Defekt turbo BMW og reklamasjon
|
Re: Defekt turbo BMW og reklamasjon
[Re: Per-Pusling]
#1547043
19/01/2013 17:58
|
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 488
-Bjørn-
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 488 |
Og det sier seg selv at longlife ikke er bra, det er logisk. Tror du virkelig at oljen i en dieselbil er bra etter 30.000 km?
Bra, nei. Men god nok til at motoren ikkje vil bli det svakaste ledd i bilens levetid. VAG har nytta longlife olje sidan tidleg 2000-tall, ein skulle såleis forvente at >2000 VAG var særleg utsatt for motorhavari? Det trur eg ikkje er tilfelle. Eg ser at det er mykje negativt om longlife i diverse fora på nett, men få handfaste bevis. Oljekjemi og toleransar i motoren har blitt bedre dei siste åra. Det kan jo hende at gamle sanningar står for fall? http://forum.vacn.no/showthread.php?99869-Har-du-2-5-Tdi-V6-motor-i-din-bil
|
|
|
Re: Defekt turbo BMW og reklamasjon
[Re: GIB]
#1547090
19/01/2013 20:06
|
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 1,299
RaymondJ
Veteran
|
Veteran
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 1,299 |
2.5 TDI V6 til VAG er et kapittel for seg selv. Tror ikke den er noe godt eksempel ang. negative effekter på longlifeolje, er hellig overbevist om at det må være et eller annet fundamentalt galt i den motorkonstruksjonen der.
Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
|
|
|
Re: Defekt turbo BMW og reklamasjon
[Re: GIB]
#1547179
19/01/2013 23:15
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807 |
Hvis man bytter olje på bilen selv og har turbodiesel ser man fort hvorfor longlife ikke er noen god ide.
I utgangspunktet er ikke longlife oljen dyrere enn annen helsyntetisk olje, er bare prisen i butikk og verksted som er kunstig høy.
|
|
|
Re: Defekt turbo BMW og reklamasjon
[Re: Syklist1]
#1547205
20/01/2013 06:36
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Hvis man bytter olje på bilen selv og har turbodiesel ser man fort hvorfor longlife ikke er noen god ide.
I utgangspunktet er ikke longlife oljen dyrere enn annen helsyntetisk olje, er bare prisen i butikk og verksted som er kunstig høy. Min nyere BMW 520 har i utgangspunktet 30000intervall på oljeskift, men pga mye småkjøring endrer kåmpjutern dette underveis. Første oljeskift var på 27000km, neste ligger nå an til å bli tatt på 46000, men tallet synker fortsatt fordi jeg etter flytting kjører 10000km mindre per år og mye mer småkjøring.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Defekt turbo BMW og reklamasjon
[Re: RazeFaze]
#1547673
21/01/2013 08:53
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677 |
Hvis man bytter olje på bilen selv og har turbodiesel ser man fort hvorfor longlife ikke er noen god ide.
I utgangspunktet er ikke longlife oljen dyrere enn annen helsyntetisk olje, er bare prisen i butikk og verksted som er kunstig høy. Min nyere BMW 520 har i utgangspunktet 30000intervall på oljeskift, men pga mye småkjøring endrer kåmpjutern dette underveis. Første oljeskift var på 27000km, neste ligger nå an til å bli tatt på 46000, men tallet synker fortsatt fordi jeg etter flytting kjører 10000km mindre per år og mye mer småkjøring. Det er oljekvalitetsindikator på BMW, så den måler partiklene i olja, og justerer derfor longlifeservice ved kjøring som gir mye forurensning. Skifter du olje utenom service, så kan sensoren blir usynkron. Noen har og oljeSKIFT indikator, og estimerer partikler i oljen. Glemmer man å nullstille, stopper regenereringen av partikkelfiltre, og man må tvangsregenerere partikkelfilteret, eller bytte partikkelfilteret (dyrt). Så å bytte olje "ekstra" utenom service kan "fucke" det mer til.. Skal du bytte olje ekstra, gjør det på et verksted som har peiling! (og selv merkeverksteder kan feile!)
