|
|
Defekt turbo BMW og reklamasjon
|
Defekt turbo BMW og reklamasjon
05/01/2013 11:50
|
GIB
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg har en 2006 modell BMW 320d. I går røk sannsynligvis turboen. Bilen gir dårlig gassrespons og en høy plystrelyd ved omdreininger over 2000. Jeg kjøpte den fra en BMW forhandler i 2007 med 2 års garanti. Tok den på en garantitest hos NAF i 2009 og det ble da konstantert noe oljesøl i motorrommet. BMW så nærmere på dette og mente det var turboen som holdt på å ryke og skiftet denne på garantien.
Så da er spørsmålet: Hvis det nå er turboen som har røket på ny, vil den da dekkes av reklamasjon? Den nye turboen er rett over 3 år gammel og gått ca 50000, og såvidt jeg har forstått er reklamasjon 5 år på motor og deler som er ment å vare vesentlig mer enn 5 år. Gjelder dette også slike deler som er byttet?
Håper noen kan hjelpe slik at jeg er litt forberedt når BMW kontaktes på mandag.
|
|
|
Re: Defekt turbo BMW og reklamasjon
[Re: GIB]
05/01/2013 17:54
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Jeg blir overrasket hvis BMW mener at en turbo som ryker etter 3år/50.000km ikke dekkes av garanti.
Er du medlem av NAF? De har gratis juridisk hjelp. Kanskje lurt å melde seg inn før du besøker BMW.
|
|
|
05/01/2013 18:01
|
GIB
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jepp, jeg er medlem av NAF. Jeg har ikke hatt noen problemer med BMW tidligere så håper at det ordner seg nå også. Nå er det jo ikke sikkert at det er turboen som er gåen heller, men symptomene er ganske så suspekte..
|
|
|
05/01/2013 19:29
|
wirre
Avhengig
|
Avhengig
Har du ikke fått med deg at av alle BMW´s motorer, så er det denne turboen ryker fortest på M47tu 150bhp... Heldig vis hvis du er litt handy, så er det ikke så vanskelig å bytte innmaten i turboen, og det florerer over av deler på Ebay, og prisen er ikke dirkete avskrekkende (160USD).. http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p...0&_from=R40Når det gjelder garantien, så gjelder den på motoren i 5 år (fra bilen var NY), det betyr ikke at hvis de bytter ut en del, at du får 5 års garanti på den fra den byttes.. Du må huske på at den norske kjøpsloven generelt er mye strengere en garantiene som gis av fabrikken, noe som fører til at forhandleren/importøren mest sansynelig må dekke denne utgiften.. Tipper turboen har 1 års garanti fra fabrikk (uten at jeg har sjekket opp noe...
Redigert av wirre; 05/01/2013 19:31.
Feit og i dårlig form..
|
|
|
05/01/2013 23:50
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Har aldri opplevd at turboer plystrer når de ryker. De har skrapet.. grrrrrrrrr. Eller hviner mye.. Sikker på at du ikke har en defekt slange/sprekk i innsuget? Det lager plystrelyd. Han engelskmannen som var hos oss i julen hadde hatt samme problem med sin 320d, oljelekkasje i motorrommet, og da byttet de (en virksom) turbo på garanti. En turbo lekker ikke ut i motorrommet når den er defekt, den lekker i innsugsluften eller ut i eksosen (glidelagerene) Nå var hans turbo gåen igjen.. Merkelig. Har opplevd gjenkokset oil supply hose, og havari pga det, samt diverse fremmedlegemer i turbinen. Is. Metall. Bytte innmat går, men ville heller tatt en ny snurre. Er skovlene skadet, så er som regel turbinhuset også det. Kjøper alltid turboer hos turbo dynamics i uk. Kort levering og topp service! Anbefales 100%. http://www.turbodynamics.co.uk/shop/bmw-bmw-3-series-c-990_1059_1137.htmMen jeg tror du har lekkasje på trykksiden fra snurra, via icooler, til innsug. ett sted.l
|
|
|
06/01/2013 08:50
|
GIB
OP
Medlem
|
OP
Medlem
En defekt slange høres billigere ut, får håpe det er noe sånt. Jeg har ikke superpeiling på bilmekanikk, men det første som slo meg var at turboen røk. Som wirre skriver så er jo turboen på denne motoren et kjent problem. Det skjedde helt plutselig i en liten oppoverbakke. Har ikke tatt sjansen på å kjøre bilen etterpå, men når jeg starter den og gir litt gass så kommer pipingen/plystringen ved ca 2000 i turtall.
