe dem på nett, forutsatt at du kjøper akkurat den linsen du har fått tilpasset. Men gå fortsatt regelmessig til kontroll. Helst årlig om du bruker dem noen dager i uka.
Andreas.
|
|
|
25/01/2013 21:12
|
Rått
OP
Fersking
|
OP
Fersking
OK; en oppsummering:
Fikk Adidasbriller i dag. Ble av optiker anbefalt ikke å kjøpe spesialslipte tynnere glass da det ikke ville bety så mye på de små glassene så brillene kom p åca 5 500,- JEg har da minus 3,25 og 5,5 pluss skjeve hornhinner....
Brillene kommer med 2 sett glass (oransje) og jeg bestilte et par klare.
Testet dem hjem fra jobben i dag dvs fra ca Youngstorget, men da jeg kom til Sisnenkrysset var det så mye dugg på brillene at jeg måtte finne frem mine vanlige briller...
Jeg tenker at kanskje de minus 14 grader ikke er det beste været for disse brillene, men de vanlige brillene dugget ikke før jetter at jeg stoppet opp hjemme.
Det var noen som nevnte det, det føles som om øyenvippene når bort til de innklipsetde styrkebrillene som er på innsiden av solbrillene... men det er kanskje mulig å venne seg til....
Så alt i alt: håper det blir bedre enn det var på de 3 km jeg fikk prøvd dem i dag !! Oppsummering
|
|
|
28/01/2013 14:24
|
klean
Besatt
|
Besatt
Briller med clip in styrkeglass dugger som sagt mer enn andre briller og -14 er nok en utfordring særlig om du blir litt varm. Om vippene tar i baksiden av glasset er det ukomfortabelt nok. Det som er værre er at du får fett på glasset som igjen bidrar til dugg. Adidasene har justering på nesesteget, juster dem litt smalere så glassene kommer lengre fra øynene. Du ble ikke anbefalt tynneste glass? Er glassene så tykke at de stikker ut bak clisen? I såfall kan det være et problem. I kulden kan buff ol foran nese/munn være et problem, da den varme pusten går rett opp i brillen. Under vanskelige forhold vil normalt en vanlig brille være bedre enn de fleste sykkelbriller, siden den vanlige brillen er åpnere og gir bedre sirkulasjon bak glassene. Litt justering og litt varmere vær så blir det nok bra skal du se.
Andreas.
|
|
|
|
|