|
|
Rideulykken i Bymarka; betydning for stisyklingen?
|
Re: Rideulykken i Bymarka; betydning for stisyklingen?
[Re: Kjartandaddy]
10/12/2012 08:45
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
På tide å få diskusjonen inn på rett spor igjen:
Dersom Turistforeningen får gjennomslag for sine tanker, noe de sier de er i dialog med kommunen om, så blir ungdommer som trener på veiene våre det minste problemet for oss som liker å sykle på stier i Bymarka.
|
|
|
[Re: Ola R.]
10/12/2012 08:55
|
Kjartandaddy
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Dersom Turistforeningen får gjennomslag for sine tanker, noe de sier de er i dialog med kommunen om, så blir ungdommer som trener på veiene våre det minste problemet for oss som liker å sykle på stier i Bymarka. Nettopp. Det er helt feil retning å gå med dedikerte stier for syklister. Da finner jeg en annen hobby.
Big wheels keep on turning
|
|
|
10/12/2012 10:38
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Dersom Turistforeningen får gjennomslag for sine tanker, noe de sier de er i dialog med kommunen om, så blir ungdommer som trener på veiene våre det minste problemet for oss som liker å sykle på stier i Bymarka. Nettopp. Det er helt feil retning å gå med dedikerte stier for syklister. Da finner jeg en annen hobby. Blir kanskje arrestert av moralpolitiet for å si det, men skulle stisykling bli forbudt utenom spesifikt bygde sykkelløyper her i byen, ja da blir jeg forbryter. Rett å slett.
|
|
|
10/12/2012 11:18
|
Supersand82
Ringrev
|
Ringrev
er vel lett å lage en lov / regel . Men er spendt på hvis de kommer med noe slikt hvordan og hvem skal håndheve dette? hehe
************ @Supersand82 at Insta Strava athlete 972825
2023 Scott Foil RC 10 2022 Scott Spark RC 900 Team Issue 2021 Scott Addict RC 10 2016 Scott Speedster 10 CX 2015 Giant TCR Advanced 1 ************
|
|
|
10/12/2012 11:27
|
Niels
Veteran
|
Veteran
Denne ulykken skjedde vel i kuldeperioden vi har hatt(?).
Om så er tilfellet så har jeg fått meg fortalt av en rytter til hest at hester blir skremt av "knirkingen" i kald snø. Nå vet jeg ikke om det var snødekke den dagen og på dette stedet, men det er iallefall en huskeregel jeg har tatt med meg. Er det kaldt og enten sko eller dekk knirker i snøen så stopper alltid jeg opp og lar rytter til hest passere.
Men at denne situasjonen skal kunne brukes til å redusere eller endre rettighetene til marka kan jeg ikke se og håper dette ikke skjer.
2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE Moulton TSR9
|
|
|
[Re: Niels]
10/12/2012 11:39
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Hvis det er sånn at snøknirk skremmer livskiten ut av hester så burde de kanskje holdt seg inne når det er knirkeføre? Trodde hester var robuste dyr, også i hodet.
Redigert av Øyvind V; 10/12/2012 11:40.
|
|
|
10/12/2012 12:00
|
MiaAdele
Fersking
|
Fersking
Som hesteeier i 9 år frem til i sommer kan jeg med trygghet si at ikke mange hester er redd for slike småting som knirkeføre på snø. Men, som med hunder og andre dyr finnes det forskjellige individer. Ting kan skje, og når en hest først er skremt opp, kan man fort måtte bruke mye tid på å roe den ned igjen selv om den egentlig ikke pleier å bli redd for slike ting.
