Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

God gli

Re: God gli [Re: Petterbe] #1565438 05/03/2013 07:48
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
De hvite partiene på skiene dine skyldes sannsynligvis oksidasjon av sålen. For å motvirke dette bør skiene dine slipes for å få ny struktur som kan ta imot glider og mettes. Metning er ifølge noen bare tull; ifølge andre (deriblant meg) finfint.
Stålsikling skraper bare bort det øverste, oksiderte laget og blottlegger ny såle som kan oksideres på nytt.

Re: God gli [Re: Petterbe] #1565575 05/03/2013 10:10
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Pft. Jeg har 10 par langrennsski som alle er stålsiklet. Kun 1 av 10 par blir innimellom hvitt under, så "oksidasjon" av plast tror jeg ingenting på.

(Kanskje verdt å nevne at paret som blir hvitt er Rossignol, mens resten er Fischer og Madshus. Har hørt om flere som har tilsvarende erfaringer med Rossignol)

Re: God gli [Re: Petterbe] #1565579 05/03/2013 10:15
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Har også rundt 10 par som er stålsiklet- kun det ene paret med Fischer warmski, 5 år gammelt har hatt antydning til å bli hvite, det er rett bak hælen på det ene paret...det paret har jeg forresten siklet meg gjennom nå...etter fire år...:-)

Re: God gli [Re: Vanilla Ninja] #1565673 05/03/2013 12:16
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G
Sitat: Vanilla Ninja
De hvite partiene på skiene dine skyldes sannsynligvis oksidasjon av sålen. For å motvirke dette bør skiene dine slipes for å få ny struktur som kan ta imot glider og mettes. Metning er ifølge noen bare tull; ifølge andre (deriblant meg) finfint.
Stålsikling skraper bare bort det øverste, oksiderte laget og blottlegger ny såle som kan oksideres på nytt.

Tviler også litt på dette med oksidasjon. Skal visstnok litt til for at plast oksiderer. Skiene står ute hele sommeren, riktignok under tak og ikke eksponert for sollys, men det er ikke tegn til hvite flekker (børstes med stålbørste før jeg parkerer de). Men går jeg en mil dukker de opp igjen under hælen hvor friksjonen er størst, uansett om de er steinslipt og mettet, eller stålsiklet og børstet.

Sakset fra lenken jeg la inn tidligere.

"Vad innebär det då rent praktiskt då proffsvallarna talar om vikten av att mätta belaget, åka på skidan, mätta igen, osv?

Ja det är väl ungefär där som kemi- och polymervetenskapen tar slut och voodoon tar vid..."

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: God gli [Re: kaiost] #1566062 06/03/2013 11:19
P
Petterbe Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Rapport fra vasaloppet 2013:
Preppa skiene for kompis. Led 7. Han brukte 7,40. Vanvittig sug. Alle gled fra han. Hva gikk galt?

Kuzmin U, hsa brush, hs-brush, hssf-brush. Feste: Vr45 + 50. Jada, ser at glidsonen er preppa for kaldføre, men vi trodde ikke det skulle bli så varmt. Hadde og bestillt fp-drum og + og - siklene fra skistart. De ligger i tollen enda...Grrrrrr.

Har nå lest tråder på skidforum.se og enklaresport sin fb. Virker som om dette er et vanskelig kuzmin-føre.

Har nå kjøpt rillejernet til swix (den gamle padda, 401 med 0,75 og 2mm). 2mm. kraftig rill var visst resepten til Jørgen Aukland og andre med god glid den dagen. Ble jo bare varmere og mer sukrete i sporet utover dagen.
Det mest overraskende var at de med fp-drum mente den sugde etter hvert. Brush er visst bedre på varmt føre, grunnet at den ikke trykker ned strukturen, i følge enklaresport. Og det får jeg greie på nå, etter å ha bestilt drum. Grrrrr! Tenker å rille etter fp-drum + hs-brush ved varmt. God idé?

Min stakkars kompis begynner, med rette, å miste troen på både meg og kuzmin. Han hadde samme opplevelse under birken i fjor. Jeg må få det til i år (fredagsbirk på oss begge). Da er det meldt kaldt. Det er jo enklere. - siklen og fpdrum, tenker jeg....

