Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 6

Neptunrittet 8.juni 2013 - NC XCM#2

Neptunrittet 8.juni 2013 - NC XCM#2 #1530533 06/12/2012 10:41
Sykkelbob Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Neptunrittet er en nykommer på banen og er NC XCM nr 2 og siste NC ritt før VM i maraton, som går siste helgen i Juni.

Rittet har som målsetting å etablere seg som maratonrittet for de som liker morsom terrengsykling. Noe veldg bratt teknisk klatring, noe røfft underlag, et par litt spreke dropp, noe krattskau, noe enkel moro og noen æresrunder i bebgyggelsen til glede for både ryttere, støtteapprat og publikum.

Rittet vil ha 3 løyper, men alle vil i hovedsak kjennetegnes med mye variert underlag, mye klatring og veldig mye publikumsvennlig trasse.

Korte fakta om rittet:

• NC klassene: Lang og ekstra teknisk løype. Vinnertid på godt over 3 timer. 5-6 runder totalt. Gode pengepermier! Langing og teknisk sone i Storgata rett etter passering. Det betyr den enkleste og morsomste løsningen for støtteapparat, da de kan lange og sekundere for hver ca 16km uten å flytte på seg en eneste meter.
  • Aldersklassene: Lang løype minus et spesielt teknisk parti på en km som kun eliten skal få slite med. Litt færre runder, for at det skal gå an å ha det moro hele veien. Ellers likt som elite. Satser på seeding til Birken.
  • Ungdomsklasser 13-16: Samme som Alder, men med justert antall runder.
  • Barneklasser 10-12: Litt kortere runde, men krevende nok i massevis.

Det som er rittets særegenhet:
  • Bruker fordelene og erfaringene fra rundbane-NC som Svelvik tidligere arrangerte
  • Veldig gode langemuligheter for støtteapparat. Superenkel logistikk!
  • Veldig publikumsvennlig, med passering og mål i Storgata i Svelvik, samtidig som løypa bærer oppover inn i skauen i åsen bak Svelvik. Satser på skikkelit "telt-by" langs storgata.
  • Underholdning. Satser på mye liv og røre i Svelvik sentrum. Det er cafeer med servering, musikk og stands langs Storgata!
  • Morsom og variert løype. Ikke like teknisk som de tøffeste rundbanerittene, men i perioder ganske nært opptil. Men også "cruise-modus" ned til passering gjennom bebyggelsen og Storgata.

Det var kort om løpet så langt! Vi kommer med mer og mer informasjon utover, og har dere spørsmål så bare spør her!

Re: Neptunrittet 8.juni 2013 - NC XCM#2 [Re: Sykkelbob] #1530688 06/12/2012 15:34
G
Gartner`n Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Høres fristende ut det her da. Om jeg ikke husker feil, så gikk det et maratonritt i distriktet på midten av 90-tallet også. Passer bra en uke etter Vestmarkrittet.

Re: Neptunrittet 8.juni 2013 - NC XCM#2 [Re: Sykkelbob] #1530834 06/12/2012 20:34
N
nesteby Offline
Entusiast
Entusiast
N
Ser spennende ut:)

Re: Neptunrittet 8.juni 2013 - NC XCM#2 [Re: Sykkelbob] #1530894 06/12/2012 21:56
tbh Offline
Dekktester
Dekktester
Godt med en nyskapning. Er det samme runde flere ganger, eller flere ulike sløyfer hvor alle runder i Storgata?

--
Tord Bern Hansen

Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
Re: Neptunrittet 8.juni 2013 - NC XCM#2 [Re: Sykkelbob] #1530896 06/12/2012 22:00
Sykkelbob Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Det er samme runde flere ganger.
Blir som et monster rundbaneritt ICON_LAUGH

Re: Neptunrittet 8.juni 2013 - NC XCM#2 [Re: Sykkelbob] #1530899 06/12/2012 22:03
D
Danfea Offline
Avhengig
Avhengig
D
hvorfor kutte ut det tekniske, det er jo bak mål.

kutt heller på grus og det kipe.

att det ble kutta i det tekniske gjorde at jeg ikke gadd å vurdere rittet engang.

(ja er sutretryne i dag)

G-sport Tillertorget.
Jeg ytrer mine egne meninger på vegne av meg selv. Og g-sport er ikke å holde ansvarlig for mine meninger.
Re: Neptunrittet 8.juni 2013 - NC XCM#2 [Re: Sykkelbob] #1530906 06/12/2012 22:19
ThB Offline
Besatt
Besatt
Ser meget bra ut, dette. Synd at det kolliderer med et så stort og veletablert ritt som Raumerrittet, bare. Garantert at det forsvinner noen gode navn dit, samt store deler av massene. Men, men - det er vel sånn det har blitt, rittkalenderen blir tettere og tettere. Håper uansett at nyskapningen får fotfeste og lykkes!

