|
|
Finns det en alternativ driver til min A-DAC ?
|
Finns det en alternativ driver til min A-DAC ?
04/12/2012 22:15
|
Oekern
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Lurer på om det finns noen andre måter og drive Abrahamsen DAC´ n min på enn via datan ? Får ikke brukt den lengre. Flere som bruker tv´n her i stua... Så blir veldig mye styr for veldig få minutters bruk stort sett..
Richmond SL3 Richmond SLR Composite
|
|
|
Re: Finns det en alternativ driver til min A-DAC ?
[Re: Oekern]
06/12/2012 21:22
|
Oekern
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Ingen som vet om det går med noe annet ?
|
|
|
07/12/2012 06:21
|
Braatnes
Entusiast
|
Entusiast
Hva ønsker du å bruke den til da? Er det en V6 det er snakk om?
Er det snakk om streaming så er det kanskje en squeezbok eller tilsvarende med coax eller optisk utgang du er ute etter.
Litt mer info så skal du nok få et godt svar :-)
|
|
|
10/12/2012 13:35
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
A-Dac er en ren usb-dac som kun bruker operativsystemets innebygde drivere for usb-audio. (Du kan selvsag bruke en Asio-driver eller noe i stedet, men den har ingen proprietær driver.) Du kan ikke bruke denne fra noe annet enn datamaskiner/enheter som støtter usb-audio.
Altså datamaskiner, og et fåtall andre enheter. Logitech Squeezebox Touch kan bruke en plugin for å sende usb-audio ut på usb-porten sin, f.eks.
|
|
|
[Re: Braatnes]
10/12/2012 13:37
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Hva ønsker du å bruke den til da? Er det en V6 det er snakk om?
Er det snakk om streaming så er det kanskje en squeezbok eller tilsvarende med coax eller optisk utgang du er ute etter.
Litt mer info så skal du nok få et godt svar :-) USB er eneste inngang på en Abrahamsen A-dac. De har senere kommet med en A-Dac II, som har s/pdif-innganger i tillegg. Hvis det mot formodning er en Abrahamsen V6.0 (Selv om tittelen sier "A-Dac"), kan den selvsagt brukes som da-converter for alskens kilder med digital lydutgang. Husets CD- DVD eller BD-spiller, playstation, Xbox, WDTV, DAB-radio, TV-tuner, Apple-TV, iPod-dock, etc. You name it! A-Dac:  V6.0: 
|
|
|
10/12/2012 21:02
|
Oekern
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Stein har rett ang modell. Det er en A-Dac. 1 generasjon sådan. Stein, kanskje du kan hjelpe meg med og forstå hvordan jeg kan bruke s/pdif inngangen ? Det er primært AUX kanalen jeg har behov for og bruke en DAC. s/pdif går jo da kun mellom DAC og reciver. Hvordan hjelper dette for AUX kanalen ? EDIT: Flau. Selvfølgelig går jo AUX ut fra DAC´ n. Den har liggi bortgjemt ALT for lenge nå. Si ifra om noen vil kjøpe en A-DAC 1. gen  !
Redigert av Oekern; 10/12/2012 21:05.
|
|
|
10/12/2012 21:07
|
Oekern
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Noen som vet om det kan være noe vesentlig forskjell mellom RCA og s/pdif coax ut fra en DAC ?
|
|
|
10/12/2012 22:17
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Ikke nevneverdig. Forøvrig er begge s/pdif. Den optiske er en toslink-, mens den elektriske er en coax/RCA-kontakt.
Hvis noe, kan det i alle fall ikke gjøre noe positiv med jitterverdiene at det elektriske signalet må konverteres til et optisk, og så tilbake igjen i den andre enden av kabelen.
På den annen side gir toslink/optisk overføring et galvanisk skille mellom dac/stereoanlegg og en evt. Elektrisk støyende kilde, som en pc.
Dette er vel forøvrig kun av akademisk interesse, siden A-Dac ikke har s/pdif-innganger, men som sagt kun usb.