Med fart går det meste bra
|
|
|
10/12/2012 12:06
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Har selv opplevd å se en hest gå amok og velte vogna bak, da en gjeng rulleskiløpere (meg selv inkludert) gikk forbi på veien. Dyret så ut til å bli skremt av lyden fra rulleskiene. Vi sjekket naturligvis at det gikk bra med rytteren før vi fortsatte turen...men jeg kan ikke huske å ha sjekket hvordan det gikk med hesten. Burde jeg ha dårlig samvittighet? Det var en riksvei, og hesten gikk på et jorde ved siden av veien.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
10/12/2012 12:58
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis det er sånn at snøknirk skremmer livskiten ut av hester så burde de kanskje holdt seg inne når det er knirkeføre? Trodde hester var robuste dyr, også i hodet. Hvis det hadde vært sånn at de visste at hesten var livredd på knirkeføre ville de nok holdt den unna veien.. Men hester er forskjellige og i forhold til folk er de gjerne vanskeligere å forstå seg på da de ikke kan snakke. En hest kan være helt rolig i mange år den til den plutselig blir skremt av noe. (da er den også ofte redd for det samme for ettertiden..) Nervevrakene, som noen hester er, går sjelden langs veiene. Så sånt skjer, dyr blir skremt! Og en annen ting som skjer er at en del folk ferdes ute uten å ta hensyn til andre enn seg selv, enten det er til fots, med sykkel eller i bil. Uhell skjer, trist for jenta først og fremst, men nå gikk det heldigvis "bra".
|
|
|
10/12/2012 13:13
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
10/12/2012 19:32
|
frodeflem
Fersking
|
Fersking
Jeg har jobbet litt med problematikken, og det kommer et debattinnlegg i morgendagens Adresseavis som tar utgangspunkt i TT sin kommentar i lørdagens oppslag om rideulykken. Ble også intervjuet i forbindelse med debattinnlegget, og er litt spent på hvordan de vinkler saken.
Følg stivettreglene
|
|
|
10/12/2012 19:50
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
Kjenner jeg avisbransjen rett, så blir det nok vinklet på en måte som bygger opp om en (mulig) konflikt mellom brukergruppene i marka.
|
|
|
10/12/2012 19:58
|
frodeflem
Fersking
|
Fersking
Kjenner jeg avisbransjen rett, så blir det nok vinklet på en måte som bygger opp om en (mulig) konflikt mellom brukergruppene i marka. Var i alle fall min hensikt å motvirke akkurat det...
Følg stivettreglene
|
|
|
[Re: frodeflem]
10/12/2012 21:40
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
Kjenner jeg avisbransjen rett, så blir det nok vinklet på en måte som bygger opp om en (mulig) konflikt mellom brukergruppene i marka. Var i alle fall min hensikt å motvirke akkurat det... Det ante meg. Det er bra at noen argumenter mot TT. Resten av skrytet sparer jeg til jeg har lest avisa i morgen 
|
|
|
[Re: frodeflem]
11/12/2012 07:54
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
Kjenner jeg avisbransjen rett, så blir det nok vinklet på en måte som bygger opp om en (mulig) konflikt mellom brukergruppene i marka. Var i alle fall min hensikt å motvirke akkurat det... Og det syns jeg du klarte veldig bra Gode argumenter, balansert framstilling. En lettelse å høre at det for kommunen ikke er aktuelt å ha egne stier for de ulike gruppene. Er dog spent på de "nye ferdselrseglene". De kunne jo bare brukt NOTS' stivettregler!
|
|
|
11/12/2012 08:20
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Takk for utmerket innlegg!
Byåsen IL tabber seg for øvrig ut med et innlegg der de legger all skyld på rytter.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Loki]
11/12/2012 08:44
|
Kjartandaddy
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Ihvertfall er det en langrennsløper som kommer til å pådra seg vrede med et idiotinnlegg, men han er forhåpentligvis ikke representativ for Byåsen IL.
Innlegget til frodeflem var bra. Også selve saken tidligere i avisa, som heldigvis får frem at kommunen ikke ønsker segregering i marka.
|
|
|
11/12/2012 09:01
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Ihvertfall er det en langrennsløper som kommer til å pådra seg vrede med et idiotinnlegg, men han er forhåpentligvis ikke representativ for Byåsen IL. Vedkommende er i hvert fall representativ for den gjengen som suser rundt på ski og tror de eier marka og har lov til å slå med staven etter folk som ikke har lik skidress og som ikke går like fort som dem.
|
|
|
[Re: Loki]
11/12/2012 09:03
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
Takk for utmerket innlegg! Byåsen IL tabber seg for øvrig ut med et innlegg der de legger all skyld på rytter. Hæ? Har jeg tabbet meg ut? Teskjemodus: Nå sier du at alle syklister er idioter fordi én er det. Skjerpings.
|
|
|
11/12/2012 09:44
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Vel, vel. Vedkommende gjør et poeng av sitt medlemskap i Byåsen IL, da ber han vel om det?
