Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hodelykt: Lupine Piko x3. Erfaringer?

Hodelykt: Lupine Piko x3. Erfaringer? #1527436 28/11/2012 17:24
V
Vestlia Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
V
Hei,
Jeg er på utkikk etter en hodelykt, der bruksområdet hovedsakelig er til løping, rulleski, langrenn og sykling. Jeg har lest litt på diverse tråder, og mye forskjellig er anbefalt.
Etter mye om og men, har jeg fått øynene opp for Lupine Piko X . Er det noen som har erfaring med denne lykten? Ser den er testet ( 1, 2 ), men er den virkelig verdt den prisen kontra andre lykter? Veil. pris på hjemmesiden er 280euro.
Har noe erfaring med x3 kontra duo?

Re: Hodelykt: Lupine Piko x3. Erfaringer? [Re: Vestlia] #1527566 28/11/2012 21:56
johny Offline
Fersking
Fersking
Jeg gikk til anskaffelse av en Piko X Duo i høst, og har nå brukt denne på 6-8 løpeturer og et par skiturer, og er imponert over hvilken kombinasjon av lysstyrke og vekt det er på denne lykten.

Jeg gjorde litt research rundt forskjellen mellom ordinær Piko X og Duo når jeg kjøpte den, og så vidt jeg har fått med meg er eneste forskjell at Duo leveres med to 1,7 Ah batterier med feste i hodebåndet, mens Piko X3 leveres med et 2,5Ah batteri som må puttes i en lomme eller sekk. Min modell med batterifeste på hodebåndet fungerer meget bra, batteriet veier omtrent like mye bak som lykta gjør forran og den er veldig behagelig å løpe med.

Lupine er i ferd med å øke lysstyrken på Piko X fra 750 til 900 lumens, og i denne forbindelse selger de ut lageret på 750 lumens til en gunstig pris gjennom klubber og forenigner (ca 30%) (Se artikkel på websiden www.lupine.no). Min 750 lumens versjon av lykten ble kjøpt gjennom O2 samarbeidet i Oslo, Nordre Aker.

Mine øvrige erfaringer med hodelykter er en 12 år gammel toppmodell fra NiteRider med 15w halogen, denne hadde omtrent like godt lys og batterikapasitet som Piko X'en, men til den dobbelte prisen (for 12 år siden), og en batterivekt som minst er det femdobbelte. Videre har jeg utstyrt barna med Light & Motion, Stella 300 lykter. Dette er også lette og fine lykter til ca 1.500 kr, men de kommer veldig til kort når man sammeligner hvor godt lys de gir med Piko X'en.

Johny

Re: Hodelykt: Lupine Piko x3. Erfaringer? [Re: johny] #1528018 29/11/2012 20:33
V
Vestlia Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
V
Takk for et godt og utfyllende svar!
Jeg begynner å helle mer og mer mot denne lykten.
Ettersom lykten din er relavtiv ny, har du sikkert ikke hatt noe problemer med batteriet. Men har du noe erfaring mtp "slitasje" av batteriet? Det krever jo ladning flere ganger i uken.

Valget mitt står hovedsakelig mellom x3 og duo. Piko x3 er billigere, men har et større batteri. Kunne man gjort noe hjemme-mekk og festet det bakpå hadde det vært det beste. Dessuten mangler den batteriindikatoren som duo har.

Hva ble avgjørende for ditt valg av duo?
Jeg ser det er tre brennetid nivåer, er det nok med nivå 2 på ski, eller bruker du nivå 3 (1t)?

Anders

Re: Hodelykt: Lupine Piko x3. Erfaringer? [Re: Vestlia] #1528031 29/11/2012 20:56
O
oleb Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Ikke svar på spørsmålene dine, men deler mine erfaringer likevel med lykta jeg har brukt det siste 1.5 året - Inton T6, 1000 lumen (fra bikeshop). Mest Ski og løping, noe sykkel. Batteriet har holdt meget godt. 10 min. mekking i starten for å få god rutine på ledning og oppbevaring av batteri. Fungerer utmerket. Noe svakt feste for sykkel. Anbefales
Ellers ser denne på birk.no grei ut - mye for pengene.

Redigert av oleb; 29/11/2012 21:14.

--------------------------------------------------------------
Hvilken 40-årskrise ville du valgt? Den med eller uten motor? Pondus

Re: Hodelykt: Lupine Piko x3. Erfaringer? [Re: Vestlia] #1528036 29/11/2012 21:02
B
Bakkeklatrer`n Offline
Medlem
Medlem
B
Har Piko X og veldig godt fornøyd! Bruker den på sykkel, langrenn, løp og tur. Helt knall. Vil absolutt anbefale den:)

Re: Hodelykt: Lupine Piko x3. Erfaringer? [Re: Vestlia] #1528065 29/11/2012 21:46
johny Offline
Fersking
Fersking
Sitat: Vestlia
Takk for et godt og utfyllende svar!
Jeg begynner å helle mer og mer mot denne lykten.
Ettersom lykten din er relavtiv ny, har du sikkert ikke hatt noe problemer med batteriet. Men har du noe erfaring mtp "slitasje" av batteriet? Det krever jo ladning flere ganger i uken.

