Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Knekking i knær

Knekking i knær #1534573 16/12/2012 16:32
Spartacus! Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Knærne mine knekker nesten hver gang jeg setter meg på huk, når jeg tar knebøy og generelt nesten hver gang jeg bøyer kneet med belastning. Har dette noe med alderen (15 år) å gjøre eller kan det være en skade?

Re: Knekking i knær [Re: Spartacus!] #1534633 16/12/2012 20:04
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Tror ikke det har noe å si, men jeg er ikke lege så jeg sitter ikke med fasiten. Har knekking og knaking i ledd korrelert med helsetilstanden, så skulle jeg vært halvdau og vel så det de siste 30 årene.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Knekking i knær [Re: hrukin] #1534664 16/12/2012 22:11
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: hrukin
Tror ikke det har noe å si, men jeg er ikke lege så jeg sitter ikke med fasiten. Har knekking og knaking i ledd korrelert med helsetilstanden, så skulle jeg vært halvdau og vel så det de siste 30 årene.

Samme her. Det knekker og knaser både her og der. Så lenge det ikke gjør for vondt over en viss tid så går det greit. :-P

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Knekking i knær [Re: Spartacus!] #1534675 16/12/2012 22:38
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Har hatt en del trøbbel med knærna, men de er ganske bra nå for tida. Likevel pleier de å knirke litt første bratte bakken på starten av en tur, men det er bare golyd ICON_SMILE

Re: Knekking i knær [Re: Spartacus!] #1534698 17/12/2012 07:05
gare Offline
More than words
More than words
En av ortopedene jeg har jobbet med uttalte seg ganske kategorisk om dette: "Akustiske fenomen fra knær er svært vanlig og svært sjelden farlig"

Har du kun lyder og ingen smerter(og normal bevegelighet) er det med rimelig grad av sannsynlighet null problem.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Knekking i knær [Re: Spartacus!] #1534702 17/12/2012 07:28
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Ulyder er ganske vanlig, spesielt når leddene er kalde.

Likevel... Vekta fremover >> Større press på knærne. Verdenstoppene i vektløfting, kan ta 50 tonn daglig i knebøy uten disse problemene. Det dem gjør som gud og hvermann ikke gjør, er å alltid ha fokus på oppreist overkropp med vektbelastning og tyngdepunkt presset bakover. Altså gjennom hælene i stedet for å presse opp på og gjennom tåballene. Presset går i en slags bue fra tåballer/midtfot og bakover og så opp. Som midtbuen av en "S". I vektløfting snakkes det om "S-Kurven", for hvordan vekta skal dras og balansen under draget..Dessverre er ikke det helt forenlig med racingposisjonen i sykling ( eller faller i hvert fall unaturlig for de fleste når de begynner å lene overkropp nedover). Overført til sykling, blir det en posisjon med setet langt tilbake, bra oppreist overkropp (som betyr kortere top tube, i hvert fall kortere stretch) og et trykk på pedalene gjennom å skyve hofte bakover for så begynne nedpresset i rumpemuskulaturen og nedover mot vastus medialis. Ankelbøy er da ikke nedover, men typisk mindre enn parallelt med underlaget.

Når du setter deg ned på huk, løfter du da hælene... Noen milliarder kinesere gjør aldri det.. Blant annet gamle gubber på 80+.... For å ikke løfte hælene, må trykket gå gjennom rumpa. Altså man må presse bakover. Som igjen belaster knærne langt mindre. På NrK nett-tv ligger nå en dokumentar om og av lederen av frikar danskekompaniets opphold i et buddhistisk tempel i Kina. Der kan man se noen kinsere sette seg på huk for å pusse tenna. Litt gøy å se hvor naturlig denne stilligen er for dem, i motsetning til oss som bruker stoler hele tiden.

Etter tiår med ulyder til stadighet under fysisk aktivitet, har jeg nå mange mange år uten å høre den ubehagelige knekkelyden. Har også hatt 3-4 kneskader i løpet av livet uten at jeg kjenner noe som helst til noen av disse nå.

Re: Knekking i knær [Re: Spartacus!] #1545439 16/01/2013 12:58
T
Terreng-terreng Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
T
Hei, vet ikke om du har fått orden på disse knærene dine enda, men jeg anbefaler deg å ta kontakt med fastlegen din for en sjekk der. Behøver ikke være noe, men det er mye som kan skje når man trener mye, samtidig som kroppen er i vekst.. Legen kan gi deg en rekvisisjon for mr undersøkelse for å sjekke hvordan det står til på innsiden av knærne dine. Ikke ta for lett på dette med knekking i knærne, lyder har som oftest en årsak..

Lykke til ICON_SMILE

Re: Knekking i knær [Re: Spartacus!] #1553967 05/02/2013 10:51
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Kjør oppvarming for leddene føre belastning;

fx stå på ett ben og ta høyt kneløftmed det andre;
når kneet er løftet roter leggen/foten i en full sirkel 10x med/mot klokka
vipp leggen/foten sideveis 10x
vipp leggen/foten forover/bakover 10x

prøv (& gi gjerne en tilbakemelding ! )

se forøvrig skadefri.no