Thomas
Re: Neptunrittet 8.juni 2013 - NC XCM#2 [Re: Danfea] #1530908 06/12/2012 22:20
Sykkelbob Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Danfea
hvorfor kutte ut det tekniske, det er jo bak mål.

kutt heller på grus og det kipe.

att det ble kutta i det tekniske gjorde at jeg ikke gadd å vurdere rittet engang.

(ja er sutretryne i dag)

??? Hva mener du ???

Re: Neptunrittet 8.juni 2013 - NC XCM#2 [Re: Sykkelbob] #1530911 06/12/2012 22:27
D
Danfea Offline
Avhengig
Avhengig
D
det kuttes på teknisk sone fra nc til aldersbestemt.

G-sport Tillertorget.
Jeg ytrer mine egne meninger på vegne av meg selv. Og g-sport er ikke å holde ansvarlig for mine meninger.
Re: Neptunrittet 8.juni 2013 - NC XCM#2 [Re: Sykkelbob] #1530913 06/12/2012 22:27
Sykkelbob Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
@Thomas: Raumerrittet er et fint ritt for mosjonsbredden med masse fine grusveier, fin natur osv.

Vi forsøker å etablere et terrengritt mest mulig etter NC norm med en teknisk og krevende løype. Jeg vil anta at den er mye mer i tråd med hva mange på dette forumet sier de ønsker seg.

Hvis eliten i landet ikke velger dette og heller ikke ser noe poeng å sykle Norges Cup, synes jeg det er litt pussig. Men uansett ble ikke Rom bygd på en dag, og vil vil jobbe for å bidra til terrengsykkelsporten på vår måte.

Tror det er rom for begge deler.

Re: Neptunrittet 8.juni 2013 - NC XCM#2 [Re: Danfea] #1530915 06/12/2012 22:30
Sykkelbob Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Danfea
det kuttes på teknisk sone fra nc til aldersbestemt.

..Men du vet jo ikke hva som er kuttet eller ikke, gjør du vel??

Re: Neptunrittet 8.juni 2013 - NC XCM#2 [Re: Sykkelbob] #1530919 06/12/2012 22:33
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Sykkelbob
@Thomas: Raumerrittet er et fint ritt for mosjonsbredden med masse fine grusveier, fin natur osv.

Vi forsøker å etablere et terrengritt mest mulig etter NC norm med en teknisk og krevende løype. Jeg vil anta at den er mye mer i tråd med hva mange på dette forumet sier de ønsker seg.

Hvis eliten i landet ikke velger dette og heller ikke ser noe poeng å sykle Norges Cup, synes jeg det er litt pussig. Men uansett ble ikke Rom bygd på en dag, og vil vil jobbe for å bidra til terrengsykkelsporten på vår måte.

Tror det er rom for begge deler.

Det er nok rom for begge. Tipper eliten blir litt delt. Noe få som satser Norges cup og cupen gir egentlig null. For min del syntes jeg det var litt synd da jeg kunne tenkt meg å testet Neptunrittet.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Neptunrittet 8.juni 2013 - NC XCM#2 [Re: Sykkelbob] #1530921 06/12/2012 22:36
D
Danfea Offline
Avhengig
Avhengig
D
du skrev jo det i første innlegget.

G-sport Tillertorget.
Re: Neptunrittet 8.juni 2013 - NC XCM#2 [Re: Sykkelbob] #1530924 06/12/2012 22:47
Sykkelbob Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Det er snakk om en veldig kort sløyfe med en utrolig bratt klatring, fordi i dialogen med forbundet så har vi diskutert muligheten for å gjøre rittet litt ekstra hårete med tanke på at man kjører seg opp mot et maraton-VM som er av det litt ekstreme slaget.

Tro meg: Dette er ikke det partiet du vil savne. De morsomme partiene er der inntakt og identisk for begge klassene. Det er faktisk en mulighet for at vi bestemmer å droppe denne omtalte sløyfen når vi prøvekjører denne i full race fart til våren. Forslaget om å legge til denne kulen for eliten kom veldig sent, som sagt, i anledning at vi diskuterte dette rittet som forberedelse til maraton-VM.

