Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Ny 29er hardtail for "tung" rytter

Ny 29er hardtail for "tung" rytter #1540032 04/01/2013 19:00
D
dannyd Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Hei.

Jeg er en relativ tung rytter, ca +/- 90 kg i match vekt. Samt 183 høy. Jeg har tittet mye rundt etter en ny sykkel. Den skal brukes til noen ritt, alt fra birken til terrengsykkelrittet.
Sykkelen skal også kunne brukes på noe stisykling. Jeg ønsker meg en relativt stiv ramme. Har sett på følgende sykler til nå.

- Santa Cruz Highball carbon
- Hard Rocx Circo Valante Team SL29ER
- Niner Air RDO
- Scott Scale 900 RC
- Simplon Razorblade

Er det noen som har erfaring med noen av disse og som også veier over 60 kg? :-) Jeg er av en eller annen grunn ikke så glad i de "store" merkene som Scott osv. så kom gjerne med forslag til andre aktuelle merker.
Jeg er også åpen for argumenter for å evt. se på en fulldemper dersom den ikke blir altfor tung.

Så over til selve kjøpsprosessen. Vil det lønne seg å bygge selv eller kjøpe komplett?
Jeg har skrudd noe på sykkel, men har ingen erfaring med å bygge sykkel fra bunn av. Er dette noe man klarer selv, eller vil dere fraråde dette?
Regner evt. med at man kan få noe hjelp av et lokalt sykkelverksted hvis man skulle støte på for store utfordringer.

Jeg regner med å kjøpe ovver nett og det er sånn sett ikke like enkelt å få testet alle modellene.

Re: Ny 29er hardtail for "tung" rytter [Re: dannyd] #1540072 04/01/2013 21:08
N
Nils_Arne Offline
Veteran
Veteran
N
Hva med engelsk stål?
Genesis High Latitude

Friksjon - sykkelbutikk
Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel.
Got Gimbal?
Re: Ny 29er hardtail for "tung" rytter [Re: dannyd] #1540080 04/01/2013 21:19
robst Offline
Ringrev
Ringrev
Highball fikk veldig god omtale under test av TS og er nok mer beregnet for sti enn HR f.eks. Det er ikke dermed sagt at HRén ikke fungerer flott på sti, selv bruker jeg en Diamant T29.2.

Noen vil nok lønne seg å bygge selv, andre å kjøpe komplett. Læringsprosessen ved å bygge selv vil være veldig positivt, og man er ikke avhengig av å levere sykkelen på verksted for alt.

Re: Ny 29er hardtail for "tung" rytter [Re: dannyd] #1540083 04/01/2013 21:26
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Er 90 kg å anse som tungt?
Det kan jeg ikke tenke meg er noe problem for annet enn hjulene.
Be forhandler om å garantere deg at hjulenw holdet, evt legg inn noen ekstra lapper i budsjettet til et kraftigere hjulsett og du kan velge fritt.
Jeg tar en råsjangs på at hjulene på HR og evt DiaMura vil kunne slite litt med 90 kg. Scott hjula er såpass overdimensjonert at de nok vil holde finfint.

- Stefan
Re: Ny 29er hardtail for "tung" rytter [Re: dannyd] #1540088 04/01/2013 21:36
HNK Offline
Besatt
Besatt
Jeg vekter inn på 104kg med sekk under Birken, og sykler på en Superior i karbon på 7,9kg! Du ække tung....hadde drept for å se 90 på vekta:-)

Re: Ny 29er hardtail for "tung" rytter [Re: dannyd] #1540090 04/01/2013 21:43
L
langen Offline
Besatt
Besatt
L
Du er ikke tung ICON_WINK

Så lenge du unngår idiot-lette deler så trenger du ikke ta hensyn til vekten din tipper jeg.

Bygge selv er dyrere og morsommere, og du ender garantert opp med å lære masse underveis!

-Magnus
Re: Ny 29er hardtail for "tung" rytter [Re: langen] #1540093 04/01/2013 21:54
N
Nils_Arne Offline
Veteran
Veteran
N
Sitat: langen
Bygge selv er dyrere og morsommere, og du ender garantert opp med å lære masse underveis!

Så sant, så sant.

