Den store mac-spørsmålstråden
|
Den store mac-spørsmålstråden
08/12/2012 12:46
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Som ny pånyttfødt mac-bruker kommer jeg sikkert til å ha mange nok spørsmål til at det fyller en tråd, så here goes. Mitt første spørsmål i tråden gjelder dette med å skifte mellom åpne programmer. På pc er det såre enkelt. Man trykker alt+tab for å loope mellom alle åpne programmer. Men på mac sliter jeg med å skjønne opplegget. Se på vedlagte skjermdump som viser Mission Control og hvilke programmer som er åpne. Hva er så svarene på følgende spørsmål: 1. Hvorfor ligger Safari i overkanten mens f eks Google Earth ligger ute sammen med OpenOffice, Finder og Lightroom? 2. La oss si at jeg er i Google Earth, da kan jeg trefingerswipe til Safari og Dashboard, men ikke til noe annet, selv om f eks Lightroom også er i fullskjerm. For å komme til Lightroom må jeg isteden gå via Mission Control. Når jeg så har kommet til Lightroom så kan jeg trefingerswipe til Safari og Dashboard, men ikke til Google Earth. Hvorfor funker ikke trefingerswipe mellom alle mine åpne programmer som er i fullskjerm, slik jeg har lest meg til at det burde? 3. I overkanten ligger skrivebordet, men når jeg klikker der så får jeg opp (som man ser på det lille bildet) Finder som ligger over Lightroom. Intuitivt skulle man tro at man minimerte alle andre programmer og fikk se skrivebordsflaten med alle eventuelle ikoner som ligger der, men tydeligvis ikke. Så hva er poenget med det skrivebordsbildet og muligheten til å klikke på det? 4. Hvorfor lar ikke alle programmer seg maksimere til fullskjerm? F eks Finder får jeg ikke til å sprette opp i fullskjerm. Isteden må jeg trekke i hjørnene for å maksimere vinduet. Skal det være så krøkkete? 
|
|
|
Re: Den store mac-spørsmålstråden
[Re: Dan]
08/12/2012 13:32
|
Mr.Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
cmd+tab for å skifte mellom programmer "windows-style". Maksimering av finder har jeg ikke peiling på hvorfor ikke fungerer.
|
|
|
[Re: Mr.Jacobsen]
08/12/2012 14:04
|
jok
Entusiast
|
Entusiast
Vet ikke helt hva du mener med maksimering, men hvis du trykker på det grønne trafikklyset øvert i venstre hjørnet blir vinduet stort. Hvor stort du vil ha det velger du med å dra det ut i nedre høyre hjørne.
Førøvrig bruker jeg ikke comand + tab når jeg skal gå til et annet åpnet program. Jeg har docken plasert i nedkant av skjermen og de programmene som er åpne har en liten blå prikk i underkant
|
|
|
[Re: jok]
08/12/2012 14:46
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
cmd+tab for å skifte mellom programmer "windows-style". Sjå der ja! Takker! Vet ikke helt hva du mener med maksimering, men hvis du trykker på det grønne trafikklyset øvert i venstre hjørnet blir vinduet stort. Hvor stort du vil ha det velger du med å dra det ut i nedre høyre hjørne. Med maksimering mener jeg at vinduet går i fullskjermmodus. Hvis jeg trykker på det grønne lyset så veksler vinduet mellom to størrelser og slik jeg tolker det veksler det mellom de to siste størrelsene man stilte inn ved å dra i hjørnene. Så for å få fullskjerm må jeg først dra i to hjørner og deretter kan jeg bruke det grønne lyset til å veksle mellom "fullskjerm" og ikke-fullskjerm.
|
|
|
08/12/2012 16:33
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er/var helt ukjent med mac, har hatt min i en snau uke, håper det er rom for banale spørsmål også: 1. Hvordan skifter jeg hjemmeside?
