|
Skifte jobbeite?
|
Skifte jobbeite?
26/11/2012 12:35
|
Dragev87
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg har lyst på ny jobb, men jeg vet ikke hva slags jobb det skulle være...
I dag jobber jeg som økonomikonsulent/regnskapsfører i en næringsorganisasjon og fører regnskapet for flere ulike selskaper der. Har hatt jobben i 18 mnd, og dette er min første jobb etter utdannelsen. Arbeidsoppgaver er betaling og bokføring av fakturaer, lage utgående fakturaer, avstemminger, mva-rapportering, budsjettering osv. Med andre ord en back-office funksjon i en organsisajon jeg trives middels i, og med en sjef som er middels fornøyd med meg.
Jeg er utdannet siviløkonom med master i bedriftsøkonomisk analyse våren 2011.
Problemet nå er at jeg begynner å bli umotivert og lei. 8 timer på kontoret med avstemminger og bokføring føles uendelig lenge, de som sier at regnskapsføring er kjedelig har helt rett. Regnskapsførerfaget er helt klart feil hylle for meg, så jeg tror en fremtidig jobb i revisjon også er uaktuell.
Jeg har lyst til å jobbe "der det skjer", nærmere markedet og noe jeg er mer interessert i. Ikke bare få papir inn på pulten, taste på PC, og sette papirene i en perm etterpå. For så å gjenta.
Det store spøsrmålet er da hvor veien kan gå videre, og ikke minst hva som er realistiske yrker for en siv.øk som har jobbet 18 mnd om regnskapsfører.
Har du noen gode forslag?
|
|
|
Re: Skifte jobbeite?
[Re: Dragev87]
26/11/2012 12:42
|
Trillebår
Ivrig
|
Ivrig
har ingen tips mtp hva du kan bli, men hvorfor ikke bite i seg litt lengre tid der du er?
fordi en fremtidig arbeids giver vil se på 18mnd i din første jobb som noe merksnodig og kanskje bla videre til neste søker.
sivil økonom med bedriftsøkonomisk analyse som master høres jo relativt sett ut som papir inn på pult og legg inn på pc opplegg.
gi det ett år til(men hold følehorna ute i markedet mtp hva du vil prøve deg på og innad i selve arbeidsplassen, kanskje det er en stilling du kanskje kunne tenkt deg og prøve som er på samme arbeids plass?
man har jo slike revisor tjenester osv, som drar ut og holder orden på lager beholdning(vare telling osv)
|
|
|
26/11/2012 13:18
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
"nærmere markedet og noe jeg er mer interessert i"
Her ligger vel din løsning..?
Hva interesser du deg for? Hva er drømmejobben?
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
26/11/2012 15:04
|
Dragev87
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hva som er drømmejobben er vanskelig å svare på, det vet man kanskje heller ikke før man har den? Det jeg derimot er sikker på er at jeg ikke innehar drømmejobben nå.
Bransjer jeg har tenkt på hvor man kan kombinere interesse og utdannelse: -Eiendom (ikke salg/megling) -Bil (leasing, finansiering kanskje?) -Journalistikk
|
|
|
26/11/2012 15:39
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Det første du må spørre deg er hvilke fag du synes var mest spennende da du studerte. Det kan gi en god pekepinn på hvilke oppgaver du motiveres av og egner deg til.
Dernest bør du spørre deg om hvilke arbeidsoppgaver du liker best. Vil du ha kundekontakt? Jobber du gjerne selvstendig eller helst i grupper? Liker du å fordype deg i én oppgave over tid eller vil du ha mange og varierende oppgaver? Vil du på sikt ha lederansvar eller heller bli faglig tung på et spesielt område?
Til slutt vil jeg påpeke at jeg synes du virker noe overkvalifisert til å flytte tall fra én perm inn i en annen. Hvorfor tok du den jobben, hva ble du lovet som gjorde at du slo til?
|
|
|
26/11/2012 15:54
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
En start kunne jo være å skille mellom økonomen og regnskapsføreren. Som økonom jobber du mer tverrfaglig og mer med morgendagens utfordringer, mens regnskapsføreren og revisoren jobber mer historisk. Typisk tittel du kan se etter da er Business Controller - en stilling det er veldig vanlig å ta inn nyutdannede med 1-3 års erfaring til.
Forøvrig så er mastergraden din, til tross for spesialiseringen, tverrfaglig og en «potet» i arbeidslivet. Ikke se deg blind på arbeidserfaringen så langt og spesialiseringen din, det er bare biter av det. Se heller på det som nyttig erfaring.
Om dette føles så feil som du beskriver så sørg for å finne noe som står til din personlighet, ikke bare din cv. Reflekter over hva du likte i studiene, hva var du god på, og hvorfor.
Siviløkonom: alle dører er åpne. Du er ung. No worries.
Bare ikke glem å sykle mens du lurer...
Del stien, skru av Strava
|
|
|
26/11/2012 19:12
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Tror nok en regnskapsførerjobb i en mellomstor/liten bedrift ikke er så veldig spennende. På den annen side så tror jeg det finnes mange mer spennende jobber om man kommer litt opp i gradene i et litt komplisert konsern. Også med bakgrunn arbeidet med regnskapene.
