Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Utvidet nasjonalpark i Østmarka

Re: Utvidet nasjonalpark i Østmarka [Re: tolo26] #1557093 12/02/2013 14:26
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: tolo26
Bruk er det beste vern - derfor trenger østmarka en grusvei på tvers, feks fra vangen til røyrivann - ikke ytterligere begrensninger på bruken.

Det blir neppe anlagt noen vei hvis ikke hensikten er å ta ut tømmer. Og det får vi ikke håpe at skjer nå. Er ikke så kjent i Østmarka men ble veldig glad når jeg fikk vite at det fortsatt er litt natur igjen der og at det er vilje til å ta vare på den. Kjenner ikke regelverket så godt men tviler på at nasjonalparken vil få konsekvenser for stisykling. Jeg håper hvertfall ikke det. Som nevnt så er det ofte ikke lov å sykle i naturreservater men disse er stort sett veldig små. I landskapsvernområder er det fritt fram med sykkel og motorsag og skogsmaskin så lenge man ikke bygger noe. Jeg er mest kjent i den vestlige delen av nordmarka og der er det så store inngrep at litt av gleden med å være i marka er litt borte for min del. Stiene gror igjen og skogen er ikke lenger skog men mer som et slags industriområde. Dette gjelder vel for det meste av nordmarka med unntak av områdene nærmest byen. Jeg synes vern er bra og helt nødvendig og forbud mot aktiviteter som sykling og løping helt unødvendig.

Re: Utvidet nasjonalpark i Østmarka [Re: befe] #1560175 20/02/2013 22:52
gEkCo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Det vises til at Nasjonalpark ikke nødvendigvis forbyr sykler, men med endringene i nasjonalparkene i fjellet, vil vel dette bare være et tidsspørsmål? Bør vi være motstandere av nasjonalpark av den grunn?
Det blir jo vanskelig når vi faktisk ønsker nasjonalpark for å hindre utbygging på den andre siden...

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=937151

Jørg En

Re: Utvidet nasjonalpark i Østmarka [Re: befe] #1560339 21/02/2013 11:33
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
I utgangspunktet skal det være plass til alle i marka,
både de som sykler, rir, spaserer, jogger eller sitter i rullestol.

Fra mitt ståsted kan jeg se at ridning i skiløyper (!) og i enkelte bløte
stipartier er med på å ødelegge naturopplevelsen for andre brukere.
Ser også at enkelte stier i Oslo marka er nedslitte gjørmehøl, bla som
en følge av at mange sykler der.

Anbefaler at NOTS og sykkelklubber generelt satser steinhardt på bygge seg
ett godt rykte, bla ved å kloppe flere stier som går over myrer,
gå opp/sykle opp og generelt vedlikeholde stier som er i ferd med å gro igjen,
utstrakt samarbeide med Turistforeningen og at de markedsfører seg hardt mot
media.

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Utvidet nasjonalpark i Østmarka [Re: befe] #1560368 21/02/2013 12:38
Heliboy Offline
The Photographer
The Photographer
Østmarkas Venner mener visstnok at DNT har enerett på klopping i marka. Alle som har vært i Østmarka de siste årene må være enige i at det ikke er særlig holdbart, hverken i forhold til hvordan kloppene er laget eller vedlikeholdet av dem. Terrengsyklistene og kommunen er de eneste som har gjort en innsats på dette området de siste årene. Naturlige gjørmehull og myrdrag dreneres ikke av seg selv, uansett om man stenger stiene for både gående og syklende.

Løvsteika
Re: Utvidet nasjonalpark i Østmarka [Re: befe] #1560371 21/02/2013 12:47
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
De ønsker nok den gamle standarden med ett stk. Race King-dekk mellom kloppene på langs. Men er ikke DNT nå klar over at for at syklister også skal kunne bruke kloppene, så plasseres de sammen?! ICON_WINK

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Utvidet nasjonalpark i Østmarka [Re: befe] #1560385 21/02/2013 13:10
Heliboy Offline
The Photographer
The Photographer
Sentralt hos DNT har de visstnok også forstått at tverrgående klopper (altså topplaget) både drenerer bedre og har en mer solid konstruksjon. DNT er på full fart ned fra fjellet og inn i Oslomarka for å kapre nye medlemmer, og de har skjønt at terrengsyklister er en stor og viktig potensiell medlemsmasse. Da holder det ikke lenger med de to såpeglatte langsgående plankene som kloppemal.