Re: God gli [Re: Petterbe] #1566254 06/03/2013 16:38
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Trøsta er at det er spådd kaldt til Birken så der blir det Drum føre.:-)

Men.- og et KJEMPESTORT MEN!!

Jeg har hatt FB Brush et par uker og brukte det sammen med vanlig vinkelsliper, funket greit.
Så kom Drum i dag og tenkte å prøve den på et par ski..og dum som jeg var tok jeg det nyeste paret Madshus som er et kaldpar. Monterte på den vanlige vinkelsliperen med 11000 o/min. Dro drumen et par ganger fram og tilbake...og vips var sålen ødelagt..varmen gjorde at sålen krøllet seg.

Litt forbanna på meg sjøl som ikke klarte å vente..så ikke gjør dette hjemme..og prøv på et gammelt par først kanskje?

Re: God gli [Re: kaiost] #1566255 06/03/2013 16:48
P
Petterbe Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Aiaiaiai, katastrofe! Bra du advarer oss.

Drum skal jo kjøres på halv fart. Ca. 5000 rpm i følge Leonid. Er vel nettopp pga det som skjedde med dine ski det, tenker jeg.
Jeg håper å få til drum på varmt føre også ved å rille etterpå.
Har du eller Rasmusic prøvd den varianten. Er vel bare dere med drum her, tror jeg.

Re: God gli [Re: Petterbe] #1566265 06/03/2013 17:04
paala Offline
Avhengig
Avhengig
Hvordan går dere frem ved bruk av klister? Skal ut på ski nå om en times tid, og har ett lag med universalklister varmet inn i bunn. Hva er lurt å ha over? Tipper temp vil ligge på ca 0 når vi skal gå. Og store deler av sporene har stått i sola i hele dag. Varmer dere inn alle lag med klister eller bare universalklisteret i bunn?

Kapitalismen uten konkurser ville være som kristendom uten helvete.
Re: God gli [Re: paala] #1566268 06/03/2013 17:13
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: paala
Hvordan går dere frem ved bruk av klister? Skal ut på ski nå om en times tid, og har ett lag med universalklister varmet inn i bunn. Hva er lurt å ha over? Tipper temp vil ligge på ca 0 når vi skal gå. Og store deler av sporene har stått i sola i hele dag. Varmer dere inn alle lag med klister eller bare universalklisteret i bunn?

Varmer bare inn nederste laget med klister. Selv er jeg veldig glad i grunnklisteren til swix man får på spray. Det funker knall og da blir det skikkelig tynt.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: God gli [Re: paala] #1566286 06/03/2013 17:54
P
Petterbe Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Du trenger ikke noe over universalklister nå. Ut på tur!

Enig med Ole Chr når det gjelder grunnklister på spray. Knallprodukt.

Re: God gli [Re: paala] #1566296 06/03/2013 18:26
anderfo Online
Besatt
Besatt
Bruk et hardt klister som underlag, gjerne blåklister, når du har universal på toppen. Hvis det er skikkelig varmt (rødklisterføre) er universal et OK underlag.
Husk også å rubbe festesonen godt på forhånd, så sitter klisteret lenger...

Som nevnt av olechr holder det vanligvis å varme det hardeste/nederste laget.
Før pålegging av hardt klister (avhengig av temperaturen i rommet, men typisk alt som er hardere enn Universal) kan det være lurt å sette tuben i en kopp med varmt vann e.l. for å myke den opp før pålegging. Særlig hvis du holder på i et kaldt rom.

Sitat: olechr
Varmer bare inn nederste laget med klister. Selv er jeg veldig glad i grunnklisteren til swix man får på spray. Det funker knall og da blir det skikkelig tynt.

PS. På klisterski er det ikke nødvendigvis viktig å ha grunnklisteren så tynn. Det er litt avhengig av hvor stive ski du har. På mine ski vil jeg gjerne ha litt tykkelse på dette laget.

Re: God gli [Re: anderfo] #1566304 06/03/2013 18:40
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: anderfo

PS. På klisterski er det ikke nødvendigvis viktig å ha grunnklisteren så tynn. Det er litt avhengig av hvor stive ski du har. På mine ski vil jeg gjerne ha litt tykkelse på dette laget.

