Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

look keo blade eller shimano dura ace

look keo blade eller shimano dura ace #1528698 01/12/2012 11:15
Macca Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Som nevnt i en annen tråd så er jeg ute etter nye pedaler.
Har nettopp lært at disse har to forskjellige systemer.
Noen som har erfaring med forskjellen på disse.

Har Shimano ultegra fra før(eneste jeg har syklet med)
Har FSA gossmaker utstyr nå, men det skal oppgraderes til SRAM red.
Leste en plass at shimano pedaler passer best til shimano utstyrte sykler, mens Look passet best til SRAM. Bare en persons mening da.

Redigert av Macca; 01/12/2012 11:20.

Re: look keo blade eller shimano dura ace [Re: Macca] #1528728 01/12/2012 13:22
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Macca

Leste en plass at shimano pedaler passer best til shimano utstyrte sykler, mens Look passet best til SRAM. Bare en persons mening da.

Nei, det stemmer ikke. Alle pedaler passer like godt uansett utstyr, dog er det litt forskjeller på pedalene.

Ultegra er en veldig solid pedal, med lang levetid. Vedlikeholdskravet er minimalt, men vekten blir også deretter.

Look Keo Blade er veldig lett, men ikke spesielt solid, og har heller ikke veldig lang levetid. Denne pedalen har jeg sett knekke mange ganger, ved velt. Du kan heller ikke justere motstanden i pedalen, noe som er mulig på Dura Ace. Keo Blade er en lett og kompromissløs pedal, men til menigmann ville jeg heller anbefalt Dura Ace, Eller Speedpley.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: look keo blade eller shimano dura ace [Re: Alpers] #1528737 01/12/2012 13:36
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: Alpers
Sitat: Macca

Nei, det stemmer ikke. Alle pedaler passer like godt uansett utstyr, dog er det litt forskjeller på pedalene.

Ultegra er en veldig solid pedal, med lang levetid. Vedlikeholdskravet er minimalt, men vekten blir også deretter.

Look Keo Blade er veldig lett, men ikke spesielt solid, og har heller ikke veldig lang levetid. Denne pedalen har jeg sett knekke mange ganger, ved velt. Du kan heller ikke justere motstanden i pedalen, noe som er mulig på Dura Ace. Keo Blade er en lett og kompromissløs pedal, men til menigmann ville jeg heller anbefalt Dura Ace, Eller Speedpley.

Jepp. Det Alpers sier stemmer på en prikk. Jeg vil bare skyte inn at LOOK har pedaler som ikke er Blade-befengte, og som ligger mye tettere opp mot systemene som bl.a. Shimano bruker.

Etter over 10 år med Look-pedaler, samt en fast, ujevn strøm av testturer med Shimano kan jeg vel for min egen del konkludere med at Look er lettere og mindre holdbare enn Shimano. Klossene ser like ut, men Look-klossene slites nok noe fortere når man skal gå med skoene. Shimanoklossene har jeg opplevd noen ganger har en tendens til å sitte litt fast ved utklikk når de er slitte mens Look sine blir tilnærmet farlig løse.

Skal du ha Look, er Blade, som Alpers sier, en konkurransepedal som er mer kompromissløs og funker best for folk med fri tilgang til reservepedaler, Kéo Max er en brukspedal og Kéo classic like så. Shimano sine DA, Ultegra og 105 er knallgode alternativer, men de veier litt mer.

Ingen av systemene passer bedre eller mindre bra med SRAM/Shimano

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: look keo blade eller shimano dura ace [Re: Hæ?] #1528753 01/12/2012 14:48
Macca Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Tusen takk for svar begge to ICON_SMILE

Kommentar til "Jeg vil bare skyte inn at LOOK har pedaler som ikke er Blade-befengte, og som ligger mye tettere opp mot systemene som bl.a. Shimano bruker"

Tenker du på noe i retning dette da?

Re: look keo blade eller shimano dura ace [Re: Macca] #1528754 01/12/2012 14:51
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Nei, det der er også Blade-pedaler. Mer som dette: Max 2

Re: look keo blade eller shimano dura ace [Re: Macca] #1528798 01/12/2012 17:06
thewizard Offline
Ivrig
Ivrig
Speedplay funker også kongebra!

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo

Re: look keo blade eller shimano dura ace [Re: thewizard] #1528812 01/12/2012 17:53
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: thewizard
Speedplay funker også kongebra!

Landevei testet både Dura Ace, Speedplay og Keo Blade over en lengre periode i fjor. Speedplay ble vinner av den testen, da vi mener den ytterst presise justeringen av vandring er et stort pluss. Dog trenger denne pedalen mye vedlikehold.

Personlig bruker jeg Dura Ace, da jeg ikke er særlig glad i vedlikehold. Tror ikke jeg har hatt mer enn tre sett pedaler de siste seks årene, og da kjører jeg de bare til de er helt kaputt..

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: look keo blade eller shimano dura ace [Re: Macca] #1528881 01/12/2012 20:37
goerbi Offline
Ivrig
Ivrig
Vurder å ta "spranget" over til Speedplay selv, men har hatt Look (Keo classis) i 4år nå, og har klart meg med 2 par ila. den tiden, til tross for mye bruk. Nå nærmer imidlertid lagrene i disse seg slutten, så da er det på tide med nye pedaler.
Har dårlige knær så sånn sett frister det jo med Speedplay, men samtidig liker jeg ikke tanken på ekstra vedlikehold. ICON_SMILE

Hjelperytter for Landevei!
Landevei.no
TVK Elite
Re: look keo blade eller shimano dura ace [Re: Hæ?] #1528896 01/12/2012 21:16
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Hæ?
Klossene ser like ut, men Look-klossene slites nok noe fortere når man skal gå med skoene.

Da skal du gå veldig mye, for slitasjen ved gåing er på helt andre steder enn det som gjør de slarkete i pedalen.

Re: look keo blade eller shimano dura ace [Re: kjerts] #1528978 02/12/2012 09:50
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: kjerts
Sitat: Hæ?
Klossene ser like ut, men Look-klossene slites nok noe fortere når man skal gå med skoene.

Da skal du gå veldig mye, for slitasjen ved gåing er på helt andre steder enn det som gjør de slarkete i pedalen.
Joda, helt enig. Det var ikke med tanke på slark jeg nevnte denne slitasjen. Men klart, underlaget spiller inn her. Det er riktig at man ikke klarer å slite den delen av klossen som er i kontakt med pedalen når man er klikket inn, men de teflonbelagte klossene uten gummibeskyttelse kan bli deformerte og få sår/hakk som gjør at formen på den anleggsflaten som skal ligge mot pedalen når det skal klikkes inn blir såpass deformert at det er litt ubehagelig å klikke inn og ut. Men de blir ikke slarkete av gåing. Hvis det så ut som om jeg mente det, må jeg lære meg å skrive bedre! ICON_SMILE

Moderator  support