|
|
|
08/12/2012 16:55
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Mac har ikke nødvendigvis samme maksimering av vinduer som Windows har. Ofte kan Applikasjonen maksimeres i topp og bunn, men sideveis trenger den ikke være maksimert. Dette er slik mac er.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
08/12/2012 17:40
|
audungk
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
1. Hvorfor ligger Safari i overkanten mens f eks Google Earth ligger ute sammen med OpenOffice, Finder og Lightroom?
Øverst i bildet er det Mac OS X kaller spaces. Her ligger de forskjellige skrivebordene som du oppretter, samt programmer som støtter en spesiell fullskjermmodus og dermed lager sitt eget space. Når du trykket på "fullskjerm"-knappen oppe i høyre hjørne, så åpnet safari seg i dedikert fullskjerm-modus, med noen visuelle endringer for at du skal kunne få størst mulig plass til terrengsykkel.no, og fjerne unødvendige knapper o.l. Google Earth er ikke åpnet i fullskjermmodus, og ligger derfor nede sammen med alle vinduene som er åpne i det "spacet" du stod i når du stod i mission-control. 2. La oss si at jeg er i Google Earth, da kan jeg trefingerswipe til Safari og Dashboard, men ikke til noe annet, selv om f eks Lightroom også er i fullskjerm. For å komme til Lightroom må jeg isteden gå via Mission Control. Når jeg så har kommet til Lightroom så kan jeg trefingerswipe til Safari og Dashboard, men ikke til Google Earth. Hvorfor funker ikke trefingerswipe mellom alle mine åpne programmer som er i fullskjerm, slik jeg har lest meg til at det burde?
Trefingerswipe fungerer bare mellom fullskjermprogrammer, ikke mellom alle åpne programmer. Her må du istedet bruke cmd+tab 3. I overkanten ligger skrivebordet, men når jeg klikker der så får jeg opp (som man ser på det lille bildet) Finder som ligger over Lightroom. Intuitivt skulle man tro at man minimerte alle andre programmer og fikk se skrivebordsflaten med alle eventuelle ikoner som ligger der, men tydeligvis ikke. Så hva er poenget med det skrivebordsbildet og muligheten til å klikke på det?
Spaces støtter flere skrivebord. Fører du musepekeren i øvre venstre hjørne av skjermen, så kan du opprette ett nytt skrivebord. Der kan du f.eks. legge Mail, Kalender og andre ting, slik at skrivebordet ditt ikke fylles opp av en mengde vinduer som bare legger seg i bakgrunnen, eller er i veien. 4. Hvorfor lar ikke alle programmer seg maksimere til fullskjerm? F eks Finder får jeg ikke til å sprette opp i fullskjerm. Isteden må jeg trekke i hjørnene for å maksimere vinduet. Skal det være så krøkkete?
Ikke alle programmer er oppdatert til å støtte den nye fullskjermmodusen. Finder har en mulighet for å vises i alle skrivebord du oppretter, og har derfor ikke en dedikert fullskjermmodus.
|
|
|
[Re: HM1100]
08/12/2012 18:32
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
1. Hvordan skifter jeg hjemmeside?
I Safari og Chrome: Cmd+, (komma)
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
08/12/2012 18:36
|
Loki
Besatt
|
Besatt
En ting irriterer på OS X: hvorfor avsluttes ikke applikasjonen når alle dets vinduer er lukket?
