Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Til dere som har med hunder på skitur

Re: Idioter vil alltid være a ett problem.. [Re: HM1100] #1532433 10/12/2012 19:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: HM1100
Det sitter en haug med folk å vifter med paragrafer om at bikkjer ihht hundeloven ikke skal være til bry for andre. Artig at det faktisk er slik at folk ikke har lov til å plage meg heller, og jeg blir svært plaget av sure, kjeftende, selvopptatte personer som ikke evner å vise romslighet.

Jeg synes det er interessant at de folkene som vifter med paragrafer som du selv overholder, kan være så til de grader plagsomme for deg.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Idioter vil alltid være a ett problem.. [Re: olechr] #1532440 10/12/2012 19:47
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
olechr: Takk skal du ha! Jeg skjønner ikke hvem alle disse som klager så voldsomt er. Jeg har også veldig få problemer med bikkjer i marka, sommer som vinter.

Det er selvfølgelig kjedelig om noen ikke plukker opp etter bikkja si, men de aller fleste er flinke, plukker opp etter bikkja og tar hensyn til de som ikke går så fort (meg) og barn (mine).

Gleder meg til en ny sesong på ski i Østmarka!

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Idioter vil alltid være a ett problem.. [Re: CarlGustav] #1532441 10/12/2012 19:47
HNK Offline
Besatt
Besatt
...syns vanlig folkeskikk tilsier at hundebæsj plukkes opp av eier - sommer som vinter! Har du hund så ta ansvar for det den foretar seg, og kos deg ellers på tur med den firbeinte.

Re: Idioter vil alltid være a ett problem.. [Re: CarlGustav] #1532447 10/12/2012 20:08
*Erlend* Offline
Entusiast
Entusiast
Viss noen vil høre min mening så skal jeg bare si att jeg syntes skilpadder er kule!

Re: Idioter vil alltid være a ett problem.. [Re: GeirK] #1532460 10/12/2012 20:43
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Sitat: GeirK
Det sitter en haug med folk å vifter med paragrafer om at bikkjer ihht hundeloven ikke skal være til bry for andre. Artig at det faktisk er slik at folk ikke har lov til å plage meg heller, og jeg blir svært plaget av sure, kjeftende, selvopptatte personer som ikke evner å vise romslighet.

Jeg synes det er interessant at de folkene som vifter med paragrafer som du selv overholder, kan være så til de grader plagsomme for deg.

Jeg skjønner ikke at de gidder jeg heller. Hva er det folk innbiller seg?

Re: Idioter vil alltid være a ett problem.. [Re: Garpen] #1532466 10/12/2012 20:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Garpen
olechr: Takk skal du ha! Jeg skjønner ikke hvem alle disse som klager så voldsomt er. Jeg har også veldig få problemer med bikkjer i marka, sommer som vinter.

Dette virker som et forsøk på å forstå andres reaksjoner med utganspunkt i sine egne opplevelser.

Det går sjelden bra.

- Robert Green Ingersoll
Re: Idioter vil alltid være a ett problem.. [Re: GeirK] #1532489 10/12/2012 21:21
olechr Offline
More than words
More than words

Dette virker som et forsøk på å forstå andres reaksjoner med utganspunkt i sine egne opplevelser.

Det går sjelden bra.

Det som derimot går bra er å være litt romslig i forhold til hva andre mennesker gjør. Jeg VET at jeg gjør ting folk andre irriterer seg over. Jeg syntes det ikke er gøy å få kjeft for å sykle blant annet. Derfor prøver jeg å være litt romslig ovenfor andre som gjør ting ikke jeg skjønner. Trur faktisk ikke jeg lever noe dårligere av den grunn. Jeg er helt sikker på at hadde flere tenkt slik så hadde det vært ganske mye mindre problemer rundt omkring. Men kall meg gjerne gal.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Idioter vil alltid være a ett problem.. [Re: olechr] #1532527 10/12/2012 22:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: olechr
Jeg VET at jeg gjør ting folk andre irriterer seg over. Jeg syntes det ikke er gøy å få kjeft for å sykle blant annet. Derfor prøver jeg å være litt romslig ovenfor andre som gjør ting ikke jeg skjønner.

Nei - men jeg setter et stort skille mellom å irritere noen ved å gjøre noe som er lov, og irritere noen fordi man bryter loven. Dersom noen har lov til å gjøre noe som er irriterende, får jeg bare gå i meg selv og godta det - dersom de irriterer meg med å gjøre noe ulovlig, synes jeg det er greit å si i fra.

- Robert Green Ingersoll
Re: Idioter vil alltid være a ett problem.. [Re: HM1100] #1532530 10/12/2012 22:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det kom ikke helt riktig ut, og misforståelsen er min skyld. Jeg skjønner ikke at du lar deg plage av at noen "vifter med paragrafer". Dersom du holder loven, har du vel ingen grunn til å føle deg plaget.

