|
|
Hvordan er ditt forhold til alkohol ?
|
Re: Hvordan er ditt forhold til alkohol ?
[Re: extol]
08/01/2013 19:13
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
På den annen side: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Avholdsungdom-har-farre-venner-7084872.htmluten at jeg oppfordrer ungdom til å drikke. Man kan vel si at det er et sørgelig faktum. Selv drikker jeg i hovedsak kvalitetsøl for smakes skyld. Det kan gå lang tid mellom hver gang. På rene fester så drikker jeg mer.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
[Re: supernalle]
08/01/2013 19:18
|
Oekern
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
På ungdomskolen hadde vi en kar som var totalt fraværende hva gjaldt det sosiale. Han hadde ingen venner, foreldre og lærere var bekjymra (klart vi fant ut av dette) Vi tok han med på en fest i 9´ende klasse,på stabburet. Skjenka han "med kontroll" Gutten takka oss i ettertid og han sa han ikke kunne huske sist han hadde følt seg levende. Foreldra var fly forbanna på oss når de henta han på kvelden. Faren hans kalte oss for mye rart. De møtte personlig opp til enhver av oss i ettertid og beklaga. Ikke veit jeg hvor fyren er idag, men fra den kvelden og ut 9´ende klasse hadde han det bra.
Richmond SL3 Richmond SLR Composite
|
|
|
[Re: supernalle]
08/01/2013 21:46
|
extol
Entusiast
|
Entusiast
Nå er vel spørsmålet i den undersøkelsen hva som kom først. Dt er ikke definert om de ikke drikker alkohol som en årsak av at de ikke har mange venner og sitter mye inne eller om det ligger et bevisst avholdsstandpunkt til grunn. Personlig erfaring hos meg og noen få andre kompiser som har hatt et bevisst avholdsstandpunkt i ungdomstiden bekrefter iallefall ingenting av den undersøkelsen. Vi var ikke mindre sosiale og i sosiale settinger måtte mange kompiser drikke seg til å tørre å delta på samme måte som oss som var vant til å klare oss uten ekstra stimuli. I tillegg kom vi oss stort sett igjennom helga uten å gjøre ting vi angret på helt til neste helg:)
Runde hjul triller best
|
|
|
[Re: extol]
08/01/2013 22:25
|
perbl
More than words
|
More than words
Som vanlig når media skal formidle vitenskap, blir det ikke lagt altfor mye vekt i det som står i metode og diskusjonsdelen av den opprinnelige artikkelen eller undersøkelsen. Les det som står i diskusjonsbiten her, så blir man litt klokere over hvilke slutninger og spørsmål man står igjen med: http://tidsskriftet.no/article/2951887/Kort sagt, det man ser i mange aviser i dag, er en god gammeldags "lav utdanning fører til lungekreft", når begge deler egentlig er forbundet med det å røyke.
Redigert av perbl; 08/01/2013 22:26.
Per B.
|
|
|
[Re: Oekern]
08/01/2013 22:51
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
"Unge voksne som holder seg unna alkohol har mer angst og depresjon enn ungdom som drikker litt. Men det gjelder ikke dem som er avholds av religiøse eller politisk oppfatning, viser forskningen."
Så med andre ord folk som ikke har noe imot alkohol, men allikevel ikke drikker noe særlig blir oftere ensomme og deprimerte enn andre. Det er vel strengt tatt ikke rakettforskning. Jeg har ingen problemer med å forstå at hvis du ikke skal drikke alkohol og heller ikke kunne finne på å dra på treff av en mer religiøs karakter en fredagskveld så er det ikke så vel mange sosiale tilbud igjen for en ung voksen i 20-årene.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: Oekern]
09/01/2013 02:50
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
På ungdomskolen hadde vi en kar som var totalt fraværende hva gjaldt det sosiale. Han hadde ingen venner, foreldre og lærere var bekjymra (klart vi fant ut av dette)
Vi tok han med på en fest i 9´ende klasse,på stabburet. Skjenka han "med kontroll" Gutten takka oss i ettertid og han sa han ikke kunne huske sist han hadde følt seg levende. .... Ikke veit jeg hvor fyren er idag, men fra den kvelden og ut 9´ende klasse hadde han det bra.