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
11/12/2012 10:37
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
Så hvis jeg skriver et innlegg i avisa og underskriver med "stisyklist", er da alle stisyklister ansvarlige for det jeg skriver?
Men nok om det - vedkommende skiløper representerer ikke Byåsen IL med dette innlegget.
|
|
|
11/12/2012 10:54
|
Kjartandaddy
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Nei, stakkars mann. Å måtte avbryte midt i et intervalldrag. I praktisk talt sin egen bakhage!
|
|
|
11/12/2012 11:02
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Har selv opplevd at hester har blitt redde av tikkinga fra Hope-navet, og av kvinende bremser. Men i alle "episodene" jeg har opplevd så har rytter fort fått kontroll på hesten igjen. Hadde noen av disse hestene gått amokk så ville jeg helt klart gitt rytteren av hesten skylden.
|
|
|
[Re: magnusc]
11/12/2012 13:38
|
gare
More than words
|
More than words
Har selv opplevd at hester har blitt redde av tikkinga fra Hope-navet, og av kvinende bremser. Men i alle "episodene" jeg har opplevd så har rytter fort fått kontroll på hesten igjen. Hadde noen av disse hestene gått amokk så ville jeg helt klart gitt rytteren av hesten skylden. Ehhh, så om noen blir redde for at navet ditt tikker og bremsene kviner, så er det deres egen feil? Sånn fordi du ikke kan stoppe opp den lille stunden det tar å passere?
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
11/12/2012 14:16
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
Litt av poenget synes jeg er i hvilken grad man kan forvente at folk skal kunne sette seg inn i andres oppfattelse av en situasjon. Hvis man har et tikkende nav, og rytteren har rukket å stoppe før syklisten, og syklisten da ruller rolig forbi og hesten dør av skrekk pga. navet som tikker, har da syklisten oppført seg uansvarlig og hensynsløst?
Skal magnusc stoppe opp hver gang han møter eller passerer en hest, i tilfelle hesten klikker?
|
|
|
11/12/2012 14:42
|
gare
More than words
|
More than words
Litt av poenget synes jeg er i hvilken grad man kan forvente at folk skal kunne sette seg inn i andres oppfattelse av en situasjon. Hvis man har et tikkende nav, og rytteren har rukket å stoppe før syklisten, og syklisten da ruller rolig forbi og hesten dør av skrekk pga. navet som tikker, har da syklisten oppført seg uansvarlig og hensynsløst?
Skal magnusc stoppe opp hver gang han møter eller passerer en hest, i tilfelle hesten klikker? Neida, det var mer tonen jeg syntes var snodig, og "for the record" er jeg litt ekstra forsiktig når jeg møter hester på sykkel. Særlig om det er litt dårlig plass og slikt, min erfaring er at hester synes syklister er litt merkelige og derfor er de i utgangspunktet skeptiske. Har man det så travelt at man ikke kan ta hensyn burde man startet turen dagen før ... Når det gjelder disse som etter sigende var ute på en intervalløkt som var så viktig at de ikke kan ta hensyn til omgivelsene sine, så synes jeg kanskje det er litt vel egoistisk.