Men du snakker om "kjipe partier" som om du kjenner løypa. Men det tviler jeg på at du gjør. Kjipe partier finner du ikke i denne løypa. De "lette" partiene står du og trår eller alternativt ligger og holder seg fast i styret pga høy fart nedover. Skogspartiene er der for alle klassene (unntatt knollen som antas å bli lagt til løypen)

Re: Neptunrittet 8.juni 2013 - NC XCM#2 [Re: Sykkelbob] #1530925 06/12/2012 22:51
D
Danfea Offline
Avhengig
Avhengig
D
oki. takk for godt svar.

G-sport Tillertorget.
Re: Neptunrittet 8.juni 2013 - NC XCM#2 [Re: Sykkelbob] #1530989 07/12/2012 08:39
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Er rittet i området Røysjømarka og Hella?

Re: Neptunrittet 8.juni 2013 - NC XCM#2 [Re: Sykkelbob] #1531031 07/12/2012 09:54
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Forslaget om å legge til denne kulen for eliten kom veldig sent, som sagt, i anledning at vi diskuterte dette rittet som forberedelse til maraton-VM.

Nå er det ikke akkurat kuler i VM da.. ICON_SMILE Men derimot 4 bakker på ca 1000hm hver..
Men tøffe og harde løyper er godt tenkt.

Uansett så høres dette rittet veldig positivt ut og høres ut som det kan bli veldig bra!
For egen del er det synd det ble denne datoen da vi er i Tyskland da og ikke får testet da det høres ut som et ritt man ønsker å kjøre!
Så håper dette blir bra så man får muligheten senere år.

Re: Neptunrittet 8.juni 2013 - NC XCM#2 [Re: Sykkelbob] #1531039 07/12/2012 10:10
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Hvis eliten i landet ikke velger dette og heller ikke ser noe poeng å sykle Norges Cup, synes jeg det er litt pussig.

Enig i at det er sånn det burde vært, men det er det ikke..
For sponsorer er de store turritta gjerne større enn NC. De beste får muligheten til å satse pga. av sponsorene så da blir det fort viktigere å holde de fornøyde enn et NC ritt.
Så da blir det nok en del som velger Raumern.

For NC så er ikke kombinasjonen av sen offentliggjøring av datoer, to ritt i "ferien" i juli og kollisjon med Raumern helt god. Man kan ikke kjøre ritt hele tiden, må trene litt og så derfor er ikke juli den beste tiden.

Re: Neptunrittet 8.juni 2013 - NC XCM#2 [Re: Sykkelbob] #1531082 07/12/2012 11:51
Sykkelbob Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
@Kriss 2: Ja VM 2013 er helt ekstremt. Vi klarer ikke å lange opp med 1000 klatremeter, men vil ligge kanskje rundt 350 pr runde og da ganske bratte kneiker stort sett. Det begynner å bli "deilig" nok det etter en 5-6 runder for NC klassen. Det går mye i "trinn" oppover så du får pulsen 10 slag ned, for du må gire ned, trekke inn magan og gå på en ny bakke hvor sporvalg og riktig giring har alt å si. Og så blir det litt artig når man skal ned igjen ICON_WINK (veldig artig enkelte steder, synes nå jeg da)

@Kriss 2: Er klar over at det er slik og skjønner rytterne i denne situasjonen. Jeg håper på sikt at NC får løftet sin status, og jeg tror egentlig man er på god vei med dette allerede. Det er betydelig større sannsynlighet for at et NC terrengritt får sendetid på TV2 enn mosjonsrittene (unntatt Birken som betaler flere hundre tusen for det)

Det er litt av grunnen til at vi satser på et ritt som er mer rendyrket NC ritt. Om kanskje ikke det vil være av de aller mest knotete rittene, så vil det være et betydelig mer terrengpreget ritt enn de fleste hittil, og jeg tviler på at noen vil synes det er en smart ide å sykle med stiv gaffel her (men hva vet jeg..). Det vil dermed kanskje ikke trekke så mange bedriftsidrettslag, eks-narkomane, Per Orderud eller andre kuriositeter. Men litt "smalere" for folk som synes rundbane er gøy, men skulle gjerne syklet lenger. ICON_WINK

@Tjuvtrener: Nei, vi holder oss på Svelviksiden. Stikkord er Eikbakkene, Hellum, Hoppbakken, Damvann, Røret, Ebbestadvannet, Demningen, gml Lysløypa (der hadde vi rundbaneritt på 90-tallet), for de som er lokalkjente.

