Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Piggdekk?

Piggdekk? #1525690 25/11/2012 03:33
SonjaM Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Har kjøpt meg ny sykkel nå, en Aretti Spectrum Lady 26, og har begynt å tenke på om jeg kanskje skulle skaffe piggdekk til den. Sykler stort sett bare på gangvei/fortau, og er så alldeles ingen erfaren syklist. Bruker den til trimturer og handleturer.

Når det gjelder det tekniske ved en sykkel er jeg helt blank. Jeg aner simpelthen ikke noe om sykler. Derfor lurer jeg på hva som er enklest av å kjøpe ett sett ekstra hjul med piggdekk på, og bare skifte hele hjul, eller kjøpe bare dekket og legge det på? Regner med at om jeg bestemmer meg for å sette på piggdekk, så kommer jeg til å la verkstedet ta jobben nå første gang. Senere vil jeg nok svinge skiftenøkkelen selv. Men hva er det enkleste - ekstra hjulsett eller bare dekk?

Og om jeg skulle finne på å kjøpe meg en varehenger til sykkelen, bør det da være piggdekk på den også om jeg skulle bruke den på vinterføre?

Re: Piggdekk? [Re: SonjaM] #1525700 25/11/2012 07:46
ledfly Offline
Entusiast
Entusiast
det tar ikke lange tia og bytte om selv egentlig, og jo flere ganger du bytter jo flinkere blir du til det. skal sies at ice spiker dekka mine fra schwalbe var litt vanskelig og få på men det går helt greit. sparer deg mye penger og bytte selv,blir fort mye penger med et ekstra hjulsett. det e jo ikke komplisert og bytte dekk hvis du er flink med dekkspake, og det finnes sikkert videoer på youtube hvordan man skal bruke den.

Re: Piggdekk? [Re: SonjaM] #1525705 25/11/2012 08:14
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Utifra tanken på om at jeg trenger pigger på de dekkene som akselererer, bremser og styrer har jeg syklet uten piggdekk på barnevogn vinterstid i flere sesonger nå.
Dekkskift krever minimalt med utstyr og kunnskap, og man kan omtrent ikke gjøre feil. Kanksje du bruker litt tid de første gangene, men det er jo kjekt å kunne.
Velkommen til forumet, og lykke til med vintersykkel!

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Piggdekk? [Re: SonjaM] #1525714 25/11/2012 08:59
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Det finnes drøssevis av instruksjonsvideoer for ALT som har med sykkel å gjøre på youtube. Her har du en hvor Anton Sport lærer deg å bytte dekk:

Re: Piggdekk? [Re: Raskall] #1525716 25/11/2012 09:05
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Eller du kan sette opp tubless:

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Piggdekk? [Re: SonjaM] #1525837 25/11/2012 16:13
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Antar det er 26" hjul på din sykkel (siden den heter Aretti 26..?)
I såfall er det 26" dekk du trenger.
Disse er sikkert ok til ditt formål: http://www.cyclecomponents.com/1/sv/arti...60-26-x-19.html
Ellers finnes sikkert noe enda billigere på Biltema, men jeg tror kanskje ikke jeg ville anbefale dekk derfra.
Når du først er inne på CC kan du slenge med et par ekstra slanger f.eks. disse: http://www.cyclecomponents.com/1/sv/arti...acerventil.html) (eventuelt tilsvarende med bilventil (hvis det er det du har fra før (mest praktisk på ha lik ventiltype på begge hjulene, og tilpasset den pumpa du bruker)).
Og så tar du med et par dekkspaker: http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/a...p;artnr=SKS0030
Når du først er inne i denne nettbutikken kan du selvsagt forsyne deg av alle de andre varene de har på høsttilbud nå.. ICON_SMILE
(Husk lys på sykkelen i vintermørket..)

Å bytte dekk er igrunnen akkurat den samme jobben du gjør når du bytter eller lapper en slange etter en punktering. Dette er noe du MÅ mestre - og det er ikke vanskelig. Du kan rett og slett ikke basere deg på sykkelverksted for å reparer punkteringer - det blir meningsløst dyrt, upraktisk og tidkrevende.
Har du ikke en nabo eller venn som kan vise deg hvordan dette gjøres - det er superenkelt, krever minimalt med verktøy og tar ikke lang tid. Du må regne med en skikkelig vask av lankene etterpå (med mindre du bruker hansker da) men dette er igrunnen det verste/vanskeligste med hele jobben.

Re: Piggdekk? [Re: SonjaM] #1526387 26/11/2012 17:44
oppogned Offline
Avhengig
Avhengig
Dessuten, hvis du har to hjulsett må du flytte over frikransen når du bytter hjul. Hvis ikke hele drivverket er likt slitt fungerer det ikke. Lykke til på glatta!

Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.

Re: Piggdekk? [Re: SonjaM] #1526519 26/11/2012 21:17
SonjaM Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Takk for nyttige svar alle sammen! Kan nok hende det blir til at jeg tar slike ting selv etterhvert. Akkurat nå står sykkelen i butikken igjen fordi felgen røk og må byttes en måned etter at jeg kjøpte sykkelen. :-(
Men det er en garanti/reklamasjonssak så det får butikken ta seg av.

Så nå sykler jeg igjen rundt på min gamle DBS fra 80-tallet med bare tre brukbare gear og nav-bremser som begynner å låse seg. Fikk beskjed fra verkstedet om at såpass gammel sykkel ikke lønner seg å reparere. Går det an å sette på bremseklosser (er det det som heter V-bremser?) på den? Bare sånn at det finnes noe bremser på den som virker...

Re: Piggdekk? [Re: SonjaM] #1526602 27/11/2012 07:31
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
V-bremser tviler jeg på går an (du har sikkert ikke bremseboss(?) på sykkelen, men noen cantilever bremser kunne kanskje gått an, men jeg ville heller satset på å vedlikeholde navbremsen.
Skal du gjøre dette må du enten ha litt over gjennomsnittlig kunnskap og interesse for sykkelmekking, eller oppsøke et "klassisk" sykkelverksted, som kan utføre slikt arbeid (og gi deg fornuftige råd). Eksempelvis Felgen på Sagene (om du bor i nærheten av Oslo..?) http://felgensykkel.no/index.html
En uttalelse om at det ikke "lønner" seg å reparer en så gammel sykkel blir helt meningsløst - når den har fungert utmerket i 30 år, mens den flett nye sykkelen er inne til garantireparasjon etter en måned..! (Vel, det var nå min mening..)

Hva var det som røk på den nye sykkelen?
(Uansett hva det var kan det umulig ta mer enn en dag å fikse det).

Re: Piggdekk? [Re: thamg] #1526617 27/11/2012 07:57
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: thamg

En uttalelse om at det ikke "lønner" seg å reparer en så gammel sykkel blir helt meningsløst - når den har fungert utmerket i 30 år, mens den flett nye sykkelen er inne til garantireparasjon etter en måned..! (Vel, det var nå min mening..)

Helt klart. Det er en standard unnskyldning for at du skal kjøpe ny sykkel hvert andre eller tredje år. ALT kan fikses. Selv om reperasjonen skulle koste mer enn du ga for sykkelen så går du antakeligvis noe helvetes i pluss fordelt på aqntall år du har hatt den. Det viktigste er at sykkelen har affeksjonsverdi for deg.

Det beste er uansett å lære å mekke selv. Man kan gjøre alt selv, og det aller meste er lønnsomt å gjøre selv. Dessuten er det gøy (selv om jeg personlig kan spare meg for "gleden" av å justere gir og rense krans og kjede).

Det er jo viktig om du har affeksjonsverdi i den gamle sykkelen din. Navet ditt kan fikses eller byttes. Garantert.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Piggdekk? [Re: thamg] #1528126 30/11/2012 07:00
SonjaM Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Det var felgen som røk på den nye sykkelen, den lugget plutselig i bremsene. Oppdaget det da jeg hadde smurt kjedet og skulle sette den fra meg igjen. Har ikke merket noe under sykling. Butikken greide ikke å skaffe felg, så nå fikk jeg vite at jeg får ny tilsvarende sykkel. Kan kanskje ha vært noe produksjonsfeil på den, for jeg har ikke syklet så hardt at felgen skulle ryke alt nå.

Jeg bor i Asker og her har vi Asker sykkelverksted som jeg vet om. Hadde den gamle sykkelen der inne for service da jeg tok den i bruk i påsken i år etter at den hadde hengt i skjulet siden slutten av 80-tallet. Så den sykkelen er ikke mye brukt, selv om den er såpass gammel. De har også sett på den et par ganger på verkstedet som jeg har lagt sykkelturen innom dem og spurt om bremsene.

Aner ikke hva som er av type brems på den gamle DBS'en. Har et par bilder av den her, kanskje noen ser hva som er på den:
http://www.stoffskifteforum.no/bilder/Sykkel%20DBS%20Classic%201.jpg
http://www.stoffskifteforum.no/bilder/Sykkel%20DBS%20Classic%202.jpg

Re: Piggdekk? [Re: SonjaM] #1528206 30/11/2012 10:32
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Klart den sykkelen kan fikses! Den har forøvrig trommelbremser, og jeg tviler sterkt på at de ikke kan repareres på f eks Felgen sykkelverksted.

Trommelbremser er tunge, men de skal fungere fint til vinterbruk. Om du liker den sykkelen, synes jeg du skal ta vare på den.

Moderator  support