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: audungk]
08/12/2012 18:47
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Øverst i bildet er det Mac OS X kaller spaces. Her ligger de forskjellige skrivebordene som du oppretter, samt programmer som støtter en spesiell fullskjermmodus og dermed lager sitt eget space. Når du trykket på "fullskjerm"-knappen oppe i høyre hjørne, så åpnet safari seg i dedikert fullskjerm-modus, med noen visuelle endringer for at du skal kunne få størst mulig plass til terrengsykkel.no, og fjerne unødvendige knapper o.l. Google Earth er ikke åpnet i fullskjermmodus, og ligger derfor nede sammen med alle vinduene som er åpne i det "spacet" du stod i når du stod i mission-control. Godt forklart! Må bare få vennet meg til konseptet med spaces så skal det sikkert funke bra. Dog, det ser ikke ut til at Google Earth går å få i fullskjermmodus. Spaces støtter flere skrivebord. Fører du musepekeren i øvre venstre hjørne av skjermen, så kan du opprette ett nytt skrivebord. Der kan du f.eks. legge Mail, Kalender og andre ting, slik at skrivebordet ditt ikke fylles opp av en mengde vinduer som bare legger seg i bakgrunnen, eller er i veien. Høyre hjørne hos meg, men det viste seg jo at dette var løsningen for å kunne swipe mellom alle mine programmer, selv de som ikke lar seg settes i fullskjermmodus. Ved å legge dem på sitt eget skrivebord så ender de opp i et eget space og da er jeg i mål. Ikke alle programmer er oppdatert til å støtte den nye fullskjermmodusen. Finder har en mulighet for å vises i alle skrivebord du oppretter, og har derfor ikke en dedikert fullskjermmodus. Ok, bare å vente på oppdateringer altså. 
|
|
|
[Re: Loki]
09/12/2012 19:01
|
robst
Ringrev
|
Ringrev
En ting irriterer på OS X: hvorfor avsluttes ikke applikasjonen når alle dets vinduer er lukket? Du er sikkert klar over det, men du avslutter enkelt programmer med "CMD + Q".
|
|
|
09/12/2012 19:06
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Sorry Dan, men jeg synes du sutrer vel mye :-)
Begynte å bruke MAC for et par år siden og selv om jeg/vi i hovedsak er en windowsmiljø så har jeg blitt kjempeglad i min Macbook Pro, og Macbook Air - utrolig flotte maskiner.
Rariteter som et Windowsmenneske trenger hjelp med kan google "løse", ellers er alt ok :-)
Redigert av tmork; 09/12/2012 19:07.
Lillo-Connoisseur Terje Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tmork]
09/12/2012 19:28
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Begynte å bruke MAC for et par år siden og selv om jeg/vi i hovedsak er en windowsmiljø så har jeg blitt kjempeglad i min Macbook Pro, og Macbook Air - utrolig flotte maskiner. Jeg storkoser meg med min mac, så ingen sutring her. Det må jo være lov å spørre om ting uten at fanboys skal ta det som kritikk mot Apple.  Rariteter som et Windowsmenneske trenger hjelp med kan google "løse", ellers er alt ok :-) Joda, det finnes veldig få ting som ikke Google kan svare på, men siden folk her er snille og trivelige og liker å dele med seg av sin kunnskap, gjerne på en pedagogisk måte, så synes jeg ofte det er mer givende å stille spørsmålene her. Ikke minst er det jo ganske mye man lærer her på forumet som man ikke visste at man trengte å vite, ved at man leser andres tråder, og på det punktet er Google temmelig verdiløst.
|
|
|
09/12/2012 19:50
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Begynte å bruke MAC for et par år siden og selv om jeg/vi i hovedsak er en windowsmiljø så har jeg blitt kjempeglad i min Macbook Pro, og Macbook Air - utrolig flotte maskiner. Jeg storkoser meg med min mac, så ingen sutring her. Det må jo være lov å spørre om ting uten at fanboys skal ta det som kritikk mot Apple. Joda, spørr i vei Dan, så kan jeg sikkert lære noe jeg og.