Du mener forresten inn til, og ikke ut fra, en dac.
|
|
|
10/12/2012 22:18
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Stein har rett ang modell. Det er en A-Dac. 1 generasjon sådan. Stein, kanskje du kan hjelpe meg med og forstå hvordan jeg kan bruke s/pdif inngangen ? Det er primært AUX kanalen jeg har behov for og bruke en DAC. s/pdif går jo da kun mellom DAC og reciver. Hvordan hjelper dette for AUX kanalen ? EDIT: Flau. Selvfølgelig går jo AUX ut fra DAC´ n. Den har liggi bortgjemt ALT for lenge nå. Si ifra om noen vil kjøpe en A-DAC 1. gen  ! Beklager, men jeg skjønner ikke hva du spør om. 
|
|
|
11/12/2012 10:29
|
Braatnes
Entusiast
|
Entusiast
Ser baksiden på A-dacen din slik ut?  Isåfall har du, fra venstre. 1. USB inngang 2. XLR utgang høyre og venstre (balanserte sådan) 3. Analog RCA utgang (ubalanserte) 4. Strøm inn Litt selvsagt selvfølgelig dette her, men jeg skjønner heller ikke hva Spdif og AUX har med denne å gjøre? Her har du bare en inngang og det er USB, som Stein skriver tidligere så er det ikke så mange muligheter med den uten PC.
Redigert av Braatnes; 11/12/2012 10:30.
|
|
|
[Re: Stein]
13/12/2012 21:11
|
Oekern
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Stein har rett ang modell. Det er en A-Dac. 1 generasjon sådan. Stein, kanskje du kan hjelpe meg med og forstå hvordan jeg kan bruke s/pdif inngangen ? Det er primært AUX kanalen jeg har behov for og bruke en DAC. s/pdif går jo da kun mellom DAC og reciver. Hvordan hjelper dette for AUX kanalen ? EDIT: Flau. Selvfølgelig går jo AUX ut fra DAC´ n. Den har liggi bortgjemt ALT for lenge nå. Si ifra om noen vil kjøpe en A-DAC 1. gen  ! Beklager, men jeg skjønner ikke hva du spør om. Om jeg kjøper A-dac 2. generasjon - som har s/pdif; Da går det en optisk (eller toslink?) kabel mellom reciver og dac´n. Så kjører jeg da aux kabel mellom pc og dac´n. Har nå dac´n en funksjon ? Beklager at jeg roter litt med inn/ut
Redigert av Oekern; 13/12/2012 21:11.
|
|
|
13/12/2012 21:13
|
Oekern
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Litt selvsagt selvfølgelig dette her, men jeg skjønner heller ikke hva Spdif og AUX har med denne å gjøre?
Her har du bare en inngang og det er USB, som Stein skriver tidligere så er det ikke så mange muligheter med den uten PC.
Tenkte på 2. generasjon som har s/pdif - så det er ikke så rart at du stanger litt på det. 
|
|
|
14/12/2012 10:59
|
Braatnes
Entusiast
|
Entusiast
En DAC har som eneste oppgave å konvertere digitale signaler til analoge. En reciever har i utgangspunktet dette som oppgave den også, men hvis den har digital utgang optisk eller coax så kan det jo hende at Abrahamsen gjør konverteringen til analoge signaler bedre enn recieveren din. Da kan det jo være en fordel og kjøre signalene via denne før sluttrinnet hvis du har dette separat.
Jeg har en DAC med USB, Coax og optisk inngang. I den sender jeg signalene digitalt fra Altibox-mottageren (optisk), Squeezebox Touchen (coax) og fra PC når jeg en sjelden gang bruker den og videre til sluttrinnet. Det funker veldig bra for meg som har en forsterker uten digitale innganger, og converterene i slikt utstyr som TV-mottakere og Squeezbox er sjeldent noe å skrive hjem om.
Edit: Leste fra toppen igjen, og så vidt jeg kan forstå så er recieveren i dette tilfellet en "TV-boks" ikke en Reciever i forsterkerverdenen. Som (nesten) sagt så vil det da helt sikkert være en fordel for deg å bruke s/pdif mellom TV-boksen og anlegget ditt ;-)
Redigert av Braatnes; 14/12/2012 11:00.
|
|
|
14/12/2012 11:10
|
Braatnes
Entusiast
|
Entusiast
Så kjører jeg da aux kabel mellom pc og dac´n.
Har nå dac´n en funksjon ?
