Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Hvordan skaffe seg sponsor???

Hvordan skaffe seg sponsor??? #1529436 03/12/2012 17:30
aleksanderb Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Satt opp et budsjett for sesongen 2013 her om dagen og fant ut at jeg trenger penger...

Så da lurte jeg på om noen vet om noen firmaer e.l som er litt løse eller kan være hyppe med å sponse en 15år gammel gutt med store ambisjoner?

Re: Hvordan skaffe seg sponsor??? [Re: aleksanderb] #1529447 03/12/2012 18:00
olechr Offline
More than words
More than words
Det går enten på bekjente evnt må du ha noe å tilby, evnt være veldig god.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hvordan skaffe seg sponsor??? [Re: aleksanderb] #1529449 03/12/2012 18:01
HNK Offline
Besatt
Besatt
Ærlighet varer lengst:
Hva gjelder å få sponsor av typen "vi gir deg sykkel", kreves gode resultater og noen flere år på baken. Ukjente navn lander ikke sponsorer uten videre.

Hadde fokusert på god trening først og fremst, men for all del, det er jo bare å sende ut sponsorsøknader til de du vil. Fordelen med dette er at sponsorer får vite hvem du er!

Å få sponsor er dritvanskelig, men håper du klarer det og at du er en fremtidig norsk storsyklist:-) Lykke til!

Re: Hvordan skaffe seg sponsor??? [Re: aleksanderb] #1529462 03/12/2012 18:27
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sponsor av typen som gir deg sykkel til god pris og mulighet til å utsette betaling til sykkelen er solgt etter endt sesong bør være mulig å få til. Det har til og med jeg, og jeg er verken ung eller spesielt god.

Re: Hvordan skaffe seg sponsor??? [Re: aleksanderb] #1529532 03/12/2012 21:01
R
rubraadl Offline
Entusiast
Entusiast
R
Hva med den lokale sykkelsjappa?
Er nok ikke så lett å få ut penger, men du kan nok ordne en god deal på sykkel og utstyr dersom du har litt resultater å vise til.

Ellers er det vel bare hardt arbeid som gjelder.
Lykke til!

-Rune-
Re: Hvordan skaffe seg sponsor??? [Re: Øyvind V] #1529561 03/12/2012 22:00
Mortens Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Øyvind V
Sponsor av typen som gir deg sykkel til god pris og mulighet til å utsette betaling til sykkelen er solgt etter endt sesong bør være mulig å få til. Det har til og med jeg, og jeg er verken ung eller spesielt god.

Hvordan gå fram for å få denne typen sponsor , tenker mest på god pris og hva god pris vil si i forhold til vanlige tilbudene de har.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Canyon Speedmax CF 105 2018
Tacx NEO - Powertap - Vector 2
Re: Hvordan skaffe seg sponsor??? [Re: Mortens] #1529581 03/12/2012 23:29
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Mortens

Hvordan gå fram for å få denne typen sponsor , tenker mest på god pris og hva god pris vil si i forhold til vanlige tilbudene de har.

Nå er nok ikke heller dette så lett som Øyvind sier. Dette er som oftest dealen selv de beste i landet har. Du bør være god til å sykle evnt være en fyr som "selger" en del sykler på at du sykler merket.

Men til trådstarter.

Hva er du ute etter? Hva er det du skal ha dekket. Jeg tipper et letteste er å sykle for en klubb som har et bra opplegg for unge utøvere.

Ambassadør for Scott.
Re: Hvordan skaffe seg sponsor??? [Re: aleksanderb] #1529582 03/12/2012 23:37
HNK Offline
Besatt
Besatt
Husk at sykling er en idrett hvor de aller færreste er på et høyt nivå som 15-åring!
Sykling er en av de idrettene som krever mest trening og hvor resultatene ofte ikke kommer før litt uti 20-åra.

Personlig hadde jeg "glemt" sponsorer nå, og heller, som andre sier over, funnet en klubb med et godt program og tatt del i de rabatterte prisene klubben eventuelt har avtaler på.

Re: Hvordan skaffe seg sponsor??? [Re: HNK] #1529584 03/12/2012 23:47
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: HNK
Husk at sykling er en idrett hvor de aller færreste er på et høyt nivå som 15-åring!
Sykling er en av de idrettene som krever mest trening og hvor resultatene ofte ikke kommer før litt uti 20-åra.

Personlig hadde jeg "glemt" sponsorer nå, og heller, som andre sier over, funnet en klubb med et godt program og tatt del i de rabatterte prisene klubben eventuelt har avtaler på.