- Robert Green Ingersoll
Re: Idioter vil alltid være a ett problem.. [Re: GeirK] #1532534 10/12/2012 22:34
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det går sjelden bra.

Noen ganger gjør det faktisk livet litt bedre, jeg har ingen problemer med å ha litt lavere blodtrykk ... (Og det er ikke nødvendigvis, men muligens myntet på GeirK)

Re: Idioter vil alltid være a ett problem.. [Re: Garpen] #1532544 10/12/2012 22:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Noen ganger gjør det faktisk livet litt bedre, jeg har ingen problemer med å ha litt lavere blodtrykk ... (Og det er ikke nødvendigvis, men muligens myntet på GeirK)

Får du lavere blodtrykk av å være forundret over hvorfor folk reagerer på et problem de har, men ikke du?

Dette må du nesten forklare.

- Robert Green Ingersoll
Re: Idioter vil alltid være a ett problem.. [Re: GeirK] #1532550 10/12/2012 23:03
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I denne konteksten dreide det seg vel heller om at jeg ikke lot meg ase opp over at noen bikkjer skiter i skisporet. (Det tror jeg du forsto GeirK, uten at jeg skal tillegge deg kontekstuell forståelse av tekst.)

Re: Idioter vil alltid være a ett problem.. [Re: Garpen] #1532557 10/12/2012 23:28
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
I denne konteksten dreide det seg vel heller om at jeg ikke lot meg ase opp over at noen bikkjer skiter i skisporet. (Det tror jeg du forsto GeirK, uten at jeg skal tillegge deg kontekstuell forståelse av tekst.)

OK - jeg forstod det som om du ikke skjønner hvorfor enkelte klager på dette siden du sjelden opplever det selv.

- Robert Green Ingersoll
Re: Idioter vil alltid være a ett problem.. [Re: GeirK] #1532582 11/12/2012 07:45
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det kom ikke helt riktig ut, og misforståelsen er min skyld. Jeg skjønner ikke at du lar deg plage av at noen "vifter med paragrafer". Dersom du holder loven, har du vel ingen grunn til å føle deg plaget.

Enkelte folk klarer ikke å la være å følge med med argusøyne _i tilfelle_ noen gjør noe galt. Jeg har en kar i nabolaget som kjefter og smeller sånn i tilfelle en hund som går forbi bæsjer i veikanten og eieren ikke plukker opp.
Han har jo rett i at man skal plukke opp dritten etter bikkja, men han velger altså å kjefte på forhånd, før noe har skjedd, sånn i fall noen kan finne på å gjøre noe galt etterpå.

Jeg lurer på om det er slike folk HM1100 snakker om.

Re: Idioter vil alltid være a ett problem.. [Re: CarlGustav] #1532603 11/12/2012 08:25
B
bvp Offline
Avhengig
Avhengig
B
Jeg er ikke helt sikker på om jeg vil at folk plukker opp etter bikkjene jeg, for mange år siden flyttet jeg inn i ny bolig rett ved en gangvei og dessverre var det ikke gatelys rett utenfor huset, hver vår da snøen gikk var hagen full av sorte poser, det hendte det lå poser på plenen om morgenen på sommeren også, hadde det ikke vært for plasten hadde det iallfall forsvunnet etter en stund.

I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.

T.C. Lemmons
Re: Idioter vil alltid være a ett problem.. [Re: bvp] #1532618 11/12/2012 08:56
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er helt sikker på at jeg ønsker at folk plukker opp etter bikkjene. Jeg er også helt sikker på at jeg ønsker at de tar med seg posen og kaster den på et dertil egnet sted.
Begge deler er egentlig en selvfølge, synes jeg.

Re: Idioter vil alltid være a ett problem.. [Re: bvp] #1532646 11/12/2012 09:40
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: bvp
Jeg er ikke helt sikker på om jeg vil at folk plukker opp etter bikkjene jeg, for mange år siden flyttet jeg inn i ny bolig rett ved en gangvei og dessverre var det ikke gatelys rett utenfor huset, hver vår da snøen gikk var hagen full av sorte poser, det hendte det lå poser på plenen om morgenen på sommeren også, hadde det ikke vært for plasten hadde det iallfall forsvunnet etter en stund.

Det høres ut som om du mener at å plukke opp etter bikkjene er ensbetydende med at de slenger fra seg posene. Det behøver jo ikke være slik.

- Robert Green Ingersoll
Re: Idioter vil alltid være a ett problem.. [Re: HNK] #1532749 11/12/2012 12:48
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: HNK
Jeg trodde det var slik at (i Oslomarka) det alltid er båndtvang?