Løvsteika
Re: Utvidet nasjonalpark i Østmarka [Re: befe] #1560389 21/02/2013 13:37
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I Østmarka er det jo ØX som har gjort desidert mest tilrettelegging de siste årene. Øsmarkas Uvenner vil at disse kjernekarene skal forvises også?

http://www.friluftslivforalle.no/artikkel/les/13/6_Foreningen+%D8x/

Re: Utvidet nasjonalpark i Østmarka [Re: befe] #1560767 22/02/2013 11:07
S
sendero Offline
Fersking
Fersking
S
Det er nok ikke villrein i østmarka, men en begynnende etablering av et nytt ulverevir som muligens yngler her. Skal ikke se bort fra at det er andre grunner for innskrenking i ferdsel en slitasje. Lettere og mindre betent å bruke slitasje på skogsbunnen. Det er nå slik at syklister bruker nok mer areal enn en vanlig turgåer og er samtidig flere. Dette passer dårlig inn med ønske om ro for etableringen av nytt revir. Det neste er nok å slitte å merke stier og kjøre opp skispor.

Re: Utvidet nasjonalpark i Østmarka [Re: sendero] #1561842 25/02/2013 07:10
E
ebo Offline
Medlem
Medlem
E
http://www.osloby.no/nyheter/Foreslar-sykkelforbud-i-Marka-7130360.html

Aftenposten har en liten artikkel om Forbudet i dag.

Re: Utvidet nasjonalpark i Østmarka [Re: befe] #1561954 25/02/2013 11:14
bronx Offline
Veteran
Veteran
Artikkelen i Aftenposten har ingen ting med nasjonalparkforslaget å gjøre.

Sharing data is the first step toward community.
Re: Utvidet nasjonalpark i Østmarka [Re: bronx] #1613026 24/05/2013 22:48
gEkCo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
https://www.dropbox.com/sh/okrmzxdh7bjv9n1/L3wpncnMEy
Greit å få med seg andres syn på hva sykling "tilfører" marka... (fra ØV medlemsblad)

Redigert av gEkCo; 24/05/2013 22:50.

Jørg En

Re: Utvidet nasjonalpark i Østmarka [Re: gEkCo] #1613033 24/05/2013 23:35
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T

Re: Utvidet nasjonalpark i Østmarka [Re: befe] #1613039 25/05/2013 00:26
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Jeg er SÅ lei av Østmarkas venner nå! For en smålig, reaksjonær, angstbitersk sutregjeng! Pføy!

Synd de egentlig er nyttige for å beskytte markagrensen.

Re: Utvidet nasjonalpark i Østmarka [Re: Stein] #1613349 25/05/2013 20:21
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Stein
Jeg er SÅ lei av Østmarkas venner nå! For en smålig, reaksjonær, angstbitersk sutregjeng! Pføy!

Var i dag på Hansakollen og Gaupekollen - et nydelig og spennende område. Dette ligger innenfor et verneområde, og siden jeg var på dilletur rusla jeg det meste. Det jeg derimot fikk se opp langs Hansakollen (der det er forbudt å sykle), var en veldig fint bygd vei og på plakatene kunne det leses omtrent som følger: "Hestevei, bygd for å transportere tømmer ned til bygda". At denne stien da ikke tåler en sykkel oppleves som noe søkt og kunnskapsløst.

ØV og andre som "hysterisk" omtaler sykler som den største satan på jord bør se litt tilbake i historia og se hvordan marka ble brukt tidligere - og hvordan stiene faktisk ble til. De fleste stier vi kjenner til var nok svært så slitt for 100-200-300 år siden, og i dag sliter en mer med at de gror igjen.

At stier nå blir populære og flere bruker de betyr ikke annet enn at de begynner å ligne, om enn fortsatt en svak skygge, de stiene de en gang var. Den gang de faktisk ble brukt - lenge før rv4 og E6.

En sti er dessuten en definisjon på slitasje - så hvem er ØV og andre til å bestemme hvor slitt en sti kan bli. Alle bør ferdes med omtanke for omgivelsene, men at skogen gror igjen ,og en befolkning som beveger seg mindre er nok etter mitt syn et større problem enn at en sti atter en gang blir brukt.

De store egoistene er etter mitt syn de som ikke ønsker andre på "deres" sti.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Utvidet nasjonalpark i Østmarka [Re: tmork] #1614316 27/05/2013 14:00
bronx Offline
Veteran
Veteran
Sitat: tmork
Var i dag på Hansakollen og Gaupekollen - et nydelig og spennende område. Dette ligger innenfor et verneområde, og siden jeg var på dilletur rusla jeg det meste. Det jeg derimot fikk se opp langs Hansakollen (der det er forbudt å sykle), var en veldig fint bygd vei

Det riktige navnet er Hansekollen, etter Hansen. Kartverkets stedsnavndatabase har mange feil hvor lokalhistorien forsvinner. Tilsvarende lokalhistorie forsvinner om skogeierne får herje fritt med hogst, eller om båndleggerne begrenser bruken av Marka. Det er for lite fornuftig diskusjon om hvordan det viktigste friluftsområde for rundt 1/5 av befolkningen i Norge forvaltes.

Tømmerveien du nevner er ganske ny av dato, bygget under krigen for uttak av tømmer med hest.

