|
|
God gli
|
Re: God gli
[Re: kaiost]
12/03/2013 07:17
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Ellers skrev jeg et innlegg på siden til Oslo Sportslager der jeg stilte spørsmål ved bruken av varmeskap og hensikten med det.
Innlegget ble slettet...... Akkurat det kan jeg svare på. Det er ikke noen vits i å bruke varmeskap. Teorien er jo at dette skal mette skiene. Problemet er bare at det ikke blir varmt nok, slik at voksen bare ligger der som en gele oppå sålen. Skulle det ha noen funksjon måtte det være såpass varmt at hele skien vil gå i oppløsning. Det var det jeg fikk til svar når jeg spurte en landslagssmører om det
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
12/03/2013 08:36
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Ellers skrev jeg et innlegg på siden til Oslo Sportslager der jeg stilte spørsmål ved bruken av varmeskap og hensikten med det.
Innlegget ble slettet...... Uredelig! Kan ikke alle her i tråden ta en dugnad og skrive innlegg på Oslo Sportslagers Facebook-side? 
|
|
|
[Re: Siphlonurus]
12/03/2013 18:25
|
Petterbe
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
våtslipepapir var interessant. Det blir jo i prinsippet å polere ned/blanke sålen ytterligere. Jeg tenker at cold-siklingen + hsa+ hs + hssf børstene vil gjøre mye av det samme, eller faktisk enda mer. En kollega, som forøvrig går under kategorien verktøyfetisjist, mente våtslipepapir 1200 ville være som å stryke over med fingeren din. Altså for liten virkning.
Jeg lurer på følgende resept på fredagsbirken: Kuzmin - (cold) + hsa-brush + fp drum + 1 eller 2mm. rill med padda + hs + hssf.
Tanken er å preppe for kaldt og trått føre, og rille for å ha mot slutten dersom sola står på litt. Feel free til å kommentere eller komme med andre forslag. Rekkefølgen på dette burde vært skrevet en doktorgrad om, så her er det bare å synse, karer.
Edit: Ble forøvrig disset av Leonid himself på hans fb-side da jeg stilte dette spørsmålet i kveld. Han er tydeligvis inne i "less is more- modus", og mener U eller cold + hs er alt jeg trenger. Får jo lyst til å minne han på om at det er han som selger alle disse produktene.
Redigert av Petterbe; 12/03/2013 21:39.
|
|
|
[Re: Petterbe]
13/03/2013 08:17
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Tok en test igjen i går. Høyest maksfart på Fischerskiene fra 99 med Kuzmin og Brush, 59,3 km/t, de satt også best opp Dølfjellet. Det rare er at de kjentes litt tråere ut å gå på...blå ekstra.
men tallenes tale ned fra Dølfjellet: Tid: 6.37 HR average 113, maks speed 59,3 km/t
Atomic, Blå ekstra pluss VR 45, satt dårligere opp fjellet,glider pluss hydrex i glisonene, korket og børstet. Tid: 6.54 HR average 121, maks speed 58,5 km/t
Kaldslip på Atomic, Kuzmin helt uten rill på Fischer. Marginale forskjeller kanskje, men siste test tas i kveld. Kjennes ut som om det blir Fischer ski med 105 SkiGo flytende cera samt hydrex på toppen. Slippen i skia var markant bedre når jeg la på den (ikke gjort det på Atomic skiene før).
Snakket med en treningskamerat som også er Kuzmin tilhenger og han tenker det samme som meg, nemlig at på slutten-Fra Midtfjellet kanskje og inn vil Kuzmin komme til nytte og gi bedre glid. Opp fjellene til å begynne med spiller det ikke så veldig rolle om du har bittelitt dårligere glid, det jevner seg ut..og jeg tenker at med cera på toppen vil dette utjevne seg..du får god glid i starten, og slites det av går du over på Kuzmin som er bedre enn vanlig glider på slutten. Kameraten vil legge en liten rill på skiene i tillegg til å børste godt etterpå slik at rillen blir litt avrundet..tenker det samme selv da temperaturen stiger raskt utpå dagen.
I går var det minus 5 grader da jeg kom på Skramstadsetra rundt kl 11- Da jeg dro igjen 1,5 time etterpå var det blitt 2 plussgrader. Så kan tenkes at det kan være lurt med litt rill..