Uansett. Jobber selv som revisor og forstår hvorfor du føler at ting er som de er. Tross alt så er svært mye av arbeidet veldig rutinepreget. For min egen del så er jeg positivt overrasket over revisoryrket så langt siden det er varierte oppgaver, vi treffer mye mennesker og nok av utfordringer å ta verdifull læring av.
Tror uavhengig av hva du gjør at det er lurt å være fornøyd med at du har jobbet med regnskap. Det er svært nyttig kunnskap som mange ikke besitter!
PS: Er overbevist om at å bytte jobb etter to år ikke er noe dumt grep. Tror en framtidig arbeidsgiver vil ha stor forståelse for at du ikke fant deg til rette som en ung regnskapsmedarbeider i en eventuell ansettelsesprosess.
Ut på tur!
|
|
|
07/12/2012 08:40
|
Dragev87
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takk for mange gode svar. Som Jo_Inge foreslo lenger opp her, har jeg sett litt på controller/analysestillinger og søkt på et par stykker. Det som overrasket meg litt var den utrolige søkermassen på disse stillingen, den ene hadde over 90 søkere, mens den andre hadde over 40. Noen andre jeg har ringt på hadde også "ekstremt mange" søkere. Er disse stillingene virkelig så populære? Eller er markedet oversvømt av økonomer?
Redigert av Dragev87; 07/12/2012 08:41.
|
|
|
07/12/2012 08:52
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Takk for mange gode svar. Som Jo_Inge foreslo lenger opp her, har jeg sett litt på controller/analysestillinger og søkt på et par stykker. Det som overrasket meg litt var den utrolige søkermassen på disse stillingen, den ene hadde over 90 søkere, mens den andre hadde over 40. Noen andre jeg har ringt på hadde også "ekstremt mange" søkere. Er disse stillingene virkelig så populære? Eller er markedet oversvømt av økonomer? Du vet jo ikke om ca 90% av dem er nyutdanna som søker på ALT og at det reelle tallet faktisk aktuelle kandidater er 10-15? :-)
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
07/12/2012 10:02
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Kan bare svare for meg selv her, men etter å ha gjort unna min første bachleor og jobbet i 2 år, gikk jeg rett og slett tilbake på skolebenken med friske ark, var relativt lei yrket jeg hadde, og det var ikke snakk om å videreutdanne seg, her var det omskolering som måtte til, og jeg er nå straks ferdig med min 2. bachleor. Økonomierfaringen får du bruk for uansett, så ikke tenk for mye på om du havner i en radikalt forskjellig bransje. Det er vanskelig å bli god i noe man ikke liker, og man har tross alt ganske så mange år i arbeidslivet før man blir gammel, kan like godt prøve å gjøre det til noen morsomme år! Prøv å finn ut hva som virkelig interesserer deg, har du hatt noen deltidsjobber eller hobbyer som har fått det til å krible? Jeg har hatt deltidsjobb som servitør der jeg har jobba side ved side med journalister! Og ja, går du for en løsning som meg så blir du "gamlingen" i klassen, men det er noe folk glemmer etter den første uka uansett.
Så, kjenner følelsen, tror som sagt det er viktig å velge jobb med hjertet framfor lommeboka!
Trønder osv
|
|
|
07/12/2012 11:43
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Et tips kan være å gå til et rekrutteringsbyrå, f.eks. Manpower Professional eller Randstad. Opplevde selv da jeg søkte på egen hånd at jeg ikke fikk svar eller at det var mange søkere. Dessuten rekrutteres det mye internt i bedrifter, så en del stillinger er allerede besatt før de lyses ut offentlig bare fordi de må det.
Tok kontakt med to rekrutteringsbyråder og de kom raskt med forslag til jobber hvor jeg kunne komme på intervju. Fikk ganske raskt jobb i et selskap. Ofte er man leid ut fra rekrutteringsbyrådet en periode. Arbeidsgiver ønsker ofte å teste kandidaten, men gjør man et godt inntrykk har man som regel fast stilling etter kontraktens slutt.
I perioden har man hele tiden rekrutteringsbyrådet i ryggen, så hvis man ikke trives er det en smal sak å bytte. Og hvis selskapet du er hos går konkurs, har du en mulighet til å komme deg raskere videre.
Minuset er at man ofte har litt dårligere betingelser hos byrådet i forhold til selskapet man er utleid til, men det er det etter min mening verd så lenge man får en fast jobb man ønsker.
|
|
|
07/12/2012 12:20
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det som overrasket meg litt var den utrolige søkermassen på disse stillingen, den ene hadde over 90 søkere, mens den andre hadde over 40. Noen andre jeg har ringt på hadde også "ekstremt mange" søkere. Er disse stillingene virkelig så populære? Eller er markedet oversvømt av økonomer?
Dersom jeg som hodejeger skal forenkle og generalisere litt vil jeg mene at dette er relativt vanlig for økonomistillinger. Ingeniørstillinger (spesielt retning offshore) derimot....
|
|
|
|
|