Innen politikk er det populært å bruke spesifikke eksempler for å validere et ståsted. Sånne historier er lette å relatere til og derfor lette å følge rasjonale frem til konklusjonen. Innen forskning er det helt uaktuelt å trekke konklusjoner fra et case som dette. Historien du forteller er: ensom venneløs gutt blir tatt med av en gjeng og vist omsorg for, ved at han ”presses” til å bli med in gruppen deres. Han går fra å være utenfor til å være en av gruppen. Dette var han meget takknemmelig for. Slik jeg leser dette, var alkohol kun aktiviteten, hadde dere presset ham med på en annen sosial aktivitet og tatt dere av ham på en annen måte, ville nok resultatet ha blitt det samme. Tilsvarende aktiviteter, om det så er drikking, farlig adferd, narkotika etc. brukes i mange gruppemiljø for å innlemme nye medlemmer. Veldig populært på fraterneties på Amerikanske universiteter. Om jeg ikke husker feil er vel Bush jr. med en sånn gruppe som heter Scull and bones fra Princeton. Der skal de angivelig ha tuklet med et skjelett... Det er nok de sosiale parametrene som er utslagsgivende, ikke alkoholen.
|
|
|
[Re: MuddyBear]
12/01/2013 19:10
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Akkurat nå er forholdet mitt til alkohol strålende! Sliten i kroppen, trøtt i hodet, mett og tørr, det er blitt stille i huset, og jeg er halvveis nedi ei flaske The Sixth Glass. Dvs jeg har just sjenket det tredje glasset, og måtte google H.C. Andersens eventyr som Boulevard Brewing Company har lånt navnet på sin Quadrupel Ale fra. Hentet fra Taarnvægteren Ole kommer poetiske visdomsord om alkohol og måtehold. Bikker vel akkurat Forstandens Tankestreg før jeg legger meg;-) Seer Du, det første Glas, det er nu Sundhedens Glas! i det voxer Sundhedens Urt, stik den ind i Bjælken og ved Aarets Ende kan Du da sidde i Sundhedens Løvhytte.
Tager Du det andet Glas -! ja, fra det flyver ud en lille Fugl, den qviddrer uskyldig glad, saa Mennesket lytter og synger maaskee med: Livet er smukt! vi ville ikke hænge med Hovedet! freidig frem!
Fra det tredie Glas løfter sig en lille vinget Fyr, Englebarn kan han vel ikke kaldes, for han har Nisseblod og Nissesind, ikke til at drille, men til at gjøre Løier! han sætter sig bag vort Øre og hvisker os et muntert Indfald! han lægger sig i vor Hjertekule og varmer der, saa at man bliver overgiven, bliver det gode Hoved efter de andre Hoveders Dømmekraft!
I det fjerde Glas er hverken Urt, Fugl eller Fyr, der er Forstandens Tankestreg og over den Streg skal man aldrig gaae!
Tages det femte Glas, saa græder Du over Dig selv, bliver saa inderlig fornøielig rørt, eller det knalder anderledes af! fra Glasset springer med Knald Prinds Carneval, mundkaad og ellevild; han trækker Dig med, Du glemmer din Værdighed, hvis Du har nogen! Du glemmer meer, end Du skal glemme og tør glemme. Alt er Dands, Sang og Klang; Maskerne rive Dig med, Fandens Døttre, i Flor og i Silke, komme med løste Haar og deilige Lemmer, - riv Dig løs om Du kan!
Det sjette Glas! - Ja, i det sidder Satan selv, en lille velklædt, veltalende, indtagende, høist behagelig Mand, som aldeles forstaaer Dig, giver Dig Ret i Alt, er dit hele Jeg! Han kommer med Lygte for at følge Dig hjem til Sit. Der er en gammel Legende om Helgenen, som skulde vælge een af de syv Dødssynder og han valgte, som han syntes, den ringeste, Drukkenskab, og i den begik han alle de andre sex Synder. Mennesket og Djævlen blande Blod, det er det sjette Glas, og da trives alle onde Spirer inde i os; hver af dem løfter sig med en Kraft, som det bibelske Sennepskorn, voxer til Træ ud over den hele Verden, og de Fleste have da kun for sig at komme i Smelteovnen og støbes om.
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
[Re: DavidS]
06/03/2013 12:03
|
Giert
Fersking
|
Fersking
Litt off-topic, kanskje: hva tror dere om komboen utenlandstur med kompiser (to-dagers) og Birken helgen etter? Noen erfaringer med restitusjonstid etc etter fyll? Har trent godt hele vinter med Birken som hovedmål, men vil jo ikke være usosial heller.
|
|
|
[Re: Giert]
06/03/2013 12:20
|
Raskall
More than words
|
More than words
Litt off-topic, kanskje: hva tror dere om komboen utenlandstur med kompiser (to-dagers) og Birken helgen etter? Noen erfaringer med restitusjonstid etc etter fyll? Har trent godt hele vinter med Birken som hovedmål, men vil jo ikke være usosial heller. Er man automatisk usosial om man drikker lite eller ikke i det hele tatt? Men for å svare på spørsmålet: Dette er veldig individuelt. Noen kan prestere på topp dagen etter ei fyll mens noen er ødelagte mange dager etterpå. Om jeg hadde trent for noe i mange måneder så hadde jeg nok uansett drukket lite eller ingenting helga før. Men jeg hadde klart å ha det gøy likevel. 
