Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Uttrykk og begreper innen trening

Uttrykk og begreper innen trening #1528304 30/11/2012 13:52
Henning H Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Som nybegynner innen trening så har jeg hatt en del problemer med å lese trådene i dette forumet av den enkle grunn at om noen nevner FTP for meg så tenker jeg på protokoller, pakkehoder og håndtrykk... Av den grunn har jeg ønsket meg en ordliste med uttrykk og begrep for å forstå hva som deles av erfaringer her og konseptene med forskjellige treningsfokus.

Jeg håper på flere bidragsytere til denne tråden i form av oppklaringer av (eventuelle) misforståelser fra min side, bedre ordlyder/utdypinger og uttrykk jeg ikke har tenkt på å ta med. Jeg vil oppdatere denne første posten fortløpende.

Anaerob trenig:
Trening med utilstrekkelig tilførsel av oksygen. Bokstavelig betyr anaerob ingen tilgang på oksygen. Ved anaerobt arbeid foregår det en energiprosess hvor muskelcellene har utilstrekkelig tilførsel av O2, og bruker mer oksygen enn cellene blir tilført.

Aerob trening:
Trening der utøveren hele tiden puster inn så mye surstoff/ oksygenen som som forbrukes og innebærer at man kan holde ut lenge.

Pulstrening:
Bruk av pulsmålinger og beregninger basert på makspuls for å trene i rette soner/terskler.

Wattrening:
Bruk av effektmålinger (faktisk omsatt effekt (watt) i pedalene) og beregninger basert på FTP for å trene i rette soner/terskler.

Makspuls (MaxHF):
Antall hjerteslag per minutt man kan oppnå ved fysisk akivitet. Som en tommelfingerregel kan man si at 220spm (enkelte mener 224spm for kvinner) minus alder gir en indikasjon på makspuls. Makspuls påvirkes mer av genetikk enn fysisk form, derfor kan det være greit å teste seg for å finne din presise makspuls.

- Metode for å finne makspuls:
Trykk for å se...
En veldig grei måte å finne makspulsen din på er å ta deg selv helt ut under en økt hvor du går med pulsklokke. Først er det viktig å varme opp grundig så du blir god og svett. Kjør deretter 2 intervalldrag på 4 min hver hvor du blir ordentlig andpusten (med 3 min aktiv hvile mellom). Start på det tredje intervalldraget, men etter to minutter, kjør maksimalt til utmattelse. Makspulsen din vil da være den høyeste pulsverdien du når. Dette er basert på antakelsen at hjertet når et platå hvor det ikke klarer å pumpe raskere uavhengig av hvor mye man øker belastningen.

Heart Frequency - HF:
Puls, hjerteslag per minutt (SPM)

Hvilepuls:
Antall hjerteslag per minutt ved fullstendig hvile. Gjennomsnittet i befolkningen anslås til ca 70spm. Bjørn Dæhli hadde i sin tid så lav som ned mot 30spm. Hvilepulsen synker i takt med bedre konsisjon.

Functional Threshold Power - FTP:
LT målt i effektomsetning (watt)

VO2:
Oxygenopptak

Kondisjonstall:
Måling av kondisjon opp mot alder

Syreterskel/Lactatterskel - LT:
Knekkpunkt med høyest oksygenopptak før akkumulering av laktat.

Anaerob terskel - AT:
Brukes også i noen sammenhenger og er akkumulering av laktat rundt 4,0 mM men brukes også om andre terskler. Selve begrepet er omstridt siden det er sjeldent at en muskel er anaerob og flere forskere har derfor gått bort fra denne terminologien og bruker laktat terskel i stedet.

Ventilatorisk terskel - VT:
???

Resursslenker:
http://www.ntnu.no/cerg
http://www.trim.no/pub/art.php?id=527
http://treningstips.org/pulstrening/

MVH
Henning
Re: Uttrykk og begreper innen trening [Re: Henning H] #1528373 30/11/2012 15:54
M
Mosjonist1 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Bra initiativ!
Ifølge Johan Kaggestad er 220-alder x 0.75 en helt grei måte å finne makspulsen på. Han har skrevet boka "I form på sykkel" med undertittel Sykling, trening og helse. Denne boken anbefaler jeg til alle som er nysgjerrige på sykling som treningssyssel.

