greit du skal ha bremsene feil vei, men kranken og giret på feil side av ramma også
Ok, litt for billig photoshopping å speilvende et bilde med styre, sete, bremser, krank og hjul. Lover å sette av mer tid når jeg faktisk monterer på sykkelen.
Nå begynner det å haste her! Våren kommer før sykkelen er jeg redd.
Jeg hørte ikke på gode råd om styretape- og setefarge, men det kan bli byttet til hvitt-hvitt litt ut i sesongen.
Status: -Mangler helt tydelig flaskeholdere -Mangler justering av bremser og gir -Mangler litt testing for å finne riktig stem-lengde, spacer-behov og setehøyde -Veldig spent på setet. Ser ganske tynt og hardt ut, men sykkelkomponenter.no kalte det et landeveissete.
Noe mer jeg skal igjennom?
Dette er kanskje et problem som bare oppstår når man setter bremsen på feil side? Hva gjør man med wire som ligger helt inntil ramma?
Dra på Tess eller tilsvarende og kjøp o-ringer i passe størrelse og tre dem over kabelstrømpen.
Uenig i fargevalg, nire. Sort eller hvit, eller kanskje ennå bedre sort sete og sølvgrå tape. Også uenig i styrevalg. "Anatomiske" styrer er jaggu meg ikke anatomiske i det hele tatt, synes jeg.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Uenig i fargevalg, nire. Sort eller hvit, eller kanskje ennå bedre sort sete og sølvgrå tape. Også uenig i styrevalg. "Anatomiske" styrer er jaggu meg ikke anatomiske i det hele tatt, synes jeg.
Takk for råd.
Er ikke sikker på at vi er så uenige om fargevalg. Kan fort endre seg til hvitt styre og hvit tape utover sesongen...
Girarmen bak vinkler litt innover og når jeg skal stille det inn så kjedet går opp på største tannhjul kommer girarmens nedre del borti eikene.
Så vidt jeg kan forstå skal trinsene ligge loddrett over hverandre, men jeg finner ikke noe om noen mulighet til å justere dette. Er forøvrig ganske sikker på at girøret er rett og bra.
Setter pengene på et skjevt girøre. Slikt skjer noen ganger i transport.
Skru av bakgiret. Skru av girøret. Legg girøret på ett eller annet plant, som f.eks en kjøkkenbenk, og se hvor og hvordan der er bøyd. Rett ut forsiktig med et par skiftenøkler (de setter ikke merker i aluminiumen) eller rørtenger eller en kombinasjon av de to.
Skru på girøret og bakgiret. Voila? Om ikke helt voila trimmer du forsiktig med skiftenøkkel mens greiene sitter i ramma.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Beats me... Nå har jeg fått låne et par Pro-Lite Bracciano med Campa boss. Ingen konflikt med derailleur, ikke noe problem. Etter første prøvetur virker det rett og slett som dette skal bli en knall sykkel.
Girøret virker også ganske så rett og fint.
Siden de andre hjulene er hjemmebygde av den ganske så uerfarne Nire så har jeg kjøpt hjulbygge-boka til Roger Musson og lest meg opp. Og kanskje funnet feilen.
Jeg har latt "trailing spoke" (tredd innenfra) krysse over, og ikke under "leading spoke" i kryss nr to. OMG så grundig det skal være,da!
Interssant at dette aldri førte til noe problem med Shimano-boss og Ultegra, men at det skjærer seg helt med Campa-boss. Jeg skulle uansett bygge om de hjulene, men er det virkelig dette som er problemet?
Interssant at dette aldri førte til noe problem med Shimano-boss og Ultegra, men at det skjærer seg helt med Campa-boss. Jeg skulle uansett bygge om de hjulene, men er det virkelig dette som er problemet?
Problemet er nok ikke bosset, men kassetten. For å få plass til 11 tannhjul ligger største tannhjul på Campa-kassetten nærmere eikene enn på tidelte systemer. Dette kan kræsje med enkelte hjul hvis marginene ikke er på din side.
Tid for en oppdatering etter ca 400km sykling på Giant-ramma. Har funnet en ganske bra stilling for setehøyde, stem, styre osv.
1 - Essax Adrenaline ble ikke min favoritt - gammelt BBB-sete er satt på. Dermed er vi også over på farger som Valentino kan godkjenne (hvitt sete - hvit styretape).
2 - Kcnc Sc Force styre er kanskje lett, men det er i hvert fall skikkelig mykt. Skal byttes i noe stivere når lommeboka er klar.