Med mindre det er utstedt ekstraordinær båndtvang av kommunen, er det ikke båndtvang utenom perioden 1. april - 20. august.

Sitat: HNK
Til deg som vipper dritten ut i snøen med en pinne: vurdert å plukke den opp med en liten tynn svart pose??? Løser ikke problemet ved å flytte det en meter.

Var det det du klarte å lese fra innlegget mitt? Tror du jeg flytter det én meter innenfor sporet? Jeg skrev vitterlig at den pleier å gjøre fra seg utenfor sporet. Og da tar jeg en pinne og vipper det lenger ut. Oddsen for at noen skal hoppe ut i dypsnøen fra løypa er forsvinnende liten. La meg legge til at jeg ikke ferdes ved Sognsvannstraktene. Hva er problemet med dette? Alle dyr driter i skogen. I bebodde og mye trafikkerte områder er pose en selvfølge.

Hvis det ikke er greit, burde det også være ugreit for voksne og barn å tisse utenfor sporet. Samme problemstilling.

Re: Idioter vil alltid være a ett problem.. [Re: eirikbk] #1532760 11/12/2012 13:11
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Synes det er jævla ugreit med dyr i skogen.
I nordmarka er vi dessuten plaget av mennesker som vaser rundt i terrenget både sommer og vinter. Jeg har også merket meg at de også driter uten å plukke opp etter seg. (dvs det har jeg merket på bikkjene mine).
Kan ikke bare marka få ligge der urørt og deilig.

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Idioter vil alltid være a ett problem.. [Re: DagRS] #1532826 11/12/2012 14:41
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: DagRS
I nordmarka er vi dessuten plaget av mennesker som vaser rundt i terrenget både sommer og vinter. Jeg har også merket meg at de også driter uten å plukke opp etter seg. (dvs det har jeg merket på bikkjene mine)

+1. DET er ekkelt det...

Re: Idioter vil alltid være a ett problem.. [Re: CarlGustav] #1532997 11/12/2012 20:53
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Apropos hund i skiløypene.

Vi hundeiere på ski, skal selvsagt plukke dritten etter oss. I boligstrøk bruker vi pose og tar den med hjem eller finner en annen søppeldunk.

På ski tar vi hensyn til andre. Kaster dritten langt ut av løypa, slik at ingen barn eller andre risikerer å tråkke i dritten. Eller tar den med hjem.

Og så lar vi ikke bikkja løpe bort til andre vi møter, men holder bikkja unna fremmede folk, så lenge de ikke tar kontakt selv. Og når vi kjører igjen vanlige skiløpere, trekker vi bikkja inn til oss eller passerer godt til siden, da folk har en tendens til å bli forskrekket når vi tar dem igjen. Noen er jo også redd for bikkja.

I nedoverbakkene løper bikkja selvsagt rett bak oss. I oppoverbakkene går bikkja selvsagt til høyre for sporet, som hun gjør på flatene.

Men, det hender av og til at bikkja løper i sporet. Det skjer dessverre de gangene det er litt for dårlig dekke, og tråkker gjennom, til høyre for sporet.

Vi går selvsagt på ski der det ikke er forbudt med hunder i sporet.

Og til slutt: Kanskje vi kunne gå på ski med bikkja når barnefamiliene var gått hjem/ikke kommet ut ennå?

Det er egentlig ganske enkelt.

Div. sportsremedier ...
Re: Idioter vil alltid være a ett problem.. [Re: CarlGustav] #1533049 11/12/2012 22:15
Y
YAnders Offline
Medlem
Medlem
Y
Som Eirikbk sier ovenfor er det ikke båndtvang hele året i Oslomarka, men ..."Selv om kommunen ikke vurderer forholdene som så vanskelige at det innføres ekstraordinær båndtvang, har den enkelte hundeeier alltid ansvar for å ha kontroll på hunden sin ved bruk av bånd eller på annen måte, slik at den ikke jager eller skader vilt." (hentet fra Oslo Kommune nettside).

Det er altså ikke hensynet til skigåere, hunderedde turgåere, nybrøytede skiløyper e.a. som veier tungt, men hensynet til vilt.

Er ellers helt enig i alt Universalis sier ovenfor. Men ber om litt romslighet for de med unge/uerfarne/impulsive hunder. Jeg har en av den sorten, og jobber med saken. Og i mellomtiden holder vi oss til steder med lite trengsel og tider med lite folk. Men det er umulig å helt unngå å møte noen...

Re: Idioter vil alltid være a ett problem.. [Re: CarlGustav] #1533061 11/12/2012 22:44
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Vi har alle hatt unghunder. Det handler jo bare om å være litt forutseende. Det er de færreste hundeeiere som har fått ferdig dresserte bikkjer.

Men kontroll over dem må vi ha, selv om det glapp noen ganger da de var unghunder.