Takk for godt svar silverwrx!
|
|
|
11/01/2013 20:43
|
ss40
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Når et firma skifter en del,sier kjøpsloven at du har 2 års delegaranti. Kjøper du delen over disk og skifter den selv har du ett års garanti på delen. Så kommer kanskje en side som forhandleren spør om og det er oljeskift og evt. oljetype som er brukt. Dette er tross alt en del som trenger smøring for å ikke bli ødelagt,veldig viktig. Sier ikke at du har slurvet med service/oljeskift for det skriver du ikke noe om,bare nevner det. Kan være at forhandleren spør. Lykke til og håper alt ordner seg.
|
|
|
[Re: ]
12/01/2013 09:05
|
Tom_Bombadill
Ivrig
|
Ivrig
Jeg hadde havari på min turbo i sommer (2007 320D, 163HK). Først kom plystrelyden ved pådrag, men da med normal motoreffekt (i kanskje 5 minutter). Men etter kort tid mistet jeg også turboeffekten, og bilen var helt død, dvs slet med å holde 60 på flata.
Det du beskriver ligner mye på mitt tilfelle, og er det turboen, er det ganske sannsynlig at du trenger en full service på olje, inkl slanger inn/ut fra turbo, luftfilter, veivhusventilasjonen og evt innsugsslanger (luft). Jeg fikk havari på 95k, og etter BMWs anbefalte serviceintervall, nærmet jeg meg tredje oljeservice (dette ble mitt 4. oljeskift), og første veivhusservice.
Jan Erlend
|
|
|
12/01/2013 09:40
|
GIB
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Det var turboen. Og det blir ganske dyrt ja. Det blir skifte av turbo med obligatorisk oljeservice, samt at en slange inn til tuboen skvettet olje og må skiftes. Bavaria sa det samme som ss40, dvs 2 års garanti på verkstedjobb. Alle servicer er fulgt.
Det litt ironiske midt oppi dette var at jeg ble oppringt fra Bavaria denne uka mtp på om jeg har lyst på ny BMW hos de. Hadde ikke tid til å snakke med selgeren da, men jeg gleder meg litt til han ringer opp igjen. Etter 2 røkne turboer på samme bil i løpet av 3 år så står ikke akkurat BMW høyest på min ønskeliste for tiden for å si det sånn.
|
|
|
12/01/2013 10:11
|
cayman
Ringrev
|
Ringrev
Såvidt jeg har forstått skal veihusventilasjonsfilteret byttes for hvert annet oljeskift for å redusere faren for turbo-havari på de eldre dieselmotorene fra BMW, kanskje det samme gjelder for din? Har lest at filteret skal byttes i forbindelse med inspeksjon II men at dette ikke alltid blir gjort og at det i noen tilfeller skal ha resultert i turbohavari. Jeg har ikke erfaring med slikt havari selv (bank i bordet) men bytter filteret regelmessig for å være på den sikre siden. Dersom alle servicer har vært utført på merkeverksted og de ikke kan vise til at filteret har vært byttet noen gang så har du kanskje en mulighet til å slippe unna noe av reparasjonskostnadene selv om garantien er gått ut.-? Filteret kalles "breather" i oversikten og er vist i posisjon 11 her. Du finner også en del nyttig informasjon om dieselmotorene fra BMW i denne tråden på bimmers.no.
Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
|
|
|
12/01/2013 10:12
|
A.M
Entusiast
|
Entusiast
Leit at bilen din er gått i stykker. Aldrig noe morro at det blir dyrt.
Bare et lite inspill, og det er at du ikke har noen form for garanti/reklamasjonsrett hvis du ikke betalte noe den første gangen turboen ble byttet og bilen er solgt av næringsdrivende i Norge for mer enn 5 år siden. Hvis selger skiftet den på garanti, så kjøpte ikke du noe av selger og kan heller ikke reklamere på den jobben etter forbrukerKJØPSloven.
Lykke til.
Redigert av A.M; 12/01/2013 10:13. Rediger grunn: mer info
|
|
|
12/01/2013 12:24
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Når en turbo ryker så kommer det ofte av oljerøret til turbo går tett med påfølgende turbo havari. Da ligger du tynt ann hvis du ikke har papirene i orden på oljeskift med riktig olje til riktig tid. Jeg har oppservert mange verksteder som bare bytter turbo uten å kontrolere smøringen. Da går det en liten stund så er det pån igjen hvis smøringen er dårlig som følge av møkk i smøresystemet til turbo.
Hvis turboen ryker etter kort tid så er saken grei men med delevis gjengrodde smørekanaler og liten kjøre lengde kan dette gå i flere år før turbo ryker. Har man ikke da en feilfri oljeskift historik så kan man fort ende med å betale hele ballet selv til tross for at verkstedet har gjort en dårlig jobb
Redigert av sl500; 12/01/2013 12:26.
|
|
|
12/01/2013 14:59
|
ss40
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det var synd å høre det var turboen. Det er riktig som noen sier at det skal byttes veivhusventilasjonsfilter ved service på noen BMW motorer,sjekk ut om det gjelder din motor å. Og som Cayman skriver,hvis de ikke har byttet det har du en mulighet til å hvertfall forhandle litt. Når bilselgeren tar kontakt med deg,fortell ham historien din og hva du tenker. Har du tenkt å bytte bil,ville jeg kanskje fått selgeren til å snakke med verkstedet. Kan jo være at dere kan dele på regninga siden du evt kjøper ny bil der. Jobber på ettermarked/kundemottak hos en merkeforhandler(ikke BMW) og vet at i noen tilfeller blir dette gjort. Uansett om garantien er ute,så er 50k km og to år lite på en turbo,så lenge service er fulgt.
|
|
|
12/01/2013 17:51
|
ostemann
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Så da er spørsmålet: Hvis det nå er turboen som har røket på ny, vil den da dekkes av reklamasjon? Den nye turboen er rett over 3 år gammel og gått ca 50000, og såvidt jeg har forstått er reklamasjon fem år på motor og deler som er ment å vare vesentlig mer enn to år. Gjelder dette også slike deler som er byttet? Fem års reklamasjonsfrist gjelder for ting som er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Om reklamasjonsfristen til den byttede delen, riktig nok i forbindelse med retting hjemlet i fkjl. og ikke i garanti, sier min «gamle» lærebok dette: ... har selgeren skiftet en hoveddel fordi den har mangel, f.eks. byttet ut billedrøret i fjernsynsapparatet, skulle det etter § 27 annet ledd - tatt på ordet - følge at det vil gjelde en ny frist for reklamasjon av mangel ved det nye billedrøret ... Om fristen da er to eller fem år, skulle da bero på om delen er ment å vare mer enn to år. Fra forarbeidene til kjøpsloven (ikke fkjl.): Forbrukerrådet har ellers etterlyst en avklaring av reklamasjonsfristens betydning ved krav om omlevering. Departementet legger til grunn at det etter omlevering løper en ny frist på to år fra overtakelsen av den nye tingen. Tilsvarende må gjelde ved utskifting av vesentlige komponenter. Poenget her er at kjl., som gjennomgående er «snillere» med selgeren enn fkjl., lar det løpe en reklamasjonsfrist for delen med utgangspunkt i reparasjonen. I kjl. er fristen to år, men dette lar seg overføre til to/fem i fkjl. -- Når et firma skifter en del,sier kjøpsloven at du har 2 års delegaranti. Kjøper du delen over disk og skifter den selv har du ett års garanti på delen. Forbrukerkjøpsloven har få bestemmelser om garantier, og loven bruker «garanti» om en forpliktelse selgeren påtar seg ved avtale og som går lengre enn de plikter loven pålegger han. Reklamasjonsfristen i fkjl. er to eller fem år, og det gjelder uavhengig av hvem som selger deg tingen. Hvilke garantier selgere og produsenter opererer med ut over dette vet jeg ikke, men det er ikke hjemlet i loven.