Men man må huske at først er det rundt 1 time motbakke med mye diagonalgang til toppen av Dølfjellet, pri 1 er feste slik at du får gått lett uten å få syre. Deretter 2 minutter aking ned mot Dambua, deretter ca 20 min slak motbakke med diagonal og dobbelttak med fraspark til Ruadfjellet. Så er det bakkene fra Kvarstad til Midtfjellet som også er en 20 minutter imot...resten går på staking Så totalt snakker vi om pluss/minus 2 timer (avhengig av nivå) med motbakkegåing slik at å kjenne skias festesone og tykkelse på festelaget er det viktigste mener jeg. På det føret som blir vil glien bli brukbar uansett, og ikke skille så veldig mye.
Redigert av kaiost; 13/03/2013 08:20.
|
|
|
13/03/2013 08:28
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Artig lesning... Mener du hydrexen har mye å si på minusføre? Har du testet?
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
13/03/2013 08:36
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Hydrex er jo flytende cera, så om det er noen forskjell på den og SkiGo 105 fluid som skal være det samme som 105 pulveret (som mange har fått veldig god glid med) vet jeg ikke, merket størst forskjell i slippen i skyggepartiet rett etter setra. Står vel at hydrex skal være best på pluss minus 0 og gjerne i skitten snø.
Nå skal det også sies at mine 2 raskeste tider opp til Skramstad i år er på ren Kuzmin (37.52 som best) samt til Dambua, slik at jeg er ganske overbevist om at på lørdagen er det ganske bankers uansett. Det er cold siklingen som er brukt på Fischer skiene.
|
|
|
13/03/2013 09:54
|
Siphlonurus
Fersking
|
Fersking
Tenker du å bruke cold-siklingen på lørdag? Det ligger an til å bli forholvsvis kaldt ser det ut til og Yr melder -11 mellom 7 og 13 på lørdag. Selv starter jeg kl 0830 (P 7). Hva slags rill setter du eventuelt. Holder det med 0,5 mm? Selv har jeg bare den gamle padda fra swix og kan velge mellom 0,5 mm, 0,75 mm og 1,0 mm. Legger du evt flytende cera helt til slutt etter rilling?
|
|
|
13/03/2013 11:04
|
jman76
Entusiast
|
Entusiast
Jeg skal gå Fredagsbirken og tipper jeg går på skiene slik de er nå med Kuzmin Universal.
Jeg har tidligere kun rillet ved varmt føre. Tjener man noe på å rille når det er så kaldt?
|
|
|
13/03/2013 11:22
|
BigHomer
Entusiast
|
Entusiast
Har også et spørsmål forhåpentligvis noen kan svare på/avkrefte:
Blir toppingen "gammel" hvis de legges på skiene på morgenen på torsdag og skal bli brukt under birken? Er det slik at pulver er ferskvare?
|
|
|
[Re: BigHomer]
13/03/2013 11:46
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Har også et spørsmål forhåpentligvis noen kan svare på/avkrefte:
Blir toppingen "gammel" hvis de legges på skiene på morgenen på torsdag og skal bli brukt under birken? Er det slik at pulver er ferskvare? Et par dager er ikke noe problem nei, så ferskvare er det ikke. Du kan trygt gjøre ferdig gli og grunnarbeid for feste før du drar hjemmefra uten at det går utover prestasjonen på lørdag. Er nok av de tullingene som bruker opp all energien på fredag kveld og lørdag morgen når de i panikk har sett fjørten forskjellige smøretips og de er alltid enig med det siste de har lest eller den siste de har snakket med.
|
|
|
13/03/2013 11:48
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Det ser ut til at temperaturen blir omtrent som i dag- minus 17 da jeg sto opp kl. 07.40. Klokken 12.47 er det minus 5...og sola tar skikkelig.
Tror det er lurt å ha litt rill da i tilfelle det blir slik..ned fra Sjusjøen feks vil det være en stor fordel.
|
|
|
13/03/2013 12:02
|
jman76
Entusiast
|
Entusiast
Det ser ut til at temperaturen blir omtrent som i dag- minus 17 da jeg sto opp kl. 07.40. Klokken 12.47 er det minus 5...og sola tar skikkelig.
Tror det er lurt å ha litt rill da i tilfelle det blir slik..ned fra Sjusjøen feks vil det være en stor fordel. 0,75 eller 1 mm rill?
|
|
|
[Re: jman76]
13/03/2013 12:12
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
1 mm blir for grovt og du vil sannsynligvis ha en elendig følelse i starten. 0,75 mm er et greit kompromiss. Det optimale hadde vel vært 0,5 mm i starten, 0,75 mm fra Skramstad til Midtfjellet og 1 mm fra Midtfjellet og inn
|
|
|
13/03/2013 13:46
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Jeg driver med skiene til kona nå. Har bestemt at hun skal gå på samme skiene som på Vasaloppet sist helt, et par Fischer varmski, fire år el noe. Smører på sonen 0,3 bak (midt under hælen) og 0,2 fram. Ski jeg vet går bra.