Beklager at jeg roter litt med inn/ut
Egentlig ikke nei, for signalet er allerede konvertert, men hvis DACen du kjøper også har en analog inngang så fungerer den også som en pre-amp i tillegg og du vil kanskje få noe bedre lyd. Jeg bruker denne DACen som er en kombinert DAC og Preamp hvor du kan velge å slå av eller på preamp funksjonen. Den har jo USB også så da slipper du analog kabel fra PC også. http://darklordreviews.com/2011/10/09/aune-x1-dac-follow-up-review/Den får du for et par tusen kroner på ebay, kanskje billigere også. Mye for pengene ihvertfall:-)
|
|
|
14/12/2012 11:35
|
Raoul Duke
Avhengig
|
Avhengig
Usb DACen din er satt opp som slave, som de fleste andre usb dingser og trenger en host controller for å få riktig konfigurert input (typisk en pc eller lignende). Det er teoretisk mulig å lage en spdif til usb koverter med innebygd host controller, men så vidt jeg vet finnes det ingen på markedet. Og om de eksisterer er de sannsynligvis mye dyrere enn DACen din.
Redigert av Raoul Duke; 14/12/2012 11:37.
"Everybody has a plan until they get punched in the face"
- Mike Tyson
|
|
|
14/12/2012 13:34
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Om jeg kjøper A-dac 2. generasjon - som har s/pdif; Da går det en optisk (eller toslink?) kabel mellom reciver og dac´n. Så kjører jeg da aux kabel mellom pc og dac´n.
Hvis det du ønsker er å få god lyd med PC-en som kilde, fra stereoanlegget/receiveren din, sender du digitale signaler fra PC til DAC med enten en USB-kabel, en Coax-digitalkabel eller en optisk (Toslink) digitalkabel. (Det finner flere varianter, men det hopper vi over.) DAC-en konverterer de digitale signalene til analoge lydsignaler (En bølgeform, eller rettere sagt en til hver kanal.) og denne sendes til (f.eks.) AUX-inngangen på receiveren/forsterkeren din i en vanlig, analog signalkabel. Da kommer lyden fra PC-en ut av høyttalerne når inngangsvelgeren på receiveren står på "AUX". OK?
|
|
|
[Re: Stein]
15/12/2012 18:26
|
Oekern
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Om jeg kjøper A-dac 2. generasjon - som har s/pdif; Da går det en optisk (eller toslink?) kabel mellom reciver og dac´n. Så kjører jeg da aux kabel mellom pc og dac´n.
Hvis det du ønsker er å få god lyd med PC-en som kilde, fra stereoanlegget/receiveren din, sender du digitale signaler fra PC til DAC med enten en USB-kabel, en Coax-digitalkabel eller en optisk (Toslink) digitalkabel. (Det finner flere varianter, men det hopper vi over.) DAC-en konverterer de digitale signalene til analoge lydsignaler (En bølgeform, eller rettere sagt en til hver kanal.) og denne sendes til (f.eks.) AUX-inngangen på receiveren/forsterkeren din i en vanlig, analog signalkabel. Da kommer lyden fra PC-en ut av høyttalerne når inngangsvelgeren på receiveren står på "AUX". OK? Jepp ! Nå er jeg helt med Stein. Takk for oppklaringen ! Braaten; Er en Reciver det er snakk om. Ikke tv boks. Onkyo TX-SR608. Da får jeg håpe jeg får ordna med en A-DAC 2 etterhvert !
|
|
|
15/12/2012 21:59
|
Braatnes
Entusiast
|
Entusiast
Braaten; Er en Reciver det er snakk om. Ikke tv boks. Onkyo TX-SR608.
Da får jeg håpe jeg får ordna med en A-DAC 2 etterhvert !