|
|
|
14/01/2013 08:54
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Helt enig. Longlife service er IKKE BRA. Det funker i europa, men varmere vær. Norge bør man bytte ÅRLIG eller hver 15.000km. Norske biler er dyre nye, og brukte, bilene skal "leve" i 15-20år (til rusten tar de). Longlife service er IKKE BRA.
Subaru har årlige oljeskiftsintervaller, det er ikke uten grunn. Kan fint kjøre 30.000 på et år på samme olje, uten problemer. MEN der er ikke bra.. Det er oljekvalitets sensorer på en rekke av slike biler(antar det er det på den der og), men det er tydelig at grenseverdiene de er satt opp til ikke er tilfredsstillende.
En turbo skal leve 200.000km, det er ekstremt pålitelige greier nå, selv om du tyner motoren, så tåles det. Turbohavarier er slike ting man hadde på 1980 tallet, pga ikke vannkjøling,. Nå skal det være designet vannsirkulasjon etter motorstopp, og slitasje er lik. Samme turbin står i en rekke andre bilfabrikanter, så her er det bare å påberope FEIL på TURBO ved produksjon. Hvorfor feiler så BMW turboer oftere enn andre merker? Designen er jo lik. Mappingen? Smøringen? Oljetilførsel? Oljetype de bruker?
Servicer er fulgt. Turboen som komponent hadde feil.Delen er forventet å vare lenger (enn skifte hver 100.000km) KLAR reklamasjon.
|
|
|
14/01/2013 11:29
|
lomtho
Medlem
|
Medlem
HAr en 2006 modell 320d og er nå igang med turbo nr. 3. Den første røyk etter ca 3 år og 80000km. Reklamerte hos Bavaria som byttet uten kostnad for meg. Sist høst skjedde det igjen. Må si jeg var litt spent på meldingen fra verkstedet (Furubakken på Bekkestus)denne gangen. Men, joda BMW dekket også disse kostnadene. Jippi, 24000 spart. Sørg for å si at det er en reklamasjon og understrek at en slik motordel må forventes å holde lenger enn f. eks 80000km om alle servicer er fulgt. KAn man spare såpass mange penger er det verdt krangle litt.
Lykke til
Thor-C
|
|
|
14/01/2013 14:33
|
Espen
More than words
|
More than words
15000km på oljeskift er mest sannsynlig maks. På Turbodieseler som går rundt i kulda med mye småkjøring ville jeg uten tvil byttet tidligere også.
Mye fint prat om moderne motorer, oljer osv, men det er aldri feil å ha maks smørefunksjon HELE tia.
Motorer yter utrolig mye mer nå enn tidligere, og mekanikken har tross alt ikke gjort like store fremskritt.
Ta en titt på hvordan oljen kjennes ut etter 5000km. Kni den mellom fingrene, og kjenn hvordan dette er i forhold til ny olje.
Er den bra, er det jo greit, hvis den er trå mellom fingrene, er den trå i motoren også.