Jeg betalte 300.- for mine 300gr terreng-SPD pedaler hos Biltema.
- Hva betalte du for dine Shimano Xtr pedaler, og hvor tunge er de?
Re: Uttrykk og begreper innen trening [Re: Henning H] #1528532 30/11/2012 20:04
T
Treningsnarkoman Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Sitat: Henning H

Functional Threshold Power - FTP:
LT målt i effektomsetning (watt)

Ikke helt riktig. Effekten på LT er en del lavere FTP. FTP (funksjonell terskeleffekt)er definert som den høyeste gjennomsnittseffekten du kan opprettholde i én time.

Re: Uttrykk og begreper innen trening [Re: Treningsnarkoman] #1528641 01/12/2012 07:49
Henning H Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Mosjonist1
Ifølge Johan Kaggestad er 220-alder x 0.75 en helt grei måte å finne makspulsen på.

Det strider med det meste jeg har lest om makspuls, samt at det vil gjøre min makspuls svært høy. Jeg har ikke målt min 100% enda, men jeg har sett nærmnere 200 på klokka. Iflg Kaggestad - 220-28x0.75 = 144spm... 144spm er snakkepuls her i alle fall. Sikker på ikke det er beregning av en terskel han viser til?

Sitat: Treningsnarkoman
Ikke helt riktig. Effekten på LT er en del lavere FTP. FTP (funksjonell terskeleffekt)er definert som den høyeste gjennomsnittseffekten du kan opprettholde i én time.

Takk for det ICON_SMILE Mistenkte at det var et par ting jeg hadde misforstått ja.

Men... Jeg kan jo ikke redigere første posten lengre(!) Er det en tidsfrist på det? Er det eventuelt noen moderatorer som kan låse opp det for meg eller rette opp i feil/ny opplysninger som kommer fram i første post? Intensjonen var å skape en resurss tråd som man enkelt skal kunne komme innenfor terminologien med.

MVH
Henning
Re: Uttrykk og begreper innen trening [Re: Henning H] #1528661 01/12/2012 09:13
S
særp Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: Henning H
Sitat: Mosjonist1
Ifølge Johan Kaggestad er 220-alder x 0.75 en helt grei måte å finne makspulsen på.

Det strider med det meste jeg har lest om makspuls, samt at det vil gjøre min makspuls svært høy. Jeg har ikke målt min 100% enda, men jeg har sett nærmnere 200 på klokka. Iflg Kaggestad - 220-28x0.75 = 144spm... 144spm er snakkepuls her i alle fall. Sikker på ikke det er beregning av en terskel han viser til?

Sitat: Treningsnarkoman

Takk for det ICON_SMILE Mistenkte at det var et par ting jeg hadde misforstått ja.

Men... Jeg kan jo ikke redigere første posten lengre(!) Er det en tidsfrist på det? Er det eventuelt noen moderatorer som kan låse opp det for meg eller rette opp i feil/ny opplysninger som kommer fram i første post? Intensjonen var å skape en resurss tråd som man enkelt skal kunne komme innenfor terminologien med.
Du må regne riktig 220-(28x0,75)

Redigert av særp; 01/12/2012 09:14.

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Re: Uttrykk og begreper innen trening [Re: Henning H] #1528663 01/12/2012 09:15
V
Vcoach Offline
Medlem
Medlem
V
Han mener vel heller 220 - (28x0,75)= 199

Too many freaks, not enough circuses
Re: Uttrykk og begreper innen trening [Re: Henning H] #1528669 01/12/2012 09:42
M
Mosjonist1 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Vel, moderne kalkulatorer skal vel løse denne rimelig greit. 199 er svaret for din alder ja.
Selv er jeg 34 og havner teoretisk på 194.5
Men det er store variasjoner ute og går blant befolkningen. Jeg har aldri testet min makspuls, da dette ikke er noen indikasjon på fysisk form. Men jeg ser ikke bort fra at jeg gjør det engang da..

Jeg betalte 300.- for mine 300gr terreng-SPD pedaler hos Biltema.
- Hva betalte du for dine Shimano Xtr pedaler, og hvor tunge er de?
Re: Uttrykk og begreper innen trening [Re: Henning H] #1528877 01/12/2012 20:18
Henning H Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
ICON_BLUSH Flaut ICON_BLUSH
Især etter x antall år med realfag på skolen. Man multipliserer da strengt talt faktorene før man summerer leddene! To streker under svaret i glemmeboka, takk ICON_WINK

Men jeg har også sett et par andre formler som tar mindre høyde for alder på tilsvarende måte. Blant annet vises det til et studie her http://www.ntnu.no/cerg/hfmax-info

Men jeg etterlyser igjen om noen har noen formening om det vil være mulig for meg å redigere det første innlegget..?

MVH
Henning

Moderator  support