Dette har du rett i. Det er svært få i Norge som har hatt noen sponsor avtaler å snakke om som 15 åringer. Jeg vet om noen få, men de har da syklet veldig veldig fort.

Selv har jeg sponset en 15/16 åring igjennom laget. Men han var også på et veldig høyt nivå. Og disse er det svært få av.

Ambassadør for Scott.
Re: Hvordan skaffe seg sponsor??? [Re: aleksanderb] #1529614 04/12/2012 07:36
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Hvem er du? Bli medlem i en klubb som har gode avtaler eller i et studentidrettslag. De har ofte ganske gode ordninger for dekking av lisenser og startavgifter.

Re: Hvordan skaffe seg sponsor??? [Re: aleksanderb] #1529818 04/12/2012 13:54
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: aleksanderb

... noen firmaer e.l som er litt løse eller kan være hyppe med å sponse en 15år gammel gutt med store ambisjoner?

Det beste tipset mitt er å høre med faren din og be om mer lommepenger,
det er også det sikreste.

Hva har du å tilby en sponsor ?
Hvilken økonomisk gevinst vil han se i å sponse deg ?
Hvilke resultater har du å vise til ?
Er du ofte i media (på TV eller i avisen ?)
Er du på landslaget i din klasse ?
Har du internasjonale resulateter ?

I utgangspunktet tror jeg det sikreste er å få seg en jobb
der du kan kombinere trening med jobb,
fx sykkelbud, avisbud, hundelufter.
Fungerer bra såfremt du ikke er blodseriøs og ikke ser verdien av å løpe

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Hvordan skaffe seg sponsor??? [Re: aleksanderb] #1529881 04/12/2012 15:38
Spartacus! Offline
Ringrev
Ringrev
Råd fra meg på 15 år:

1) Skaff deg en jobb, enten det er hjemme, hos tante eller ett eller annet sted.
2) Hvis du ikke er medlem av noen klubb, bli det. Gode tilbud og andre ting positive ting
3) Vær litt mer nøye på å vedlikeholde sykkelen din, hvis du er flink til det kan du jo slippe å bruke altfor mye penger på ekstra deler.
4) Gå til familien din, tante, onkel, bestemor & bestefar, venner av foreldrene dine etc å spør om å bli sponset med litt penger. De synes det nok er spennende at du er så glad i idretten din. Kanskje du må måke snø for dem, men er det vært det? JA!

Lykke til ICON_WINK

Re: Hvordan skaffe seg sponsor??? [Re: olechr] #1529890 04/12/2012 16:13
Mortens Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: olechr

Nå er nok ikke heller dette så lett som Øyvind sier. Dette er som oftest dealen selv de beste i landet har. Du bør være god til å sykle evnt være en fyr som "selger" en del sykler på at du sykler merket.
utøvere.

Ja var det jeg tenkte, er ikke like gammel som Øyvind, men er svært gammel mtp hvor "god" jeg er. ICON_SMILE. Forhåpentligvis rekker jeg å få testet ut og kanskje bli listefyll i NC sesongen 2014.

Var bare nysgjerrig, har aldri hatt plan om å skaffe meg sponsor.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: Hvordan skaffe seg sponsor??? [Re: aleksanderb] #1529905 04/12/2012 16:56
TrondF Offline
Entusiast
Entusiast
Kanskje prøv å få deg en deltidsstilling på den lokale sykkelsjappa? Da får du tjent litt penger, og sannsynligvis få veldig bra priser på sykler og utstyr

Re: Hvordan skaffe seg sponsor??? [Re: aleksanderb] #1529909 04/12/2012 17:01
goerbi Offline
Ivrig
Ivrig

Satt opp et budsjett for sesongen 2013 her om dagen og fant ut at jeg trenger penger...

Så da lurte jeg på om noen vet om noen firmaer e.l som er litt løse eller kan være hyppe med å sponse en 15år gammel gutt med store ambisjoner?

