Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Canon 650d vs. Sony A65 - Systemkamera til jul

Re: Canon 650d vs. Sony A65 - Systemkamera til jul [Re: ventle] #1530479 06/12/2012 06:06
perbl Offline
More than words
More than words
Slike svar liker jeg.

Jeg har egentlig aldri satt meg mer inn i saken enn at de er vesentlig tregere, så nå lærte jeg noe nytt.

Den store fordelen for meg er som sagt at dette er et kamera jeg kan ha med meg hele tiden, og dermed unngå å gå glipp av blinkskudd i hverdagen, samt senke terskelen for å ta med kamerautstyr når jeg reiser med kun håndbagasje (sjekker ikke inn kamerastæsj uansett).

Per B.
Re: Canon 650d vs. Sony A65 - Systemkamera til jul [Re: M.R.Schjøtt] #1530668 06/12/2012 14:51
M
M.R.Schjøtt Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
En oppdatering i tråden er at det blir Canon 650d. Bestiller når julelønningen faller inn på konto om noen dager ICON_LAUGH Jeg tror at det vil passe meg ypperlig! Takk for gode råd og interessante refleksjoner ICON_SMILE

Marcus
Weapon of choice
Cannondale Jekyll 3
Re: Canon 650d vs. Sony A65 - Systemkamera til jul [Re: M.R.Schjøtt] #1530814 06/12/2012 20:11
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Her er en gammel 350D parret med en ung 40mm STM:

Og 7D sammen med 40 mm ...

Redigert av Jo_Inge; 06/12/2012 20:29.

Del stien, skru av Strava
Re: Canon 650d vs. Sony A65 - Systemkamera til jul [Re: M.R.Schjøtt] #1530815 06/12/2012 20:13
M
M.R.Schjøtt Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
hvor kommer kinderegget inn i bilde? ICON_TONGUE

Marcus
Weapon of choice
Cannondale Jekyll 3
Re: Canon 650d vs. Sony A65 - Systemkamera til jul [Re: M.R.Schjøtt] #1530817 06/12/2012 20:16
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Da har man noe å relatere størrelsen til. GoPro har ikke noe mer logisk plassering der, den heller. Men du reagerte altså på Kinderegget? Makan!

Re: Canon 650d vs. Sony A65 - Systemkamera til jul [Re: Lillosti29] #1530831 06/12/2012 20:31
M
M.R.Schjøtt Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Sitat: Jo_Inge
Da har man noe å relatere størrelsen til. GoPro har ikke noe mer logisk plassering der, den heller. Men du reagerte altså på Kinderegget? Makan!

I motsetning til de to andre syns jeg Kinderegg er overpriset! Derfor reagerte alle hjerneceller på å gi beskjed til fingrene om å skrive en reaksjon på kinderegget ICON_WINK

Redigert av M.R.Schjøtt; 06/12/2012 23:10.

Marcus
Weapon of choice
Cannondale Jekyll 3
Re: Canon 650d vs. Sony A65 - Systemkamera til jul [Re: Lillosti29] #1530866 06/12/2012 21:12
perbl Offline
More than words
More than words
Og her er sammenligningsbilde av Nexen mot 7Den, samt endel andre tilfeldige gjenstander. Kamerahus pluss lyssterk 50mm veier ganske omtrent halvparten av 24-70en som står på storhuset.

Gjett hvilket av disse kameraene som blir med i håndbagasjen på mandagen ICON_SMILE

Redigert av perbl; 06/12/2012 21:18.

Per B.
Re: Canon 650d vs. Sony A65 - Systemkamera til jul [Re: M.R.Schjøtt] #1530962 07/12/2012 07:50
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
GoPro'en?

Re: Canon 650d vs. Sony A65 - Systemkamera til jul [Re: perbl] #1530967 07/12/2012 08:02
Espen Offline
More than words
More than words
Sitat: perbl
Og her er sammenligningsbilde av Nexen mot 7Den, samt endel andre tilfeldige gjenstander. Kamerahus pluss lyssterk 50mm veier ganske omtrent halvparten av 24-70en som står på storhuset.

Gjett hvilket av disse kameraene som blir med i håndbagasjen på mandagen ICON_SMILE

Du sier du er sensitiv i forhold til fysisk format, men kjører på med med batterigrep, stativfeste og solblender?

Fint for å prøve å overbevise seg selv kanskje, men...

7D er jo et mye bedre kamera enn Nex, så hvorfor sammenlikne epler og pærer?

Ok, du har enklere nehov, det er greit nok.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Canon 650d vs. Sony A65 - Systemkamera til jul [Re: Espen] #1530978 07/12/2012 08:20
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Espen
Du sier du er sensitiv i forhold til fysisk format, men kjører på med med batterigrep, stativfeste og solblender?

