Som nybegynner innen trening så har jeg hatt en del problemer med å lese trådene i dette forumet av den enkle grunn at om noen nevner FTP for meg så tenker jeg på protokoller, pakkehoder og håndtrykk... Av den grunn har jeg ønsket meg en ordliste med uttrykk og begrep for å forstå hva som deles av erfaringer her og konseptene med forskjellige treningsfokus.
Jeg håper på flere bidragsytere til denne tråden i form av oppklaringer av (eventuelle) misforståelser fra min side, bedre ordlyder/utdypinger og uttrykk jeg ikke har tenkt på å ta med. Jeg vil oppdatere denne første posten fortløpende.Anaerob trenig:Trening med utilstrekkelig tilførsel av oksygen. Bokstavelig betyr anaerob ingen tilgang på oksygen. Ved anaerobt arbeid foregår det en energiprosess hvor muskelcellene har utilstrekkelig tilførsel av O2, og bruker mer oksygen enn cellene blir tilført.
Aerob trening:Trening der utøveren hele tiden puster inn så mye surstoff/ oksygenen som som forbrukes og innebærer at man kan holde ut lenge.
Pulstrening:Bruk av pulsmålinger og beregninger basert på makspuls for å trene i rette soner/terskler.
Wattrening:Bruk av effektmålinger (faktisk omsatt effekt (watt) i pedalene) og beregninger basert på FTP for å trene i rette soner/terskler.
Makspuls (MaxHF):Antall hjerteslag per minutt man kan oppnå ved fysisk akivitet. Som en tommelfingerregel kan man si at 220spm (enkelte mener 224spm for kvinner) minus alder gir en indikasjon på makspuls. Makspuls påvirkes mer av genetikk enn fysisk form, derfor kan det være greit å teste seg for å finne din presise makspuls.
- Metode for å finne makspuls:
En veldig grei måte å finne makspulsen din på er å ta deg selv helt ut under en økt hvor du går med pulsklokke. Først er det viktig å varme opp grundig så du blir god og svett. Kjør deretter 2 intervalldrag på 4 min hver hvor du blir ordentlig andpusten (med 3 min aktiv hvile mellom). Start på det tredje intervalldraget, men etter to minutter, kjør maksimalt til utmattelse. Makspulsen din vil da være den høyeste pulsverdien du når. Dette er basert på antakelsen at hjertet når et platå hvor det ikke klarer å pumpe raskere uavhengig av hvor mye man øker belastningen.
Heart Frequency - HF:Puls, hjerteslag per minutt (SPM)
Hvilepuls: Antall hjerteslag per minutt ved fullstendig hvile. Gjennomsnittet i befolkningen anslås til ca 70spm. Bjørn Dæhli hadde i sin tid så lav som ned mot 30spm. Hvilepulsen synker i takt med bedre konsisjon.
Functional Threshold Power - FTP:LT målt i effektomsetning (watt)
VO2:Oxygenopptak
Kondisjonstall:Måling av kondisjon opp mot alder
Syreterskel/Lactatterskel - LT:Knekkpunkt med høyest oksygenopptak før akkumulering av laktat.
Anaerob terskel - AT:Brukes også i noen sammenhenger og er akkumulering av laktat rundt 4,0 mM men brukes også om andre terskler. Selve begrepet er omstridt siden det er sjeldent at en muskel er anaerob og flere forskere har derfor gått bort fra denne terminologien og bruker laktat terskel i stedet.
Ventilatorisk terskel - VT:???
Resursslenker:http://www.ntnu.no/cerghttp://www.trim.no/pub/art.php?id=527http://treningstips.org/pulstrening/