Jeg er en landeveissyklist på 17 år som har planlagt å begynne med maksstyrke på beina denne vinteren. Har nettopp startet på innkjøringsperioden med lette vekter og 20+ reps i hver serie. Forrige uke kjørte jeg knebøy for første gang. Stanga og vektskiver veide tilsammen 30 kg. Den første serien gikk greit, men den andre serien begynte jeg å kjenne akutte smerter i lårene. Tredje serien var smerten uutholdelig, og jeg ble nødt til å avbryte treningen. Var støl i 5 dager etter denne økta. I dag prøvde jeg meg på knebøy på nytt. De to første seriene gikk greit, men merket før tredje serien at bare jeg bøyde beina litt fikk jeg smerter, så droppet derfor siste serien. Jeg lurer på om dette er vanlig når man begynner med knebøy, eller om det er et resultat av dårlig teknikk? Noen andre som har opplevd det samme?
Re: Smerter i lårmuskulaturen ved knebøy.
[Re: Breivold]
#152760128/11/201223:00
Får vondt på hele framsiden av låret, egentlig. Er vanskelig å beskrive, men hvis jeg strekker benet og strammer lårmuskulaturen får jeg strekklignende smerter.
#152762329/11/201206:50
Jeg er en landeveissyklist på 17 år som har planlagt å begynne med maksstyrke på beina denne vinteren. Har nettopp startet på innkjøringsperioden med lette vekter og 20+ reps i hver serie. Forrige uke kjørte jeg knebøy for første gang. Stanga og vektskiver veide tilsammen 30 kg. Den første serien gikk greit, men den andre serien begynte jeg å kjenne akutte smerter i lårene. Tredje serien var smerten uutholdelig, og jeg ble nødt til å avbryte treningen. Var støl i 5 dager etter denne økta. I dag prøvde jeg meg på knebøy på nytt. De to første seriene gikk greit, men merket før tredje serien at bare jeg bøyde beina litt fikk jeg smerter, så droppet derfor siste serien. Jeg lurer på om dette er vanlig når man begynner med knebøy, eller om det er et resultat av dårlig teknikk? Noen andre som har opplevd det samme?
Hvor tungt var dette for deg da, følte du at du kunne legge på en del mer vekter og kjøre like mange reps og sett? Trener du mye ellers i uka og hva da, er beina uthvilte til en knebøyøkt? Varmet du opp godt? Har noen erfarne sett på teknikken din?
Har selv opplevd å få stive bein samtidig med litt smerter i lårene ved en knebøyøkt, og grunnen er som regel lengre treningsopphold (2 uker+). For lange pauser mellom settene er heller ikke gunstig da beina kan stivne, 2-3 min er nok. Kan godt hende at dette i hovedsak dreier seg om tilvenning og du må starte veldig pent og heller bygge deg oppover. Men det er også viktig å starte riktig så få sjekket teknikken din.
[Re: Morten75]
#152799029/11/201219:44
Litt generelt vil jeg anbefale at du kjører masse kjernestyrke og bygger opp det før du tar tung knebøy. Jeg er ikke sikker på om det er derfor du blir stiv i lårene, tvert om, det kan nok bare rett og slett være at du ikke er vant til å gjøre akkurat den øvelsen selvom du kan være en kjempe sprek kar for det. Men kjernestyrken gjør kroppen din klar for den store belastningen det er å ha masse kilo på ryggen og på bena dine. Dessuten trenger du kjernestyrken for å holde kroppen din stabil (mens du sykler) hvis bena dine skal utøve denne enorme styrken de evt opparbeider seg ved knebøy. Det blir akkurat som å prøve å dytte på noe når du står på skøyter. Du har ikke fast base under bena og dyttet blir rimelig ueffektivt. Hvis kroppen hadde vært stabil hadde dyttet vært maks effektivt. Brukte selv 120kg i dag på en slik knebøyøkt. Har latt knebøy ligge siden i vår, da kjentes det ut som kroppen skulle briste ved 80kg på ryggen, men med masse kjernestyrke i hele sommer så går 120 kg på skuldrene som en lek, og kroppen blir ikke anspent og kan konsentrere seg om det den skal nemlig bruk av lår muskelatur, fordi det er jo det du ønsker. Det er ikke noe vits å ta pushups heller hvis du ikke gjør de ordentlig hvis du forstår hva jeg mener. Mitt andre tios er å stoppe på 90 grader. Det er ikke så mye nytte, men masse risiko ved å gå lengre. Lykke til. Tunge, hurtige aksplosive knebøy gjør mye for farta på sykkelen.