Div. sportsremedier ...
Re: Idioter vil alltid være a ett problem.. [Re: GeirK] #1533064 11/12/2012 22:45
B
bvp Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: bvp

Det høres ut som om du mener at å plukke opp etter bikkjene er ensbetydende med at de slenger fra seg posene. Det behøver jo ikke være slik.

Det er ikke ensbetydende at de slenger fra seg posene men alt for mange slenger fra seg posene når de er utenfor synsvidde, har tilogmed sett poser henge i trær. ICON_SMILE

I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.

T.C. Lemmons
Re: Til dere som har med hunder på skitur [Re: CarlGustav] #1533072 12/12/2012 02:17
dokhan Offline
Entusiast
Entusiast
Quote:
Mange er redd for hunder...

Er det sant?

Jeg har inntrykk av at alle hundeiere tror at jeg er redd for hunden deres. Men jeg er ikke det.

Re: Til dere som har med hunder på skitur [Re: dokhan] #1533078 12/12/2012 06:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: dokhan

Er det sant?

Det kommer vel an på definisjonen av "mange", men en god del barn, som ikke har erfaring med hunder, er redde. Selv er jeg redd hunder selv om jeg er voksen. Jeg ble bitt som barn, og i tillegg føler jeg meg ukomfortabel rundt levende vesner som jeg ikke kan kommunisere verbalt med.

- Robert Green Ingersoll
Re: Idioter vil alltid være a ett problem.. [Re: YAnders] #1533123 12/12/2012 08:32
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Sitat: YAnders
Som Eirikbk sier ovenfor er det ikke båndtvang hele året i Oslomarka, men ..."Selv om kommunen ikke vurderer forholdene som så vanskelige at det innføres ekstraordinær båndtvang, har den enkelte hundeeier alltid ansvar for å ha kontroll på hunden sin ved bruk av bånd eller på annen måte, slik at den ikke jager eller skader vilt." (hentet fra Oslo Kommune nettside).

Det er altså ikke hensynet til skigåere, hunderedde turgåere, nybrøytede skiløyper e.a. som veier tungt, men hensynet til vilt.

Er ellers helt enig i alt Universalis sier ovenfor. Men ber om litt romslighet for de med unge/uerfarne/impulsive hunder. Jeg har en av den sorten, og jobber med saken. Og i mellomtiden holder vi oss til steder med lite trengsel og tider med lite folk. Men det er umulig å helt unngå å møte noen...

+1 på alt over.
Har en irsk setter-hann på sju måneder nå som vi ikke har full kontroll på enda. Han er relativt heit med en gang turen starter og har funnet det for godt å ikke lystre innkalling så ofte lenger. Han skal heller ikke trekke i vinter, så vi prøver å kunne gå mest mulig med han løs.
Vi tar hensyn ved å gå på tider og steder der det er lite folk generelt og barn spesielt, og folk viser stor forståelse for at han er ung og ikke ferdig utlært som skihund. Skal han bli dette må vi ha han med ut for å bli vant til ski og folk, nytter ikke å lese høyt for han og forvente at han skal lære seg dette.

Vi har et prinsipp om at vårt hundehold ikke skal gå ut over andre, men i møte med andre mennesker i marka vil det alltid være noen som får negative opplevelser. Du skal ikke gjøre så mye annet enn å gå litt sakte på ski eller stoppe for å sjekke småtassen i pulken for å utløse dette. Alternativt gå litt for fort på ski. For noen er det kun det de selv gjør som er gyldig og akseptert oppførsel.

Re: Idioter vil alltid være a ett problem.. [Re: Boas] #1533131 12/12/2012 08:49
Z
Z30 Offline
Entusiast
Entusiast
Z
Det er vel strengt tatt mer enn hunder som forpester skiløypene. De som ikke har merke på Birken siste 3 år burde få tildelt en slot søndag mellom 07-09 i Nordmarka, og for øvrig holde seg unna. Hvis de død og liv på gå på ski utenfor dette tidspunktet kan de vel bare tråkke seg opp en løype på et jorde.

Re: Idioter vil alltid være a ett problem.. [Re: YAnders] #1533135 12/12/2012 08:53
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A

Det er ikke nødvendig å nevne disse spesielt, siden de allerede er dekket av hundeloven:

"Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette."

"Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen"

Re: Idioter vil alltid være a ett problem.. [Re: YAnders] #1533153 12/12/2012 09:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg har en av den sorten, og jobber med saken. Og i mellomtiden holder vi oss til steder med lite trengsel og tider med lite folk. Men det er umulig å helt unngå å møte noen...

Så lenge du til en hver tid "påser at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette.", bør ikke dette være noe problem.

Dersom du møter meg, vil jeg reagere ganske skarpt dersom jeg blir treningsobjekt for hunden din.

- Robert Green Ingersoll
Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support