Det er helt rikitg. Selv skal jeg kjøpe det neste år. Når det er skikkelig klister forhold må det være konge med klisterski.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: God gli [Re: Petterbe] #1566428 06/03/2013 22:50
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Petterbe
Aiaiaiai, katastrofe! Bra du advarer oss.

Drum skal jo kjøres på halv fart. Ca. 5000 rpm i følge Leonid. Er vel nettopp pga det som skjedde med dine ski det, tenker jeg.
Jeg håper å få til drum på varmt føre også ved å rille etterpå.
Har du eller Rasmusic prøvd den varianten. Er vel bare dere med drum her, tror jeg.

Ja, viktig med lavere hastighet med FP Drum. Likevel må man være litt forsiktig når man bruker den, sånn sett er FP Brush MYE enklere, den er jo helt genial! Hvis jeg skulle brukt Drum på varmt føre ville jeg rillet godt etterpå, ja. Børstet litt lett med en stålbørste også, kanskje?

Re: God gli [Re: Petterbe] #1566596 07/03/2013 11:15
vls Offline
Medlem
Medlem
Vasaloppet
5:03 fra pulje3 (dvs laaaang tid i første bakken)
Gurupute + Skigo HF rød (2lag) + lilla (3lag) i 0,5 smørelomme
Kuzmin + 1mm rill

Godt feste i 5mil, etter dette satt skia bra i skyggepartiene, men mindre bra i solpartiene.
Gliden var konge!

Det må være skia, spenn, smøresoner, for mye klister osv som gjøres "feil" for de som ikke får bra eller meget bra glid med kuzmin. Jeg kan ikke skjønne annet. Samme erfaring på tre vasalopp, men med veldig varierende føre/temp.

Siklet div skipar i 5 år. Aldri sett hvite partier, så dette oksidasjons-greiene tar jeg med en klype salt.

Jeg skal ut og gå i kveld, og har ingen planer om å preppe glid på skiene jeg brukte på søndag. Likevel kommer jeg til å gli fra de fleste i lysløypa:)

Re: God gli [Re: Petterbe] #1566659 07/03/2013 12:43
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Når folk bruker kun kuzmin universal uten ekstra rill på så varmt føre så er det ikke rart det blir dårlig.

Det er vel heller ingen med butikkpreppa ski for kaldføre som får bra glid.

Hadde man levert skiene og fått slip for varmt føre eller brukt kusmin pluss (og rill?) er det nok større sjanse for suksessm.

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: God gli [Re: Petterbe] #1566780 07/03/2013 17:16
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Skal gjøre en test fram mot Birken for å sjekke ut hva som virkelig er best under skikkelige vinterforhold som det ser ut til at vi får.

Skal smøre et par etter boka, og har begynt med det med Atomic skiene mine. Har smeltet inn og siklet 2 ganger med glider, handlet inn SkiGo grafitti og grønn LF som jeg tenkte å ha som underlag for Swix cera pulver FC7. Regner med at det blir å teste fra søndag el noe for da ser temperaturen ut til å bli som neste lørdag.

Skal legge på feste og gå oppover fra der løypa krysser veien, ca 1 km etter start og opp til det som heter Moen hytta (de bratteste bakkene opp dit). Så ake ned igjen. Tenkte å ta tiden opp og tiden ned, samt max hastighet. Tester et par Kuzmin (Madshus) mot topp glidet Atomic. På denne måten får jeg en indikasjon på feste og fart opp i tillegg til bare gliden.

Re: God gli [Re: kaiost] #1566884 07/03/2013 21:27
P
Petterbe Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Hvilken service! Glimrende tiltak, kaiost.

Re: God gli [Re: Petterbe] #1566887 07/03/2013 21:44
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
+1

keo
Re: God gli [Re: Petterbe] #1566892 07/03/2013 21:54
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Gjør det mest for min egen skyld da:-)

Starter i pulje 3 på Birken og har lyst på skikkelig glid i år. Har begynt å trene skikkelig igjen etter mange år i dvale og som gammel langrennsløper er det godt å kjenne at kroppen begynner å fungere igjen. Kona har også fått lysten til å trene ordentlig på ski igjen slik at målet er å løfte seg en del hakk til neste vinter.