Fint for å prøve å overbevise seg selv kanskje, men...

7D er jo et mye bedre kamera enn Nex, så hvorfor sammenlikne epler og pærer?

Ok, du har enklere nehov, det er greit nok.

Joda, det er mye som står på der, og jeg dropper så klart både L-plate og batterigrep, samt setter på en lett vidvinkel når jeg skal ha kameraet i sykkelsekken. Men 50mmen du ser på bordet der veier ca like mye som Nexen med 50mmen påsatt (skal sies at Sigmas 50mm f/1.4 er litt tyngre enn Canons egen).

Men ser jeg bort fra autofokusen og at jeg har endel større objektivutvalg til 7Den, ser jeg faktisk ikke de åpenbare fordelene mtp ren bildekvalitet såfremt jeg finner god optikk som dekker behovet mitt til Nexen. Ting som værforsegling gjør så klart at 7Den har endel andre anvendelsesområder, så det er ikke aktuelt å selge det enda. Jeg er bare litt nyssgjerrig på hva du mener konkret som gjør det til et mye bedre kamera annet enn den tidligere omtalte autofokusen.

Sonyen tar rett og slett veldig bra bilder, og iom at brikken er av samme størrelse er det ikke noen åpenbare grunner til at det ikke skal være sånn heller, og kameraet ligger alltid i sekken/bagen. På ISO3200 var det hvertfall imponerende bra resultater da jeg tok bilder mens jeg gikk til jobb i går.

I tillegg har det et par ting som gjør det bedre på mange vis, som f.eks støtte for manuellfokus med peaking i søkeren, noe som gjør det til en drøm å manuellfokusere ift søkeren på 7Den, så med tid og stunder kan det være jeg skaffer en EF-overgang og tester hvordan 100mm f/2.8L IS funker på Sonyen for makrobilder.

Per B.
Re: Canon 650d vs. Sony A65 - Systemkamera til jul [Re: M.R.Schjøtt] #1530998 07/12/2012 08:48
Espen Offline
More than words
More than words
Jeg har jo ikke eiet Nex selv, så det vil jo bli litt generellt.

Billedkvaliteten er sikkert ~ like god, kanskje med unntak av ISO (som også er avhengig av datakraft/batteri)

AF og lysmåler, og ikke minst betjeningskomfort og ergonomi er vel fremdeles ikke like god, men sikkert god nok for mange.

Det jeg vil fram til er at man ofte reduserer enkelte krav, for å tilpasse seg nye produkter, som har andre egenskaper i tillegg.

Får man like mye eller mer ut av fotointeressen via dette, er alt vel, men egenskapene til det nye mindre kameraet, er ikke like gode som et stort SLR likevel, selv om man greier seg med mindre.

Hvordan er det med responsen? Er det blitt like god?

E

post@espenwettre.no
Re: Canon 650d vs. Sony A65 - Systemkamera til jul [Re: M.R.Schjøtt] #1531007 07/12/2012 09:10
ventle Online
Besatt
Besatt
NEX-7 har en nyere, bedre og større sensor enn 7D, og leverer bedre bildekvalitet på alle områder, inkludert høy ISO ICON_SMILE

NEX-7 vs 7D på DxOMark
7D vs NEX-7 på dpreviews sammenligningsverktøy - legg merke til at tross mer synlig støy på NEX'en, så har den også mer detaljer, hvilket betyr at du fortsatt sitter igjen med ett bedre bilde etter en runde støyfjerning.

mvh Helge
Re: Canon 650d vs. Sony A65 - Systemkamera til jul [Re: Espen] #1531009 07/12/2012 09:16
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Billedkvaliteten er sikkert ~ like god, kanskje med unntak av ISO (som også er avhengig av datakraft/batteri)

AF og lysmåler, og ikke minst betjeningskomfort og ergonomi er vel fremdeles ikke like god, men sikkert god nok for mange.

Det jeg vil fram til er at man ofte reduserer enkelte krav, for å tilpasse seg nye produkter, som har andre egenskaper i tillegg.

Får man like mye eller mer ut av fotointeressen via dette, er alt vel, men egenskapene til det nye mindre kameraet, er ikke like gode som et stort SLR likevel, selv om man greier seg med mindre.

E

Jeg tror at svært mange av de som kjøper seg (dyre) SLR-kameraer hadde kunnet ta flere og bedre bilder med mindre og rimeligere kameraer. Jeg opplever stadig at venner og bekjente investerer i SLR og forventer et simsalabim med bildekvaliteten, uten at de har giddet å investere i fotokurs og i å trene, trene , trene .... De opplever etterhvert at SLR er ungt å dra på, og med å skyte bilder stort sett på "auto", så innser de at de helst tar med seg det gamle ( eller et nytt) kompaktkamera i stedetfor , etterhvert.

