|
Hva i drikkeposen?
|
Hva i drikkeposen?
26/11/2012 12:26
|
Jomar Henriksen
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hva er det folket har i drikkesekken på en stitur på ca 1.5-2t? Vann er nok helt greit, men saft er kanskje ikke så dumt for å få opp piffen underveis, eller hva? Fint om noen kommer med erfaringer.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
Re: Hva i drikkeposen?
[Re: Jomar Henriksen]
26/11/2012 12:38
|
Dragev87
Entusiast
|
Entusiast
Vann i drikkesekken og saft/sportsdrikk på flasker. Har erfart at sukkerholdige drikker kan gi uønsket vekst av ymse organismer i drikkeblæra om du ikke er veldig nøye med rengjøringen.
|
|
|
26/11/2012 18:11
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Vann, bruker forsåvidt aldri noe annen uansett lengde. Har heller med mat på langturene.
Kun alternative drikkevarer i ritt.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
26/11/2012 18:25
|
arildb
Entusiast
|
Entusiast
Sky bruker vann på 5t turer ,for og få ned fettet ,men da kjører de på z1 ,og bare der ,ingen muskel stress,,
|
|
|
[Re: arildb]
26/11/2012 18:33
|
zico
Medlem
|
Medlem
Vann er endelig godt nok på småturer som 1,5 - 2 timer men det smaker gjerne litt bedre med relativt tynn saft eller sportsdrikk. Da blir det gjerne til at du er flinkere å drikke også og det kan jo være positivt i seg selv.
Beskrive meg selv? Latsabb og kamikaze syklist.
|
|
|
26/11/2012 18:37
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Kun vann i sekken - har ikke lyst på den vaskejobben det fort blir med ymse cocktails. Tar med en hjemmelaget bar eller en flaske med noe sukkerholdig om jeg føler det trengs.
|
|
|
26/11/2012 19:33
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vann på sekken. Ei cola i sekken.
|
|
|
26/11/2012 20:13
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Posen min smaker plast, og etter en tid noe udefinert, så jeg går for en twist sitron/lime, en knipe salt og en teskje sukker. Evt. 10-15% eplejuice resten vann.
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
26/11/2012 22:36
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Jeg har diabetes og må ha sukker lett tilgjengelig på alle turer lenger enn 30-40min... Det funker perfekt å supe litt saft med jevne mellomrom, for å styre både væskebalanse og blodsukker helt stabilt. Leste en test av saft i en eller annen avis, der First Price husholdningssaft kom dårligst ut pga høyt sukkerinnhold. Derfor er den perfekt for meg  Den er også billig og smaker helt greit. Varierer av og til med andre safttyper, men denne funker best. Kjører av og til en flaske med vann i tillegg, i tilfelle jeg får høyt blodsukker og trenger væske uten sukker. Det skjer sjelden.
|
|
|
27/11/2012 12:40
|
bjrgu
Veteran
|
Veteran
Bruker ofte tynnt blandet sportsdrikk i blæra. Oppbevarer den i fryseren mellom turene den er i bruk og har ikke noe problem med uønskede tilvekster av næring 
Rune G
|
|
|
[Re: ]
28/11/2012 16:33
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Vann! Vann! For Guds skyld; VANN!!!
Har du noe med næringsstoffer opp drikkeblæra har du skaffet deg et biologiprosjekt du ikke ønsker deg. Tja. Dette er jeg uenig i. Jeg har hatt noen slike drikkeposer av ulike slag (Camelbak, Source og Osprey/Nalgene) de siste 15 årene, og til tross for heftig bruk av ulike typer husholdningssaft har ingen av dem startet opp noe biologiprosjekt. Om jeg glemmer drikkeposen i sekken i ei ukes tid (ja, det har skjedd) blir det naturligvis gjæra saft på den, men dette er det bare å skylle/vaske ut med varmtvann og/eller zalo. Så henger du posen til tørk med en plastvisp e.l. for å spenne den ut. Ikkeno problem! Slange og pose har fått litt gulbrun farge etterhvert, men det skyldes rett og slett at materialet gulner av seg selv når det blir noen år gammelt. Kartmappa mi blir også gulbrun, med omtrent samme hastighet 
|
|
|
28/11/2012 17:30
|
Danfea
Avhengig
|
Avhengig
kjører prolong i posen med 2x liftoff oppi. det funker fett. slukker både tørst og sult;-)
G-sport Tillertorget. Jeg ytrer mine egne meninger på vegne av meg selv. Og g-sport er ikke å holde ansvarlig for mine meninger. ____________ Daniel
|
|
|
[Re: ]
01/12/2012 08:07
|
Mosjonist1
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vann! Vann! For Guds skyld; VANN!!!
Har du noe med næringsstoffer opp drikkeblæra har du skaffet deg et biologiprosjekt du ikke ønsker deg.
Kjøp en sånn trykkflaske og ha uutblandet saft i den og bland i kjeften isteden.
Plast har som det meste annet porer i overflaten, og noe blir liggende igjen i disse porene. Vask og tørk posen godt(kan også fryses ned av og til) er ikke dette noe problem. Dette er min erfaring. Jeg liker å prøve litt forskjellig av drikke. Vann ved lavere intensitet, og Squeezy, Maxxim og XL-1 har hittil blitt testet ut.
