|
Trening og småbarn
|
Trening og småbarn
19/12/2012 12:24
|
MortenRE
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Da har det seg slik at jeg blir pappa i løpet av få dager. Prioriteringene blir litt snudd fremover, det er stas. Men hva kan jeg regne med å få til av trening? Hvordan løser dere andre som har vært i tilsvarende situasjon? Kan jeg bare glemme å holde formen eller er det mulig tross lite søvn og andre ting som plutselig blir viktigere? Rakk ca 150 timer på trening (90% landevei + løp og ski ++) i år, skulle gjerne vært 200 timer men det har jeg ikke ambisjoner om å klare det kommende året. Noen erfaringer å dele?
|
|
|
Re: Trening og småbarn
[Re: MortenRE]
19/12/2012 12:30
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Først av alt: Gratulerer!
Jeg ble pappa for andre gang i mars i år, og til tross for kronisk søvnmangel og lite hvile hadde jeg min beste sesong i år. Trener 3-4 timer i uka i snitt, og synes jeg greier å holde et ok nivå til tross for til tider ganske høy totalbelastning. Jeg synes ikke det er vanskelig å få klemt inn 2-3 økter i uka, det som er vanskelig er lange økter og ritt.
En baby sørger for unntakstilstand helt i starten, men allerede etter et par uker begynner ting å ligne et mønster. Det gir en viss forutsigbarhet, og du kan planlegge treningen etter søvn-/spisemønster til mor og barn.
|
|
|
19/12/2012 12:35
|
Kruser
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har to små (nå 2&4) og får knapt 300 timer i år, men dette inkluderer rolig sykling til og fra jobb.
Mye avhenger av sovehjertet til den lille. Får du et kollikkbarn kan det bli lite overskudd til trening, men om den lille sover godt blir det en rolig tid.
|
|
|
19/12/2012 12:36
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Det har ingen hensikt å trene hvis en har kjempeunderskudd av søvn. Nå er ikke barn(&foreldre) like, småbarn betyr ikke automatisk søvnmangel - mange sover utmerket.... Ellers er det viktig med kreativitet: - Etterhvert kan turer med sykkelhenger, pulk og bæremeis gi utmerket glede for begge og god trening. - Mamma blir etterhvert glad for "frikvelder", du slipper henne ut, legger ungen og trener på rulla.
Men i starten er det lureste å glede deg over det lille underet, og droppe uvesentligheter som trening. Tiden går fort, du får ikke igjen de første månedene med den lille - men har mange år til trening når han/hun blir litt større.
|
|
|
19/12/2012 13:22
|
ute-og-sykler
Entusiast
|
Entusiast
Gratulerer! Mange tar et par uker fri umiddelbart etter fødselen. Dette åpner for trening. Babyen er søt, skal ha pupp, bleier, trøst, raping og rene klær, men den sover normalt sett også masse og får ikke traumer av at du trener et par timer (mens mor eller bestemor passer på). For øvrig er det ikke realistisk å trene sammen med nurket de første månedene, verken i pulk, jogge- eller sykkelvogn. Pappaperm er en fin anledning til trening sammen med nurket, spesielt hvis permen tas ut mot slutten av første leveåret. Når barnet får etablert et regelmessig søvnmønster (etter ca 6mnd) har du dessuten tiden mellom 19 og 23 som kan brukes til trening. I helgene kan dessuten tidsrommet for formiddagsluren brukes til trening (f.eks. med nurk i sykkelvogn). Jobbsykling er (som nevnt over) selvfølgelig også effektiv tidsbruk til kombinert trening/transport. Skal du sykle skikkelig langtur i helgen som familiefar, må du aller helst ha en tålmodig unge i en dyr sykkelvogn og en frue som liker å være med. Sekundært, kan du klare deg med kontinuerlig tilførsel av midler til smykke- og blomsterkontoen. Tertiært, må du trives med å balansere på grensen til samlivsbrudd. 
Redigert av ute-og-sykler; 19/12/2012 13:23.
|
|
|
19/12/2012 13:50
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag håller med om det mesta som har skrivits hittills i tråden men jag tror också att det är väldigt stora skillnader på barn. En del sover bra på nätterna medans andra inte gör det. Vi hade en längre period när minste jentan var runt 6 månader när det var väldigt lite sömn på kvällar och nätter och det medförde att det var rätt oaktuellt att träna på kvällarna.
|
|
|
19/12/2012 13:55
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Trening under transport er nøkelen for meg. Skal jeg på jobb løper jeg eller sykler. Skal vi til svigermor/svigerfar, kjører familien bil. Jeg sykler og gjør det til en treningsøkt. Hvis kone/barn sover: Rulleøkter i kjellern. Nå er eldstemann 7 og han kan sykle ved siden av meg hvis jeg skal løpe en rolig tur. Det er stas for begge to.