[Re: Morten75]
#152799329/11/201219:45
Følte jeg kunne lagt på litt mer, så det var ikke altfor tungt. Trener mellom 10 og 15 timer i uka nå, for det meste sykkel. Hadde 1t restitusjon dagen før og følte jeg var godt uthvilt. Sykla en time rolig før knebøyen, og hadde i underkant av 10 min pause mellom sykling og knebøy. Pausene mellom serien er på rundt 2 min. Har fått en tidligere bandyspiller som hevder han er ganske erfaren til å se på teknikken, men tror ikke han så veldig nøye. Han sa teknikken var ok.
Har tenkt til å prøve å trene knebøy noen ganger til, men hvis det fortsetter sånn som det her tror jeg jeg kutter det ut. Har i så fall tenkt til å erstatte det med styrkespurter på sykkelen. Vil dette gi omtrent samme effekt som maksstyrke på beina? Har også sett folk ha vektskiver under hælene når de utfører knebøy, har dette noe for seg?
Litt generelt vil jeg anbefale at du kjører masse kjernestyrke og bygger opp det før du tar tung knebøy. Jeg er ikke sikker på om det er derfor du blir stiv i lårene, tvert om, det kan nok bare rett og slett være at du ikke er vant til å gjøre akkurat den øvelsen selvom du kan være en kjempe sprek kar for det. Men kjernestyrken gjør kroppen din klar for den store belastningen det er å ha masse kilo på ryggen og på bena dine. Dessuten trenger du kjernestyrken for å holde kroppen din stabil (mens du sykler) hvis bena dine skal utøve denne enorme styrken de evt opparbeider seg ved knebøy. Det blir akkurat som å prøve å dytte på noe når du står på skøyter. Du har ikke fast base under bena og dyttet blir rimelig ueffektivt. Hvis kroppen hadde vært stabil hadde dyttet vært maks effektivt. Brukte selv 120kg i dag på en slik knebøyøkt. Har latt knebøy ligge siden i vår, da kjentes det ut som kroppen skulle briste ved 80kg på ryggen, men med masse kjernestyrke i hele sommer så går 120 kg på skuldrene som en lek, og kroppen blir ikke anspent og kan konsentrere seg om det den skal nemlig bruk av lår muskelatur, fordi det er jo det du ønsker. Det er ikke noe vits å ta pushups heller hvis du ikke gjør de ordentlig hvis du forstår hva jeg mener. Mitt andre tios er å stoppe på 90 grader. Det er ikke så mye nytte, men masse risiko ved å gå lengre. Lykke til. Tunge, hurtige aksplosive knebøy gjør mye for farta på sykkelen.
Har trent en del kjernemuskulatur i høst, starta vel i september en gang. Har nettopp begynt med slyngetrening og har virkelig troa på den treningsformen. Har i det siste lest en del i boka til Joe Friel, The Cyclist Training Bible. Han anbefaler to år med utholdende styrke (20+ reps)på beina før man begynner med maksstyrke. Er dette noe jeg bør vurdere? I så fall, gir styrkespurter på sykkelen den samme effekten som maksstyrke med vekter?
[Re: ]
#152814430/11/201208:06
Får vondt på hele framsiden av låret, egentlig. Er vanskelig å beskrive, men hvis jeg strekker benet og strammer lårmuskulaturen får jeg strekklignende smerter.
Da har du vel fått en strekk da :-)
Typiske vondter ved dårlig knebøyteknikk er vel knær og korsrygg/sete.
Det er ikke noe skam i å gradvis gå lavere i knebøyen. Altså starte med å ikke gå så lavt og opparbeide seg styrke i muskler og ledd.