Olje koster lite i forhold til problemene som kan følge med slitasje, havarier osv.
e
|
|
|
14/01/2013 20:18
|
Espen
More than words
|
More than words
Stor bensinmotor er best.
e
|
|
|
14/01/2013 20:27
|
Espen
More than words
|
More than words
Oljen på turbodieseler ser ut som skokrem etter 2000km.
Kan være gode egeskaper selv om olja blir svart, men det vitner om at det er mye sot og driit, som man bør følge med på.
Diesel er noe svineri ass. Kjipt, for endel nye slike maskiner byr jo på gode kjøreegenskaper.
e
|
|
|
14/01/2013 21:30
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva er forskjellen mellom billig og dyr olje? Friksjon?
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
16/01/2013 09:14
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Dyr olje er ofte syntetisk og har additiver, og ikke minst høyere avanse. Dyr olje har ofte kortere levetid. Slik er det iallefall med racingolje, den er dyrere enn "dyr" olje. Additivene varer ikke like lenge, eller er laget for lavere friksjon. Longlifeservicer gir dyrere olje, rett og slett på grunn av at du skifter olje færre ganger, og totalinntjeningen for oljemerke er lik, om ikke høyere. Det er lagt inn additiver som gjør at olje beholder sine gode smørende lenger i slike tilfeller. Jeg er jo storforbruker av olje, og kjøper den i UK. Kjedebutikker i norge er overpriset med snevert utvalg, spesialbutikker tar seg betalt og er bare lønnsomt å kjøpe kartonger på 12L+. Kjøper jeg kartonger er det billigere fra uk, selv med frakt. Da bruker jeg disse som har supert utvalg og gode fraktpriser til norge http://www.opieoils.co.uk/
|
|
|
16/01/2013 09:33
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
OK.
Så det er ikke automatikk i at helsynt. varer lengre enn delsynt(på samme motor, samme bruk, samme alder)?
Hvorfor er det kun ny motor som man selvfølgelig skal kjøre helsynt på? Vil ikke en godt brukt motor ha samme fordel av det?
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
16/01/2013 12:06
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Takk for oppklarende svar. 
|
|
|
16/01/2013 13:46
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Tikking når den er kald kan reduseres med tykkere olje.
Subaruen har doble liggende doble kammer (liggende dobbel twincam om du skjønner). 5w-50 tikker. 10w-50 tikker ikke. 5w viser viskositeten på kald motor, lave tall, tynnere olje. Bakgrunnen er da at smørefilmen er så tynn på 5w-xx ved kald motor at mekanisk støy blir større.
Øvre tall xxw-50 tilsier viskositeten ved høy temperatur, hvordan oljen er når den blir varm. Høyere viskositet gir bedre trykk ved ektrem påkjenning. Derfor brukes det 10w-60 på GrN rallybiler. Den byttes OFTE. Hel eller delsyntet, så liker jeg delsyntetisk like godt. På dagligbruk så kjører jeg delsyntetisk 10w-40, og da er det 150-180hk pr liter i en BRUKSBILene. Billigst er best. Bane, dra tung henger etc, da går man opp på 10-60. Det som skjer i praksis er oljetrykksfall, når temperaturen blir VELDIG høy. Nesten umulig å få for høy temp på vanlig veikjøring (uten henger). Har målere som viser oljetrykk og temperatur inne i bilen. Ved å gå fra en delsyntetisk til delsyntetisk castrol TWS 10/60 så ser man faktisk hele 10 grader fall i oljetemperaturen umiddelbart. Hvilket som er bra til banebruk, men dumt når jeg kjører til barnehagen i samme bil, der (bensin)bilen knapt rekker å bli varm.. Så hva som er optimal olje avhenger av motor og bruk.. En lavfriksjonsolje som gir lavere temperatur er ikke like bra alltid.. På autobahn der du presser motor maks så kan det være bra igjen. I norsk pensinist-fartsgrenser, ikke like bra.