Og sånn går dagene. Legger ned ca 300+ på det viset.
Første året er forresten minst stress. For da sover de ofte mye (hvis du ikke har uflaks da).
-Tobias
|
|
|
19/12/2012 14:41
|
MortenRE
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Takker for svar. Skal skrive en masteroppgave kommende halvår som også skal ha sitt av tid. Men da ser det ut som det kan bli muligheter 
|
|
|
19/12/2012 16:15
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
|
|
|
19/12/2012 17:08
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Jeg skal ha 50% pappaperm fra januar til juni (gleder meg til det). Da er det pulk, og senere sykkelvogn som gjelder. Av erfaring fra forrige permisjon (forrige barn) vet jeg at barna har en tendens til å sovne straks vogn/pulk settes i bevegelse. Kan bli mye fin styrketrening av sykling til Grefsenkollen med vogn og baby.
Ellers så handler vel dette mye om prioritering. Man har (normalt) tid til "personlige" aktiviteter også etter at man har fått familie, om enn kanskje ikke like mye som før, og da er et jo opp til en selv hva man prioriterer å bruke denne tiden til.
tobiast sitt tips om trening til/fra familiebesøk hos svigermor er et bra forslag.
|
|
|
19/12/2012 17:34
|
Mr.Bergli
Ringrev
|
Ringrev
Gratulerer for det første!!!!
Det er kjempe kjekt men også slitsom til tider. Første bud lytt til kroppen og hvil vist du er sliten og ikke har sovet godt.
Har selv 3 barn og ble bitt av sykkelbassilen da første ble født. Har fortsatt klart å trene 300-400 timer i året. Hos oss var det naturlig at 1. året har mor permisjon så da tar hun nattevåkningen siden jeg skulle på jobb og hun kunne hvile på dagen sammen med barnet. Hos oss har alle 3 utlukkende sovet godt om natten og ikke vært våken stort mer en ved mating.
Utfordringene kommer når barna blir litt større og skal i barnehage, skole og fritidsaktiviteter. Da gjelder det å utnytte tiden ved hjelp av jobbsykling, sykling med tilhenger o.l aktiviteter.
Våre barn er såpass tette at de legger seg stortsett samtidig. Så for meg er det trening etter leggetid og 1-2 timer 3 dager i uken + sykling til jobb. Og så skal fruen ha sine kvelder også. I helgene har jeg utnyttet tiden når minsten eller de to minste har sovet på dagen og dratt av gårde på ca 2 timers turer men blir aldri tid til mer en det. Med dette klarer jeg å få å 6-8 timer i uken avhengig av antall turer til jobb.
Med dette har jeg klart meg fint, men så skal det sies at jeg har en veldig grei frue som lar meg stikke avgårde også da i tillegg til at jeg reiser en del i jobben også...
|
|
|
20/12/2012 07:10
|
goatmxx
Entusiast
|
Entusiast
Gratulerer  Jeg har hatt mine beste treningsår de årene jeg har hatt nyfødte. Grunnet at mor gikk hjemme var det veldig lite husstell som måtte gjøres, slik at jeg kunne sykle til jobb så ofte som jeg ville. (3 mil hver vei), samt at jeg fikk lov til turer ute hvis jeg ikke syklet til og fra jobb. Lå på rundt 25 mil i uka og da ca 10 timer. Første ungen var en unge som ikke sov så godt og hadde mye ørebetennelse, men så lenge kona holdt seg frisk tok ho seg av det værste, så steppa jeg inn når ho ikke fikk hvilt seg om dagen. Er jo forskjellig hvordan ting er organisert hjemme, og hvordan ungene sover og ellers er rolig, har jeg utelukkende positive treningserfaringer med å få barn. Særlig på sommeren hvor det er mulig å sykle til og fra jobb for min del.
Sykkelfjas - Sjekk ut gruppa på facebook for mer fjas
|
|
|
20/12/2012 08:47
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg siterer meg selv fra den andre tråden det er linket til over her: Først gratulerer så masse med å vente barn!