Vet ikke om jeg er helt enig i dette. Det er mye bedre for sener og ledd i knærne å fullføre hele bevegelsen enn å stoppe midt i bevegelsen(f.eks) for å reise seg opp igjen.
Kan jo selvfølgelig være at du ikke er så fleksibel og derfor vil kunne komme lenger ned etterhvert, men generellt så bør en gå så langt ned som mulig i knebøy. Dersom du ikke klarer å squate under parallell med vektene du har på så er de for tunge til å ha på ryggen i utgangspunktet.
Mitt andre tios er å stoppe på 90 grader. Det er ikke så mye nytte, men masse risiko ved å gå lengre.
Er du sikker på dette? Kan du isåfall forklare dette/linke til sider om dette? Det går imot alt jeg har lært både mtp skadeforbygging og bygging av muskler. ATG for farken :-)
#152818430/11/201209:36
Er enig i det meste av det Playboy75 skriver, men jeg anbefaler heller å redusere vekten og fortsette å gå helt ned i dype knebøy, slik poopfest skriver.
Knebøy er en super øvelse, men det er utrolig viktig å ha teknikken, fleksibiliteten og kjernestyrken på plass før man begynner å lesse på med vekter. Derfor kan man f.eks. kjøre knebøy på BOSU-ball, goblet-squats og frontbøy som intro- eller oppvarmingsøvelser. Disse øvelsene belaster bl.a. korsryggen mye mindre, men gir god effekt på låra.
[Re: ØyNe]
#152823330/11/201211:31
Jeg baserer det på følt smerte i knærne selv, som er mye større når du passerer 90grader, og anbefalt utførelse av Helgerud / Hoff. Jeg har en vitenskaplig artikkel av Helgerud / Hoff om maks styrke sin påvirkning av sykkelwatten på mail hvis trådstarter er interessert. har vært i direkte kontakt med Hoff. Følgende er lagt til grunn for utdøvelsen (fra studien), og fører ikke til noe brå overgang.
4x4reps styrke i beinpress eller knebøy ned til 90 grader i kneleddet og helt opp på tå. Rolig ned - mest mulig eksplosivt opp - så tungt at du ikke greier mer enn 4x4
Ikke dermed sagt jeg har rett, men det funker veldig bra for meg.
Jeg baserer det på følt smerte i knærne selv, som er mye større når du passerer 90grader, og anbefalt utførelse av Helgerud / Hoff. Jeg har en vitenskaplig artikkel av Helgerud / Hoff om maks styrke sin påvirkning av sykkelwatten på mail hvis trådstarter er interessert. har vært i direkte kontakt med Hoff. Følgende er lagt til grunn for utdøvelsen (fra studien), og fører ikke til noe brå overgang.
4x4reps styrke i beinpress eller knebøy ned til 90 grader i kneleddet og helt opp på tå. Rolig ned - mest mulig eksplosivt opp - så tungt at du ikke greier mer enn 4x4
Er veldig interessert i den artikkelen, så hadde vært fint om du kunne sendt den på mail: jon.breivold95@gmail.com Lurer fortsatt på om styrkespurter på sykkelen gir lik effekt som maksstyrke, eller om det er to helt forskjellige ting? Noen erfaringer eller innspill?
#152862701/12/201205:51
Jeg vet ikke. Har ikke drevet med det, og jeg trener heller ikke benpress pga spurt. Det gir bedre nervefyring og dermed får du med flere muskelfibre i arbeidet ditt, så blir det lettere osv. Det hever terskelen pga bedre teknikk. Jeg driver foreløpig kun å øker snittfarten min på tempo og i bakker, så får spurten komme når jeg er på nivå . Skal sende den
#152893101/12/201222:46
Dette er ganske vanlig for folk som aldri har kjørt bøy før. Det som gjør vondt er ekstremt mye mikrorupturer i arbeidende muskel. Det er helsikes vondt og gjør deg støl som en gammel mann. Etter 2-3 uker er ikke dette noe probem lenger.