|
|
|
Re: Defekt turbo BMW og reklamasjon
[Re: RazeFaze]
#1547920
21/01/2013 17:22
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541 |
Min nyere BMW 520 har i utgangspunktet 30000intervall på oljeskift, men pga mye småkjøring endrer kåmpjutern dette underveis. Første oljeskift var på 27000km, neste ligger nå an til å bli tatt på 46000, men tallet synker fortsatt fordi jeg etter flytting kjører 10000km mindre per år og mye mer småkjøring. Jeg kjører veldig lite småkjøring på min 120d. Den starter også på 30.000, men siste intervall (bestemt av computer) endte på 40.000km. Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
Re: Defekt turbo BMW og reklamasjon
[Re: oivindg]
#1548154
22/01/2013 08:30
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Min nyere BMW 520 har i utgangspunktet 30000intervall på oljeskift, men pga mye småkjøring endrer kåmpjutern dette underveis. Første oljeskift var på 27000km, neste ligger nå an til å bli tatt på 46000, men tallet synker fortsatt fordi jeg etter flytting kjører 10000km mindre per år og mye mer småkjøring. Jeg kjører veldig lite småkjøring på min 120d. Den starter også på 30.000, men siste intervall (bestemt av computer) endte på 40.000km. Øivind Haha, da er det ikke mye småkjøring nei :-) Er ganske ekstremt for meg nå, siste to uker har snittfarten vært 27km/t og dritkaldt. Forbruk over 1l på mila for første gang.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Defekt turbo BMW og reklamasjon
[Re: GIB]
#1548177
22/01/2013 09:06
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677 |
Turboproblemet på 2liter BMW dieselen er godt dokumentert på WWW. Finner VELDIG mye, men lite på selve selve årsaken altså. Skulle gjerne sett en defekt en, ser mye av havariet, om det er oljetrykkrelatert, varme eller slitasje. Egne steder som spesialiserer seg på det i UK. Rekondisjonerte: www.midlandturbo.comNye (turbodynamics er steingode, de utvikler selv til WRC team): Og www.turbodynamics.comThe 4 cylinder BMW engines seem to be full of faults and flaws. The 320i petrol suffers from engine judder(coils/injectors/software/high pressure pump failure) and the 320d diesel with blown turboSamme turboene brukes jo i en rekke bilmodeller med små endringer i turbinhus og rotering, og det er ingen grunn til at de skal feile, så NOE på være årsaken. Så lenge det kommer olje og vann inn, og designen er riktig mhp varme, så er det jo få ting som skal gjøre at Garrettkjernen skal feile i en 320 kontra annet merke. Slike problemer hører 1980-90årene til! Har prøvd å finne ut HVORFOR, uten at det er noen årsak. Det jeg TROR kan være årsaken er rett og slett at den tidlige spoolupen i BMW gir ekstra slitasje på kjernen. Mindre eksoshus gir raskere spool, men og mer slitasje/mer vridning/oftere start/mer varmemagasinering. Mulig sammen med olje/longlife.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
Re: Defekt turbo BMW og reklamasjon
[Re: GIB]
#1548455
22/01/2013 15:18
|
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 1,299
RaymondJ
Veteran
|
Veteran
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 1,299 |
Hm, jaggu sant det. Jeg har to nære bekjente med hhv 320D og 520D. Begge skiftet turbo på rundt 150.000 km. Begge servet etter boka.
Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
|
|
|
Re: Defekt turbo BMW og reklamasjon
[Re: silverwrx]
#1549235
23/01/2013 19:57
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541 |
Noen anelse hva de koster til 120d 2005? Og er det mye jobb/vrient for en som er litt mekkekyndig å bytte turbo sjæl? (Er det noe som må kodes etterpå?) Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
|
|