Slitt 0,75 mm struktur rett, satt med swix padde, kuzmin som ikke er siklet etter Vasaloppet. Behandling er: børstet godt igjen med bronse og nylonbørste, korket inn SkiGo fluid 105, først rotorkork, deretter for hånd, børstet noen drag med nylonbørste for hånd. Deretter Brush og fire, fem drag med nylonbørsten.
Har varmet inn grønn toko, samme med et lag v30. Litt usikker på om jeg skal legge på blå ekstra med vr 40 på toppen eller om jeg skal bruke skigo sin HF violett (har god erfaring med den i år, litt usikker på slitestyrken). Kona starter i pulje 11 så smører hakket mykere til henne enn til meg sjøl (pulje 3).
|
|
|
14/03/2013 09:28
|
Kelo
Fersking
|
Fersking
Interessant tråd i disse tider!
Jeg bruker Kuzmin U som etter hvert har blitt ganske slitt. Syntes strukturen blir ganske fin med denne. Vil det være et mål å få så glatt såle som mulig nå når det er så kald snø og heller sette en rett rill på bakskia, eller vil det lønne seg å ha igjen litt Kuzmin-struktur.
Noen som har noen tanker rundt dette?
|
|
|
14/03/2013 10:03
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Ganske trå snøen.. Gikk opp til Setra fra start i går kveld. Testet 3 par ski, deriblant konas ski som jeg hadde tenkt hun skulle gå på.
Har kjøpt 3 par ski til henne siste uka ( Fischer rcs cold og 2 par atomic wc, deriblant et par brukt). De brukt, Atomic skiene hadde stått lagret med glider, velbrukt men bra såle, jeg siklet den la på grafitt, varmet inn 3 ganger, la på lf grønn glider, varmet inn 2 ganger, siklet, børstet og rotorBrush fluor kuzmin. Disse skiene gled mye bedre enn de fischer varm skiene med rill (brukt på vasaloppet), gled også bedre enn mine atomic som jeg har testet før i uka.
Opp til setra satt hennes ski med spikerfeste, toko, v30 varmet inn, 2 lag skigo hf violett og 2 lag rode blå multigrade. Mine ski med noe lignende var det usikkert feste på.
Ut fra hvor kaldt det var i dag tidlig (under 20 minus), trå tørr snø kommer jeg til å legge kald glider med rotorbrush fluor og skigo kaldpulver (ikke fluor, men det har vært bra tidligere i vinter på kald snø). Jeg er i pulje 3, men tror snøen vil holde seg kald så tror ikke fluor har så veldig mye for seg som topping.
|
|
|
14/03/2013 11:00
|
jman76
Entusiast
|
Entusiast
Jeg blir ikke helt klok på dette med rilling. Riller dere hele skien, eller kun bakski når man bruker Kuzmin?
|
|
|
[Re: jman76]
14/03/2013 11:15
|
Petterbe
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Er på Sjusjøen. Har lagt på fp drum for første gang. Klumpen ser jo ut som hvit hardplast og det ser ikke ut som om det kommer noe særlig på sålen. Ser ujevnt ut etter børsting også. Er dette riktig?
Skuffa og lurer på om jeg er spurtlurt... Test i løypa: trått. Og ingen forskjell på ski med eller uten drum. Heller ikke forskjell på med eller uten rill. Hva nå? Vurderer å kjøpe skigo kaldpulver og drite i drum. Riller antageligvis 0, 75 og børster godt etterpå.
|
|
|
14/03/2013 11:48
|
Siphlonurus
Fersking
|
Fersking
Per Knut Aaland var på Lillehammer på tirsdag og holdt et lite smørekurs på Sport 1. Jeg var ikke der selv, men har blitt fortalt at han anbefalte å rille kun bakskia med 1mm rett rill. Kommer i allefall til å bruke Kuzmin cold-siklingen, dra over med 1200-papir og børste godt. Jeg vurderer også å glide selv om jeg normalt aldri gjør det. Tror det har mer for seg når det blir så kaldt for å glatte ut strukturen, ref hva Hamran skriver i God gli. Tenker å bruke vanlig CH6-glider i bunn og kanskje teste Skigo sitt kaldpulver oppå selv om jeg ikke har erfaring med det selv. Det er vel varianten som heter C380 som er aktuell nå? Hva med Marathon glider, denne vel vel også fungere bra nå? Er det noen som har erfaring med Vauhti Orange (Morot) som alternativ til diverse annen blå festesmurning? Aukland skryter jo veldig av den og at den stort sett alltid gir god glid, er slitesterk, men med en tanke mer usikkert feste. Denne samt Multigrade er de 2 viktigste voksene deres i følge den nye boka. Det er jo viktig å alltid prøve noe nytt nå når det er birken.. 