|
|
|
06/03/2013 12:26
|
olechr
More than words
|
More than words
Litt off-topic, kanskje: hva tror dere om komboen utenlandstur med kompiser (to-dagers) og Birken helgen etter? Noen erfaringer med restitusjonstid etc etter fyll? Har trent godt hele vinter med Birken som hovedmål, men vil jo ikke være usosial heller. Hvis du har et ønske om å gjøre ditt beste så er det bare å glemme 2 dagers fyll uka før. Litt vin eller noen øl er ikke skadelig. Men å være på fylla da vil det gå saktere. Så du må nok velge.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
06/03/2013 12:40
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Litt off-topic, kanskje: hva tror dere om komboen utenlandstur med kompiser (to-dagers) og Birken helgen etter? Noen erfaringer med restitusjonstid etc etter fyll? Har trent godt hele vinter med Birken som hovedmål, men vil jo ikke være usosial heller. Hvis du har et ønske om å gjøre ditt beste så er det bare å glemme 2 dagers fyll uka før. Litt vin eller noen øl er ikke skadelig. Men å være på fylla da vil det gå saktere. Så du må nok velge. Jeg er i samme situasjon selv, hvert år. En årlig guttetur faller stort sett alltid på helgen før Birken. Det blir som regel lite søvn og mye øl. Ikke snakk om noe krabbefyll, men man blir sittende rundt bordet å juge og pimpe til langt på natt. Jeg tror dette har marginalt å si for min prestasjon under Birken. Det kan sikkert bety mer for Ole Christian som sykler på høyere nivå, og 30 sekunder kan bety forskjell på pallen eller ei.
|
|
|
06/03/2013 12:49
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Litt off-topic, kanskje: hva tror dere om komboen utenlandstur med kompiser (to-dagers) og Birken helgen etter? Noen erfaringer med restitusjonstid etc etter fyll? Har trent godt hele vinter med Birken som hovedmål, men vil jo ikke være usosial heller. Hvis du har trent hele vinteren med Birken som hovedmål skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du i det hele tatt vurderer en todagers fyllekule helga før.
|
|
|
06/03/2013 13:01
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Litt off-topic, kanskje: hva tror dere om komboen utenlandstur med kompiser (to-dagers) og Birken helgen etter? Noen erfaringer med restitusjonstid etc etter fyll? Har trent godt hele vinter med Birken som hovedmål, men vil jo ikke være usosial heller. Hvordan kroppen blir påvirket av fyllekuler er veldig individuelt, enkelte rister den av seg etter en dag, jeg blir fyllesjuk til onsdag og slapp med dårlig matlyst hele uka. I 2004 tok jeg en Kieltur helga før Birken, det var ingen god opplevelse å stille på startstreken med følelsen av å være bare halvveis opplagt. For min del mister jeg både treningslyst, overskudd og matlyst til å bunkre opp nok kalorier. Så hvis målet er å prestere på Birken må du finne deg ei anna helg å dra på heisatur, sånn er det bare å være seriøs mosjonist.
|
|
|
[Re: kolli]
06/03/2013 13:27
|
Giert
Fersking
|
Fersking
Neida, man er selvfølgelig ikke usosial om man tar det litt roligere enn de andre. Det kommer jeg sannsynligvis også til å gjøre. Men for de fleste av oss mosjonister som "kun" ligger på merkenivå +/- er det ofte et dilemma som melder seg når det nærmer seg renn og ritt - på den ene siden det å kunne være egoist for en uke og fokusere på oppladning og formspissing, på den andre siden å tilfredsstille folk rundt seg som kone, barn og venner. Er jo ikke toppidrettsutøver heller, selv om det er fryktelig gøy når en gjør en bra konkurranse.
|
|
|
[Re: kolli]
06/03/2013 13:29
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Spørsmålet om fylletur helgen før er nok resultat av for mye VM titting! Bare se utdrag fra dagens Aftenposten om kobling mellom Champagne og sport: – Jeg tenker ikke på utøverne. De har styrke og intellekt. Jeg tenker på de titusener av unge som ikke har den samme styrken. De som er sårbare og som ikke vegrer seg det minste for å ta en dram. Å se idrettsforbildene sprette korken kan være en inngangsport for mange. De viser at det er greit å drikke, og flere kan gå inn i et usunt alkoholforbruk.
http://sport.aftenposten.no/sport/langrenn/article270987.ece .... dog, et vesentlig poeng er jo at de feirer med alkohol ETTER idrettsprestasjoner, ikke før. Men fra spøk til litt mer alvor, er det to interessante poeng her: - Hvor lett denne psykiateren mener de fleste kan påvirkes. - Hvor mange som assosierer alkohol med feiring. Er dette noe logikk i det, eller er det resultatet av noe fantastisk branding fra vinmakerene i Champagn?
|
|
|
06/03/2013 13:55
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Litt off-topic, kanskje: hva tror dere om komboen utenlandstur med kompiser (to-dagers) og Birken helgen etter? Noen erfaringer med restitusjonstid etc etter fyll? Har trent godt hele vinter med Birken som hovedmål, men vil jo ikke være usosial heller. Spør northug. 
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
|
|