Valget mitt står hovedsakelig mellom x3 og duo. Piko x3 er billigere, men har et større batteri. Kunne man gjort noe hjemme-mekk og festet det bakpå hadde det vært det beste. Dessuten mangler den batteriindikatoren som duo har.

Hva ble avgjørende for ditt valg av duo?
Jeg ser det er tre brennetid nivåer, er det nok med nivå 2 på ski, eller bruker du nivå 3 (1t)?

Anders

Når det gjelder bruk av hodelykt på ski bruker jeg normalt laveste styrke så lenge jeg går oppover eller bortover, og maks styrke når jeg kjører nedover. Man bytter jo mellom de ulike styrkebe med et lett trykk på power knappen på lykta, så det fungerer enkelt og i variert terreng har man nok strøm på et batteri til å være ute noen timer.

Jeg valgte Piko X Duo på grunn av muligheten til å ha batteriet festet til pannebåndet (min forrige lykt fikk etter noen år et kabelbrudd og ble ustabil, det var derfor jeg byttet). Dersom man tar med begge bateriene, så har man jo også samlet 3,4 Ah i stedet for 2,5 som er batteristørrlsen på X3.

Re: Hodelykt: Lupine Piko x3. Erfaringer? [Re: Vestlia] #1528473 30/11/2012 18:33
V
Vestlia Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
V
Takk for alle svar!
Jeg har selv vurdert Inton, virker som en knall lykt, men troen på lupine er sterkere (tross stivere pris).
Jeg fant en liten review på youtube fra MTB. Som prater veldig positivt om batteriladeren. Synes dette er positivt mtp at kjøpet er som en investering å regne.

@Bakkeklatrer`n
Hvilken modell bruker du? Om du ikke har duo, hvordan synes du det fungerer mtp eksternt batteri? (at det ikke henger på hodestroppen)

@Johny
Takk for gode svar! Nå får jeg veie lysten kontra bruken og økonomien mtp valget av duo eller x3 ICON_WINK

Re: Hodelykt: Lupine Piko x3. Erfaringer? [Re: Vestlia] #1528868 01/12/2012 19:56
B.B. Offline
Entusiast
Entusiast
Det som også bør tas med i vurderingen, er at på duo så har det ene bateriet lys så du blir sett bakfra. Etter 5 år med Lupine, kan jeg bare si en ting, kjempebra. Topp kvalitet ,topp service fra levrandør. Ikke billig men den varer lenge.

Børge
Re: Hodelykt: Lupine Piko x3. Erfaringer? [Re: Vestlia] #1535910 19/12/2012 23:19
SykkelGlenn Offline
Veteran
Veteran
Jeg vurderer en slik lykt i julegave til meg selv. Hva kan jeg forvente i forhold til Magicshine mj 808? (Dx-lykta)

//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: Hodelykt: Lupine Piko x3. Erfaringer? [Re: Vestlia] #1535930 20/12/2012 07:14
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Den duo saken virket veldig fristende og flott, men hoi hoi for en pris...

Re: Hodelykt: Lupine Piko x3. Erfaringer? [Re: Lurifax] #1536493 21/12/2012 16:25
chalshus Offline
More than words
More than words
Sitat: Lurifax
Den duo saken virket veldig fristende og flott, men hoi hoi for en pris...

Det er bare penger. ICON_WINK

Re: Hodelykt: Lupine Piko x3. Erfaringer? [Re: Vestlia] #1537687 27/12/2012 17:29
W
wirre Offline
Avhengig
Avhengig
W
Jeg kjøpte X3 på impuls, uten å ha lest eller googlet noe på forhånd. Fikk den anbefallt hos Råholt Sykkel og Sport, og slo til der og da.. Syns dog prisen var litt stiv, men har ikke angret ett sekund etterpå.. Har MJ816 på sykkel, og denne lyser nok litt mere, men det er ikke mye.. Bruker lykta stort sett til løping, og det er deilig å ha såppas lys at man blir sett, og blir blendet for... Lykta er meget lett å behagelig å ha på hodet, og som tidligere nevnt, så kan man enkelt velge mellom 3 lysstyrker ved å trykke på knappen på lykta... Skulle jeg hatt noe annet, så måtte det ha blitt Betty....

Feit og i dårlig form..

Moderator  support