Som andre allerede har påpekt, hva er det du trenger pengene til? Er jo ikke akkurat abnorme kostnader i den alderen med mindre du skal sykle mye i utlandet.
Uansett,klubben din vil nesten garantert dekke noen utgifter til overnatting/reiser dersom du trener seriøst og har noen resultater å vise til. Angående sykkel er det jo ofte mulig å få en god deal gjennom klubben. ICON_SMILE

Hjelperytter for Landevei!
Landevei.no
TVK Elite
Re: Hvordan skaffe seg sponsor??? [Re: aleksanderb] #1529910 04/12/2012 17:07
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M

Bare det at du som 15-åring har satt opp budsjett for sesongen viser initiativ og pågangsmot. Første skritt nå blir å kutte i budsjettet. Alle utgifter som ikke gjør deg til en bedre syklist på lang sikt kan kuttes. Nå vet jeg ikke hvilket utstyrsnivå du har lagt deg på, men her kan det være en del å spare.

Deretter blir det å oppsøke en butikk, forklar at du har store ambisjoner og vis det ved å legge frem sesongplan for 2013. Be pent om de kan hjelpe, feks med kostpris på slitedeler. Tilby deg også å hjelpe til med arbeidskraft når det trengs, feks varetelling, messer etc.

Til slutt blir det å be foreldrene dine om hjelp. Vis frem budsjettet, og forklar at det er dette som skal til for å satse sykkel.

Lykke til!

Re: Hvordan skaffe seg sponsor??? [Re: aleksanderb] #1529912 04/12/2012 17:10
olechr Offline
More than words
More than words
Du kan feks starte med å legge ut budsjettet ditt så kan du jo få hjelp til hva du kan gjøre på hvert punkt.

Ambassadør for Scott.
Re: Hvordan skaffe seg sponsor??? [Re: aleksanderb] #1530004 04/12/2012 21:09
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvilken sykkelgren skal du sykle?

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Hvordan skaffe seg sponsor??? [Re: olechr] #1530035 04/12/2012 21:35
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: olechr

Jeg mener ikke at det er lett å få til, poenget var bare å si at det faktisk er mulig med spons selv om man ikke heter olechr, kalo eller lrm. Jeg vet jeg er heldig som har fått i stand den avtalen jeg har, men det er ingen som har kommet og lagt det i hendene på meg; jeg har jobbet for å få det til.

Min sponsor, Axel Bruun Sport i Trondheim, er også en tidligere arbeidsgiver. Jeg jobbet i butikken mens jeg studerte, og trivdes så godt at jeg fortsatte å jobbe helger en stund også etter at jeg fikk meg fast jobb. Fikk et godt forhold til sjefen, og har fortsatt å bruke butikken som fast butikk når sportsutstyr skal kjøpes inn.

Foran forrige sesong gikk jeg innom og snakket med sjefen og spurte om det var mulig å få til et samarbeid. Jeg sa hva jeg hadde å tilby, og han sa hva han kunne tilby. Resultatet er en deal jeg er veldig godt fornøyd med, som gjør det mulig å bruke sykler jeg ellers bare kunne drømme om. Han er også fornøyd med avtalen, så vi fortsetter samarbeidet også neste sesong. Jeg får ingenting, verken penger eller utstyr, men jeg får god pris på sykler og jeg slipper å betale med en gang. Sykkeltøyet med butikkens navn og logo betaler jeg selv, men til en hyggelig pris (er Castelli, så det er jækla dyrt selv om det er mye rabatt...). Så om det er riktig å si at man er sponset vet jeg ikke helt. Ser at olechr sier at dette er dealen de beste i landet har, men jeg har en mistanke om at de beste har andre avtaler enn dette.

Hvis jeg var ung og håpefull ville jeg lest det Marley skriver et par ganger; jeg synes han er inne på mye fornuftig. Får man en fot innafor hos en butikk åpner det seg fort muligheter for ansattrabatter og kanskje også netto-/innpriser på noe utstyr. Hvis man samtidig prøver å skaffe seg et navn i en klubb, i miljøet, på en blogg, på Facebook, altså stikke hodet litt fram og fremstå som en seriøs type som satser på sykkel, tror jeg det gjør det enda lettere å få til noe. Ikke at man får cash kontant i labben, men gode rabatter på utstyr.