Friksjon - sykkelbutikk
Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel.
Got Gimbal?
Re: Ny 29er hardtail for "tung" rytter [Re: langen] #1540097 04/01/2013 21:56
D
dannyd Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Hva som er tungt er vel relativt ja. Jeg anser det som tungt når man sykler med folk som veier 20 kg mindre.
Det merkes i motbakkene. Merker at det er godt å høre at det kan diskuteres hva begrepet tung innebærer ICON_SMILE

Det er likevel rart med det at selv om man veier litt så trekkes man mot lettere sykler og deler. Kan fint gå ned noen kilo, men er altfor stor livsnyter ved siden av.
Vet derfor at med en god del trening og ok kosthold så er allikevel matchvekta 90 da jeg liker å nyte livet i helgene...

Hjul er vel egentlig en av hovedgrunnene til at jeg har kommet inn på tanken å bygge selv. Det er veldig få av de litt mere rittpregede modellene som har hjul for oss på 90 når du kjøper komplett.
Ihvertfall hvis man har lyst til å kose seg litt på sti også. Scott er skremmende bra på spec, men jeg liker ikke å være så fornuftig. Samtidig som hele nabolaget sykler på samme sykkel.
Det er vel definisjonen på traust i mine øyne.

Pris er selvfølgelig også avgjørende, men har bestemt meg for å kjøpe ett eller to hakk opp denne gangen. Sykler for det meste på en Lapierre Pro Race carbon idag.

HNK: Etter jula og med sekk så er jeg nok ikke mer enn 3-4 kilo unna deg :-)

Re: Ny 29er hardtail for "tung" rytter [Re: dannyd] #1540109 04/01/2013 22:53
M
MTB_Skier Offline
Fersking
Fersking
M
Bra sykkelmerker du har sett for deg, men der finnes flere...
Se heller litt på hvilke egenskaper du ønsker. F.eks er en Scott mye slakkere i styrevinkel enn en Violante. Styrevinkel har betydning for feelingen: skal du ha en som er kvikk i styringa eller en som er "tregere" og mer retningsstabil?
Noen liker kvikk, jeg liker slak styrevinkel og synes det ikke er noe problem i acionpregede rundbaner. Samtidig har jeg sykkelen som kan brukes til laidback tur-stisykling. Jeg sykler også med stiv gaffel på Niner Air og det er bra kvikt og utfordrende på sin måte. For tur-sykling er det ikke så nøye, for ritt velger jeg den slake, retningsstabile og sykler rett fram..
Jeg snakker kun om stisykling, eller som jeg kan si det etter å ha vært på tur: "jeg har sykla på stier, sauetråkk og i terrenget (utenfor sti)".

Vurder også andre egenskaper. Og om du ender opp med stisykkel eller andre definisjoner av sykkel, er ikke så nøye.

Hjul.
Jeg er 90kg uten en tråd (men hår på legger). Har sykla med Notubes Arch 29 siden 2006. Bombesikre.
Har sykla ritt på Am Classic MTB Race 29 i 2012. Bolka på Terrengsykkelrittet pga at jeg sykla med vanlige lite luft slangeløst. Etter litt mer luft i dekka, har de også vært bombesikre.
I 2013 skal jeg prøve noe enda lettere, i carbon..

Lykke til med valg av sykkel.

Pedal, damn it. Men skal du ha Super flyt i 100, velg riktig storhjuling. Scale og Spark PRO, f. eks :-)
Re: Ny 29er hardtail for "tung" rytter [Re: dannyd] #1540118 04/01/2013 23:40
HNK Offline
Besatt
Besatt
Har selv flere ritt i år på ZTR Crest, fungert bra, men har skrudd på eikene litt oftere for sikkerhets skyld.
Bare fordi man er tung trenger man ikke tung sykkel og tungt utstyr

Re: Ny 29er hardtail for "tung" rytter [Re: dannyd] #1540128 05/01/2013 01:03
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
Oioi jeg veier maks 90 minus 2-3 kilo og er 191cm høy, lange ben og "kort overkropp" .Ante ikke at det var så himla tungt....? Har satset på Hardrocx 29R CV team 21 tommer med ZTR Crest hjul. Fikk min 2013 modell i månedsskifte november desember og rakk kun ca 150Km før snøen tvang frem vintersykkelen. Med min begrensede erfaring må jeg si at jeg satt med en god følelse for det meste. Jeg vil tro at det neppe er sykkelen som begrenser meg i årene som kommer. Time will show som det heter på godt norsk ;-)

