Jeg kan i det kjedsommelige gjenta bakgrunnen for styrketråkk:
Dette er en belgisk/nederlandsk oppfinnelse for å kunne simulere lange stigninger. De kjøres i motvind med tunge gir og lav frekvens. Det har lite med styrke å gjøre i konvensjonell grad, men det er muskulær tilvenning til å kjøre lange harde stigninger.
Det man kan konkludere med er følgende:
Du blir bedre å kjøre stigninger av å kjøre styrketråkk.
Du blir ikke sterkere (produsere mer watt) av å kjøre styrketråkk, men du blir nok "seigere" i bratt terreng.
Så om man skal kjøre styrketråkk er avhengig av hva man skal oppnå.
Glimrende besvarelse!
Akkurat slik utbytte har jeg, og det var akkurat det jeg ble bedre på i fjor(egentlig i år). Til neste år kommer jeg til å bli enda bedre.
Jeg har alltid slitt i bakker. Ikke fordi kondisjonen svikter, men fordi lårene ikke gidder. Det samme gjelder brudd. Jeg kan godt få 20-30 sekunder, men plutselig har jeg ikke mer å gi og jeg meg hvile meg i feltet.
I fjor trente jeg mye styrketråkk, kombinert med sone 3. Jeg kjørte 5+5x3-5.
5 minutter styrketråkk, rett etterfulgt av 5 minutter intervall sone 3. Dette gjentok jeg 3-5 ganger.
I år kjører jeg 8x3 styrketråkk og fartslek(1-2 ganger i mnd
http://www.thesufferfest.com/video-sufferfests/hell-hath-no-fury/). Fartsleken holder på å drepe meg, men fly flate det fungerer!
Du kan fortsett å kjøre 3 intervaller i uka, men jeg ville kanskje kjørt slik i 2 uker, etterfulgt av en rolig uke der du kjører 1-2 intervaller samt styrketråkk. Så fortsetter du med 3 intervaller i 2 uker før du igjen kjører 1-2 intervaller + styrketråkk i 1 uke. 2 uker hard, 1 uke rolig.
For å bli god må du hvile etter at du har brutt kroppen ned.