3 - Jeg venter fortsatt på tollvesenet som sitter og ruger på nye nav, eiker ++ for å bygge om hjul. Pro-Lite er brukbare i ventetiden.
4 - Ramme-reparasjonen min FUNGERTE IKKE! På første lange tur hørte jeg et stygt knepp under setet. Lurte på om hele ramma ble ødelagt, men det var min hjemmelagede glassfiber-reparasjon som sprakk.
Ødelagt reparasjon, nedslipt original karbonramme er heldigvis ikke mer skadet
Standard setepinneklemme har ca 20mm justeringsrom
Heldigvis hadde en LBS masse løse deler liggende og da jeg sa at butikken hans var "bello" fikk jeg ny EKSTRA LANG seteklemme og spacere til en strålende pris. Stressende, men nå tror jeg at jeg faktisk kan legge hele problemet bak meg.
Ny, lang setepinneklemme har ca 45mm justeringsrom og mye bedre patent for justering av setet. Denne finnes knapt nok å få kjøpt på nettet så jeg var nok ganske heldig som fikk tak i den i en lokal butikk.
Pussige arbeidstider! Etter at pakke med nye nav og eiker ble sendt fra usa 6. mars er det plutselig noen som har lagt seg veldig i selen og tollklarerte pakken kl sju en søndag morgen.
Antar at det er tollvesenet som satte inn en ekstravakt for å få fram tingene mine. TAKK!
Dette er info fra USPS. Er det helt lotteri hva som kommer fram fort og hva som stopper opp?
Customs clearance processing complete NORWAY April 28, 2013 7:04 am
Customs Clearance NORWAY April 28, 2013 6:18 am
Processed Through Sort Facility NORWAY April 28, 2013 6:17 am
Nå begynner det å haste her! Våren kommer før sykkelen er jeg redd.
Jeg hørte ikke på gode råd om styretape- og setefarge, men det kan bli byttet til hvitt-hvitt litt ut i sesongen.
Status:
Her synes jeg du bør unne deg å ta av tapen og flytte hendlene en del høyere opp på styret. Sånn som det er nå får du en vond knekk i håndleddet når du sitter med hendene oppå hendlene. Slike anatomiske styrer kan fungere hvis du monterer hendelen høyt, montert på styrets fremste punkt som her blir det bare ball. Det blir langt til bremsene fra bukken, du vil slite med å nå tommelknappen, og du vil ikke få den hvilen du ønsker ved å holde i hendlene. Her vil det å holde på hendlene bli nesten like strekkende som det å ligge i bukken.
Flott sykkel forøvrig, selv om du har fått smake ulempen med ISP - integrert setepinne. Hvorfor fortsetter produsentene med dette. Fordelene er så små og kanskje til og med teoretiske, men ulempene så store og fallgruvene så mange. Jeg vil påstå at ISP er en av de mest idiotiske "nyvinningene" i sykkelbransjen. Kanskje OK for proffer, men for vanlige folk er det bare stress.
Her synes jeg du bør unne deg å ta av tapen og flytte hendlene en del høyere opp på styret. Sånn som det er nå får du en vond knekk i håndleddet når du sitter med hendene oppå hendlene. Slike anatomiske styrer kan fungere hvis du monterer hendelen høyt, montert på styrets fremste punkt som her blir det bare ball. Det blir langt til bremsene fra bukken, du vil slite med å nå tommelknappen, og du vil ikke få den hvilen du ønsker ved å holde i hendlene. Her vil det å holde på hendlene bli nesten like strekkende som det å ligge i bukken.
Sitat: Open 1.0
Enig med Øyvind, hendlene bør litt høyere opp.
Takk for tips! Det er gull verdt! Jeg hadde ikke forstått at de stod dårlig, men etter å ha lest dette var det jo lett å kjenne.
Sitat: sykkeloyvind
Flott sykkel forøvrig, selv om du har fått smake ulempen med ISP - integrert setepinne. Hvorfor fortsetter produsentene med dette. Fordelene er så små og kanskje til og med teoretiske, men ulempene så store og fallgruvene så mange. Jeg vil påstå at ISP er en av de mest idiotiske "nyvinningene" i sykkelbransjen. Kanskje OK for proffer, men for vanlige folk er det bare stress.
Og takk for kudos. Jeg kan vel røpe at det sannsynligvis ikke blir noen integrert setepinne neste gang jeg kjøper sykkel...