De som var hos oss på de par siste Terrengsykkelskolene, vil kjenne seg igjen i noe av løypa, fra da vi dro "ut" og trente.

Re: Neptunrittet 8.juni 2013 - NC XCM#2 [Re: Sykkelbob] #1531123 07/12/2012 12:35
olechr Offline
More than words
More than words

@Kriss 2: Er klar over at det er slik og skjønner rytterne i denne situasjonen. Jeg håper på sikt at NC får løftet sin status, og jeg tror egentlig man er på god vei med dette allerede. Det er betydelig større sannsynlighet for at et NC terrengritt får sendetid på TV2 enn mosjonsrittene (unntatt Birken som betaler flere hundre tusen for det)

Jeg kunne ønske Norgescupen var mer stas selv. Hadde det være det så kunne jeg tenkt å kjøre den selv. Men hva er det du mener har gjort at cupen i maraton har fått løftet sin status? I mine øyne er det en cup som raser for hvert år. Det startet med litt prestisje. Mens de siste årene har jo ikke folk som kan vinne den giddet å kjøre der en gang.

Så ja til en heving av Norges cup. Men da må man ha en plan og gjøre noe som trekker. Selv skal jeg i prat med NCF den nærmeste tiden for å se litt på det. Så får vi se om jeg har noen ideer som blir brukt.

Det er hvertfall blitt en utrolig MYE MYE bedre gjeng i NCF den siste tiden. Man har folk som lytter og tar kontakt der nå. Så at mye kan bli bedre det er jeg sikker på.

Ambassadør for Scott.
Re: Neptunrittet 8.juni 2013 - NC XCM#2 [Re: Sykkelbob] #1531145 07/12/2012 12:48
Sykkelbob Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: olechr
Men hva er det du mener har gjort at cupen i maraton har fått løftet sin status? I mine øyne er det en cup som raser for hvert år.

@olechr: Når jeg sier at statusen for NC har bedret seg, så tenker jeg egentlig veldig generelt for NC sykkel, siden jeg hittil "bare" har arrangert for rundbane og cyclocross hittil, men følger jo med på både landevei og maraton.

1) Det HAR faktisk vært vist på TV2 fra NC i litt ulike grener. Dette var jo en fjern drøm for bare kort tid siden, men var en realitet i år (og i fjor, og bittelitt i forifjor)

2) Det har vært en dreining mot at arrangører vil arrangere NC. Det gjøres endringer i rittene som gjør de lenger og mer tekniske, for å ta viktige skritt mot internasjonal norm. Ett ekesmpel: Montebellorittet har virkelig lyst til å være med å løfte, selv om de strengt tatt ikke ser seg avhengig av NC.

3) Det har vært en viss bedring i pengepermieringen, og vi har ambisjon om å være gode på dette, da vi skjønner at dette betyr mye i den harde hverdagen for eliterytterne.

4) Så vidt jeg kan erindre har deltakelsen i NC klassene økt de siste årene.

Det har vært rettet en del kritikk mot vilkårene for NC arrangører, og jeg har selv rettet en del konstruktiv og konkrete kritikk/forslag for å bedre kårene. Alt er ikke fryd og gammen nå heller, men jeg anerkjenner at forbedringer har skjedd og jeg er helt enig med deg i at den "nye" gjengen på forbundet er det grunn til å gi en sjanse her.

Så i den kontekst håper jeg at rytterne ser at premiering og kår i NC har blitt verd å satse på også, og at NC etterhvert tar enda flere steg opp dit vi vil ha det.

Re: Neptunrittet 8.juni 2013 - NC XCM#2 [Re: olechr] #1531157 07/12/2012 12:57
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

I mine øyne er det en cup som raser for hvert år. Det startet med litt prestisje. Mens de siste årene har jo ikke folk som kan vinne den giddet å kjøre der en gang.

Javisst, det er mye som kan bli bedre, men alt går vel ikke bare nedover?
- Det er jevnt over flere deltakere nå enn da NC nærmest var død for fire(?) år siden
- Det er nå en situasjon med flere søkere til NM og NC enn vi har hatt på lenge

Tallmaterialet mitt er dessverre gått tapt, men i "SK Terreng" hadde vi en gjennomgang av NC, og jeg mener snittdeltakelsen i NC Maraton da var rundt 25.
Etter omlegging til ny norm med krav til løypas beskaffenhet (og samtidig godt hjulpet av Birkens regelendring) har snittdeltakelsen økt kraftig og flere ritt har vært oppe i 60-70. Skarverittet i høst var i så måte et unntak.