Denne recieveren har jo plenty med digitale innganger og med mindre de er spesielt dårlige (noe jeg ikke har noen grunn til å tro de er) så er det ingen grunn til å bruke et ledd i mellom lydkilen og den der. Eneste måtte være at du vil bruke USB fra PCen. Og det har du jo allerede i ADACen. Med 2 optiske digitale og 2 coax digitale i tillegg til 5 HDMI har du alle muligheter for å koble til det du har av lydkilder med digital utgang i en eller annen variant. Gjør det enkelt! Feks: TV-tuner --> optisk digital eller HDMI --> Onkyo --> Høyttalere PS3 --> optisk digital eller HDMI --> Onkyo --> Høyttalere PC --> USB til ADAC --> Onkyo analogt --> Høyttalere CD-spiller med bare analog ut --> Onkyo --> Høyttalere Med mindre du vet at det er spesielt gode DA konverter i eneheten din, feks en dyr CD-spiller, så send signalene digitalt helt frem til Onkyoen og la den ta seg av konverteringen. Abrahamsen er bra det, men hvis du gjerne vil bruke penger på enda bedre lyd så tror jeg ikke du får så mye for pengene der iforhold til andre ting.
|
|
|
16/12/2012 21:02
|
Oekern
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jada, de andre kildene er kobla til med HDMI, så det er greit.
Grunden til at jeg ikke bruker min nåværende A-DAC er p.g.a at jeg må kjøre den via usb på pc´n. Den usb kabelen er utrolig kort, så da må jeg kjøre laptop via tv´n (bilde) og ha trådløst tastatur og mus. Dette har jeg, men det blir for mye stress og ordne dette for hver gang. (LITE plass på stereobenken) Bor ei aleine, så det er ofte jeg bare får litt tid til og høre på musikk.
Syns det er alright merkbar forskjell med kontra uten A-DAC´n. Og det er forholdsvis en billig oppgradering av lyd.
Så tenkte og gi A-DAC 2 ett forsøk muligens. Da jeg får brukt toslink så jeg slipper og ha usb til laptopen ! Da blir det bare aux fra dac´n, over stuegølvet og til data´n på bordet, akkurat som nå, bare med en DAC inne i bildet. Slipper jeg problemstillingen som med min nåværende DAC.
Bruker (desverre) ikke cd spiller lengre. Spotify er så og si den eneste musikk kilden jeg bruker.
Redigert av Oekern; 16/12/2012 21:03.
|
|
|
17/12/2012 09:41
|
Braatnes
Entusiast
|
Entusiast
Husk på at med AUX som du kaller det (AUX er en betegnelse på annen/diverse/uspesifisert inngang og er egentlig feil å bruke på lyd ut/hodetelefon ut av PCen, men skjønner hva du mener) så er signalet allerede konvertert til Analogt format. Det er ikke det samme som at du sender digitalt fra USB og rett i DACen. A-dac 2 har ikke noen analog inngang fordi den er DAC og du har derfor ikke noe sted du kan plugge inn det analoge signalet ditt som jo lyd ut av PCen er. Det du må gjøre er å enten få deg en lengre USB-kabel som rekker bort til stuebordet, eller så tar du med deg DACen til stuebordet og bruker lengre signalkabel derfra og til recieveren din.
At du hører merkbar forskjell med og uten DAC via USB er det nok ingen tvil om, men det er viktig at du har klart for deg om signalet er analog eller digitalt og at du ikke konverterer det fram og tilbake flere ganger unødvendig.
Liten huskelapp: USB, Optisk, Coax er digitale utganger Utganger som har både høyre og venstre, feks rød og hvit RCA kontakt, XLR eller minijack er analoge utganger. Det samme gjelder selvfølgelig på inngangene på andre siden av kabelen.
|
|
|
17/12/2012 11:37
|
Oekern
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Å pokker ! Det var jeg veldig glad for at du sa. Da får jeg jo ikke noe utbytte av og kjøpe 2´ern som jeg trodde. Da blir det lengre usb kabel istedet. Takk ! 
|
|
|
17/12/2012 15:50
|
Braatnes
Entusiast
|
Entusiast
Bare hyggelig! Godt med litt oppklaring ;-)
|
|
|
17/12/2012 21:13
|
Oekern
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Bare hyggelig! Godt med litt oppklaring ;-) Uten tvil !  Fikk ordna lengre usb på vei hjem fra arbe, så nå er´e oppe og går. Sitter igjen med en utrolig flau følelse her, men sånn er´e nå av og til. Det ordna seg værtfall :=)
|
|
|
17/12/2012 21:23
|
Oekern
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
En siste (?) ting her nå, hehehe ! Du sier det ikke lønner seg og krysse analogt/digitalt signal mer en det som er nødvendig.