Redigert av ØyvindHr; 05/01/2013 01:14.
Re: Ny 29er hardtail for "tung" rytter [Re: dannyd] #1540139 05/01/2013 07:53
O
oaga Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Trådstarter etterspurte om erfaringer på bla Niner AIR RDO. Jeg fikk custombygd ern slik sykkel på vårparten i fjor fra Sykkelbyggeriet. Jeg har gode erfaringer med denne sykkelen. Den er svært stiv og responsiv. Fungerer godt både på sti og til grus. Har syklet ca 4000 km uten et eneste teknisk problem (kun skiftet slitasje deler).

Sykkelen er satt opp med XT 2012 gruppe (2x10), Crest hjul og Rock Shox SID XX 29. Årets investering blir et ekstra custombygd hjulsett. Vet ikke enda hva det blir. Tar gjerne i mot tips og anbefalinger.

<OA>
Re: Ny 29er hardtail for "tung" rytter [Re: dannyd] #1540154 05/01/2013 09:45
O
oyvlie Offline
Avhengig
Avhengig
O
ikke tenk noe på vekta. jeg er 190cm og like under 90 kg, kjørte i fjor maratoncup, ultrabirken og 300 treningstimer på cannondale flash 29´er. helt uproblematisk. velg den sykkelen du vil ha. hold deg unna stygglette hjul, type race gold og annet med vektbegrensning 77kg.

90 kg kan være tungt for rytteren, men sykkelen bryr seg ikke. alle sykler du nevner er knall, og man får alltid stjerne i forummargen om man ikke går mainstream. ut over det ser jeg ingen grunn til å ikke velge scott/HR eller cannondale, trek, spec etc.
om du er bekymret for at sykkelen ikke skal tåle vekta di kjøper du fra en sjappe som kan yte service og garanti med enkelhet.

- Øyvind
Re: Ny 29er hardtail for "tung" rytter [Re: dannyd] #1540157 05/01/2013 10:01
olavjoergensen Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg er riktignok litt høyere enn deg men samme vekt, jeg sykler på Scott'n.
Valgte Scott fordi jeg følte at jeg hadde mest komfortabel sittestilling på den av flere av de nevnte her i tråden. Var rundt å prøvde litt i butikkene, men da er det jo snakk om helt standard oppsett også!
Angående hjul så tåler Roval Control SL 29 vekta med god margin samtidig som de veier ca 1450 gram for settet, har flere ganger sett de brukt her på forumet til 10000 eller mindre. Ole Blokhus v/Dogstar kan også bygge hjul til deg på ca samme vekten som Roval

Roval hjula har vektgrense på 250 pund- ca 113 kg

Hjulbygger på hobbybasis
Re: Ny 29er hardtail for "tung" rytter [Re: dannyd] #1540165 05/01/2013 10:28
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Enig med vurderingene til oyvlie. Dette er bare bra sykler.
Min personlige favoritt er Highball. Rask, diskre og superkomfortabel.

Del stien, skru av Strava
Re: Ny 29er hardtail for "tung" rytter [Re: Lillosti29] #1540170 05/01/2013 10:55
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Jo_Inge

Diskret ? Hvorfor er det gjevt med en diskret sykkel ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Ny 29er hardtail for "tung" rytter [Re: HeavyDude] #1540222 05/01/2013 13:45
E
epsilone6 Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: HeavyDude

Hvorfor er det gjevt med et rullende juletre?

Re: Ny 29er hardtail for "tung" rytter [Re: dannyd] #1540346 05/01/2013 19:55
Dagsven Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg kan trygt anbefale Highball Carbon. Stiveste ramme jeg har prøvd, klatrer utrolig godt og er som et fjell nedover. Gikk fra Merida O nine 26" og jeg ser meg ikke tilbake. Jeg bygde selv med XT oppsett, American Classic hjul, rock shox ww demper etc. Vekt 9,2 kg med pedaler.