Redigert av Oystein L; 07/12/2012 13:09.
Re: Neptunrittet 8.juni 2013 - NC XCM#2 [Re: Sykkelbob] #1531161 07/12/2012 13:06
olechr Offline
More than words
More than words
Men hva er det du mener har gjort at cupen i maraton har fått løftet sin status? I mine øyne er det en cup som raser for hvert år.

@olechr: Når jeg sier at statusen for NC har bedret seg, så tenker jeg egentlig veldig generelt for NC sykkel, siden jeg hittil "bare" har arrangert for rundbane og cyclocross hittil, men følger jo med på både landevei og maraton.

1) Det HAR faktisk vært vist på TV2 fra NC i litt ulike grener. Dette var jo en fjern drøm for bare kort tid siden, men var en realitet i år (og i fjor, og bittelitt i forifjor)

2) Det har vært en dreining mot at arrangører vil arrangere NC. Det gjøres endringer i rittene som gjør de lenger og mer tekniske, for å ta viktige skritt mot internasjonal norm. Ett ekesmpel: Montebellorittet har virkelig lyst til å være med å løfte, selv om de strengt tatt ikke ser seg avhengig av NC.

3) Det har vært en viss bedring i pengepermieringen, og vi har ambisjon om å være gode på dette, da vi skjønner at dette betyr mye i den harde hverdagen for eliterytterne.

4) Så vidt jeg kan erindre har deltakelsen i NC klassene økt de siste årene.

Det har vært rettet en del kritikk mot vilkårene for NC arrangører, og jeg har selv rettet en del konstruktiv og konkrete kritikk/forslag for å bedre kårene. Alt er ikke fryd og gammen nå heller, men jeg anerkjenner at forbedringer har skjedd og jeg er helt enig med deg i at den "nye" gjengen på forbundet er det grunn til å gi en sjanse her.

Så i den kontekst håper jeg at rytterne ser at premiering og kår i NC har blitt verd å satse på også, og at NC etterhvert tar enda flere steg opp dit vi vil ha det.

NC rundbane har bedret seg vesentlig. Og det er jo dere en av de som har vært med å bidra til. Det er spes etter et NM rundbane dere hadde arrangementene har hevet seg. Ifjor var N Cup rundbane feks stort sett utrolig bra arrangerte ritt.

På Maraton derimot føler jeg det er ganske dødt. Det har nok noe med at på rundbane har man ikke noe annet enn n cup å kjøre. Mens på maraton konkurrerer man mot alle rittene som sponsorene er mest opptatt av.

Ambassadør for Scott.
Re: Neptunrittet 8.juni 2013 - NC XCM#2 [Re: Oystein L] #1531163 07/12/2012 13:08
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Oystein L

I mine øyne er det en cup som raser for hvert år. Det startet med litt prestisje. Mens de siste årene har jo ikke folk som kan vinne den giddet å kjøre der en gang.

Javisst, det er mye som kan bli bedre, men alt går vel ikke bare nedover?
- Det er jevnt over flere deltakere nå enn da NC nærmest var død for fire(?) år siden
- Det er nå en situasjon med flere søkere til NM og NC enn vi har hatt på lenge

Det har nok like mye med at det er flere som sykler. Statusmessig er det like dødt i mine øyne. Jeg vil heller ha 1 seier i en av de store rittene enn at en utøver vinner alle rittene i norgescup maraton.

Ambassadør for Scott.
Re: Neptunrittet 8.juni 2013 - NC XCM#2 [Re: olechr] #1531175 07/12/2012 13:27
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg vil heller ha 1 seier i en av de store rittene enn at en utøver vinner alle rittene i norgescup maraton.

At en seier i Birken eller Grenserittet henger mye høyere enn NC er vel ikke noe nytt?
Slik har det vel vært hele tiden siden turrittene "tok av" rundt århundreskiftet?

Re: Neptunrittet 8.juni 2013 - NC XCM#2 [Re: Oystein L] #1531176 07/12/2012 13:33
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Oystein L

Jeg vil heller ha 1 seier i en av de store rittene enn at en utøver vinner alle rittene i norgescup maraton.

At en seier i Birken eller Grenserittet henger mye høyere enn NC er vel ikke noe nytt?
Slik har det vel vært hele tiden siden turrittene "tok av" rundt århundreskiftet?

jeg ville også heller vunnet Raumerrittet, Nordsjørittet, Cykelvasan, NM maraton og antagelig Farris også før Norges cup.