|
|
|
14/03/2013 14:32
|
Petterbe
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Rapport fra Kuzmin-leieren på Sjusjøen: Fra skepsis til pur glede på kun kort tid. Fornyet tro på Kuzmin etter testrunden nå. Kuzmin cold, fpdrum, 0, 75mm rill swix padda, hs brush, hssf brush. Vi er tre karer som har denne resepten. Alle var enige om at dette var gull-glid, også sammenlignet med andre med glider. Altså, fornyet tro på Leonids teser her.
Redigert av Petterbe; 14/03/2013 17:32.
|
|
|
14/03/2013 15:24
|
vls
Medlem
|
Medlem
Det er kun cold-varianten som er testet? Ymse glid-erfaring med denne dessverre, mens U-skrapa er bænkers.. Skaug Sport i Svarstad selger sikler, og de anbefaler U på lørdag.
|
|
|
[Re: vls]
14/03/2013 17:19
|
Petterbe
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Cold og U testet. Best følelse på cold. Tror ikke det er avgjørende. Poler med børstene er viktig, tror jeg.
|
|
|
14/03/2013 17:49
|
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Er det noen som har erfaring med Vauhti Orange (Morot) som alternativ til diverse annen blå festesmurning? Jepp, den funker finfint den. Har blitt en favoritt her i vinter.
|
|
|
14/03/2013 19:42
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Riller antageligvis 0, 75 og børster godt etterpå. Er også usikker på dette med rilling. I følge Swix skal man rille etter børsting. Hvorfor er det smartere å gjøre det før, mener du?
|
|
|
[Re: jaknudsen]
15/03/2013 09:12
|
Kelo
Fersking
|
Fersking
Jeg er ingen ekspert på rilling, men har dannet meg en forståelse ut i fra det jeg har lest.
Rilling gjøres vel primært for å drenere vann slik at det ikke skapes sug mot snøen.
Når det er varmt/mye fuktighet, og det dannes mer vannfilm under sålen enn det en trenger for gli, så riller man for å drenere vannet vekk fra sålen. I dette tilfelle vil en ofte rille både for- og bakski. Bakski mest, siden vannfilmen som ikke dreneres på framskien, kommer i tillegg til vannfilmen som ellers ville måtte dreneres på bakskien.
Når det er kaldt, og en bruker finere slip for å skape friksjon og vannfilm under sålen, så må en være forsiktig med rilling. For mye rilling vil "tørke ut" sålen og fjerne den sårt trengte vannfilmen som skaper gli. Jeg ser at noen skriver at de bruker rett rill 1 mm for å skape "luft under sålen". Med det menes vel at en vil unngå å skape vakum som igjen skaper sug. Her er det altså en balansegang mellom uttørking og vakum.
Friksjon gjør at det skapes mere vann under sålen jo raskere en kjører. Dette er ikke noe problem i oppoverbakker, men f.eks. ned fra Sjusjøen når det også begynner å bli litt mildere, vil en få mere sug i høy fart. Her vil en tjene på å få drenert overflødig vann under sålen.
Birken er vel alltid et kompromiss når det gjelder smøring og da også rilling.
Selv har jeg har satt en lett 1 mm rill på bakskia og børstet kraftig etterpå. Børstingen etterpå er for å ikke gjøre rillen så skap/ tone den ned. Dette er ikke så vanlig når det er overskudd av vannfilm. Da vil en ha "valuta for pengene". Jeg er ikke på noen måte sikker på at dette er det rette å gjøre, men det er det jeg har kommet fram til er et bra kompromiss.