Mye av grunnen til at det blir såpass vondt er at du har kjørt alt for store sett. Ta ned settvolumet til maks 6 reps og heller kjør mange flere sett. På 20 reps ber du om bråk med tanke på restitusjon.
Ellers er det som blir foreslått om kjernestyrketrening før du kan starte med knebøy noe jeg ikke har noen forståelse for. Knebøy er da vitterlig den beste måten å øke kjernestyrken på. Da er det et mye bedre kompromiss å bare holde igjen litt med vektene her slik at du får kjørt masse reps i knebøy og slik får god teknikk, blir myk, får vanvittig god balanse i fot, samt sterk i både bein og kjerne.
Dette er ikke bevis på noe, har god kontakt med Helgerud og Vang ved St.Olav. De har ingen forskning som sammenligner dyp knebøy med knebøy til 90 grader. Det finnes dog ufattelig mye medisinsk forskning som viser til at kneet er i et mye mer biomekanisk fordelaktig miljø ved vending av vekter i bunn av en dup knebøy sammenlignet med en grunn knebøy. For de uinnvidde anbefaler jeg å lese http://www.amazon.com/Starting-Strength-3rd-Mark-Rippetoe/dp/0982522738 for å faktisk få litt peiling på biomekanikken rundt knebøy før man kommenterer utifra skjønn og egne erfaringer.
Knebøy er best, uansett!(Satt på spissen, YOLO, etc) Mine 3 regler for knebøy er:
1) Kontroll på vektene! 2) Stabilitet i core, knær og ankler, dette skal ikke svikte på trening, kun muligens på maksløft. 3)Ass to the Grass, allways!
Her ser du hvordan en pen bøy skal være, selv når man begynner å slite på maks:
Tja, han gikk nå veldig raskt ned, så den vendingen han har på bunnen der - den er ikke nødvendigvis mildere mot knærne enn en kontrollert nedgang og vending på 90 grader.
Teori er ikke nødvendigvis bedre enn skjønn og erfaring. Så at folk kun skal lese seg opp om biomekanikk og ikke lytte til erfaringen folk har rundt trening er vel et råd som alle andre. Om det er bedre enn de som er basert på erfaring får bli opp til hver enkelt å avgjøre.
Litt bastant den kommentaren der.
For min del leser jeg flust av råd og teori. Jeg følger ikke teorien hvis 90% har erfart noe annet.
Redigert av Lurifax; 07/12/201206:58.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
[Re: Lurifax]
#153095607/12/201207:33
Men alle olympiske vektløftere går jo latterlig dypt og de trener sikkert knebøy 5-6 ganger i uken med insane tunge vekter. Så når det kommer til knebøy så er det jo ikke bare teorien som sier en skal gå ATG. Selvfølgelig må en ikke gjøre noe som gir smerter bare fordi det står at du skal gjøre det på den måten i en bok. Men når dette også er erfaringen til folk som har drevet med dette lenge så må en kanskje se på seg selv for å sjekke om en faktisk gjør ting riktig.
Men alle olympiske vektløftere går jo latterlig dypt og de trener sikkert knebøy 5-6 ganger i uken med insane tunge vekter. Så når det kommer til knebøy så er det jo ikke bare teorien som sier en skal gå ATG. Selvfølgelig må en ikke gjøre noe som gir smerter bare fordi det står at du skal gjøre det på den måten i en bok. Men når dette også er erfaringen til folk som har drevet med dette lenge så må en kanskje se på seg selv for å sjekke om en faktisk gjør ting riktig.
Ikke uenig i det du skriver her i det hele tatt, er rimelig likt det jeg selv skriver.
Men, som du selv skriver, når en kar som driver med "styrkeløft" gjør sånn og sånn. Vel, de fleste av oss her inne sykler, vi driver ikke med styrkeløft. Er ikke gitt at vi skal trene knebøy på samme måte som en som gjør dette fast og ofte. DET sagt så motsier jeg ikke at man bør trene dype løft, jeg sier, les, lytt og følg råd.