Men for de som er dedikerte fotoentusiaster, og som lærer seg å bruke funksjonene i et SLR-kamaera, og gjerne kanskje også bruker RAW-format ( som man også kan bruke på kompaktkameraer), så er SLR er god investering i penger og tid.

Jeg bruker mitt Nikon P300 hyppigere enn mitt D7000, men kan glede meg over å bruke tid på en "fotoshoot" med D7000, og å bruke tid på Photoshop etc. noen timer etterpå. Men min erfaring er at det er ikke så mange som kjøper SLR som er der etter den første berulsesens glede over en ny dippedutt. Så vær ærlig med deg selv på hvor mye tid og penger du du vil legge i en hobby som fotografering før du putter XXX tusen i en ny fotogadget.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Canon 650d vs. Sony A65 - Systemkamera til jul [Re: Espen] #1531023 07/12/2012 09:44
perbl Offline
More than words
More than words

Ergonomien er nok hakket vassere på 7Den, det virker som om Canon har et mer gjennomarbeidet og modent preg på f.eks menyer. Jeg måtte klø meg litt hodet for å finne fram til hvordan jeg fikk skrudd fokus i rett modus for å aktivere peaking-visning for manuellfokus på Nexen hvertfall, mens på 7Den har jeg aldri hatt behov for å slå opp i en manual. Samtidig ser jeg at navigeringen med de tre hjula kombinert med alt av menyer osv vist i EVFen vil gjøre betjeningen av Nex-7 veldig effektiv når jeg får det i fingrene. Litt av grunnen til at jeg gikk for sjueren var nettopp det at den har mange kommandohjul og knapper framfor de rimeligere modellene der man har mer bruk av menyer, touchskjermer etc.

Quote:

For meg personlig, som er glad i både å ha kamera tilgjengelig til enhver tid, samt ha muligheten til å fange action i fokus er nok alternativet å ha to kamera tilgjengelig gitt dagens muligheter. Skulle jeg kun ha ett system, er jeg faktisk litt i tvil om hva jeg ville valgt, før var jeg veldig opphengt i fps og autofokusytelser, men i den senere tid har jeg begynt å irritere meg over motiv i hverdagen jeg går glipp av fordi jeg ikke har med meg kamera som er bedre enn iPad/iPhone.

Når jeg ser tilbake på de bildene jeg er mest glad i, er det heller de jeg har tatt i en uforutsett situasjon der jeg tilfeldigvis har hatt et kamera tilgjengelig jeg setter mest pris på framfor de bildene der vi har dratt ut på tur for å ta bilder med fullpakket fotosekk.

I mine øyne er det tre ting som er veldig mye bedre med et ordinært speilreflekssystem:

*Autofokushastighet
*Lyssensitivitet på fullformatkameraene som gjør dem til åpenbare valg hvis du trenger dette, å skyte bryllup med crop-kamera i desember var ikke spesielt artig da jeg gjorde det
*Objektivutvalg og utstyr til spesialformål, som f.eks makroobjektiv, rails, blitssystem etc

Skal man derimot håndholde kameraet og knipse bilder på de vanligste brennviddene mener jeg flere av hybridkamerasystemene nå er blitt så bra at de sannsynligvis er bedre valg for mange enn de ordinære nybegynnerspeilrefleksmodellene.

Quote:

I praktisk bruk har jeg ikke merket noe enda, men jeg ser på en sammenligningstest at 7Den er hakket vassere her, noe jeg heller ikke blir særlig overrasket over. Men dette er ikke noe jeg har tenkt over i praksis.

Per B.
Re: Canon 650d vs. Sony A65 - Systemkamera til jul [Re: HeavyDude] #1531029 07/12/2012 09:53
Espen Offline
More than words
More than words
Ja, hva de store massene måtte finne på, vet ikke jeg. De burde sikkert holde seg til telefonbilder, som også er bra.

Jeg snakker som middels flink, middels engasjert hobbyfotograf.

Skal man dra disse tankene om enkelt og smått enda litt lengre, vil jo et skikkelig kompaktkamera ala S100 være enda bedre. Det kan man alltid ha med seg, i lomma, selv om sommeren.
Det kan man ikke med speilløse, og skal man likevel ha en bag, sekk el. synes jeg den ekstra betjeningskomforten og økte ytelser er verd volum og vekt, men dette er det delte meninger om.

RAW-konvertering er ikke så tidkrevende eller komplisert i feks LR. Jeg har aldri brukt et jpg rett fra kameraet. Aldri kjørt på program eller auto.

Når det gjelder tester av ISO-ytelse, er det ofte vanskelig å forstå iom at vi ikke vet så mye om lysforholdene under testen.