Santa Cruz Highball Carbon 29er
Merida FLX Carbon
Lapierre Sensium 100
Re: Ny 29er hardtail for "tung" rytter [Re: dannyd] #1540350 05/01/2013 20:12
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Jeg ville vært mye mer opptatt av hvilke hjul jeg fikk enn hvilke dekaler som er på rammen når vi snakker 90+-klassen. Om det er Scott eller Santa Cruz eller Specialized eller On-One er underordnet hvis rammegeometrien passer, og du liker utseendet.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Ny 29er hardtail for "tung" rytter [Re: Hæ?] #1540380 05/01/2013 21:34
Øyvind V Offline
More than words
More than words
For en tung rytter vil kanskje fleksen i ramma oppleves ulikt? Jeg har ikke veldig godt grunnlag å uttale meg på, men jeg hører de som virkelig skjønner seg på sånt si at det er stor forskjell på hvordan rammer oppfører seg; demping i karbon, sideveis fleks, etc.

Re: Ny 29er hardtail for "tung" rytter [Re: Øyvind V] #1540382 05/01/2013 21:41
Dagsven Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Øyvind V
For en tung rytter vil kanskje fleksen i ramma oppleves ulikt? Jeg har ikke veldig godt grunnlag å uttale meg på, men jeg hører de som virkelig skjønner seg på sånt si at det er stor forskjell på hvordan rammer oppfører seg; demping i karbon, sideveis fleks, etc.

Er ikke mye fleks i carbon. Flekser den mye så sprekker den (noe av det positive med carbon), men det er ulike måter å lage carbon rammer på samt ulike kvaliteter. Noen lager dem i en støp (feks. Santa Cruz) mens noen andre legger lag på lag. Dette kan gi ulike egenskaper.

Redigert av Dagsven; 05/01/2013 21:45.

Merida FLX Carbon
Lapierre Sensium 100
Re: Ny 29er hardtail for "tung" rytter [Re: epsilone6] #1540385 05/01/2013 21:45
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: epsilone6
Sitat: HeavyDude

Hvorfor er det gjevt med et rullende juletre?

Det er ikke gjevt i det hele tatt. Men derimot en sexy sykkel...som folk snur seg etter, og tenker ....den skulle jeg ha prøvd ICON_WINK

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Ny 29er hardtail for "tung" rytter [Re: Dagsven] #1540393 05/01/2013 22:00
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Dagsven

Er ikke mye fleks i carbon. Flekser den mye så sprekker den (noe av det positive med carbon), men det er ulike måter å lage carbon rammer på samt ulike kvaliteter. Noen lager dem i en støp (feks. Santa Cruz) mens noen andre legger lag på lag. Dette kan gi ulike egenskaper.

Mente vel mer "ulike egenskaper" enn ren fleks i karbonet, ja. F.eks. SDS hos Scott.

Re: Ny 29er hardtail for "tung" rytter [Re: Øyvind V] #1540431 06/01/2013 01:53
D
dannyd Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Takker for mange fine svar.

Dukker jo opp en del artig i denne tråden. For min egen del heller jeg nok mot diskret og lite månelyst når jeg sykler. Da bruker jeg heller en lykt ICON_SMILE
Er nok helt klart opptatt av kvaliteten på komponenter, men liker at det funker og det behøver ikke lyse av det. Har lite sansen for flashing og mainstream.
Ihvertfall når mainstream er fordi alle andre har det, men jeg aner ikke hva jeg prater om...

Deler av tråden handler jo også om dette med å vær tyngre enn gjennomsnittet.
Synes derfor at det er meget relevant at folk som faktisk veier litt utaler seg. Min erfaring er at jeg har en helt annen opplevelse av en sykkel enn en som veier en del mindre...

Jeg har lest mye over lengre tid nå, og må jo si at Santa Cruz sin Highball seiler opp som en liten favoritt. Niner Air RDO virker også meget artig.
Jeg har nok med dette fått bekreftet at jeg bygger selv. Om det ikke blir billigere så er det en fin læreprosess.

Spørsmålet da blir om det er noen som har testet Santa Cruz Higball og Niner Air RDO.
Evt. hvordan disse er iforhold til hverandre? Må jo si jeg også er meget interessert i Simplon sin Razorblade da denne er en del rimeligere.

Re: Ny 29er hardtail for "tung" rytter [Re: dannyd] #1540434 06/01/2013 06:52
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Stans Crest er et godt og lett valg som tåler oss i den høyere vektklassen.
Har kjørt over 1000 mil på mitt sett som sitter på sykkelen min.
Skal legges til at mange av disse milene er rene transport mil på asfalt/grus.
Åkke som - hjulsettet med orginale Stans Ti nav har vært trofaste og 100% til å stole på. Gjennom disse milene har kroppsvekta gått fra 107-95, så at de tåler oss tjukkasser er det liten tvil om.