Jeg betalte 300.- for mine 300gr terreng-SPD pedaler hos Biltema. - Hva betalte du for dine Shimano Xtr pedaler, og hvor tunge er de?
|
|
|
[Re: anderfo]
01/12/2012 17:45
|
thomassen
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har diabetes og må ha sukker lett tilgjengelig på alle turer lenger enn 30-40min... Det funker perfekt å supe litt saft med jevne mellomrom, for å styre både væskebalanse og blodsukker helt stabilt. Da vil jeg anbefale å prøve med Herbalife Prolong på flaska (som Danfea under skriver). Jeg har en kamerat med diabetes og han har fått prøve prolong av meg. Han sier det gir mer power i beina når blodsukkeret blir lavt. Han kan da, i motsetning til før, klare å holde tempoet oppe lengre. Han prøver nå prolong med liftoff får å kunne øke blodsukkeret når han blir lav.
-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner. -Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler. http://sykkelsor.no
|
|
|
[Re: knuthaug]
01/12/2012 19:45
|
Mosjonist1
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kun vann i sekken - har ikke lyst på den vaskejobben det fort blir med ymse cocktails. Tar med en hjemmelaget bar eller en flaske med noe sukkerholdig om jeg føler det trengs. Dette er trådbom, men jeg klarer ikke å la denne sjangsen gå fra meg; har du en oppskrif du vil dele? :-) Jeg tenker selvfølgelig på baren.
Jeg betalte 300.- for mine 300gr terreng-SPD pedaler hos Biltema. - Hva betalte du for dine Shimano Xtr pedaler, og hvor tunge er de?
|
|
|
[Re: Mosjonist1]
01/12/2012 19:58
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Kun vann i sekken - har ikke lyst på den vaskejobben det fort blir med ymse cocktails. Tar med en hjemmelaget bar eller en flaske med noe sukkerholdig om jeg føler det trengs. Dette er trådbom, men jeg klarer ikke å la denne sjangsen gå fra meg; har du en oppskrif du vil dele? :-) Jeg tenker selvfølgelig på baren. Er en gammel forumoppskrift dette, versert opptil flere ganger oppigjennom tidene: Jeg siterer Gare i energibar-tråden, som siterer Bik3man, som siterer Mads. 1,5 liter quaker solfrokost med rosiner 3 ss honning. 3 ss ekstra rosiner 2 ts bakepulver 6 eggehvitter 1 dl smeltet margarin 3 ss sukker Bland alt væskebasert, og deretter solfrokosten. Rør godt til en seig og fin røre (mulig man må justere konsistensen litt ved hjelp av enten litt melk eller mer solfrokost. Ta og dekk en langpanne med matpapir, og bre røren utover. Stekes på 125 grader i ca 15-20 min. De skal bli gyllenbrune på toppen. Ta de ut, og skjær de opp i passende stykker med enn pizzakutter, før du legger de over på ei rist for avkjøling. Pakkes enkeltvis når de er kalde, og hives i frysern. På neste tur er det bare å ta med x antall bomber, for litt seriøs bombing!!! Kommentar: jeg må ha sterkere varme og lengre steketid for å få dem passe faste og gyllenbrune på toppen. Jeg har forsøkt varianter med litt tørka tropisk fruktblanding (mango/ananes etc) oppi (synes jeg ikke ble så god), litt sjokoladebiter (ok-ish) og har vel tenkt å prøve en med tørka eple og en dæsj kanel for å emulare maxim-baren med eple/kanel som jeg synes er god. De blir litt grove i strukturen, men metter veldig godt. Jeg synes de funker bra på en lang stitur på morgenen hvor frokosten forsvinner litt fort. De tåler mer juling i sekken enn bananer (pluss metter bedre), har mer energi, og er litt enklere å håndtere enhånds enn brødskiver. YMMV, selvsagt.
Redigert av knuthaug; 01/12/2012 19:58.
|
|
|
[Re: knuthaug]
01/12/2012 20:15
|
Mosjonist1
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er en gammel forumoppskrift dette, versert opptil flere ganger oppigjennom tidene: Jeg siterer Gare i energibar-tråden, som siterer Bik3man, som siterer Mads. 1,5 liter quaker solfrokost med rosiner 3 ss honning. 3 ss ekstra rosiner 2 ts bakepulver 6 eggehvitter 1 dl smeltet margarin 3 ss sukker Bland alt væskebasert, og deretter solfrokosten. Rør godt til en seig og fin røre (mulig man må justere konsistensen litt ved hjelp av enten litt melk eller mer solfrokost. Ta og dekk en langpanne med matpapir, og bre røren utover. Stekes på 125 grader i ca 15-20 min. De skal bli gyllenbrune på toppen. Ta de ut, og skjær de opp i passende stykker med enn pizzakutter, før du legger de over på ei rist for avkjøling. Pakkes enkeltvis når de er kalde, og hives i frysern. På neste tur er det bare å ta med x antall bomber, for litt seriøs bombing!!! Kommentar: jeg må ha sterkere varme og lengre steketid for å få dem passe faste og gyllenbrune på toppen. Jeg har forsøkt varianter med litt tørka tropisk fruktblanding (mango/ananes etc) oppi (synes jeg ikke ble så god), litt sjokoladebiter (ok-ish) og har vel tenkt å prøve en med tørka eple og en dæsj kanel for å emulare maxim-baren med eple/kanel som jeg synes er god. De blir litt grove i strukturen, men metter veldig godt. Jeg synes de funker bra på en lang stitur på morgenen hvor frokosten forsvinner litt fort. De tåler mer juling i sekken enn bananer (pluss metter bedre), har mer energi, og er litt enklere å håndtere enhånds enn brødskiver. YMMV, selvsagt. Jeg visste ikke at det eksisterer en slik tråd, da jeg ikke har lett. Men dette var interessant! Dette skal prøves. Takk!
|
|
|
|
|