|
|
|
11/12/2012 14:55
|
Kjartandaddy
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Synes det er litt festlig at annonsen under her akkurat nå var for "Penny girls";-)
|
|
|
[Re: gare]
11/12/2012 18:09
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Har selv opplevd at hester har blitt redde av tikkinga fra Hope-navet, og av kvinende bremser. Men i alle "episodene" jeg har opplevd så har rytter fort fått kontroll på hesten igjen. Hadde noen av disse hestene gått amokk så ville jeg helt klart gitt rytteren av hesten skylden. Ehhh, så om noen blir redde for at navet ditt tikker og bremsene kviner, så er det deres egen feil? Sånn fordi du ikke kan stoppe opp den lille stunden det tar å passere? Hvordan skal jeg vite om en hest er redd for tikking fra et nav? Når hesten reagerer så kan det jo allerede være for seint! Har man en hest som ikke tåler mer så mener jeg man burde holde den på et eget området hvor man har kontroll på omgivelsene. Hvordan skal jeg kunne passere ved å stoppe opp når man skal samme vei? Det kan da ikke være slik at så fort man ser en hest så må man legge seg ned og leke død.
|
|
|
[Re: magnusc]
11/12/2012 18:16
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Har selv opplevd at hester har blitt redde av tikkinga fra Hope-navet, og av kvinende bremser. Men i alle "episodene" jeg har opplevd så har rytter fort fått kontroll på hesten igjen. Hadde noen av disse hestene gått amokk så ville jeg helt klart gitt rytteren av hesten skylden. Ehhh, så om noen blir redde for at navet ditt tikker og bremsene kviner, så er det deres egen feil? Sånn fordi du ikke kan stoppe opp den lille stunden det tar å passere? Hvordan skal jeg vite om en hest er redd for tikking fra et nav? Når hesten reagerer så kan det jo allerede være for seint! Har man en hest som ikke tåler mer så mener jeg man burde holde den på et eget området hvor man har kontroll på omgivelsene. Hvordan skal jeg kunne passere ved å stoppe opp når man skal samme vei? Det kan da ikke være slik at så fort man ser en hest så må man legge seg ned og leke død. Hvis en rytter kommer mot deg, forteller i litt frenetiske ordelag at det litt lenger oppe i lia er en rytter med en hest som er vettaskremt akkurat nå, og om du kanskje kunne tenke deg å roe ned/vente/stoppe/whatnot - og du ignorerer det fullstending - da har vi en analogi som stemmer med scenarioet i den Bartebyske bymark. Da hadde du nok visst at den aktuelle hesten er redd for tikkingen i navet ditt, i alle fall akkurat der og da ...
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Hæ?]
11/12/2012 18:38
|
gare
More than words
|
More than words
Har selv opplevd at hester har blitt redde av tikkinga fra Hope-navet, og av kvinende bremser. Men i alle "episodene" jeg har opplevd så har rytter fort fått kontroll på hesten igjen. Hadde noen av disse hestene gått amokk så ville jeg helt klart gitt rytteren av hesten skylden. Ehhh, så om noen blir redde for at navet ditt tikker og bremsene kviner, så er det deres egen feil? Sånn fordi du ikke kan stoppe opp den lille stunden det tar å passere? Hvordan skal jeg vite om en hest er redd for tikking fra et nav? Når hesten reagerer så kan det jo allerede være for seint! Har man en hest som ikke tåler mer så mener jeg man burde holde den på et eget området hvor man har kontroll på omgivelsene. Hvordan skal jeg kunne passere ved å stoppe opp når man skal samme vei? Det kan da ikke være slik at så fort man ser en hest så må man legge seg ned og leke død. Hvis en rytter kommer mot deg, forteller i litt frenetiske ordelag at det litt lenger oppe i lia er en rytter med en hest som er vettaskremt akkurat nå, og om du kanskje kunne tenke deg å roe ned/vente/stoppe/whatnot - og du ignorerer det fullstending - da har vi en analogi som stemmer med scenarioet i den Bartebyske bymark. Da hadde du nok visst at den aktuelle hesten er redd for tikkingen i navet ditt, i alle fall akkurat der og da ... Det var litt sånn jeg tenkte ja, rytter sier: "Vær så snill og stopp for hesten blir så redd for denne lyden akkurat nå" Duste-syklist sier: "Nei, dette er ikke farlig, det er din feil at hesten er redd osv. osv. osv." eller vanlig-syklist sier: "Klart det, ikke noe problem" Den siste måten å tilnærme seg verden på kan med fordel også brukes på engstelige småbarn/hunder/katter/marsvin etc.
|
|
|
|
|