Det kommer an på hva man skal bruke høy ISO til også. Skal man bruke det i godt lys for å kunne redusere lukkertid, eller skal man bruke det til å få tatt bilder i dårlig lys.

Min erfaring (fra tidligere) er at her yter forskjellige kameraer veldig ulikt.

E

post@espenwettre.no
Re: Canon 650d vs. Sony A65 - Systemkamera til jul [Re: M.R.Schjøtt] #1531325 07/12/2012 18:18
M
M.R.Schjøtt Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Men nå som kamera er i boks er jeg interessert i å høre hvilke løsninger dere har på oppbevaring av kamera på skikkelige stiturer. Er veldig bekymret for hva som kan skje hvis den ligger i softcase i sekken og jeg skulle gå på tryne. Finnes det kompakte hardcases? ICON_SMILE

Marcus
Weapon of choice
Cannondale Jekyll 3
Re: Canon 650d vs. Sony A65 - Systemkamera til jul [Re: M.R.Schjøtt] #1531345 07/12/2012 19:36
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: M.R.Schjøtt
Men nå som kamera er i boks er jeg interessert i å høre hvilke løsninger dere har på oppbevaring av kamera på skikkelige stiturer. Er veldig bekymret for hva som kan skje hvis den ligger i softcase i sekken og jeg skulle gå på tryne. Finnes det kompakte hardcases? ICON_SMILE

Ah, kamerasekk, et felt med omtrent like mange svar som diskusjoner om kameravalg ICON_SMILE

Selv har jeg endel modeller fra www.fstopgear.com til fjellturer og ski , de koster litt, men det er de beste tekniske sekkene jeg har sett som også er gode kamerasekker. De mindre modellene vet jeg det er folk som bruker til sykling.

De eneste jeg har sett som muligens er bedre er noen skamdyre løsninger på kickstarter som er litt i startgropa. Her er f.eks gjengen bak Think Tank sitt alternativ: http://www.popphoto.com/gear/2012/12/thi...shift-gear-name , men dette er ikke noe sykkelsekk.

Går du og handler fotosekk på en vanlig fotobutikk får du som regel en god kamerasekk, men uten løsninger for f.eks skifester og drikkesystem, samt bærekomforten til en god tursekk. Nå skal det sies at Lowepro har kommet med noen modeller som ser litt bedre ut i det siste når det gjelder dette.

På sykkelturer pakker jeg ofte bare kamera pluss et eller to objektiv i en ordinær drikkesekk også, baller en buff eller lignende rundt og satser på at det går bra. Det blir ofte en avveining av om man skal på tur for å knipse bilder av sykling, eller om man skal på tur for å sykle. For sistnevnte ender jeg som regel opp med kameraet liggende løst i sekken jeg bruker til vanlig.

Så strengt tatt tror jeg du klarer deg lenge med softcasen din, jeg synes til og med det blir for stort i den lille Source-sekken jeg bruker på sykkelturer.

Redigert av perbl; 07/12/2012 19:42.

Per B.
Re: Canon 650d vs. Sony A65 - Systemkamera til jul [Re: M.R.Schjøtt] #1531599 08/12/2012 14:47
T
Transmission Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: M.R.Schjøtt

Jeg har lyst å prøver dette...

Foto | Film | Web: www.jackcorby.com
Re: Canon 650d vs. Sony A65 - Systemkamera til jul [Re: perbl] #1531825 09/12/2012 09:21
perbl Offline
More than words
More than words
Kamera alltid liggende i en skulderbag som nå har blitt så lett at jeg ikke tenker særlig over det er kjekt å ha, bilder som dette til og fra andre ærend blir sjeldent tatt ellers. Plukka med meg et Sigma 19mm f2.8 ex dn i går, med tanke på pris vs bildekvalitet er dette et ypperlig objektiv for å traske rundt med, og en veldig anvendelig walkaround-brennvidde.

I tillegg har selveste Gaga vært involvert og laget et par kjekke håndleddsstropper til meg:

Per B.
Re: Canon 650d vs. Sony A65 - Systemkamera til jul [Re: perbl] #1531828 09/12/2012 09:42
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: perbl

Ah, kamerasekk, et felt med omtrent like mange svar som diskusjoner om kameravalg ICON_SMILE

Selv har jeg endel modeller fra www.fstopgear.com til fjellturer og ski , de koster litt, men det er de beste tekniske sekkene jeg har sett som også er gode kamerasekker. De mindre modellene vet jeg det er folk som bruker til sykling.

Er veldig glad i min Loka med stor ICU, men har nå kjøpt en medium ICU slik at sekken får plass til litt mer skiutstyr(feller, spade, søker, klær). I tillegg på bestillingen tok jeg med en Brooklyn Sling, såg grei ut, blir spennende å se live.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support