|
Handelsstanden hjernevasker inn et nytt begrep?
|
Handelsstanden hjernevasker inn et nytt begrep?
25/11/2012 00:18
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Noen ganger er det slik at man hører eller leser et ord som man aldri har lagt merke til før og plutselig hører og ser man det overalt. Dagens slike ord er for meg "kalendergave".
Joda, jeg husker at noen kompiser hadde dette allerede på 70-tallet da vi var små. En type julepyntgreie med 24 lommer og oppi hver lomme lå det en eller annen 50-øresgave. Og sjokoladekalender er jo ikke noe nytt. Men i dag var jeg på Lefdal og noterte at mikrohøyttalere til 199,- ble annonsert som den perfekte kalendergaven.
Er dette noe nytt handelsstanden prøver å trekke ned over hodet på folk i år, eller er det bare jeg som ikke har fulgt med i timen? Skal foreldre gis dårlig samvittighet fordi de ikke gir ungene gaver til flere hundre kroner hver dag frem til jul?
Og en eller annen reklamefilm sa noe om hvor deilig det var å bli ferdig med innkjøpene av kalendergaver. Siden vi tydeligvis allerede trenger en og en halv måned på oss for å handle julegaver, betyr det at julehandelen nå må starte enda tre og en halv uke tidligere, slik at vi rekker å handle alle kalendergaver til 1. desember?
Mitt tips hvis man føler at man absolutt kvitte seg med noen tusen i adventstiden: 1. desember: 100,- til Redd Barna. 2. desember: 100,- til Røde Kors. 3. desember: 100,- til Kreftforeningen. osv.
|
|
|
Re: Handelsstanden hjernevasker inn et nytt begrep?
[Re: Dan]
25/11/2012 00:31
|
ElGordo
Ringrev
|
Ringrev
.Myrra, røkelse og gull var ikke gratis det heller.
I told u so!
|
|
|
25/11/2012 07:00
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Akkurat den tror jeg ikke vi kan henge på handelsstanden, bortsett fra at de kanskje har sett dette som en mulighet til å råselge halvdyre ting i førjula.
Som du selv påpeker, julekalendere med gaver er en gammel ide, og jeg har det vel for meg at den er eldre enn de enklere og kommerse sjokoladekalenderne.
Men enkelte foreldre nå til dags er veldig hardt rammet av "min-unge-må-ikke-stå-tilbake-for-andre" syndromet og overkompensjasjonstrangen, så en del kalendere har tatt helt av, for å si det mildt, og du skal ikke se bort ifra at nabogutten får en Pinarello Dogma i julekalenderen på bittelille julaften.
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
25/11/2012 08:21
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Kjøpepress, reklame, overforbruk, dekadanse, 3mnd juleshopping og 1mnd julegavebytting er jo ikke akkurat nytt. Vi kjører en variant av Redd Barnas Julekalender for tredje året på rad. Kjempepopluært her i heimen.
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
25/11/2012 09:12
|
Raskall
More than words
|
More than words
Vi er en saueflokk som lar oss gjete av de som vil ha pengene våre. "alle" klager og syter over at jula begynner så tidlig i butikkene. Likevel starter den tidligere og tidligere hvert år så det må være store penger å tjene på det.
Jeg gidder ikke lenger å kaste bort energi på å frustrere over hvor tidlig jula starter. Her i huset gjøres det absolutt ingen juleinnkjøp før desemberlønna står på konto. Vi har blitt enige om at den halve skatten vi ikke blir trukket i desember kan brukes til jul. Da kan månedsbudsjettet vårt brukes også på desember måned.
Edit! Julekalendere er selvsagt unntaket. Vi har kjøpt inn 3 kalendere fra idrettslaget til jentungen og en Lego Star Wars-kalender til 239 kroner.
Redigert av Raskall; 25/11/2012 09:13.
|
|
|
[Re: Raskall]
25/11/2012 09:57
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Lego Star Wars-kalender til 239 kroner. Disse flotte kalenderene, samt City-Lego varianten fant vi på vår lokale Rema i romjula i fjor for 10-ti-kroner stk. Satser på det i år også.
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
|
|
|