Så noen betrakninger fra en som er midt oppe i det nå. Glem stukturert trening den første tida så blir du ikke skuffet.
Min dag ser omtrent slik ut: -Opp klokka 0600 (eller før om Mina våkner) Varme melk, stelle og mate Mina pluss roe ned etterpå og legge igjen. Det tar en time sånn ca. Mat til meg kommer før eller etter Minas. Sykle til jobben og dusje der. Da er klokka 0900 når jeg sitter på pulten. -Jobber til 1700. -Rett hjem og skifte, Stelle og mate Mina fra ca 1730-1800. Tar litt lenger tid på kvelden siden vi gjør noen øvelser og slik. Ferdig rundt 1900-1930. -Kolikken kommer etter maten og varer til neste måltid rundt 2100. Far masserer magen og roer ned så godt han kan. Innimellom spiser far og mor middag på skift. -Far mater rundt 2100. Gir ikke kolikken seg tar far vogna en tur etter maten. -Klokka er 2200-2230 og far stuper i seng.
Innimellom dette kommer selvfølgelig generelt husarbeid og noe sosial omgang med barnets mor prøver vi å få plass til
Oppe i disse dagene er det ikke mye slakk. Jeg har nogenlunde aksept for en time tre ganger i uka og prøver å kile det inn så godt det lar seg gjøre. Da kjører jeg hardt! Denne uka skal jeg på to møter på kveldstid, så da regner jeg med at to syklinger utgår.
Det er klart at barn som får mat fra mor så far ikke kan mate gir mer disponibel tid (til far). Det samme gjør det om ikke barnet skriker sammenhengende og hjerteskjærende fra 1800-2300 hver kveld.
Men ikke legg planer som du kanskje må kaste vekk og føle deg snytt. I tillegg er det ikke alle mødre som har det like lett i tiden med små barn. Noen fikser alt og er superenergiske men andre sliter mer. Det er uansett viktig at du er tilstede i familien så får heller trening vente til ting er på plass.
lykke til LarsB
Jeg skrev dette når Mina var fem måneder. Hun er snart 13 måneder nå. Situasjonen er ikke veldig annerledes. Hun har ikke kolikk lenger selvsagt, men livet vårt er omtrent som før. Jeg tar hånd om det som skjer etter 04:00. Klokka står på 06:00 og får jeg sove så lenge er det fint. Stell og mating av meg selv, så frokost til Mina med innsovning igjen etterpå. Så til jobben og jobber 09-17 hjemme 17:30-17:45 Mina får mat, mat til mor og far noe husarbeid. Leke med Mina til hun skal vaske seg og få pysj. Så grøt og melk før Mina og mamma tar jobben med å sovne og mamma har beredskap og tar hånd om våkenepisoder fram til 04:00. Jeg detter i seng klokka 22:30 omtrent og aner ikke hvor alle de som kan jobbe full tid og trene masse med overskudd henter det fra, I alle fall er det ingen ledige slots for å trene før Mina våkner eller etter at hun har sovnet. Tida fra jeg kommer hjem til jeg legger meg (og Mina) er den tida Hanne har til seg selv så jeg ønsker nødig å legge beslag på for mye av den. Min "trening" har i stor grad bestått av tur med barnevogn og å gå til/fra jobben. Vi har en intensjon om tre treningsøkter i uka til far, men mye våking på natta gjør ofte at mine planer må endres. Så jeg gjentar rådet mitt fra toppen av det siterte innlegget: Ikke legg ambisiøse planer og opplegg for trening i tida som kommer. Det er ikke deg dette handler om  Ta det som det kommer og med manglende ambisjoner er det du får til en bonus. Lykke til med en spennende tid. LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
20/12/2012 08:59
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Så jeg gjentar rådet mitt fra toppen av det siterte innlegget: Ikke legg ambisiøse planer og opplegg for trening i tida som kommer. Det er ikke deg dette handler om  Ta det som det kommer og med manglende ambisjoner er det du får til en bonus. Lykke til med en spennende tid. LarsB Her er Lars inne på noe viktig: Ikke legg all verdens til planer. Jeg blir småstressa dersom jeg ikke får trent "etter planen", så jeg innvilget meg to ukers treningsfri i forbindelse med fødsel, og innstilte meg på at det ble mindre trening enn normalt over en lengre periode. Jeg trente når jeg fikk muligheten, og levde godt med det. Når jeg nå ser i treningsdagboka ser jeg at jeg fikk trent svært bra i denne perioden, og jeg har aldri syklet så fort som jeg gjorde denne sesongen. Jeg tror derfor lave skuldre og mer eller mindre fravær av en striks treningsplan var en suksessfaktor for min del. Skal prøve å gjenta dette neste år også, men det er kanskje vanskelig uten en ny baby...
|
|
|
20/12/2012 09:14
|
MrAdHd
Entusiast
|
Entusiast
Her er planlegging og strukturering i hverdagen viktig.