Nå er det digitalt (usb) fra pc til dac. Analogt (rca) fra dac til reciver.
Må kjøre analogt fra dac til reciver, som vi har vært inne på. Med A-DAC 2 kunne jeg kjørt digitalt fra dac til reciver. (Har en optisk inngang på revicer merket tv/cd.) Dette ville vel, isåfall, gitt kun ørsmå forbedringer ?
Dette er bare av nyskjerrighet, altså. Forholdet meg til 1. gen A-DAC som jeg har.
|
|
|
17/12/2012 21:42
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Å lede et digitalt signal gjennom en dac vil i teorien ikke endre det i det hele tatt. Det bare koster en masse ekstra i da og kabel.
Det er en vag mulighet for at dacen resampler det digitale signalet til en annen oppløsning med mulige lydmesige konsekvenser. Men det virker det som om du ikke trenger.
Hvis du ikke har usb inn på receiveren finnes det billigere konverteringsdingser enn å kjøp ny dac
LarsB
|
|
|
17/12/2012 21:50
|
Braatnes
Entusiast
|
Entusiast
Ikke noe å være flau for det! En lærer stadig noe nytt her i verden ;-)
I eksempelet du nevner her så vil du da overlate digital-analog konverteringen til recieveren, mens DACen egentlig bare blir en overgang fra USB til optisk. Det du oppnår da kommer an på hvilken enhet som har den beste konverteren, noe jeg er ganske sikker på at det er Abrahamsen som har siden det er en dedikert converter. Så kommer jo selvsagt diskusjonen om støy og analoge signaler i kabler inn i bildet og der kan jo den lille fordelen ligge i å la signalet være digitalt hele veien til recieveren.
Men man kjøper en DAC for å konvertere fra Digital til Analogt og igrunn kun det, så jeg hadde kjørt analogt fra DAC til reciever. Bruk kvalitetskabler og så korte som mulig her så blir det helt topp det.
Det jeg mente med "kryssingen" er at du ikke går frem og tilbake flere ganger. Signalet må konverteres til analogt før eller siden for at svigningene skal få fart på høyttalerene dine. Det som ikke er noe gunstig er å gå fra digitalt til analogt og tilbake til digitalt før det tilslutt må ende som analogt. Da har du ikke vært noe "snill" med signalene dine og vil ihvertfall ikke oppnå bedre lyd, i beste fall blir den bare ikke så mye dårligere.
|
|
|
17/12/2012 22:08
|
Oekern
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Riktig. Supert. Da er det jo greit ! Bruker tara labs rca som skal væra rimelig ålreite. I værtfall i forhold til resten av utstyret, hehe.
|
|
|
18/12/2012 07:58
|
Braatnes
Entusiast
|
Entusiast
Det er sikkert helt topp. Da er det bare problemet at du bruker Spotify som kilde igjen, for der er ikke lydkvaliteten all verdens ;-) Men du er ihvertfall trygg på at lyden ikke blir noe dårligere i løpet av signalveien slik som du har koblet det opp nå!
|
|
|
18/12/2012 11:02
|
Oekern
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Ja, var det med spotify da..
Min CD tid er forbi. Har en eldre NAD cd spiller som, kanskje er litt utdatert, men var veldig fin for 4/5 år sia. 24bit konverter b.l.a.
Har ikke satt meg så mye inn i lossless - om det er bedre enn spotify ? Husker jeg prøvde en nedlastningsside en gang, men det var ALT for mye styr.
Spotify er SÅ lettvint.
|
|
|
18/12/2012 17:09
|
Braatnes
Entusiast
|
Entusiast
Jeg bruker kun Vinyl analogt og FLAC digitalt. Har konvertert alt av cder til FLAC og syns det er helt topp med squeezbox touch (med coax til DACen ;-)Med et alreit anlegg så hører du lett forskjell på komprimert og lossless lyd. Wimp har jo en "HD" versjon av lyden som er noe ala 320kb mp3 som hjelper noe, om Spotify har noe tilsvarende vet jeg ikke. Uansett er lossless en god del åpnere i lydbildet enn den beste wimpen som jeg også har inn på squeezboxen så det er lett å sammenlikne.
Men når det kommer til lettvinthet og tilgjengelighet så er jo spotify/wimp genialt!
|
|
|
|
|