Korriger meg dersom det er noe jeg har missforstått :-)
|
|
|
15/03/2013 10:27
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Riller antageligvis 0, 75 og børster godt etterpå. Er også usikker på dette med rilling. I følge Swix skal man rille etter børsting. Hvorfor er det smartere å gjøre det før, mener du? Der ble det litt kluss, jeg mente selvsagt at Swix instruerte om børsting FØR rilling, og Petterbe påstod omvendt. Uansett kom Kelo med en flott innføring, og jeg har fulgt samme tankegang når jeg riller egne ski 
|
|
|
15/03/2013 17:47
|
Petterbe
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Kelos innføring i rilling er også min forståelse av saken. Glimrende beskrevet. Har gått fredagsbirken i dag på ovenfor nevnte kuzminbehandling. Kald knusktørr snø ga tidenes tråeste føre. Her var det bare om å gjøre å skape vannfilm hele veien. Vi hadde 0, 75 rill løst trykk med børsting etterpå. Tror egentlig ikke det gjorde så mye. Gjennomsnittlig glid. Bedre enn gjennomsnittet fra Sjusjøen og inn. Brukte 4.31. Sprakk som en ballong ved Kvarstad. Derifra ble det labbing i motbakkene. Fikk ikke en meter gratis på dagens Sahara-føre. Det var likt for alle bortsett fra noen jævler med superglid. Skulle gjerne visst hva dagens superprodukt var. Kaldpulver kanskje? Ellers er vår konklusjon at det viktigste er lengde og høyde på smørelomma. Subber festevoksen på dette føret, har du ikke en sjanse. Med eller uten glider.
|
|
|
15/03/2013 18:53
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg gikk Fredags Birken og hadde nok ganske så bra gli faktisk i forhold til mange andre. MEn vanskelig å si da det var sykt trått så alt føltes vel trått idag.
Selv gikk med:
Glid: Kaldslip på skiene, LF4 i bunn, så lagt på HF6 mange ganger børstet så godt jeg kunne før jeg la FC78 pulver 2 ganger. Så lett trykk med Red Creek 0--10 struktur verktøy. Dette var ganske bra.
Feste: Toko grunnklister varmet inn. Så 4 tynne lag med VR 30. Siden det var så trått la jeg det fra 0,3 høyde bak til 0.2 høyde foran. Altså kortere sone enn vanlig. Det var helt knall med knall feste og smøring hele veien.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
15/03/2013 19:02
|
jman76
Entusiast
|
Entusiast
Gikk også Fredagsbirken i dag med Kuzmin U og 0,75 rill på bakski. Litt snodig opplevelse av gliden. Følte det var som å gå i suppe i de flate stakepartier, men i de lange nedkjøringene gikk det så det suste. Tror kun en person gled fra meg, så gliden var definitivt bedre enn gjennomsnittet når farten var høy.
Litt trått ned første fjellet, men det løsnet fra Raudfjellet og inn i de lange nedkjøringene.
Knalltøft jobbeføre hele veien, ble ikke mange hvilepartier denne gangen, men sporene var fantastiske og første Birken jeg har gått nesten uten glipptak. Prøvde å ikke legge for tykke og mange lag med festesmurning, men jeg kunne sikkert vært enda mer forsiktig slik det var i dag.
Pers med 19 minutter, så Fredagsbirken ble en veldig bra opplevelse etter flere "sørperenn" uten spor i Lørdagsbirken. Det blir definitivt fredag på meg neste år også.
|
|
|
16/03/2013 16:38
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Jaja..da var Birken gjort og lurer på om det var noen som hadde skikkelig god glid??
Smurte med blå ekstra og hadde spikerfeste hele veien, merket ned fra Dølfjellet at snøen i dag var noe av det tråere som har vært i vinter. Har 250 mil på ski i vinter og 200 av disse i området Skramstadsetra-Dølfjellet, og sjelden jeg har glidd så dårlig ned mot Dambua.
Ikke for at jeg hadde noe spesielt dårlig glid sammenlignet med de rundt meg, gled omtrent som alle andre. Tidene ned fra Sjusjøen viser også at min fart er som de andre..så mitt inntrykk er generelt dårlig glid for de aller fleste. Kom en og anna som hadde bra fart, men de var ikke mange.
Temperaturen var jo en god del høyere enn meldt, rundt 2-3 minus på Sjusjøen og nedover? Dette sammen med den løse nysnøen gjorde at skivalget sikkert skulle vært et med adskillig mere struktur en den lette 0,75 mm rette rillen jeg la. Hadde gamle kuzminsinklet cold ski, med grafitt skigo i bånn, så grønn lf skigo, kuzmin hd brush, skigo 55/99 fluid på toppen.
Tida: 3.36- plass nr-111 i klassa og ca 200 plasser fram fra i fjor.
|
|
|
|
|