Kuzmin har vært helt topp på det nivået vi har holdt på til nå, men føler at jeg trenger svar på om det holder mål mot det jeg klarer å få til av ski med tradisjonell gliding osv..

Kan Kuzmin hamle opp med feks. 3 par spesialtilpassede ski: 1 par med kaldslip, 1 par allroundslip og 1 par med våtslip, preppet med glider og cera? Tenker at det er det som er behovet for å være best mulig rustet for allskens forhold....

Dette er noen skritt tilbake i forhold til tankegangen min fram til nå- håper å få noen svar kommende uke.

Re: God gli [Re: kaiost] #1566908 07/03/2013 22:22
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Fint å få testet, men husk på at det kan skille lite på glien på to par ski ved start og skille mye når du nærmer deg mål etter tre timer, femti kilometer og et annet føre.

Jeg holder en knapp på Cera.

Redigert av Boas; 07/03/2013 22:35.
Re: God gli [Re: Petterbe] #1567030 08/03/2013 09:20
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Det stemmer, og har erfaring med at Kuzmin har gått enormt på slutten av langløp.
Kona gikk Rensfjellrennet første sesongen jeg brukte Kuzmin, 2008 el noe. Start på Støren, mål Selbu. Siste 15 km er stort sett nedover.
Hun gikk på Rex universaltape, hadde kongeglid fra siste fjell og gled fra det som var.

Skal ned og få kaldslip på Atomic skiene mine nå slik at "skismørerne" ikke kan ta meg på det. Intersport Rena har en kaldslip som bruker å gå bra (butikksjef Edgar er en av de få som har glidd likt/fra meg ned fra Skramstasetra når jeg har brukt Kuzmin. Han er så og si proff smører, vekt ca 100 kg, kaldslip og håndplukkede Fischer).

Men er det noen som har erfaring med at feks. LF glir best når det blir kaldere enn som i dag tidlig minus 15?

Det var minus 21 på kaldeste her i natt så nå får sporene satt seg.

Re: God gli [Re: kaiost] #1567178 08/03/2013 12:54
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: kaiost
Men er det noen som har erfaring med at feks. LF glir best når det blir kaldere enn som i dag tidlig minus 15?

Det var minus 21 på kaldeste her i natt så nå får sporene satt seg.

På slikt kaldføre har jeg best erfaring med LF4 eller CH4. Med mindre sola steiker skikkelig, selvsagt (hvis snøen blir våt og fuktig i sola er CH4/LF4 dårlige greier).
NB, pass på så du ikke brenner sålen når du bruker så hard glivoks.

Kaldslipen bør også være litt nedslitt. Mine beste ski for kaldt føre er "blanke" - de har struktur, men den er fra 1999 og er godt nedslitt. Har tatt bl.a. et jrNM-gull på dem (riktignok på stafett).

At slipen er nedslitt vil si at når jeg børster dem gir de lite motstand og man kan nærmest speile seg i dem etterpå. Til motsetning bør ski for varmt og vått føre ha en skarpere struktur som gir mer motstand når man børster.

Re: God gli [Re: anderfo] #1567193 08/03/2013 13:50
P
Petterbe Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Kaldslipen bør også være litt nedslitt. Mine beste ski for kaldt føre er "blanke" - de har struktur, men den er fra 1999 og er godt nedslitt. Har tatt bl.a. et jrNM-gull på dem (riktignok på stafett).

Dette vil vel være som kuzmin - siklen, gjerne børstet og trykket ned med hammerskaft eller lignende?

Re: God gli [Re: Petterbe] #1567195 08/03/2013 13:53
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: Petterbe

Dette vil vel være som kuzmin - siklen, gjerne børstet og trykket ned med hammerskaft eller lignende?

Tja, de har fortsatt struktur, altså. Bare at den har blitt blank og avrundet.
Strukturen slet jeg ned ved å trene med dem ICON_SMILE
Godt mulig at dette likner litt på å bruke hammerskaftet, men stålsikling har jeg aldri kjøpt eller brukt.

Re: God gli [Re: kaiost] #1568422 11/03/2013 17:10
P
Petterbe Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Å kom igjen a, kaiost. Vi venter i spenning på oppdatering fra skitesten din. Vet at jeg maser nå, men er altså relativt opptatt av glid på ski for tiden....
Drømmer om Leonid, +, -, 2mm. rill eller ikke og fpdrum om natten. Ikkje bra!