Hvis f.eks. 90% her inne trener knebøy ned til 90 grader og det fungerer for dem, vel så er det stor sannsynlighet for at dette vil fungere for deg og meg også, selv om teorien tilsier noe annet.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
[Re: Lurifax]
#153100207/12/201208:53
Synes det blir litt ignorant å skrive at siden vi er syklister så skal vi ta knebøy på en annen måte enn styrkeløftere. De tar jo knebøy ATG fordi det er påvist og erfart at det er den beste måten både mtp muskelutvikling og skadeforebygging. Jeg mener en bør høre på ekspertene som i dette tilfellet er erfarne styrkeløftere. Men det er tross alt bedre å gå ned til 90 grader enn å bare ta kvartbøy eller noe slikt.
Synes det blir litt ignorant å skrive at siden vi er syklister så skal vi ta knebøy på en annen måte enn styrkeløftere. De tar jo knebøy ATG fordi det er påvist og erfart at det er den beste måten både mtp muskelutvikling og skadeforebygging. Jeg mener en bør høre på ekspertene som i dette tilfellet er erfarne styrkeløftere. Men det er tross alt bedre å gå ned til 90 grader enn å bare ta kvartbøy eller noe slikt.
Jeg skriver da ikke at vi skal gjøre det. Les om igjen, jeg skriver at man kan og bør lytte til folk med erfaring, ikke bare følge teori.
#153105607/12/201210:57
Ja, men jeg følte det kunne forstås som at en ikke skulle gjøre det samme som styrkeløftere fordi vi er syklister. Jeg mener en nybegynner alltid bør ta ATG som utgangspunkt og eventuellt justere etter det.
Ja, men jeg følte det kunne forstås som at en ikke skulle gjøre det samme som styrkeløftere fordi vi er syklister. Jeg mener en nybegynner alltid bør ta ATG som utgangspunkt og eventuellt justere etter det.
Og jo flere som har samme erfaring, jo flere gir råd basert på skjønn, og desto mer trolig er det at man gjør noe riktig. DET var egentlig eneste poenget mitt, at man ikke skal utelate råd basert på skjønn og erfaring. (som ble hevdet litt høyere opp)
Man skal ikke være for bastant hverken den ene eller andre veien, for å si det sånn.
#153131707/12/201218:07
20 reps ATG bøy er for mye for en syklist. Husk på at sykling kun kan sammenlignes med knebøy til sånn ca 70-80 grader og ikke 130-140. Mao muskler du vanvligvis ikke bruker eller ikke bruker hele av, blir trent med knebøy..
Moralen min er at du må begynne forsiktig. Ligg på 60% av 1 rm og kjør 2-3 sett på 5-6 repetisjoner et par uker. I hvert fall til fleksibilitet kommer og musklene begynner bli vant. Så kan du heller spesialisere. Færre reps for styrke. Flere for volum og enda fler for utholdenhet (men hva skal du med skikkelige knebøy ift til sykling..Trenger ikke utholdenhet nede i bunnen av en bøy. Og dersom du vil bli mer eksplosiv spurter, tren heller rykk og støt da disse øvelsene er langt mer relevant for "spurtmusklene". Rykk og støt i de såkalte "power/styrke versions" er øvelsene du vil ha mest spurtutbytte av. Spesielt rykk)
Redigert av Abit; 07/12/201218:09.
#153141407/12/201222:23
Har tenkt til å prøve å trene knebøy noen ganger til, men hvis det fortsetter sånn som det her tror jeg jeg kutter det ut. Har i så fall tenkt til å erstatte det med styrkespurter på sykkelen. Vil dette gi omtrent samme effekt som maksstyrke på beina? Har også sett folk ha vektskiver under hælene når de utfører knebøy, har dette noe for seg?
Spurt Vs ATG knebøy er ganske så ulike øvelser. Sier ikke at bøy ikke har overføringsverdi, for det har den absolutt. Men personlig føles styrkerykk som en langt bedre øvelse for et formål om bedre spurt.
Her representert ved Chinese golden (and poster) boy, Lu Xiaojun. WRecHolder 77kg på 177kg.
[Re: Abit]
#153237710/12/201216:53