Jeg har selv 3 barn, 3,6 og 7 år, og jeg har trent ca 500t i 2011 og 2012.
Det er viktig å planlegge uken, gjerne på søndager: - En dag eller to i uka er det morgentrening kl 0600, hvor jeg da er hjemme til 0730 for å levere unger og komme meg på jobb til 0800. Da tar kona "morgenskiftet" i heimen. - Treninger foregår for det meste etter leggetid for barna, dvs treningsstart kl 1930ish. Da har man rukket middag, fritidsaktiveter med barna og rydding før man stikker ut. Er da som regel hjemme igjen mellom 21-22, spiser, smører niste til barna og meg selv, og slapper av foran tven en times tid. - En dag eller to i uka trener jeg også rett etter jobb 1600-1630. Da spiser jeg gjerne et par skiver før jeg reiser fra jobb, henter unger og skifter. Middagen tar vi da litt senere når jeg er inne før barnetv. Da rekker man legging og har hele kvelden "fri" til rydding, tid med kona og andre aktiviteter. - I helgene står jeg gjerne opp med barna (0630ish som regel), vekker kona rett før jeg stikker ut og trener en rolig langtur fra 08-11/9-12. Da har man hele dagen igjen til annen aktivitet. Et annet alternativ i helgen er å ta treningen på helsestudio hvor man også har barnepass. Glimrende kombinasjon da barna elsker å være der, kona får "fri" og jeg får trent. - I tillegg har man alternativt hjemmetrening i form av rulle og slynge/styrketrening.
Redigert av MrAdHd; 20/12/2012 09:16.
|
|
|
[Re: MrAdHd]
20/12/2012 09:32
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Gratulerer. Slik er stort.
Ikke begynn for tidlig med meis. Sitting er vanskelig for småfolk. Sykkelvogn funker DERSOM du kjøper et babyadapter til f.eks. chariot sine vogner. Pulk funker neste fra dag 1. Pulk er også tidenes sovemaskin, men husk ekstra underlag + skikkelig varm pose. Vi bruker en avdanket dunpose i voksensize oppå et kalveskinn (rein.
Tips: Pulk og sykkelvogn er fine dåpspresanger
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
[Re: Jomar Henriksen]
20/12/2012 09:57
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Sykkelvogn funker DERSOM du kjøper et babyadapter til f.eks. chariot sine vogner... Pulk er også tidenes sovemaskin Jeg har en sykkelvogn (Croozer) der jeg får plass til bilsetet (BeSafe 0-13kg) inni. Dette funker knall fra dag 11 (eller noe sånt). Ikke verre/annerledes enn en biltur (snakker da om fornuftig sykling på asfaltert sykkelvei - ikke høkking i skogen med fulldemper). Jepp, pulk er sovemaskin - sykkelvogn også.. 
|
|
|
20/12/2012 10:03
|
MortenRE
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Mye gode tips her! Tror planen får være å ta det som det kommer i starten og etter hvert som rutiner faller litt på plass se an om det går an å få til 3-4 økter i uka - det blir uansett tre personer som nå skal tilpasses den planen. Skjønner at pulk må ønskes, og med bare landeveissykler i stallen får jeg vel se meg om etter en OK vogntrekker på sikt. Bæremeis er alt ønsket, men som nevnt over her blir jo det litt senere når klumpen tåler det.