Jeg kikket på en bit av en av de gamle byveiene ved Hakloa i går, også nokså gjengrodd. Den er en del av det som ofte omtales som Byveien og er blåmerket fra Sandungen. Syd for Bjørnholt er den blåmerket og faller sammen med det som kaller "Gamle Nordmarksvei" som hadde to far, hhv øst og vest for Skjærsjøelva. Sagåsveien fra Kamphaug til Hammeren er stedvis ramponert av hogst og kjørespor etter hogstmaskiner. Jeg savner høye røster når stier blir rasert på denne måten. Den siste biten før den treffer dagens grusvei rett nord for bommen ved Hammeren er intakt, men sperret av 3-4 vindfall.

Egoismen du viser til settes i system av Sigmund Hågvar, tidl. professor i naturvern og styremedlem i Østmarkas Venner, sammen med Gjermund Andersen, leder Naturvernforbundet i Oslo og Akershus, fordi de i mangel på biologiske verneverdier så at de kunne lobbe frem vern av skogens opplevelsesverdi, derav begrepet "eventyrskog". Og prosessen rundt vern av 28 områder etter Markalovens § 11. Heidi Sørensen avslo erstatning til skogeiere ved vern av eventyrskog, så dermed må de øvrige områdene vernes etter Naturmangfoldsloven slik at skogeierne kan kompenseres økonomisk. For å unngå rettssaker om tapte skoginntekter.

Stiene, veifarene, rideveiene, seterveiene, kølaveiene og tømmerslepene ble nok ganske slitt, men jeg er ikke sikker på at de var så veldig gjørmete: Det var vedlikeholdsplikt ved bruk og jeg antar at de var flinke til å drenere og vedlikeholde stiene. Det var datidens motorveier.

Redigert av bronx; 27/05/2013 14:03. Rediger grunn: La til et nytt avsnitt

Re: Utvidet nasjonalpark i Østmarka [Re: bronx] #1614505 27/05/2013 19:28
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: bronx

Tømmerveien du nevner er ganske ny av dato, bygget under krigen for uttak av tømmer med hest.

Ok, las at den var fra 30 tallet eller tidligere. Ruinen sånn ca halveis opp, er det kaffe-kåken til tømmer-gutta?

Redigert av tmork; 27/05/2013 19:28.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Utvidet nasjonalpark i Østmarka [Re: bronx] #1614513 27/05/2013 19:36
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: bronx

Stiene, veifarene, rideveiene, seterveiene, kølaveiene og tømmerslepene ble nok ganske slitt, men jeg er ikke sikker på at de var så veldig gjørmete: Det var vedlikeholdsplikt ved bruk og jeg antar at de var flinke til å drenere og vedlikeholde stiene. Det var datidens motorveier.

Etter flere år med å dra tømmer på vestlandet (barnearbeid) er jeg nok ganske så sikker på at de hadde mer enn nok av gjørme. Allikevel vil stiene trolig bli "drenert" ved at mye løsmasse fjernes fra selve stien på grunn av slitasjen.

Ellers så gjorde vel det som var nødvendig for å holde vannet borte. På Hansekollen hadde de lagd en fin løsning for en bekk/elv som gikk over veien.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Utvidet nasjonalpark i Østmarka [Re: tmork] #1615468 29/05/2013 01:36
tais Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Stein

Var i dag på Hansakollen og Gaupekollen - et nydelig og spennende område. Dette ligger innenfor et verneområde, og siden jeg var på dilletur rusla jeg det meste. Det jeg derimot fikk se opp langs Hansakollen (der det er forbudt å sykle), var en veldig fint bygd vei og på plakatene kunne det leses omtrent som følger: "Hestevei, bygd for å transportere tømmer ned til bygda". At denne stien da ikke tåler en sykkel oppleves som noe søkt og kunnskapsløst.

Det er lov å sykle på eksisterende vei og en hesteVEI er det da lov å sykle på.

eva
Re: Utvidet nasjonalpark i Østmarka [Re: tais] #1615477 29/05/2013 04:54
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: tais

Slik ser den ut:
http://instagram.com/p/ZvTMVBQMo1/

Redigert av tmork; 29/05/2013 04:55.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Utvidet nasjonalpark i Østmarka [Re: tais] #1615535 29/05/2013 06:53
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Ikke hvis grunneier med vedtak fra fylkesmannen har bestemt at det skal være forbudt.

Re: Utvidet nasjonalpark i Østmarka [Re: tmork] #1616552 30/05/2013 14:05
bronx Offline
Veteran
Veteran
Ruinen sånn ca halveis opp, er det kaffe-kåken til tømmer-gutta?

Ramnagrø. Husker ikke om det var en gammel husmannsplass eller hoggerhytte. Det står om den i Sverre Grimstads bok om Maridalen.

Re: Utvidet nasjonalpark i Østmarka [Re: tais] #1616556 30/05/2013 14:09
bronx Offline
Veteran
Veteran

Tror ikke det holder. De fleste stier er gamle VEIfar.
Det viser at argumentasjonen om sårbare stier ikke holder ihvertfall.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support