For ordens skyld: vi er to (av 12) lærerkollegaer som skal bevise Kuzmins teser i praksis under Fredagsbirken. Ville vært for jævlig om tjukken på Cera glir i fra oss...

Re: God gli [Re: Petterbe] #1568440 11/03/2013 18:04
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Okei da:-)

Test nr.1 Søndag , minus 5-8 grader og sol, trå snø, spor kjørt på morgenen, ikke satt seg, litt løssnø i selve sporet.
Skramstadsetra- Dølfjellet (dumpa før vi begynner på siste delen opp slik at det blir bare nedover mot setra) Skramstadsetra.
Dist. 3.17 km.

Skipar 1 Atomic WC classic FL SDS, glidet 4 ganger og børstet, SkiGo grafitt i bunn, SkiGo LF grønn oppå, minus 7 og kaldere.

Skipar 2: Madshus hypersonic, Kuzmin med FB Brush til slutt.

Test 1: Atomic:
Tid opp: 19.25 HR average: 127
Tid ned: 07.50 HR average: 113, maks hast: 48,1 km/t.

Test 2: Madshus:
Tid opp: 20.18 HR average: 126
Tid ned: 07.35 HR average: 107, maks hast: 53,5 km/t.

Test 3: Atomic:
Tid opp: 19.45 HR average: 128
Tid ned: 07.15 HR average: 110, maks hast: 52,4 km/t.

Festevoks var grønn Toko og bå v30 smeltet inn, deretter 3 lag blå ekstra og 3 lag SkiGo Blå minus 1-20. Gikk ikke hardt oppover, men var litt glatt, tror VR45 hadde vært det beste.

Hadde 2 punkter i glidstrekket ,Fjellveien etter ca 1 minutt, samt en liten kul nede på myra etter ca 3 min. Stoppet like før jeg bikket over den kulen første gangen, akte akkurat over andre gangen og lett over 3. gangen.

Mulig at føret ble litt skarpere på slutten da sola gikk akkurat ned da jeg skulle ta tur 3, startet kl. 13.39 og avsluttet 15.15.

Gikk en tur til Raudfjellet søndag og testet ned til Skramstadsetra med samme glistrekk igjen med Atomicskiene. Hadde rengjort dem og glidet på nytt 2 ganger med samme glider som lørdag(fikk skiene forrige uke så de må jobbes litt med) og Brush på toppen. Kona gikk på Madshus skiene mine som ikke var gjort noe mere med. Samme festesmurning.

Tid ned: 06.44 HR average: 95, maks hast: 56,6 km/t.
Minimale forskjeller på skiene, muligens bittelitt bedre glid på Atomic.

Skal teste igjen i morra tidlig tenkte jeg, gliden vil være mere lik det som blir på lørdag tror jeg, sporene er kjørt i ettermiddag og får satt seg til i morra tidlig.

Det jeg ikke har gjort er å legge på cera på Atomicskiene, men er spent på om den har noen effekt i forhold til Brush..for det er vel egetlig fluor børstet inn...

Har tatt dråpetest på skiene og kaldglider skiene er der dråpen slipper lettest...

Er forresten lærer selv...eller superadjunkt som noen kaller det etter at studiepoengene har passert adjunkt med tilleggsutdannelse:-)

IPS: følge de på Intersport er jeg visst litt nøye (petimeter ville vel kona sikkert si) på sakene for jeg klarer ikke se på at skiene mine har forskjellige skiholdere:-)
Trodde da det var helt normalt å ha det slik jeg:-))

Redigert av kaiost; 11/03/2013 18:06.
Re: God gli [Re: Petterbe] #1568450 11/03/2013 18:22
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Etter å ha stålsiklet de 3 siste vintre nå, så er min erfaring at glidproblemer ikke har med siklinga å gjøre, men om du husker å tilleggsrille riktig ved +grader og om smørelomma er riktig. Der er det ikke bare tempen, men løypepreppen som også påvirker vesentlig. Er det mykt og/eller løst eller fast osv. Ekstra moro er det når preppen endrer seg gjennom løypa. Gikk renn på lørdag og hadde perfekt feste/glid på stadion, men alt for mye feste 500 m ut i løypa og resten av rennet. Var vesentlig mykere/løsere utenfor stadion og vips, så var festet mitt 5 cm for langt.