|
|
|
20/12/2012 10:07
|
extol
Entusiast
|
Entusiast
Alle barn og familie/fritid/jobbsituasjoner er forskjellige. Prøv å ta det litt som det kommer og se hvor det passer best for deg å putte inn trening. Min erfaring er at for nøye planlegging fører mest til frustrasjoner når plutselig ting kommer opp og treninga ikke kan gå som planlagt allikevel. Jeg har en avtale med kona om å prøve å få til 2-3 økter i uka. 2 økter på sykkel/løping og 1 økt med ballspill. (sykling til og fra jobb regnes som transport og blir ikke med i regnestykket) Sykler stort sett hver dag frem og tilbake til jobb og 1 dag i uka er jeg på jobb før 6, jobber lunsjen og får meg en 3-4 timers tur. Den andre sykkeløkta blir stort sett tidlig søndag morgen før kirketid. 1,5 - 2 timer. Sykling mens familien kjører til steder vi skal er også en god ide. På fine og varme dager liker ungene å være med på tur i sykkelvogn, men nå begynner eldstejenta å bli så stor at hun heller vil sykle selv, så da blir ikke treningsutbyttet allverdens, men koselig er det Rulletrening mens kona er ute på noe på kvelden er også fint hvis ungene sover godt om natta.
Runde hjul triller best
|
|
|
20/12/2012 13:09
|
G. Freeman
Entusiast
|
Entusiast
Det meste er vel sagt her, synes jeg. Alt står egentlig og faller på hvordan nettene blir. For de kan bli slitsomme. Det er jo ikke til å stikke under en stol at det var deilig å være helt uavhengig og kunne gjøre som man selv ville, når man selv ville... Som 3-barnsfar med minste på 2 år nå så går ting mye greiere. Trening er en kveldsgreie for min del, tiden etter 20.00 disponerer jeg relativt fritt.
Vil også trekke frem to geniale anskaffelser som økte treningsmulighetene etter at ungene kom; sykkelrulle og babycall. Med de to kan jeg få trent bra i kjelleren med god samvittighet mens ungene sover uten at konemor nødvendigvis er hjemme.
Shut up legs!
|
|
|
20/12/2012 15:03
|
Ole
More than words
|
More than words
|
|
|
22/12/2012 11:17
|
Dagsven
Avhengig
|
Avhengig
Gratulerer småtroll er fantastisk:) Mine er 4 og 7 og begynner således å bli "litt" store. Den største er ofte med meg på treningsturer og han syntes det er utrolig artig. Jeg er ingen godt eksempel på at jeg har fått trent mye med små barn. Det er utrolig mange bra tips over så jeg støtter meg på planlegging her. Mitt store råd er å ikke sette trening foran alt annet slik at du hele tiden trener med dårlig samvittighet. Det bryter deg til slutt totalt ned. Planlegg og sett av tid til deg selv, men pass på at familien er fornøyd og ikke minst kona....I det lange løp vil det lønne seg (forhindre skilsmisse, krangling etc). Det er når begge er slitne og de daglige tingene er nok i seg selv ting blir vanskelig.
Lykke til:)
Santa Cruz Highball Carbon 29er Merida FLX Carbon Lapierre Sensium 100
|
|
|
25/12/2012 20:59
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Grattis.
Nå har alle våre 3barn sovet som noen stein om natten(takk NAN+NUK ventilerte drikkesmukker for nattesøvnen). Men det er definitivt et nytt kapittel..
Jeg har aldri trent med ungene "på slep". Men vi har hatt mange turer sykkelvogn og pulk. Og vi har hatt faste "sykkelturer" fra de fikk støttehjul. Når kid3 dukket opp, så ble det elsykkel (nok var nok) for å dra to i sykkelvogn til fra barnehage. Med 3kids trenger du energien, og trene når du har overskudd.
Krever mer oppfølging når de begynner med skole og egne fritidsaktiviteter. Fra 6år/1klasse synes jeg det tar/tok "mer" tid enn før.
Jeg trekker bare trening fra TV-tittingen min, utendørs året rundt, uansett vær, trener når man KAN. Piggsko. Mye på rulle inne. Og streamer nett-tv til å se yndligsserier, istedet for å drive å "ta opp". Så "trening" har vært gjort når barna ikke er med. Synes jeg får steingod restitusjon og ved å trene sent. Da har som regel ungene lagt seg, roen i heimen lagt seg, alle andre folk sitter hjemme foran flimrekassa og magicshine psykosen kan leves ut!
Jeg mener du klarer fint å trene 200timer i året. Det er 4timer uka i snitt, periodisering av trening så burde det være helt mulig med 3 økter på 1+1+2timer. Han som roeren som drikker tran har jo 90-100timer i måneden i de verste periodene. Riktignok ikke småbarnsfar. Men 4timer uka, det får dere til!
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
|
|