Diesel har jeg ikke like mye erfaring på. Men antar det er samme, MEN, dieselmotoren går jo mye kaldere, det går mer m3 luft igjennom en dieselmotor (mye høyere ladetrykk) som holder og temperaturen nede, eksostemperatur/forbrenningstemperatur er lavere, sylindertrykket ekstremt mye høyere, belastning på bære/råde/veivlagre er MYE MYE større, så oljekravene er større. Hvilket tilsier for meg kortere serviceintervaller. Men bransjen/produsentene går mot lengre servicer samt monterer oljekvalitetssensorer i jakten på "lavere" servicekostnader, med 30.000km intervaller. Subaru har valgt å ikke følge dette, men med hyppigere skift av oljen på sine boxerdiesel.
Men slitasjeplager dukker jo ofte opp først på 150-250.000km . Det må være noe mekanisk/designmessig problem pga BMWs turbohavari.
|
|
|
17/01/2013 08:52
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Jeg er jo klar over at tikking forsvinner ved tykkere olje, men jeg har ikke en olje som er oppgitt til to temperatursoner. Den oljen jeg kjører er bare oppgitt til varm temperatur(tror jeg). Den er tykk som juling, må nok shimse opp igjen ventilløfterene. Vet ikke om det er noe vits, skader jo ikke at det tikker litt uansett. Gjør det vel?
Jeg har jo twincam på BMWen min. Den kjører jeg 5-30w på. Ikke så mye som en lyd fra toppen der, men forsvinner noe olje ved grisekjøring, ikke så mye at det gjør noe. Men kan ikke forvente noe annet med fullsyntetisk olje av den lave viskositeten. Planen var å kanskje gå opp på 10-30w. Gått snart 190.000 km.
BTW. Det er vel ikke luft som gjør at en bil går kjølig? Desto mer luft i forhold til diesel/bensin du har vil gjøre at driftstemperaturen øker. Er vel en grunn til at de som kjører racing prøver å holde seg på lambdaverdi 17 eller i nærheten. Det sier hvertfall drifte-gutta jeg kjenner. Hvis du kan pøse på med bensin når du har høyt ladetrykk faller temperaturen.
Fordelen med diesel er at mye mer av energien kan brukes til og gå over i bevegelseseenergi(drive stempelene) kontra varme, som i en bensinmotor... Lambda 17 er utrolig magert... lambda 10 er rikt. Usikker på hva temperatur du bør bruke på din veteran. http://www.opieoils.co.uk/ er der jeg bruker, hær gjerne med de og, de er virkelig oljeguruer.. og oljen er rimelig. Som sagt, det som funker på en bil, kan være noe annet på en annen. Doble twincam på en boxer, der alle de fire kammene ligger, medfører redusert oljefilm, kontra en rekkemotor. Spesielt ved oppstart. Drivstoffet har en kjølende effekt. Har sett beregningsformelen på feks E85, der den lille ekstra mengden bensin gjør veldig mye med avgasstemperaturen. Så økt fuel gir redusert remperatur. Men en turbodiesel går ofte med 1,5bar ladetrykk, på en 2liter motor, og ca 150hk/350nm. En bensinturbo med 1,2bar ladetrykk på 2liter gir 280hk/400nm. Og det går nok like mange CFM gjennom dieselen. Men dieselen utnytter energien bedre som du sier, det har med forbrenningsprosessen.. Diesel går med selvantenning ved kompresjon. Bensin med gnist. Det lar seg imidlertid kjøre å selvatenne bensin med selvantenning (ref knock/banking, ødelegger motoren på sekunder). Ved å kjøre en bensin med selvantenning får man mye mer energi ut av bensinen. Problemet er å ha kontroll på forbrenningen, og bankesensoren, og styre det riktig med ecu. De jobber derfor med bensinmotorer som går både på gnist på noen turtall/kald motor og med selvantenning. Variable ventiltider eller mer presist HELELEKTRISKE magnetventiler (istedet for vanlig kamaksling) og med styrt bensininnsprøytning rett før selvdetonasjon. Utfordringen er å få kontroll på forbrenningsprosessen. Bort med gassspjeld også, og styre luftmengde uten gassspjeld med en turbo er en balansegang. Da snakkes det om effekt på 200hk pr liter.. og mer krefter ved bruk av bensin enn med diesel. Jeg tror, om 10-15år, så kan vi godt ha en bensinmotor i produksjonsbiler der du ikke har noen kamreim/kamkjede, der kun veiva er det mekaniske som går rundt, og vanlig bruksbil litereffekt på 200hk pr liter (omkring 125hk i dag). Det er det eneste muligheten til å få en forbrenningsmotor til å bli like enerieffektiv som en elmotor slik jeg ser det.