PS. Jeg sykler ganske mye i skauen også.
Eneste jeg har byttet er lagrene i baknavet. Ikke trengt å stramme eiker, eller rette de - enn så lenge.

Re: Ny 29er hardtail for "tung" rytter [Re: dannyd] #1540481 06/01/2013 11:02
Dagsven Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: dannyd
Takker for mange fine svar.

Dukker jo opp en del artig i denne tråden. For min egen del heller jeg nok mot diskret og lite månelyst når jeg sykler. Da bruker jeg heller en lykt ICON_SMILE
Er nok helt klart opptatt av kvaliteten på komponenter, men liker at det funker og det behøver ikke lyse av det. Har lite sansen for flashing og mainstream.
Ihvertfall når mainstream er fordi alle andre har det, men jeg aner ikke hva jeg prater om...

Deler av tråden handler jo også om dette med å vær tyngre enn gjennomsnittet.
Synes derfor at det er meget relevant at folk som faktisk veier litt utaler seg. Min erfaring er at jeg har en helt annen opplevelse av en sykkel enn en som veier en del mindre...

Jeg har lest mye over lengre tid nå, og må jo si at Santa Cruz sin Highball seiler opp som en liten favoritt. Niner Air RDO virker også meget artig.
Jeg har nok med dette fått bekreftet at jeg bygger selv. Om det ikke blir billigere så er det en fin læreprosess.

Spørsmålet da blir om det er noen som har testet Santa Cruz Higball og Niner Air RDO.
Evt. hvordan disse er iforhold til hverandre? Må jo si jeg også er meget interessert i Simplon sin Razorblade da denne er en del rimeligere.

Jeg har prøvd Niner i Alu men ikke i carbon utgaven. Den virka utrolig treig kontra highball. Highball vant jo også testen i TS mot feks. Speczialiced.

Her er min byggetråd: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1457277&page=1

Jeg veier ca. 80 kg.

Redigert av Dagsven; 06/01/2013 11:09.

Merida FLX Carbon
Lapierre Sensium 100
Re: Ny 29er hardtail for "tung" rytter [Re: Dagsven] #1542782 10/01/2013 21:11
D
dannyd Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Grunnet min ubesluttsomhet gikk jeg glipp av riktig str og farge på fjorårets highball ramme til meget fin pris. Jeg har derfor surfet litt videre rundt Simplon Razorblade 29.
Synes denne virker veldig lovende med tanke på hva man får for kronene. Etter å ha sett på http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=84883
må jeg si at den ser helt rå ut. Årets utgave kommer i matt farge vel og merke.

Vanskelig å finne noe særlig om dette merket her til lands da det ikke er å oppdrive. Sånn sett er det vel ytterst få som evt også har testet en.
Synes likevel den ser såpass spennende ut at jeg tror jeg bestiller en.

Så et teknisk spørsmål. Jeg planlegger å sette på en fc-m980 xtr krank. Spørsmålet er da siden kranklageret skal være et "pressfit 92".
Kan jeg da bruke et hvilket som helst lager med disse målene, eller burde det være shimano sitt eget?
Og passer en hvilken som helst av fc-m980 da eller må det være en spesiell versjon?

Avstanden blir kanskje den samme om lageret ligger på utsiden eller på innsiden på en litt bredere ramme? Litt blank på dette her...

Re: Ny 29er hardtail for "tung" rytter [Re: dannyd] #1542785 10/01/2013 21:13
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Selges Simplon til Norge?

Re: Ny 29er hardtail for "tung" rytter [Re: Dagsven] #1542788 10/01/2013 21:15
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: Dagsven

Det er jo direkte feil. Karbon flekser akkurat så mye som man bygger det for. Buer for bueskyting, badmintonracketer, diverse spiler og støttepinner med fleks lages jo av karbon. Og sykler. Min Cannondale Scalpel har innebygget fleks i baktriangelet. Den er fulldempet, men uten svingpunkter bak kranken.

Re: Ny 29er hardtail for "tung" rytter [Re: Hæ?] #1542793 10/01/2013 21:21
D
dannyd Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Ikke noe Simplon å få kjøpt i Norge nei.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support