Redigert av tmork; 10/12/2012 05:40.
|
|
|
10/12/2012 07:26
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Begynte å bruke MAC for et par år siden og selv om jeg/vi i hovedsak er en windowsmiljø så har jeg blitt kjempeglad i min Macbook Pro, og Macbook Air - utrolig flotte maskiner. Jeg storkoser meg med min mac, så ingen sutring her. Det må jo være lov å spørre om ting uten at fanboys skal ta det som kritikk mot Apple.  Rariteter som et Windowsmenneske trenger hjelp med kan google "løse", ellers er alt ok :-) Joda, det finnes veldig få ting som ikke Google kan svare på, men siden folk her er snille og trivelige og liker å dele med seg av sin kunnskap, gjerne på en pedagogisk måte, så synes jeg ofte det er mer givende å stille spørsmålene her. Ikke minst er det jo ganske mye man lærer her på forumet som man ikke visste at man trengte å vite, ved at man leser andres tråder, og på det punktet er Google temmelig verdiløst. Helt enig med Dan, hvis tmork ikke vil hjelpe så kan han heller la være å legge innlegg her. Frivillig å svare på spørsmål. At maskinene er utrolig flotte har lite med bruk av OSX å gjøre.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
10/12/2012 09:03
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Helt enig med Dan, hvis tmork ikke vil hjelpe så kan han heller la være å legge innlegg her. Frivillig å svare på spørsmål. At maskinene er utrolig flotte har lite med bruk av OSX å gjøre.
Jeg tror du muligens trodde at jeg var dønn seriøs, og at Dan ikke har noe med å spørre om noe som helst?
|
|
|
10/12/2012 09:26
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
En ting irriterer på OS X: hvorfor avsluttes ikke applikasjonen når alle dets vinduer er lukket? Jeg pleier å avslutte programmet (cmd-Q) i stedet for å lukke vinduet (cmd-W). Hvis man bruker musepekeren og klikker oppe i høyre hjørne kan jeg forstå at det virker forvirrende, men overdreven bruk av mus er jo en uvane uansett 
|
|
|
[Re: jaknudsen]
10/12/2012 09:57
|
Loki
Besatt
|
Besatt
En ting irriterer på OS X: hvorfor avsluttes ikke applikasjonen når alle dets vinduer er lukket? Jeg pleier å avslutte programmet (cmd-Q) i stedet for å lukke vinduet (cmd-W). Hvis man bruker musepekeren og klikker oppe i høyre hjørne kan jeg forstå at det virker forvirrende, men overdreven bruk av mus er jo en uvane uansett  Jo da, omveier fins, men *hvorfor* har de valgt og gjøre det sånn? Hva skal man med et vindusløst program?
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: tmork]
10/12/2012 10:17
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg tror du muligens trodde at jeg var dønn seriøs, og at Dan ikke har noe med å spørre om noe som helst? Vi kan jo for sikkerhets skyld legge til at vi klarer å sykle sammen (selv om det begynner å bli en stund siden sist) og være venner også, selv om jeg selvfølgelig sutrer veldig, særlig i begynnelsen av turer. Mot slutten av turene kommer jeg bare med en masse dumme spørsmål. 
|
|
|
10/12/2012 10:19
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Jo da, omveier fins, men *hvorfor* har de valgt og gjøre det sånn? Hva skal man med et vindusløst program? Det er forsåvidt ikke noe mac-spesifikt. På en PC kan du jo prøve å drepe f eks Spotify eller Skype ved å krysse vekk vinduene. Programmene er fortsatt aktive, helt til du velger Avslutt.
|
|
|
10/12/2012 13:06
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Quicksilver: Lynrask bytting mellom, eller start av, programmer: http://qsapp.com/ Kan også utvides og tilpasses på mange måter.
|
|
|
10/12/2012 13:18
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Mitt Mac-spørsmål: Hvorfor trenger man en spørretråd for Mac. Alle brukere sier jo at den er så mye mer intuitiv og brukervennlig enn PC?
LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
10/12/2012 13:21
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Mitt Mac-spørsmål: Hvorfor trenger man en spørretråd for Mac. Alle brukere sier jo at den er så mye mer intuitiv og brukervennlig enn PC? Akkurat det viste seg å ikke være tilfellet, så der ble jeg litt lurt, siden en av grunnene til å velge mac var at jeg ville ha en maskin som var like enkel å bruke og vedlikeholde i forhold til en pc som det en iPhone er i forhold til en gammel symbian-telefon. Men etter hvert så skal dette OS-et også sitte i fingertuppene så det går sikkert bra. Men intuitivt? Nope.
|
|
|
[Re: larsb]
10/12/2012 17:28
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Mitt Mac-spørsmål: Hvorfor trenger man en spørretråd for Mac. Alle brukere sier jo at den er så mye mer intuitiv og brukervennlig enn PC?
LarsB Når vi har sagt til alle vi kjenner at vi har MAC, så må vi nevne det til alle andre også.
|
|
|
10/12/2012 18:28
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Er en del småting jeg savner i OSX fra Windows, og samme andre veien. Beste fra begge to kunne blitt veldig bra.
Mac vs PC, er som Brus vs Mineralvann. OSX vs Windows derimot er noe helt annet :-) Dette burde dere fanboys vite!
MacŽn er rett og slett en PC det også :-)
Det jeg liker ekstremt godt med Mac er sync mot andre apple dingser, det fungerer veldig bra synes jeg. Jobber til daglig i miljø med Windows og Linux, men bruker Mac stort sett privat etter at spilling ble overlatt til den yngre garde i huset. Men er fortsatt slik at det tar litt tid å få det skikkelig i finga slik man har fått Windows i pølsene!
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
10/12/2012 19:46
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En ting irriterer på OS X: hvorfor avsluttes ikke applikasjonen når alle dets vinduer er lukket? En (av mange ting) irriterer meg med Windows og det er at applikasjonen lukkes når man lukker vinduet.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
10/12/2012 20:52
|
Oekern
Avhengig
|
Avhengig
En ting irriterer på OS X: hvorfor avsluttes ikke applikasjonen når alle dets vinduer er lukket? Jeg pleier å avslutte programmet (cmd-Q) i stedet for å lukke vinduet (cmd-W). Hvis man bruker musepekeren og klikker oppe i høyre hjørne kan jeg forstå at det virker forvirrende, men overdreven bruk av mus er jo en uvane uansett  Jo da, omveier fins, men *hvorfor* har de valgt og gjøre det sånn? Hva skal man med et vindusløst program? Kjører man store og tunge programmer som man "må" bruker sammen (ikke sammtidig, men i rekkefølge) er dette ganske ålreit. Greit og ha fler programmer oppe og gå men sammtidig så er det ene borte og ute av verden, men klar til dyst med en gang når det trengs. Så man slipper og måtte starte programmet fra starten av når maskinen allerede bruker mye energi.(Da går det treeeigt)
Richmond SL3 Richmond SLR Composite
|
|
|
10/12/2012 21:24
|
robst
Ringrev
|
Ringrev
Delvis OT, men jeg har en macbook pro med c2d 2,4ghz, 4gb minne og 250gb disk til salgs dersom noen føler seg fristet..:) Maskinen har hatt knust skjerm, men har blitt byttet og brukt over lengre tid etter det. Ingen garanti på maskinen, men selges derfor rimelig: bud over 4000,-
Takk for meg.
|
|
|
[Re: Oekern]
10/12/2012 22:01
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Greit og ha fler programmer oppe og gå men sammtidig så er det ene borte og ute av verden, men klar til dyst med en gang når det trengs. Så man slipper og måtte starte programmet fra starten av når maskinen allerede bruker mye energi.(Da går det treeeigt) vel, dette er en dustete ting med os x. Det er vel en slags del av en arv fra unix men der er det også brukere med litt mer bevissthet omkring ressursbruk, og dermed blir det ikke så problematisk. Hos macbrukere flest fører dette til ødsling av ressurser og til at de får mer trøbbel med onlinetjenester enn nødvendig pga. cacheproblematikk, etc. Begge deler unødvendig. Selv om det ikke er noen som bryr seg bruker prosessene strøm og sliter på maskinvare verden rundt
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
|
|