Re: Hvordan skaffe seg sponsor??? [Re: aleksanderb] #1530042 04/12/2012 21:47
Mortens Offline
Ivrig
Ivrig
Har kikket litt innom bloggen din og vil nå si den er seriøs nåkk ICON_SMILE. Bloggen min er på "hvordan trente du i dag" tråden ICON_LAUGH

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: Hvordan skaffe seg sponsor??? [Re: aleksanderb] #1530473 06/12/2012 00:36
aleksanderb Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Tusen takk for mange gode svar.
Jeg er satsningsrytter i Rye terreng og blir sponset noe av spinn med omtrent 15%, altså veldig lite i forhold til hva det koster å satse. Det jeg trenger er billige slite deler og generelt deler ettersom jeg alltid ødelegger noe. Så derfor kjøpte jeg meg en Scott Scale 30 2012mod i starten av sesongen i år... Tenkte at full XT gruppe osv ville holde godt, men på en av de første treningene mine bøyde jeg bakhjulet så mye at når jeg kom på spinn for å rette det fikk jeg beskjed om at det bare kunne kastes. Byttet disse til ZTR hjul( husker ikke mod helt i farten, men det var de som skulle tåle mest). Så ble jeg overtrent/feiltrent i perioden mai-april og dette har gått ut over resten av hele sesongen med dårlige resultater og aldri toppform. Etter andre rittet i ubcup knakk jeg girøret, kjedet og hele bakgiret lå i 5 deler på bakken. Har også byttet bremser, girsjaltere, 2 kjeder, en kasett, 4 forskjellige par dekk, 3 kjeder og drev. Det går litt deler og pengene blir fort borte etter et par treninger og konkurranser. I tillegg går det jo også penger til ritt, transport og nå i påsken skal jeg også til sørfrankrike for å sykle. Noe annet det går mye penger på er tøy. Ofte jeg er nedpå og river istykker klær som bare det.

Har også forsøkt å få tak i jobb, men nå går jeg siste året på ungdomsskolen og dette året er viktig for resten av karrieren min utenom syklingen. Så derfor vil jeg ikke sette meg på noen "lister" for å jobbe fast i butikker osv, fordi jeg gjør det så bra jeg kan på skolen og den tiden som jeg har til overs bruker jeg på sykling.

Så det beste hadde vært å få noe av kostnadene til å minske litt generelt over. Kommer til å bruke samme sykkelen til neste år ettersom jeg ikke fikk lov til å bruke konfirmasjonspengene på ny til neste sesong.
Takker så utrolig mye for at dere hjelper meg, men jeg kan dessverre ikke sende budsjettet nå som jeg er bortreist med en liten iPhone.

M.V.H Aleksander Bøttger

Re: Hvordan skaffe seg sponsor??? [Re: aleksanderb] #1530484 06/12/2012 06:52
aleksanderb Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Enig med alt du sier, men klubben betaler 50% og jeg ser på det som en bedre enn å kjøpe en ny XTR krank e.l

AB

Re: Hvordan skaffe seg sponsor??? [Re: aleksanderb] #1530485 06/12/2012 06:52
aleksanderb Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
* bedre innvistering

Re: Hvordan skaffe seg sponsor??? [Re: aleksanderb] #1530487 06/12/2012 07:04
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Enig med Cristian hva angår skjerping, kontroll og kjørestil.

Du alene har tydeligvis et forbruk av deler og klær som langt overgår det vi totalt har i ungdomsgruppa vår, og det er jo et godt sted å begynne om du tar tak i det.

(En positiv bieffekt er da at du oftere kommer til mål uten uhell. Det gjør susen på resultatlistene, noe som på sikt kan gi deg sponsormuligheter, som igjen kan gi deg....)

Re: Hvordan skaffe seg sponsor??? [Re: aleksanderb] #1530488 06/12/2012 07:04
HNK Offline
Besatt
Besatt
XT gruppe er vel fort den gruppa som er best for minst penger. Lett å få tak i reservedeler også, så syns dette er et klokt valg egentlig.
XTR ville bare vært tullball

Re: Hvordan skaffe seg sponsor??? [Re: aleksanderb] #1530561 06/12/2012 11:28
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg driver jo mitt eget terrengsykkel lag og du bruker mer deler en et halvt lag.

For det første du har god tid du er 15. Hvis du ønsker å bli god så må du holde på i hvertfall 10 år til :-P Så det er litt greit å tenke på frem til du blir skikkelig sponset. Er det et sted du vet risikoen er HØY for å ødelegge utstyr så ta det roligere eller kjør et annet spor til du har fått bedre teknikk.

Jeg har nå syklet heltid i 7 år og det er 5 år siden jeg sist tok et bakgir. ;-)

Når det gjelder klær. Hvis du ødelegger mye klær på trening så kjør med baggy bukse når du skal trene teknikk og du vet kjangsen for å ødelegge bukser er store.

Sykkelen du har holder i bøtter og spann et år til. Så prøv å vær litt mer forsiktig med utstyret ditt så har du løst mye av budsjettet der.

Når du ødelegger utstyr hvor kjøper du da nytt?