Norges cup har jo ikke egen nettside en gang. Så er liksom litt tilfeldig hele cupen.

Ambassadør for Scott.
Re: Neptunrittet 8.juni 2013 - NC XCM#2 [Re: Sykkelbob] #1531193 07/12/2012 14:14
Sykkelbob Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Pussig du nevner det. Jeg har faktisk aldri fått med meg hvem som har vunnet noen av de rittene du nevner (bortsett fra at jeg så Lars Ragnar vinne Birken i år).

..men jeg vet at Borghild og Lars Ragnar er norgesmestre i maraton..

Men nå er jeg kanskje ikke helt riktig skrudd sammen heller da.. ICON_WINK

Re: Neptunrittet 8.juni 2013 - NC XCM#2 [Re: Sykkelbob] #1531197 07/12/2012 14:19
olechr Offline
More than words
More than words
Pussig du nevner det. Jeg har faktisk aldri fått med meg hvem som har vunnet noen av de rittene du nevner (bortsett fra at jeg så Lars Ragnar vinne Birken i år).

..men jeg vet at Borghild og Lars Ragnar er norgesmestre i maraton..

Men nå er jeg kanskje ikke helt riktig skrudd sammen heller da.. ICON_WINK

Når alt kommer til alt så er det bare hvem som er norges mestere og birkenvinner man husker.

Men hvertfall mot de sponsorene jeg jobber med så er nok de store rittene hvor det er med noen 1000 de viktigste. Du kan gjerne tro noe annet, evnt kan du sende de sponsorene over. ;-)

Ambassadør for Scott.
Re: Neptunrittet 8.juni 2013 - NC XCM#2 [Re: Sykkelbob] #1531200 07/12/2012 14:29
Sykkelbob Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Som sagt har mosjonsrittene gjort en god jobb med å få hvermannsen opp på sykkelen, og tidligere har det ikke vært noe elitefokus her til lands.

Jeg tror og håper det vil snu seg. Du har turrenn på ski også, men ingen av de beste norske blir bedt om å stille der av sponsorne sine.

Derfor tror og håper jeg at det vil vokse fram større interesse for både skikkelig terreng rundbane og skikkelig terreng maraton og et skikkelig landslag slik at den "brua" jeg har snakket om tidligere kommer på plass for unge norske terrengsyklister.

Re: Neptunrittet 8.juni 2013 - NC XCM#2 [Re: Sykkelbob] #1531210 07/12/2012 14:43
olechr Offline
More than words
More than words
Som sagt har mosjonsrittene gjort en god jobb med å få hvermannsen opp på sykkelen, og tidligere har det ikke vært noe elitefokus her til lands.

Jeg tror og håper det vil snu seg. Du har turrenn på ski også, men ingen av de beste norske blir bedt om å stille der av sponsorne sine.

Derfor tror og håper jeg at det vil vokse fram større interesse for både skikkelig terreng rundbane og skikkelig terreng maraton og et skikkelig landslag slik at den "brua" jeg har snakket om tidligere kommer på plass for unge norske terrengsyklister.

Jeg håper det jeg også. Absolutt. Men det kommer ikke til å skje av seg selv. Og ut ifra det jeg vet så vil man i 2013 være enda lengre unna dette når man ser på hva som skjer på de "satsende" lagene. De store rittene blir bare enda viktigere og N-cup o.l. teller enda mindre. Dessverre. Jeg vet det ganske godt da jeg ønsker å gå i motsatt retning. Men vi kommer til å dele opp laget og må kjøre mer de store rittene. Norges cuper som i cup ofrer vi egentlig ikke en tanke. Da særlig maraton.

Og man kan gjerne si at det er dumt, feil etc. Men cupen gir jo ikke noe i forhold til hva det koster. Det er små ritt, med få deltagere, ingen spesiell sammenlagt premie, ikke noe side som er oppdatert vi kan bruke videre mot sponsorer. Vi kan drømme om at det kommer til å ta av. Men så lenge det ikke blir gjort mer så snakker vi da om flaks.

Ja nå maler jeg det kanskje litt svartere enn hva det er. Men Norges cup skulle og burde vært det som er hovedsatsningen i landet ved siden av NM. Hvis man ser på det som det burde være. Isteden så er dette noe utøvere fyller inn i kaldenderen sin.

Jeg hater å si at det er slik det er. For når jeg ikke drev lag selv, sa Rune det samme til meg. Og jeg var selvsagt uenig. Men dessverre hadde han helt rett.

Ambassadør for Scott.
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support