iq
Re: God gli [Re: kaiost] #1568560 11/03/2013 21:44
P
Petterbe Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Petimeter er en hedersbetegnelse når det kommer til glidtesting.
Vanskelig å konkludere med noe ut ifra testen, synes jeg. Raskeste målte hastighet med kuzmin-skia er jo gledelig. Regner med det ikke var noen signifikant forskjell på opplevd glid på skiene. Liker dog ikke at den glidede var mest hydrofob. Gleder meg til fortsettelsen!

Re: God gli [Re: Petterbe] #1568572 11/03/2013 22:09
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Ellers skrev jeg et innlegg på siden til Oslo Sportslager der jeg stilte spørsmål ved bruken av varmeskap og hensikten med det.

Innlegget ble slettet......

Re: God gli [Re: Petterbe] #1568578 11/03/2013 22:21
S
Siphlonurus Offline
Fersking
Fersking
S
Mye god diskusjon her!

Regner med at flere har lest artikkelen i Teknisk ukeblad;
LANGRENN KUZMIN - Prepper ski med skrape og vinkelsliper

http://www.tu.no/tester/2012/12/25/prepper-ski-med-skrape-og-vinkelsliper

Merka meg et par innlegg blant diskusjonen i etterkant der det var et par som hadde gode erfaringer ved bruk av Våtslipepapir med grad 1200, som jo er ekstrem fin, på glidsonen ved kaldt føre:

"Testet noe nytt i dag, både på et par klassisk ski og skøyteski. Har jo slitt med litt trå ski nå som det er kaldt.
Tok først og renset såle godt, bør vel gjøres litt oftere enn jeg har gjort.
Så skrapet jeg frem ferskere belegg som og gjorde at struktur fra rulle ble borte/mindre.
Etter det "polererte" jeg skiene med veldig fint våtslippapir, korning 1200. ca 20 dra uten press på hver ski.
Så en runde med stålbørste, bronsebørste, hard nylon på drill.
Tok en kort tur på hvert par i dag. Selv om det var nysnø noen steder så gled ski bedre enn tidligere.
Skøyteski fikk klart bedre gli enn på omtrent samme "kuldegrad" når jeg gikk på torsdag.
Gikk sammen med en kompis som hadde LF6 glider. Gled fra han greit utover flata selv om han hadde trekkhjelp av husky. Dog er hans ski rimelig nye så de er vel ikke nok "slitt" til slikt føre enda."

En annen fulgte opp dette og meldte etterpå:
"Lars, jeg har testet tipse ditt med våtslippapir korning 1200.
Temperatur - 5 grader, tørr gammel snø. Først en runde i lysløypa med vanlig Kuzmin behandling. God glid. Så gikk jeg lett over med våtslip papir før jeg børstet på nytt. Ny runde i lysløypa. Glidtesten viste at jeg gled 3 meter lengre, men viktigere er at jeg spesielt ved skøyting i oppoverbakker, kunne merke at skiene gled bedre. Godt tips!"

Synes dette virker spennende og har kjøpt meg tilsvarende slipepapir og vurderer å teste, men er litt usikker på om det vil funke på birken. Det er i alle fall meldt kaldt fremover. Noen her som har testet tilsvarende?

Gikk forøvrig en tur opp fra Birkebeinerstadioen på lørdag og synes jeg hadde veldig god glid på Kuzmin - (den fineste) uten noe form for rill. Det kom ørlite nysnø i forkant på formiddagen. Gikk på Blå ekstra som ytterste lag.
Hadde langt bedre glid da enn kvelden før med et par andre ski med Kuzmin original men det kan være at det var for myk smurning da (Rode Multigrade) som tok gliden. Begge parene er (i overkant?) myke og jeg tror festevoksen og lengden på festesona kan være veldig avgjørende for glien.

Ville dere rillet slik det ser ut nå på birken? Har bare den gamle Swix padda med 0,5, 0,75 og 1,0 mm å velge mellom.

Siphlo

Side 4 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support