|
|
|
17/01/2013 09:06
|
Espen
More than words
|
More than words
Tikking skyldes som oftes lekkasje i ventilløfterne. Nye løftere tikker ikke, selv med tynn olje.
Lambda 14 er vel normalt for bensinmotorer.
|
|
|
[Re: silverwrx]
18/01/2013 15:25
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Helt enig. Longlife service er IKKE BRA. Det funker i europa, men varmere vær. Norge bør man bytte ÅRLIG eller hver 15.000km. Norske biler er dyre nye, og brukte, bilene skal "leve" i 15-20år (til rusten tar de). Longlife service er IKKE BRA. Har du sett noen dokumentasjon på dette? Siden jeg selv har en 120d har jeg diskutert både turboproblemer og long-life olje med forskjellige folk i BMW systemet, både i Norge og i Tyskland. Det er ikke noen som har uttalt at de har norske biler har mer problemer enn tyske. Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
18/01/2013 22:00
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Poenget med det Silverwrx sier er at lave temperaturer og mye småkjøring tærer svært på oljens holdbarhet og øker motorens slitasje. Det trenger man ikke dokumentasjon for og si, det burde være allmennkunskap! Og hva er grunnen til at bilfabrikkene mangler denne allmennkunnskapen da? Er det du sier at flere store bilfabrikker kjører på lange serviceintervaller til tross for at det ødelegger bilene? Eller har de ikke tenkt på at bilene kan bli brukt i land der temperaturen faller under null? Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
[Re: oivindg]
18/01/2013 22:39
|
Per-Pusling
Entusiast
|
Entusiast
Og det sier seg selv at longlife ikke er bra, det er logisk. Tror du virkelig at oljen i en dieselbil er bra etter 30.000 km?
Bra, nei. Men god nok til at motoren ikkje vil bli det svakaste ledd i bilens levetid. VAG har nytta longlife olje sidan tidleg 2000-tall, ein skulle såleis forvente at >2000 VAG var særleg utsatt for motorhavari? Det trur eg ikkje er tilfelle. Eg ser at det er mykje negativt om longlife i diverse fora på nett, men få handfaste bevis. Oljekjemi og toleransar i motoren har blitt bedre dei siste åra. Det kan jo hende at gamle sanningar står for fall?
|
|
|
19/01/2013 15:10
|
RaymondJ
Veteran
|
Veteran
For ikke så lenge siden hadde jeg av toppen på en dieselmotor som hadde gått 330.000 km på longlife olje. Kunne ikke se MINSTE lille antydning til slitasje på hverken kammer eller sylindre, og den hadde fortsatt originalturboene. Jeg er ikke bekymret for å kjøre etter fabrikkens intervall, ikke så lenge intervallet går på km ELLER en gang i året. Å skifte olje annenhvert år, slik som Renault har på noen motorer, det hadde jeg vært litt mer skeptisk til. Når det er sagt så har jeg fortsatt til gode å høre om et motorras relatert til slitasje på Renault.
Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
|
|
|
|
|