Et annet tips. Når det gjelder dekk så kan det være lurt å spørre feks lagene om de har noen dekk som er fint brukt du kan få. Hos oss så bruker vi aldri dekk til de er utslitt. Så da har du plustelig spart utgifter til dekk evnt lite utgifter til dekk.

Lykke til Rye har jo en bra gruppe

Ambassadør for Scott.
Re: Hvordan skaffe seg sponsor??? [Re: olechr] #1530580 06/12/2012 12:03
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Har lest flere innlegg som tyder på at kidsa (om man unnskylder uttrykket) sykler på en litt annen måte enn oss godt voksne, blant annet en posting fra Tord Bern-Hansen om jeg husker rett

Ungdommen skrubber aldri og kverker utstyr, tryner og står i og sykler på grensa. Mens vi som er oppi årene har blitt fornuftige (eller feige om du vil) og har underbevisstheten full av ord som "forsørgeransvar", "livsforsikring", "tannlegeregning", "attføring" og det som værre er, og dermed tar det roligere.

Merker det på meg selv at jeg tar veldig små skritt når det gjelder å pushe grensene og befinner meg _på_ grensa litt sjeldnere enn jeg tror en 15-åring i innspurten på NC rundbane gjør.

En annen faktor kan vel være at man som 15-åring ikke har fullt utviklet kroppskontroll ennå, og man kan ha noen år igjen før man har helt styringen på alle deler. Jeg f.eks. har tross alt syklet totalt sett i flere år enn godeste aleksander har levd, og det kan jo gi en fordel når det gjelder å holde utstyret innenfor tålegrensene, og the fine print rundt det å vurdere linjer, få med seg sykkelen over/rundt osv.

Så tren teknikk, og følg noen av de andre rådene rundt avtaler etc. så skal det nok bli en råd. Bare ikke gi opp, det er plenty med tid.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Hvordan skaffe seg sponsor??? [Re: aleksanderb] #1530643 06/12/2012 14:03
aleksanderb Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Det er absolutt sant det som dere sier. Jeg har syklet to sesonger nå og har derfor ikke den samme "kjerneteknikken" som sparer utstyr, selvom jeg klarer å kjøre like for som de fleste nedover taper jeg tid når jeg ødelegger ting underveis i rittene.

Og til knuthaug. Jeg er helt enig med at de eldre er litt mere safe i terrenget, syklet klubbmesterskapet til Rye for noen måneder siden der alle over 15 år skulle konkurrere mot hverandre. De eldste syklet hard på grusen, mens de yngre syklet hardt på stien. Sykler sammen med Torjus og Erling moseby og jeg har ødelagt mere deler enn det de har gjort hele livet. De har tilsammen 15 år mens jeg har syklet i to, sier litt....

Re: Hvordan skaffe seg sponsor??? [Re: aleksanderb] #1530709 06/12/2012 16:08
olechr Offline
More than words
More than words
Det er absolutt sant det som dere sier. Jeg har syklet to sesonger nå og har derfor ikke den samme "kjerneteknikken" som sparer utstyr, selvom jeg klarer å kjøre like for som de fleste nedover taper jeg tid når jeg ødelegger ting underveis i rittene.

Og til knuthaug. Jeg er helt enig med at de eldre er litt mere safe i terrenget, syklet klubbmesterskapet til Rye for noen måneder siden der alle over 15 år skulle konkurrere mot hverandre. De eldste syklet hard på grusen, mens de yngre syklet hardt på stien. Sykler sammen med Torjus og Erling moseby og jeg har ødelagt mere deler enn det de har gjort hele livet. De har tilsammen 15 år mens jeg har syklet i to, sier litt....

Du får gi på. Jeg syntes hvertfall det er helt knall at du setter opp budsjett, kjører en litt billigere sykkel og ikke får alt i henda. Det er helt knall i mine øyne. Er for mange unge ryttere her hjemme som aldri kommer til å få like fint utstyr igjen etter de blir 18. Selv om de blir proff.
Stå på.

Ambassadør for Scott.
Re: Hvordan skaffe seg sponsor??? [Re: aleksanderb] #1530711 06/12/2012 16:15
*Erlend* Offline
Entusiast
Entusiast
Er like gammel som deg Aleksander og mitt råd utenom de som iker er kommet opp er å bli med på regionsamlingene! Har vært med på alle så langt og det har vært konge! Du blir kjent med nye mennesker og du kan lære fra mer erfarne ryttere.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support